Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Tabte slag/ekstra slag

Redigeret 1 maj, 2016, 02:30 i Hjerteproblemer
Hej!

Først og fremmest mirt spørgsmål: Hvordan kan ekstra slag føles som udeblevne slag, altså at pulsen så at sige springer et slag over? Det skulle vel netop føles som nogle hurtige slag efter hinanden... Og når man har "tabte slag" er det så i virkeligheden det samme, da det jo også føles som en "pause" i pulsen, når man føler på håndledet??

Jeg er rigtig glad for at have læst indlæggende om rytmeforstyrrelser i denne debat. Det er dejligt at vide, at man ikke går helt alene med sine tanker og uro.
Jeg har gennem længere tid (år..) mærket disse "skvulp" i brystet af og til og følte jeg efter på pulsen kunne jeg også mærke, at det var som om et slag blev væk. Der kan komme flere med mellemrum og jeg må indrømme, at selvom jeg har kendt til det meget længe nu, så bliver jeg stadig meget nervøs over det.
Jeg er nu blevet undersøgt via en hjerteafdeling, hvor en Holter viste, at jeg af og til har 2.grads AV-blok, men en tilstand der ikke skal gøres noget ved. Lægen på afdelingen beroligede mig med, at det er indenfor rammen af det normale, men at hvis det bliver værre med besvimelser e.l er eneste behandling en pacemaker...
Bare den vished om, at svimmelhed og besvimelse er et faresignal er næsten nok til at jeg føler det er ved at ske for mig.
Og det er bare så irriterende!! For jeg har SÅ meget fokus på mit hjerte nu, at jeg har svært ved at slippe tanken om hvornår jeg mon går i gulvet foran øjnene på mine børn og jeg er bange for at lægge mig til at sove om aftenen, af skræk for om hjertet stopper eller (som jeg også har prøvet nogle gange), at jeg får hjertebanken hvor pulsen løber derudaf.

Jeg har set de gode forslag om, at starte et forum for os med rytmeforstyrrelser og det lyder bare som en rigtig god ide. For ud fra jeres indlæg her, får jeg indtrykket af, at rigtig mange går og bekymrer sig og er generet i hverdagen, og det er bare så rart at have nogen at "snakke" med.

Jeg har gået og overvejet hvordan jeg skal håndtere dette her i de rolige perioder, hvor jeg intet mærker, og hvor jeg kan tænke normalt (for det kniber det med, så snart jeg mærker den mindste uro i brystet - da det givr angst). Nå, men min konklusion er, at jeg må stole på hvad hjertelægen sagde, om at det er en lidelse der ikke skal behandles OG så må jeg prøve at gøre mig gode venner med min krop og acceptere, at jeg altså fungerer sådan, at mit hjerte af og til laver uro, - og sådan er jeg!!

Men jeg kommer til at kigge herind tit, for det sidste er temmelig meget lettere sagt end gjort. Så det er guld værd, at have jer andre i baghånden.

Tak :)
«134

Kommentarer

  • Som jeg har forstået det med "ekstraslag", sker der det at et hjerteslag kommer for tidligt, så tidligt at der ikke er meget blod at pumpe rundt i systemet, og derfor føles det som et udeblevent slag. Det næste slag der bare kommer til tiden, har så til gengæld en hel masse blod at sende af sted, og det kan man mærke som et slag der er kraftigere end alle de andre.

    Og det med at man bliver bange af det, er simpelthen SÅ almindeligt når man læser rundt i forum'et.

    Håber du får styr på det.
  • Hej Martin,

    Ja jeg håber også der bliver ro omkring det. Det jeg lider af, er så altså ikke ekstraslag, kan jeg konkludere ud fra dit svar, men simpelthen slag der bliver væk ind i mellem. Jeg blev bare i tvivl, da jeg synes symptomerne minder om ekstraslag, sådan som jeg har set dem beskrevet her.
    Men det var en god forklaring du gav.
    Tak for det :) Og det betyder ALT at vide, at man ikke er alene, så jeg er glad for at have fundet forummet her
  • Hej allesammen.

    Jeg er en mand på 20 år, som her den sidste måneds tid har været ramt af angstproblemer.
    Og det har så gjort at jeg her de sidste par dage, har følt sådan at hjertet slår ekstra slag, nogle gange flere gange efter hinanden, men det varer højst et par sekunder.
    Jeg følte det sådan, at mit hjerte slet ikke slog, og er rigtig ubehageligt når det står på, og det fremkommer tit synes jeg.
    Nogle gange kan det være en 4-5 gange på få minutter at det fremkommer. Og det er ikke ret sjovt.
    Og det kommer uanset om jeg sidder ned og slapper af, eller er ude at gå, eller om jeg er oppe at træne, så får jeg denne her ubehagelige hjertebanken.
    Og selvom jeg egentlig føler jeg slapper af, så kommer det bare pludseligt det ekstra slag.
    Jeg får nogle gange også sådan "ryk", som fremkommer når jeg sidder og slapper af.
    Så er det som om at hjertet lige blev blokeret et kort øjeblik.
    Er det noget I kender til, for jeg er meget bekymret?

    Har fået taget blodprøver, og der var mit stofskifte normalt, og mit blodtryk var normalt 120/80. Og min blodprocent var normalt.
    Og jeg fik også taget et EKG, og det viste overhovedet ikke noget.
    Min læge siger at det ligger i det psykiske, som jo også kan spille en et puds.
    Han mener helt klart at det er generaliseret angst som jeg lider af, og jeg har det også mange af de samme symptomer, men de symptomer som passer til angst, kan også passe til muligt andet, f. eks med hjertet. Jeg ved ikke om det bare er mig som er hypokonder.
    Men når bare jeg kan mærke det mindste omkring brystet eller armen, så er det jeg bliver bekymret og ringer til lægen. Men der har aldrig været noget. Men alligevel så har jeg bare en fornemmelse af at der er noget galt.

    Og det er derfor jeg skriver, fordi jeg er rigtig bekymret for at det ikke er angst, men det er noget med hjertet i stedet.

    Har haft nogle anfald hvor jeg har haft åndenød, hjertebanken, svimmelhed, klamme hænder, rysten i benene, og en prikkende fornemmelse i min arm (venstre), men det gik over igen.
    Men bagefter følte jeg mig svag, jeg følte undergang, som om der var noget forfærdeligt på vej.
    Har også haft en trykken for brystet, men det hænger måske sammen med angst? Det bare det at det fremkommer nogle gange når jeg rejser mig op fra en stol, eller efter jeg har spist.
    Har også mærket en prikken i hænderne, og i benene, og i armen (og det kun i venstre side). Og jeg har også oplevet svedeture, sover ikke så godt om natten, har tankemylder, osv.
    Jeg har nogle gange også oplevet at mit mellemgulv vibrerede, det har jeg kunnet mærke når jeg skal til at sove.
    Og når jeg slapper helt af, er det som om at mit hjerte alligevel hamrer derudaf. Og som gør at jeg får nogle rystelser, f. eks har jeg prøvet at sidde helt stille med min mobiltelefon, og hvor jeg bare har kunnet se hvordan mobilen den rystede, og det var vildt ubehageligt.
    Og jeg føler bare vildt meget ubehag omkring brystet, ikke hver dag, men det kommer tit.
    Har læst om generaliseret angst, og der passer med at man nogle gange kan mærke en sovende fornemmelse i armen eller på hånden.
    Min læge har også sagt at det skyldes hyperventilation?
    Det har jeg bare aldrig rigtig følt jeg har gjort. Jeg føler jeg trækker vejret ganske normalt.
    Men måske er det bare noget jeg ikke er klar over?
    Min læge mente i hvert fald ikke at der var noget fysisk galt med mig, at det hele var psykisk, og skyldes angst.
    Men jeg frygter faktisk at sove, fordi jeg har en frygt for at mit hjerte vil stoppe med at slå. Og faktisk har jeg oplevet at gå i seng ved en 23.30 tiden, vågne omkring kl. 04.00, for så at sove som en sten bagefter. Det sker kun i hverdagene. Ved I hvad det kan skyldes?

    Håber virkelig i kan hjælpe mig, har virkelig brug får at snakke med nogen der har oplevet noget lignende. Og jeg ved at man bliver taget seriøst herinde.
    Så håber i kan hjælpe mig.

    Kh
    Den bekymrede
  • Hej "bekymrede"!

    Det lyder virkelig som om du har det skidt med dine symptomer, og det forstår jeg fint, jeg har også haft det/har det nu og da skidt med mine. (Som "bare" er ubehagelige ekstraslag, oversprungne slag og den slags, efterfulgt af ubehag.)

    Jeg er IKKE læge, og det jeg tror jeg ved, :-) har jeg enten fra min læge eller har læst på det store, måske ikke altid lige troværdige internet.
    Men hvad jeg har forstået om det du beskriver, er at mange ting: angst, stress, overspisning, alkohol, kaffe osv kan sætte en slags fejlimpulser i gang i det autonome nervesystem. Gennem en stor nerve der hedder vagusnerven kan disse impulser nu og da havne i hjertet som så - HELT NATURLIGT - reagerer på det, med et ekstraslag, med at slå hurtigt, og/eller med en følelse af at det springer et slag over. Disse slag er IKKE det mindste farlige, kan måske snarerer sammenlignes med en slags hikke.
    Men de kan være skide ubehagelige!
    Det er klart at når du har en angst for at der faktisk ER noget i vejen med dit hjerte, ja, så vil du havne i en ond cirkel: Angst-ekstraslag/fornemmelser i brystet-ny angst.

    Jeg tror at det vigtigste for dig er at komme til at forstå helt dybt (svært, jeg ved det ...) at du ikke fejler nogen fysisk sygdom. Det tyder de undersøgelser du har gennemgået i hvert fald på. Hvis der er grund til alligevel at tvivle på dette, må du jo lade dig undersøge igen, men jeg tvivler. Det er rigtig sjældent at en ung fyr som dig har noget med hjertet.

    En god tanke er forøvrigt: "Jeg har haft de her ture/anfald mange gange, men jeg er jo endnu ikke død af noget hjertetilfælde, og et anfald betyder jo ikke en gang at det næste bliver værre ... Det går altid over uden at jeg får mén."
    Og er det ikke sådan det forholder sig: Det går over, og det har ikke skadet din krop?

    Du må se om du kan arbejde med de ting der sætter dine anfald i gang. Det være sig angsten eller stress, måske skulle du gå til et el. andet afslappende, måske endda noget alternativt af en slags. Eller noget kognitiv terapi omkring angsten? Eller noget med åndedræt.
    Og m.h.t. fysiske triggers er som sagt alkohol, koffein og overspisning kendte faktorer. Selv om de alle ikke nødvendigvis gi'r dig problemer.

    Meget af det jeg har skrevet her, har jeg fra denne engelsksprogede website:
    http://palps.chemicalforums.com/cgi-bin ... rd=general

    Held og lykke med processen. Du skal nok komme ud af det.
  • Hej

    For det første: Mange tak for dit svar, det hjalp og beroligede mig i en svær periode.
    Og nej, min krop har ikke fået mén af de anfald som jeg beskrev. Det er som regel noget som går over i løbet af dagen.
    Men alligevel utrolig ubehageligt mens det står på.
    Men ja de ekstraslag er rigtig ubehagelige. Det føles som om at det lige pludselig ikke slår, men så kommer der bare et stort slag bagefter, og det er det som føles ubehageligt.
    Og det er noget som jeg har haft den seneste uges tid, og det er så bare forekommet oftere og oftere her de seneste par dage, og det er bare en ubehagelig følelse.
    Samtidig med men føler der er noget med brystet (smerter, prikken, etc. )
    Og det at man føler sig svimmel næsten konstant, så kan man så sige at de ekstraslag ikke forbedrer min nuværende tilstand.

    Men jeg værdsætter dine input, og det helt sikkert noget jeg vil tjekke op på. Vil gøre alt for at få det bedre :)

    Jeg vil også lige høre, hvor ofte forekommer dine ekstraslag? Og er du også svimmel eller haft prikken i armene eller fingrene?

    Igen tusind tak for dit svar

    Kh

    Olsen
  • Hej Mads

    Mine slag kommer meget forskelligt. Der er dage næsten uden. Og dage hvor der kommer flere i løbet af 5 minutter - gennem timer.
    Og du har ret i at de er rigtig ubehagelige - undertiden.

    Jeg har ikke været svimmel eller haft prikken, som du beskriver det. Og det med svimmelheden kunne måske være en god grund til at gå til lægen nok en gang og få hjertet checket.

    Martin
  • Hej

    Ok. Tak for dit svar.

    Man jeg tror bare at svimmelheden er associeret med angsten. Det er jeg rimelig sikker på.
    Men jeg skal til lægen igen her engang i næste uge.

    Det ikke fordi svimmelheden eller prikken følger med de ekstraslag.

    Jeg tror igen at det er angsten der spiller en et puds.
  • Hej.

    Jeg ved godt at det ikke har så meget med debatten at gøre.
    Men jeg vil lige høre jer om hvor lang tid et angstanfald varer?

    Fordi mens jeg lå og sov, godt nok ikke en dyb søvn, vågnede jeg med et sæt, og hjertet bankede og jeg hyperventilerede og fik prikken i min venstre hånd og nederste del af venstre arm.
    Det stoppede allerede efter 15 sek. og så slappede jeg af igen.

    Er det et normalt angstanfald??

    Og så har også kunnet mærke et sek. smerte i midten af brystet, samtidigt med at jeg kunne mærke et "stik" lige ved siden af håndledspulsen. Er det spændinger?

    På forhånd tak

    Mads
  • hejsa, jeg er en fyr på 32 år som har lidt af ekstraslag i flere år, nu 12 år. Det udviklede sig fra enkelte til flere gange om dagen. Jeg er bleven undersøgt med holter-monitor og fået taget mange ekg´er utalligt gange... Og er bleven ultralydsscannet for flere år siden og de fandt intet. Mine ekstraslag har nu udviklet sig til, at det er som om hjertet flagre, eller slår flere ekstraslag i få sekunder, højst 5-10 sekunder, men har stadig enkelte ekstraslag. Min kondition er forværret, og har nu heller ikke dyrket idræt i flere år, pågrund af den angst at hjertet skulle stoppe eller jeg skulle få det skidt. Lige nu her har jeg fået konstanteret for meget mavesyre og tager omneprazol 20mg x 2 om dagen og oveni har jeg fået konstanteret panik angst og tager LYRICA 225 mg. Ved store måltider stiger min puls meget, og ved varmt bad.Jeg bliver hurtigt stakåndet over ingenting. mine blodåre på mine hænder vokser sig voldsomt når jeg står længe med armene nede, helt op til 1 cm kan de blive og forsinde i løbet af et sekund når jeg løfter armene, er det normalt? og når jeg holder armene længe oppe over hovedet, bliver mine arme varme, er det normalt? er der måske nogen der har det som mig??? jeg er dog nået så langt at når jeg får symptomer at jeg ikke kontakter vagtlægen længere :) og et godt råd, lad vær med at læse om symptomer på nettet, det duer ikke og giver kun mere angst... MVH Kennet
  • Ekstraslag i hjertet.
    Jeg har mange gange kontaktet min læger/læger p.g. af at mit hjerte slår ekstraslag,eller springer et over. Nogen gange har det været---3 alm. slag og så en kolbøtte.
    Jeg tager nu 20 dråber Echinasea 4 gange om dagen,og det hjælper,efter få dage. Jeg ved ikke hvorfor,ej heller hvordan jeg fik ideen.Echinasea er et udtræk af Rød Solhat,og kan købes i Føtex og hos Matas. Koster under 100,00 kr. og der er til flere år. Jeg har ikke mærket bivirkninger.
    Jeg kan stækt anbefale det.
    Globus1
Log in eller Registrér for at kommentere.