Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har du rosacea?

124

Kommentarer

  • Indstillinger
    han har alle symptomer så jeg er overbevist om det er rosacea.. det er bare længe at gå uden noget der virker
  • Indstillinger
    Svar til dobbie1 :
    Det i kan gøre mens i venter på huslægens svar :
    1) lad være med at spise nogen former for sukker , hvedemel , animalske olier og fedt , fede mælke produkter , chokolade , krydderier , øl vin og spiritus og evt tomater.
    Undgå ophold i solen , brug høj faktor.
    Undgå alt kemi ( parfume mm.).
    Drik masser af vand , som køler kroppen.
    Lav kamille the og stil på køl til hverdag at dubbe i ansigtet .
    Smør morgen og aften med evt abrikoskerneolie , jojobaolie , kamille olie .

    Hvis han kan gøre som ovenstående vil han i løbet af en uge til 14 dage mærke en markant forbedring .

    Jeg ved at det er hård kost han skal på , jeg har selv levede med lidelsen i 15 år
    Men han skal nok klare det.
  • Indstillinger
    tak for svar.. det må han prøve.. han er godt nok hårdt ramt.. sover næsten ikke..
  • Indstillinger
    Hej.
    Ligesom min mor begyndte jeg at få rosacea da jeg blev 40 år og lægen tilbød en masse cremer. Det virkede ikke. Men det virkede at gå på kur og få fedtprocenten i blodet ned på ca 8 procent og al flommefedtet på maven væk. Jeg stoppede med at spise komælk, hvedeprodukter, ris, alcohol og hvidt sukker og erstattede det med gedeost og rugbrød og havre og ryggryn og lidt tørret frugt. Spiste rugbrød og havregryn til morgenmad og rugbrød til frokost men spiste ingen kulhydrater efter kl 15. Til aften masser af grønsager som kål, løg, rødder, bælgfrugter, tomat osv og lidt æg, fisk og rent kød (ikke hakket kød). Ingen kulhydrater som pasta, ris, kartofler kun grønsager og kikærter, linser, bønner osv... Efter en måned var rosacea væk, fem kilo lettere og en meget bedre fordøjelse. Her tre måneder efter kan jeg drikke moderat alcohol og spise søde sager uden at det kan ses, men har ikke særlig lyst til det -trangen/vanen er forsvundet.
    Jeg er ret sikker på at den lave fedt procent i blodet gør en stor forskel og at tarmen ikke er fyldt med svært fordøjelige kylhydrater som omdannes til fedt mens man sover. Hvis jeg spiser hakket kød eller meget fed mad eller mælkeprodukter og hvedebrød i dag, kan det ses på kinderne dagen efter. husk masser af svedig motion og ingen røg.
  • Indstillinger
    Kære Rosacea-lidende medmennesker her er en GOD NYHED!!!

    Jeg har lidt af Rosacea i nogle år nu. Det begyndte at vise sig i mine midt 20'ere om vinteren, og det var altid slemmest efter jeg havde være i bad. Først var det bare rødmen og svidende hud og jeg kunne holde det ned med fugtighedscreme og lignende. Dernæst begyndte det at skalle når huden tørrede ud. I sommer havde jeg et decideret anfald hvor mine store dele af mit ansigt skallede voldsomt og sved og jeg var ikke i stand til at gå udenfor en dør. Jeg har fået nogle forskellige cremer mod det, senest metronidazol, og de har alle haft det tilfælles at de har hjulpet umiddelbart og fået symptomerne til at falme, men efter lidt tid er det som om jeg udvikler en immunitet og symptomerne vender tilbage. Jeg har tyk skægvægst og den skællende hud har været et ekstremt stort problem i specielt overskægget, da jeg hverken kan barbere de angrebne steder eller vaske huden ordentligt mellem stubbene. Cremer og skæg er heller ikke gode venner.

    Jeg har forsøgte mig med økologisk hampefrøolie (Urtekram 1L. 100,- kr) og hørfrøolie som helt sikker lindrer svien og den skællende hud. Men det er ikke en holdbar løsning da det er synligt og ikke så behageligt at være helt fedtet ind i ansigtet.

    Jeg læste på www.treehugger.com blog at man kan bruge æblevineddike i forbindelse med hårvask, og at de kunne hjælpe mod skæl da eddikesyren skulle neutralisere de bakterier der forårsager det. I min desperation gik jeg i Føtex og købte en flaske 'Økologisk Fransk Æblevineddike' (1L. ca. 50,- kr).

    Det kan være et mareridt at købe behandling/medicin til en synlig hudsygdom, men dette slap jeg fuldstændig udenom da det bare er et hverdagsprodukt, og således startede min optimisme allerede i køen i Føtex.

    Jeg gik direkte hjem og blandede Æblevineddike og vand 50/50 i et lille glas og begyndte forsigtigt at smøre det på, med fingrene.
    - Det lugter af eddike men det er en mikroskopisk gene i forhold til gevinsten.
    - Det føles rart at komme på de angrebne steder, jeg havde frygtet det ville svide.
    - Den tynde konsistens tillader det at komme ind mellem hår og ophober sig ikke.
    - Den døde skællede hud vaskes forsigtigt gradvist væk.
    - Jeg tørrer mit ansigt blidt i en klud efter og den føles ren og naturlig.
    - Hvis min hud føles lidt stram og tør efter behandlingen kommer jeg et par dråber hampefrøolie på og det bliver hurtigt optaget. (istedet for at sætte sig i den skællende hud!)
    - Ingen bivirkninger indtil videre :) (Din hud tåler nok øko naturprodukter)

    Jeg har gjort dette i 2 uger nu, 1-4 gange om dagen, og mit Rosacea er 99% forsvundet. Jeg kan stadig mærke hvor jeg har haft det og at huden er lidt mere skrøbelig der. Det er uden tvivl den bedste behandling jeg har forsøgt og det har forbedret min livskvalitet at blive det næsten kvit, og jeg håber i vil opnå de samme resultater!!!

    Jeg har brugt flere tusind kroner over de sidste par år på lægeordinerede cremer der kun virkede halvt så godt, og denne behandling koster dig max. 300,- kr om året (Jeg ved endnu ikke om det vender tilbage, tænk hvis det var et engangsbeløb!). Husk at være opmærksom på mennesker der kan tjene penge på din sygdom. Man kan hurtigt købe sig fattig i diverse behandlinger der intet gør udover at sponsorere krydstogtsrejser. Skriv derfor gerne tilbage om det virker på dig, for så burde lægerne anbefale dette istedet.

    God bedring
  • Indstillinger
    Hej Victor84
    Hvis du har lyst synes jeg bestemt at du skulle melde dig ind i den lukkede gruppe på Facebook Rosacea- Danmark og skrive dit gode råd der , jeg er helt sikker på at mange her vil afprøve og få glæde af dit gode råd her inklusiv mig selv . Tak for rådet og håber at du vil være med
    Med venlig hilsen Dinah
  • Indstillinger
    God idé, jeg bruger ikke facebook, men du skal være velkommen til kopiere indlægget og lægge det ind selv. :)

    Jeg er nu nede på kun at tage en behandling inden jeg går i seng , og min hud er fin og blød stadig og der er kun en svag rødmen få steder. Jeg har købt en lille sprøjteflaske hvori jeg har en blanding, så nu kan det heller ikke blive lettere at påføre det.
  • Indstillinger
    Tak Victor84
    det vil jeg så gøre , og dejligt at det forsat går så godt , krydser finger at det forbliver sådan ;-)
  • Indstillinger
    Jeg har prøvet med creme.
    Men fandt ud af at KOKUSOLIEN , kan tage det, så rosasea ikke er synlig. Det forsvinder ikke, permanent, men jeg er ikke rød i ansigtet og har en pæn jævn hud.
    Kokusolien indeholder svampe og bakteriedræbende midler og olien gør ansigtet blødt
    Olien opbevares et varmt sted. Er det for koldt bliver den hård er det for varmt, bliver den blød.
    Jeg har hældt min op i en lille bæger, der normalt er salat i
  • Indstillinger
    Hej, jeg fik rosacea i midten af fyrrene og jeg led meget under at jeg så bumset ud i ansigtet og var ildrød på kinderne.
    Besøg hos hudlægen gav intet resultat dengang - man havde ikke elysolcremen på den tid.
    Efter 2 - 3 år fik jeg så en metronidazolkur på 3 måneder og det fjernede acnen, men rødmen var der stadig og acnen kunne kun holdes nede med elysolsalven.

    Ved et tilfælde snakkede jeg med en nabo som var zoneterapeut og hun sagde -vi kigger lige i "bogen" hvad de skriver om rosacea.
    Bogen var hendes redskab i forbindelse med alternativ behandling.

    I bogen stod der at ved mangel på zink kunne man udvikle rosacea, Jeg anede ikke at jeg manglede zink, jeg købte zinkkapsler og spiste 2 om dagen i flere måneder.

    Min hudsygdom forsvandt som dug for solen , og hvis der viser sig en plet eller en bums. Så spiser jeg en zinkkapsel dgl i kort tid og det forsvinder omgående.

    Håber i kan bruge mit indlæg til noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.