Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvnløs

Hej

Min kæreste kan ikke sove om natten...

Vi har prøvet baldrian, men det virkede ikke...

Det påvirker os begge meget, og jeg vil meget gerne hører om der er nogle gode råd?
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det er vigtigt at få en god søvn. Har I talt om mulige årsager, mareridt eller andet? Prøv sovete, kamillete, mælk, ostemad eller øl, alkoholfri virker også.

    At trække vejret ordentligt, helt ned i maven, får ilt rundt i hele kroppen og en til at slappe rigtigt af.
    Sovemedicin kan være nødvendig, men bør være sidste udvej. Sov godt Helle8
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har selv problemer med at sove om natten.
    For mig har fønix musik hjulpen meget.
    Det fås i alle afstøbninger alt efter hvad du/i/han finder beroligende.
    Sæt det på en cd afspiller når i ligger jer til at sove, skru så meget ned at den kun lige kan høres.
    Det får mig til at slappe fuldstændig af selvom jeg er stresset eller hva der nu lige er i vejen..
    Rikke
  • Indstillinger
    du kan ikke sove ---du skal ønske dig i julegave din egen lille cd afspiller du tager med i seng ---og så høre klapper for ørene --så du lukke alt ude ----
    og så findes der mange gode meditations bånd ---som taler sagte og behageligt til dig ---eller blid musik --og det sover du ind til ---det gør jeg hver nat ---og det forstyrrer ikke min mand ---jeg glæder mig til tiden kommer hvor jeg skal i seng ---jeg kan slet ikke undvære det
    jeg ønsker dig en behagelig nat ---
  • Indstillinger
    Hej ja det er allesammen gode råd i alle har fore slået, jeg vågner også nogle gange, så vamer jeg en krus vand i microovnen og tager en halv spise ske sukker ned i det varme vand og det smelter hurtigt, derefter en pose kamilethe i kruset, og lidt kold vand så jeg kan drikke det uden det brænder, jeg husker ikke ret meget jeg sover straks igen når jeg har taget det. en rolig søvn, kamile the beroliger det samme gør smeltet sukkervand, men nogle kan også blive tunet af det istedet og få mere energi. små babyer sover på sukker vand, men ikke større børn. men jeg falder da til ro på det. musik er også godt. eler svag kærlig tale , og beroligende ord, det er næsten som selv , hypnose, at man falder til ro ved den rolige stemme. hvor andre skal have helt ro og stille for at sove. vi er alle forskellige, også en cd på non stop kan berolige. og et lille vågelys i stikkontakten så når man vågner er der ikke belg mørk og man ikke bliver bange i mørket. så ved man også hvor man er når man vågner og har drømt. lægerne siger nogle gange hvis det er første gang man ikke kan sove, at man skubber dagen uden at sove og rykker til næste dag inden man igen sover så rytmen igen passer ind , men det skal man ikke gøre hvis man er let påvirkeligt ikke at få hvile. men kun 1 dag må man hoppe over med at sove for at få rytmen til at passe, men hvis vi ikke bliver fysisk trætte hver dag kan vi ikke sove, og skal have medicin eller andet for at kunne sove. det er ikke antalet af timer der tæller om du får sovet, bare at du får sovet nogle sammenhængende timer er vigtigt. nogle sover kun 4 timer , nogle kun 6 timer , normal er 8 timer, og 10 timer 15 timer i døgnet så der er stor forskel på hvad hjernen og kroppen har brug på at sove, men hvile er også godt for kroppen, hvis vi ikke kan sove. men så stå op hvis du føler at kroppen er fuld af energi, og lyt til hvad din krop har brug for. og ikke hvad klokken siger at det er over sengetid. hvis man ikke er træt eller søvnig er det svært at sove. håber du finder en rytme du kan bruge, du og din man behøver ikke at være ens med at sove samtidigt hvis du ikke er parat til det. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej

    Mange siger de ikke kan sove hvis de drikker kaffe sent, fint at lade være, men pas på den kage du spiser.

    Visualisering er også en mulighed; forestil dig selv at være i en situation hvor du altid falder i søvn: foran fjernsynet om aftenen, læse en kedelig bog eller ligge på stranden en varm dag efter en tur i vandet, solen bager mens den tørrer kroppen.
    Sov godt Helle8
  • Indstillinger
    Jeg tror på at hvis man har problemer med at sove - er det rent og skær et symptom på et dybereliggende problem, specielt når det vare ved.

    I burde sætte jer og finde ud af hvad problemet kunne være og løse dette. der er mange midler mod at fremtvinge søvnen og til at falde i søvn igen, men det hjælper jo ikke meget hvis I ikke finder grunden.

    Her er et par forslag:

    Søvnnapnø (hvis han snokker meget, kan det være et tegn. det er noget med at man ikke trækker vejret ordenligt. jeg mener det også påvirker søvnen)

    Stress (hvis hans hoved er fuld af tanker og han ikke kan finde ro, gælder det om at finde kilden til stresset/alle disse tanker. Endvidere er det en god ide at lave mild udstrækning for at gøre kroppen søvnig, eller benytte meditation/rolig musik)
    Jeg har hørt om sager med personer der simpelthen levede med at de ikke kunne sove mere en 2-3 timer, og derfor fast tog sovepiller eller slet ikke sov, uden at indse at det faktisk var et stærkt stresssymptom.

    Dårlig sovestilling/udstyr - en dårlig pude eller seng betyder meget. Hvis han vender og drejer sig meget og har svært ved at finde en god stilling, er det måske et tegn - en huskeskum pude kan anbefaldes (memory skum).

    Sukker og koffeinholdige drikke/mad - drikker man mere end 2 kopper kaffe om dagen og tager den sidste efter kl 15, kan det have betydning for natteroen. Og både chokolade og te (samt treo smertestillende) indeholder koffein. For meget sukker kan også få hans blodsukker til at svinge og forhindre søvnen.

    Skæve arbejdstider /søvnrytme - en mild form for "jetlag" grundet svingende tider giver også søvnproblemer.
    Her kunne det også være en ide at han simpelthen prøver at gå fast igen på det samme tidspunkt og står op igen fast i en periode for at stabilisere sin søvnrytme.

    Håber I sammen finder en løsning, så I kan få en bedre nattesøvn sammen.

    Anne
  • Indstillinger
    Jeg er 64, efterlønner og de sidste 5 år kunne jeg ikke falde i søvn, først kl ca 3-4 om morgen. Og hvis jeg falder i søvn, vågner jeg igen ved ca kl 3-4. Men så sover jeg godt ind til kl 8-9. Har prøvet alt, hundere vis af råd. Nu har min læge givet mig recept på Melatonin, som jeg har hørt mega godt om. MEN...nu læser jeg at der er mange bivirkninger: mavepine, mundsår, forhøjet blodtryk, migræne, svedetur, kløe, udslæt, fordøjelsesbesvær, betændelse i huden, brystsmerter, leverfunktion svækket, vægtforøgelse, hjertekramper, stresssymp., besvimelse, halsbrand, udslæt, psoriasis osv osv. der er meget mere. Kan det nu passe??? Jeg har læst at det er en hormon. Hvordan kan jeg nu indtage den, når jeg er skide bange for at jeg blive mere syg end have søvnproblemer? Kan nogen hjælpe mig med opklaringen om Melatonin? Har læst alt om den men hvorfor er der så mange bivirkninger?
    Nulde
  • Indstillinger
    Hej rennulte jeg synes du skal gå tilbage til din læge , og sig du ikke vil have denne pille som du får, og gerne vil have noget andet, om du skal udtrappes inden du går over på nyt læge middel må lægen vide, ellers kan du få andet, jeg får selv en inslumrings pille det er ikke rigtigt sovemedicin. men en slags der hurtigt er ude af kroppen igen. men mange mennesker har forskellig søvn rytme. måske er det naturligt for dig først at gå i seng kl 3 om natten, og hvis du ikke bliver fysisk træt om dagen kan du af natur ikke sove om natten. det kan være du kan sove af to omgange lidt om natten 4 timer og 2 timer om efter middagen så har du sovet 6 timer. i døgnet, der er ældre mennesker der ikke sover mere i døgnet end de 4 timer i døgnet, jo ældre jo mindre søvn, men helt gamle sover meget. så måske er du bare helt normalt. men ved det ikke selv. prøv at lytte til hvad din krop fortæller dig hvor meget søvn den har brug for og på hvile tidspunker. og find noget du kan være noget for , hvis du mangler noget at blive træt af i løbet af dagen. hej
  • Indstillinger
    Hej spider, mange tak for svaret. Ja jeg er ikke helt trygt ved den Melatonin, men der er alligevel mange som siger at det har hjulpet dem. Og at det er ikke vanedanende, fordi man skal tage det kun en måned og hver dag og så slut. Det skulle være en hormon man mangler og derfor kan man ikke sover. Men ingen sagde til mig at der var så mange bivirkninger. Jeg er meget aktiv om dagen, så jeg er normalt meget søvnig om aften. Men lige så snart jeg kommer i seng, så er jeg kvik igen. Og så er det lige meget om jeg går i seng kl 9,10, 12 eller 1. Men måske har du ret i at jeg behøver ikke så meget søvn. Men sover efter midagen kan jeg heller ikke. Min læge har først givet mig et eller andet naturmedicin men det har ikke hjulpet.

    Renulda
  • Indstillinger
    Hej jeg vidste ikke det er et hormon der gør vi ikke kan sove. men om adrelin i kroppen forhindre at vi kan sove. og bliver friske igen. hvis vi bliver overtrætte, hvis du ikke kan sove inde i sengen kan du så sove ude i stuen med tv, radio og lys tændt. så kan det være det er en anden grund du er utryg ved at sove inde i sovværelset. hvor der er mørk. og helt stille rundt om dig. har du prøvet sove the, eller kamille the at sove på det virker beroligerne, jeg sover lige med det samme på kamillethe, med sukker i . hvis du ikke har fået nogle symtomer af disse piller nu, er det ikke sikkert du får det. men jeg ville nu også være urolig hvis jeg skulle spise dette, med så mange bivirkninger, og blive til ført evt kunstigt hormon. de hormoner ved vi aldrig om der er noget der kan være skadeligt. p- piller er også kunstige hormoner der kan give blodpropper, mm, så jeg ville også være skepsis. så heller ikke kunne sove. så meget. du bestemmer selv hvad du vil fylde din krop med. og se efter hvad din medicin er for lægerne glemmer ofte at se om det er noget vi kan tåle. og forgifting af medicin er ret alm. men normalt ikke dødeligt. men meget ubehageligt med symtomer og smerte. håber du finder en løsning på dit søvn problem.
Log in eller Registrér for at kommentere.