Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget A-vitamin og Calcium

Redigeret 11 december, 2012, 11:07 i Vitaminer og mineraler
Danskernes indtag af Calcium og A-vitamin ligger alt for højt, samtidigt med at vi får for lidt Magnesium, Bor og D-vitamin. Denne ubalance er med stor sandsynlighed den største årsag til en lang række sygdomme.

Calcium:

Det lader til, at vi alle har været forført til at tro, at vores knogler er opbygget af calcium. Almindelig sund fornuft ville fortælle os noget andet. Calcium er kun et af de mange mineraler, der udgør vores knoglemineralindhold.
Der er mindst 13 mineraler, der udgør væsentlige bestanddele af vores hydroxyapetite krystaller, som udgør vores knoglematrix. Der er 76 ioniserende mineraler i alt i hver af de celler (herunder osteocyt celler) i vores knogler.

Desværre er det nok med overskud af et mineral, Calcium, som skaber en forstyrrelse i alle celler i vores krop. Denne overskydende calcium hober sig efterhånden op i vores celler og fører til dramatisk stigning af de helbredsmæssige problemer, vi udvikler efterhånden som vi bliver ældre. Herunder men ikke begrænset til:

Udvikling af forkalkning af vores arterier

Form af nyresten; calcium-galdesalte - danner galdesten

Calcium i vores led (osteoarthritis)

For høj blodtryk

Lavt stofskifte

Overbelastning af binyrer som kan fører til depression, angst, søvnløshed, hovedpine, migræne etc.

Svækkelse af immunsystemet

Cancer

Knogleskørhed

I lande hvor calcium indtaget er lavt ser man mindre knogleskørhed end i de lande hvor calcium indtaget er højt. ADT ligger i Danmark på ca. 1000 mg, hvilket er mere end rigeligt. Problemerne sker når man ved siden af tager tilskud af calcium og spiser/drikker mælkeprodukter. Et andet problem er at hvis man tager D-vitamin tilskud øges calcium optagelsen fra tarmen. Derfor skal man aldrig tage calcium sammen med D-vitamin.

A-vitamin:

Er et fedtopløseligt vitamin som er vigtig for vores helbred. Problemet er at vi i Danmark får alt for meget A-vitamin i form af retinol. Retinol findes i høje koncentrationer i lever, æg og fede mælkeprodukter. Men også mange multivitaminpiller indeholder retinol i mængder optil 100 % af den daglige anbefalede tilførsel pr. pille. Noget som nok vil komme bag på mange er at vi i Danmark siden 1937 har tilsat retinol til margarine i mængder som svare til hvad der findes i smør. Derfor får vi også en del skjult retinol i form af wienerbrød og andre produkter hvor margarine indgår. Den største kilde er den dejlige leverpostej som indeholder ca. 4000 RE pr. 100 gram. Det vil sige at spiser man en mad med 25 gram leverpostej får man ca. 1000 RE, hvilket er 25 % mere end hvad sundhedsstyrelsen anbefaler at vi skal indtage om dagen.

Et eksempel på en danskers retinol indtag kunne se sådan ud:

• 1 multivitaminpille: 800 RE
• 25 gram leverpostej: 1000 RE
• 1 stk. wienerbrød (høj snegl) 400 RE
• 2 æg 200 RE
• 1 halv liter letmælk 70 RE
• 25 gram ost 70 RE
• I alt 2540 RE

ADT ligger på 800 RE for et samlet indtag at retinol og beta-caroten. Beta-caroten findes i grøntsager, hvor de største koncentrationer findes i gulerødder, persille, grønkål etc.. Det gode ved Beta-caroten er at det først bliver omdannet i leveren til det aktive A-vitamin og kun hvis vores lager af A-vitamin ikke er tilstrækkelig, hvorimod retinol går uden om denne proces og direkte i blodet. Det går altså uden om kroppens eget forsvar mod for meget A-vitamin.

For meget A-vitamin i form af retinol har vist sig at ødelægge D-vitaminets virkning i kroppen og kan f. eks føre til knogleskørhed og en lang række andre sygdomme såsom cancer etc.. I et nyt studie har det vist sig at et indtag på 1500 RE retinol gav 50 % større risiko for knoglebrud end hvis indtaget var 500 RE hos ældre kvinder.

Vi menneskers naturlige kilde til A-vitamin er i form af Beta-karoten og en smule retinol. Lever og mælkeprodukter er noget vi har tilført vores kost specielt de sidste 150 år. Altså var det ikke noget vi mennesker konsumerede da vi levede på den afrikanske savanne for mange tusinde år siden og frem til industrialiseringen i det 19 århundrede. For at undgå for meget retinol kan man vælge multivitaminpiller hvor kilden til A-vitaminet er Beta-karoten og smide leverpostejen i skraldespanden hvor den høre hjemme.
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Niels

    Det er muligt, at du har ret!

    Men når du skriver ting, der er så revolutionerende i forhold til, hvad man hidtil har antaget, synes jeg virkelig, at du bør skrive, hvor du har de oplysninger fra. Enhver kan jo skrive hvad som helst på Internettet – også en hel masse sludder, uden en mors sjæl kan gøre noget ved det.

    Ikke at jeg, uden videre, mistænker dig for at skrive sludder og vrøvl. Men alligevel burde du fremlægge kilden til dine påstande, så vi alle kan vurdere, om det er noget, vi skal tage alvorligt. Den slags oplysninger falder jo ikke ned fra himlen!

    Hvis du har ret, er der jo mange, der skal til at genoverveje deres situation, heriblandt de mange, der af deres læge er blevet rådet til at tage calcium-tilskud. Det mindste, du kan gøre, er da at fortælle os, hvor du har dine informationer fra.

    Hvad angår A-vitamin i vitaminpiller, så tror jeg, at det efterhånden er vanskeligt at finde vitaminpiller, hvor A-vitaminet findes som betacaroten. Det skyldes et videnskabeligt forsøg fra Finland, hvor det viste sig, at dødeligheden hos rygere steg, når de fik tilskud af betacaroten. Siden har myndighederne advaret rygere mod betacaroten (men mærkeligt nok ikke mod gulerødder, hvor betacaroten findes i store mængder!), og derfor tør vitaminpilleproducenter ikke længere putte betacaroten i vitaminpiller.

    Indtil nu synes jeg, at det har været nogenlunde overkommeligt at følge et forsigtighedsprincip, når det gælder vitamin- og mineraltilskud. Jeg har især trukket på viden fra www.vitalraadet.dk, som har virket meget velorienteret. Det er også fra Vitalrådet, at jeg har ovenstående oplysning om betacaroten:

    http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

    Men nu ser det stort set ud til, at Vitalrådet er gået død. Jeg synes, at jeg mangler et sted, hvor man kan læse om den nyeste forskning - i en form, der både er troværdig og forståelig.

    Men altså, Niels, kom nu med kilden til dine informationer!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nu er jeg virkelig blevet usikker. !!!!!!!!!!!!!

    Jeg har i mange år taget mulitivitaminpiller. Der står dagsdosis er to.

    Pludselig fik jeg til min store overrraskelse problemer med mit tandkød. Det hævede op. Jeg er ved at få bugt med det, heldigvis.
    Jeg har en lille mistanke om det måske skyldes blodtryksmedicinen, men jeg ved det ikke.
    Mine tænder og tandkød har ellers aldrig fejlet noget.

    Jeg tænkte på longo vital, som skulle være virkelig godt for tandkød og slimhinder i det hele taget.
    Da der ikke er mange mineraler i tager jeg 1 omnimim vitaminpille ved siden af.

    Nu er jeg blevet frygtelig usikker om det er i orden.
    Jeg er jordens største kvaj til udregning af alle disse mål. Jeg ville da blive glad for et svar..

    Dropper jeg omnimim og nøjes med tre longo vital eller kan jeg tage en omninmin også.

    Ja, jeg ved naturligvis, det er mit eget ansvar, men det kunne være rart at høre andres mening.

    Jeg drikker en del økologisk mælk. Jeg tager også levertran.
  • Indstillinger
    Har man calcium mangel skal man selvfølgelig tage tilskud. Men vores kost har generelt et rigeligt indhold af calcium og tager man D-vitamin øges optagelsen fra tarmen, hvilket gør at det ikke er nødvendigt med ekstra tilskud. Calcium tilskud har vist sig at forhøje risikoen for blodpropper med 30 %. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/30/022027.htm

    Det videnskabelige forsøg fra Finland har jeg ikke meget fidus til. Andre studier har også vist modsatte effekt, at beta-caroten beskytter mod lungekræft. Men problemet er retinol som vi i Danmark får alt for meget af. A-vitamin og D-vitamin kæmper om de samme receptorer i kroppen hvilket gør at D-vitaminet ikke kan virke optimalt, hvis A-vitamin niveauet er for højt. Nogle studier har dog også vist en U-formet tildens vedrørende D-vitamin og cancer risiko. De mennesker med det højeste D-vitamin niveau (100 nmol/l-) havde lige så stor risiko for udvikling af cancer som dem med de laveste værdier. Men forsøgene viste også at dem med det største D-vitamin niveau også havde det største indtag af retinol. Kilden til deres høje D-vitamin niveau var nemlig levertran. http://www.vitamindcouncil.org/newslett ... mber.shtml

    Ang. knogleskørhed og retinol kan du læse udfra dit eget link til vitalraadet. Det er vel ren logik at hvis man har 50 % højere risiko for knogleskørhed ved et indtag af 1500 RE i forhold til dem som får 500 RE, skal man være meget varsom med ikke at få for meget retinol. Men det gør en stor del af befolkningen desværre.
  • Indstillinger
    Glemte lige at fortælle, at min far på 77 ikke længere er på blodtrykssænkende medicin, som han ellers har fået de sidste 10 år. Han har de sidste år fået 70 µg D-vitamin dagligt. De samme er sket for andre personer jeg kender, efter de er begyndt at tage D-vitamin tilskud i rigelige mængder. Der er pt. et forsøg igang med D-vitamin og blodtrykket: http://www.holstebro.dk/Nyhed-91.aspx?A ... 253&PID=50
  • Indstillinger
    Hej persille

    Noget tyder på at du får alt for meget A-vitamin. Hvilket mærke levertran tager du?

    Jeg selv tager ikke multivitaminpiller, men derimod dagligt:

    125-250 µg D-vitamin
    500 mg magnesium klorid olie (sprøjtes på huden)
    45 µg K2-vitamin
    17 mg Zink
    6 mg Bor
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg tager en teskefuld Møllers Tran. Der står 5 ml giver 250 , og så har vi det ug, som jeg ikke kan skrive, A vitamin.
    10 ug vitamin D
    10 mg E vitamin
    DHA 0,6 EPA o,4

    Longo vital 800 ug A vitamin Omnimin 750 ug A vitamin.
  • Indstillinger
    Hej persille

    For at skrive µ, skal du holde Alt nede samtidigt med at du taster tallet 230.

    Du får alene fra kosttilskud 1800 RE, hvilket er 1000 RE over det anbefalede. Din kost giver et sted mellem 600-2000 RE, alt efter hvad du spiser selvfølgelig. Så du får alt for meget A-vitamin i form af retinol.

    Her er en liste over de fødevarer som har et højt indhold af retinol: http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_foodnutr ... ompId=0015
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 1 marts, 2011, 05:28
    Mange tak for vejledningen. Jeg dropper omnimin. Håber det er godt nok. jeg er lige begyndt på Longo vital.
    Jeg vil gerne gøre noget for det tandkød. Jeg har aldrig haft nogen problemer før. Jeg er virkelig nervøs for det er medicinens skyld.
    Men jeg har en "salig" tro på vitaminer, så nogen må jeg have.

    Levertran er for min migræne. Siden jeg begyndte på det har jeg ikke haft noget migræneanfald.

    Nu kan jeg skrive det µ , det var dejligt. Jeg holder "alt gr" nede, så virker det. Tusind tak.
  • Indstillinger
    Hej Niels

    Det, jeg beder om, er først og fremmest, at du kommer med en kilde til oplysninger om, at vi i Danmark får for meget calcium, altså kalk.

    Jeg ved godt, at du har givet et link til en video i en anden tråd her på Netdoktor, nemlig i den tråd, som jeg har oprettet, og hvor jeg diskuterer de forskellige problemer ved calcium, magnesium og D-vitamin:

    viewtopic.php?f=14&t=25770

    Men du kan da ikke forvente, at ALLE Netdoktor-brugere ved, at du har opgivet kilden til oplysningerne dér!

    Jeg må tilstå, at jeg endnu ikke har dannet mig en mening. Alle kan jo påstå hvad som helst!

    Det er almindelig skik og brug, at man opgiver kilden til sine oplysninger!

    Hvad angår dit link om risikoen for at få blodpropper af at tage kalk, så er det jo især det spørgsmål, jeg har behandlet i ovenstående tråd her på Netdoktor, fordi jeg ønskede en samlet fremstilling af problemstillingen.

    Og jeg synes altså, at det er forkasteligt at bringe sådan et link uden yderligere kommentarer. Undersøgelsen siger jo kun noget om, at risikoen for at få blodpropper stiger, hvis man får kalktilskud som MONOTERAPI, altså kalk alene, og det er der vel ingen, der gør?

    Det er lidt den samme problemstilling som i den finske undersøgelse om lungekræft og betacaroten, som heller ikke jeg har fidus til, fordi der er tale om monoterapi, som ingen normale mennesker ville finde på at anvende. Jeg forsøgte bare at forklare, hvorfor det er så svært at finde vitamintabletter, hvor A-vitaminet findes som betacaroten. Det er, fordi myndighederne skræmmer folk, ved at bruge resultater fra en videnskabelig undersøgelse, som påviser noget, som ingen kan bruge til noget, fordi en sådan monoterapi aldrig ville finde sted i virkeligheden! Lidt på samme måde, som du nu skræmmer folk, der tager kalk med at henvise til en undersøgelse, der påviste forhøjet risiko for blodpropper, når folk tager kalk alene, uden D-vitamin og magnesium!

    Jeg bliver mere og mere klar over, hvor kompliceret hele dette samspil mellem vitaminer og mineraler og kroppens øvrige funktioner er.

    Det er fint med nye vinkler på sagen, men for at vi kan tro på noget som helst, er det nødvendigt med en seriøs tilgang til emnet og dokumentation!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nu har jeg altid haft en tilbøgelighed til også at tænke selv. Men jeg skal nok finde den dokumentation du beder om selvom det er meget tidskrævende. Men det er efterhånden kendt at dem som tager store mængder D-vitamin tilskud ikke tager cacium. Det er vel ren logik at når D-vitamin øger optagelsen af calcium fra kosten betragtelig, har man ikke brug for et tilskud ved siden af.
    Jeg er godt klar over at det virker besynderligt at calcium kan bidrage til en lang række sygdomme, når vi i mange år har fået at vide at det er meget vigtigt for vores knogler. Men calciumparadokset siger alt: Befolkninger med et lavt indtag på 500 mg har lavere tilfælde af knogleskørhed end de befolkninger som indtager 1000 mg. I danmark er vi storforbruger af mælkeprodukter, hvilket gør at vi får vildt meget calcium. Hvorfor anbefales det så at vi også skal tage tilskud. Det giver ingen mening overhovedet.
Log in eller Registrér for at kommentere.