Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg astma

12467

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej igen
    Jeg vil bare lige fortælle at jeg nu har været på en hjerte/lungeklinik til udredning.
    Jeg har IKKE astma men hoster stadig.
    Fik af vide derinde at jeg har hyperreaktionære slimhinder som reagerer meget kraftigt på mine omgivelser.
    Har købt en masse tests til skimmel og testet det i kælderen som jeg var sikker på var skimmel, men alle testene viste en klar lysegrøn farve som skulle indikere at der ikke var mere skimmel end der godt måtte være.

    Men tørt indeklima i nyere huse kan godt give hoste og trykken for brystet, jeg har fået en slags allergi medicin som skulle kunne tage det så jeg krydser fingre.
    Noget med at bronkierne trækker sig sammen når der kommer irritanter ned som irriterer som så kan give lidt trykken.
    Tog også lige rundt halslægen igen for at få tjekket hvordan slimhinderne så ud - med henblik på om der kunne være refluks. Alt så heldigvis fint ud og ingen refkluks (har heller ingen symptomer andet end hoste)

    Men mange tak til Jer der har svaret mig :)
  • Indstillinger
    Hej igen; har lige et par spm; det er åbenbart ret sjældent, at man bliver forgiftet af skimmelsvamp og det er faktisk svært at påvise ved blodprøve, der kan være negativ påtrods af, at man er forgiftet. Fik du taget andet end blodprøver? Og fik du medicin mod selve forgiftningen? Man kan herudover også være inficeret af svamp. Det kræver dog nærmest, at man er immunsvag i forvejen. Har du hørt om det?

    Jeg skal til div læger imorgen og er ved at læse op på lektien :)

    Skønt for dig, der startede tråden i sin tid, at du har fået det bedre!
  • Indstillinger
    Til Jackson

    Du kan ikke teste for skimmel med den slags prøver du taler om. Det foregår på den måde at man måler for fugt med en Gann måler, eller tager prøven hvor det lugter. Som OFTEST skal der ridses i maling, pilles mere end 1 klinke op af gulvet eller hugges puds ud osv. for at der kan tages en prøve

    Enten tager men en Mycometer Test, som kan påvise OM der er skimmel, lige på DEN plet hvor der tages prøve. Vil man så vide hvilken type skimmel, kan man tage en aftryksplade som dyrkes i en uge.

    Jeg fik også HYPERREAKTIVE luftveje pga. skimmelsvamp. jeg fik astma medicin for det, selv om jeg på det tidspunkt IKKE havde astma. Medicinen hjælper dine luftveje til at hele igen.

    Det kunne tyde på, at I HAR skimmelsvamp. prøv at læse hele denne tråd, der står meget godt.

    TIL CHR
    Med hensyn til blodprøver mv. se tidligere i denne tråd. Der har jeg skrvet at man, når man ved hvilke svampe man har i sit hus, kan få taget blodprøve for IGG = præcipicerende antistoffer. det er ikke alle læger der kan tage den, altså de har ikke nogen de kan sende den til.

    Jeg har haft et tæt samarbejde med Teknologisk Institut i de 10 år hvor vi har renoveret, løbende i vort hus, for bl.a. skimmel. Meget gik galt pga. sjusk og skulle laves om, igen, igen, igen
  • Indstillinger
    OK tak - men det er vist ikke altid et entydigt billede man får via de blodprøver. Der er dermed nogen der anbefaler, at der suppleres med dyrkning af sekret og biopsier, men det lader ikke til, at du har været udsat for den slags. Tak for hurtigt svar :-)
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Vil det sige at man slet ikke kan regne med de prøver man kan købe til hjemme test ?
    Det er nogle vatpinde man skal tørre hen over der hvor man formoder der er skimmel, og derefter komme dem ned i et rør med noget væske. Så bliver de en farve alt efter hvor slemt det er.

    De sagde på lungeklinikken at hvis jeg var overfølsom for skimmel ville jeg reagere bare en lille smule på den priktest jeg fik lavet derinde.
    Jeg er på ingen måde disp. for allergi. (familiemæssigt)
    Når jeg har hoste anfald kan jeg godt få luft og det er som om jeg kan mærke en slump slim i halsen - så snart den er oppe stopper hosten.

    Har heller ingen problemer med at dyrke hård motion.

    Hosten er der også når vi er på ferie.

    Min lungefunktion har begge gange været på 110 %, både før og efter inhalering af medicin.

    Jeg har kontaktet teknologisk og afventer besøg, spændende :)

    Vi har haft fugt fjerner stående i kælderen i 4 måneder nu som tømmes når den er fuld - derfor har vi været inde på at luften her ovenpå måske er blevet for tør.

    Vi bor i et nyere by hus fra sidst i 70-erne og har boet her i 16 år.
    Der er lagt dræn rundt om udvendig for flere år siden.
  • Indstillinger
    Vil også lige fortælle at efter 14 dage med seretide var jeg fuldstændig ru i halsen og kunne næsten ikke snakke på grund af hæshed - 2 dage efter jeg stoppede med det var stemmen tilbage og ruheden væk.
  • Indstillinger
    Hej

    Først vil jeg sige, at jeg føler virkelig med dig. Det er ikke sjovt at ha det sådan. Du fortæller at du har hyperreaktive luftveje. Det har skimmelsvamp givet mig, dog går det langt bedre nu, end for 5 år siden.

    Jeg tror ikke du kan regne med det du køber i forretninger til prøvetagning, måske hvis du lige rammer der hvor der er noget. Men du bør tænke på dit helbred frem for alt.

    Jeg går ud fra at det vand I har haft i kælderen er fra et skybrud? Har du talt med Forsikringen!!??

    De SKAL dække alt vedr vandskalden også skimmel, HVIS det er en dækningsberettiget skade.

    De skal også betale Teknologisk Inst. (Ti) Ta og ring til forsikringen INDEN de kommer fra Ti. Er det Carsten som kommer? Bed om, at det bliver ham der kommer, han er den allerbedste!!!


    Den lungeklinik ved ikke særlig meget som skimmel kan jeg høre. Ta du og få en henvisning af din læge til en tid hos John Arnved han bor lige ovenfor Metro st. på Nørreport. HAN ved en masse om skimmel, samt helbredsgener heraf. Han tager patienter fra hele landet.

    Jeg er voldsomt følsom overfor skimmel, men reagerer ikke på priktesten. Er du følsom overfor skimmel?

    Det slim du hoster op, er det blevet dyrket? Spørg evt. egen læge om du kan få et "glas" som du spytter det slim ned i. Ss det kan blive dyrket. Min lungelæge har fortalt at NÅR man hoster slim, kommer det altid fra lungerne!

    Sig mig, ryger du? For det kan sikkert godt give slim. Stop med det, omgående, det er skadeligt for dig. læs evt http://www.snakomkol.dk folk bliver så frygtelig syge af det. Cigaretterne æder lungerne så man tilsidst ikke kan få luft. = KOL

    Luften er altid tør om vinteren, jo koldere, des mere tør luft. Jeg hoster ikke selv om der er tør luft. Jeg har fået det meget bedre efter al skimmelsvamp er blevet fjernet i vort hus.

    Der findes mange andre slags astma medicin end Seretide. Jeg kunne ikke tåle Seretide. Du kan evt bede din læge om Flixotide, den er god. (til mig)

    Der findes flere typer astma medicin, det er om at finde det, som passer til dig. Det kan hjælpe dine luftveje = lunger


    Har du prøvet at læse hele tråden, jeg tror du har glemt noget af det jeg har skrevet til dig?

    Det er en "sidegevinst" (ironi) når man har skimmel, det påvirker hukommelsen. HVIS I altså har skimmel, hvilket noget tyder på.

    Ha det godt og lad mig vide hvad der sker.
  • Indstillinger
    Glemte at fortælle, prøv at læse dette her, det er ret så interessant:

    http://www.skimmel.dk/

    prøv at læse der og TA TESTEN, den er virkelig god og lærerig.
  • Indstillinger
    Hehe -nej jeg har ikke glemt hvad du har skrevet før :)
    De tests jeg har købt er købt hos radonfri.dk og jeg har gnuppet vat pindene direkte ovenpå noget af det sorte der er på væggen i kælderen.
    Jeg ryger ikke og hader passiv rygning og gør alt for at undgå det.

    Jeg er ikke følsom over for skimmel, eller noget andet for den sags skyld.

    Har læst mig frem til at der produceres 1-1½ liter slim i halsen dagligt så jeg tror altså mit slim kommer derfra :)
    Der er ikke så meget så jeg kan spytte noget ud, bare ligesom om noget løsner sig og rømmetrangen forsvinder.
    (det kommer dog igen i løbet af dagen)
    Som nævnt før har jeg angst - hvilket også påvirker slimhinderne.
    Min trykken for brystet er væk efter en god omgang massage.
    Dog har jeg det indimellem med at jeg helst skal trække vejret med åben mund (pga. angsten) og dette kan igen også påvirke slimhinder.
    Jeg har skrevet til ham carsten du skrev om så jeg håber de snart har tid :)
  • Indstillinger
    Jeg har været på astmaambulatorium i dag og skal have lavet endnu flere tests (blodprøve ifht de skimmelsvampe der er fundet i vores kælder). Min lungefunktion var helt normal og god, så lægen jeg talte med synes også mine symptomer var mærkelige - også at astmamedicinen ikke havde virket, men at antibiotikaen havde. Hidtige blodprøver tyder på, at jeg har haft en allergisk reaktion (et tal der indikerer var oppe over 500 - ved ikke hvad det ligger på normalt), men kender først det fulde billede når alle prøveresultaterne foreligger forhåbentligt 5. marts...

    Min øre, næse halslæge valgte at stoppe antibiotika kuren, da mine bihuler så ok ud (lidt irriterede). Nu skal jeg så klare mig med Seretide, næsespray og uden antihistamin og antibiotika. Det er er jeg ret utryg over, da jeg stadig føler mig stakåndet og som om jeg har slim i halsen. Det er ikke rart og håber det bedste...
Log in eller Registrér for at kommentere.