Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kalk til børn

135

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Problemet er, at du ikke læser, hvad der bliver skrevet i indlæggene. Det er jo ikke bare dem, der er allergiske over for mælk, der skal på en mælkefri kost. Det er også nødvendigt for alle dem, der af andre grunde – f.eks. laktoseintolerans – ikke kan tåle mælk.

    Og problemet er, at du – sådan som det tidligere er fremgået, så vidt jeg husker i debatten under ”Diverse” – har en helt speciel opfattelse af, hvad formålet med Netdoktors debatter er. Jeg mener som tidligere, at formålet med debatterne er at give debatdeltagerne mulighed for at udveksle erfaringer om sygdom og sundhed og eventuelt hjælpe hinanden med råd. Jeg er sikker på, at de fleste er enige med mig.

    Du gav dengang udtryk for, at du forstår begrebet debat sådan, at det drejer sig om at få ret! Og i den forbindelse går du ikke af vejen for at bruge ufine metoder. Som jeg skrev dengang, er jeg fuldt ud klar over, at det er sådan, politikere debatterer. Det hører vi jo hele tiden. Politikere tillægger andre politikere absurde udsagn, for bagefter at kritisere modparten sønder og sammen.

    Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde over disse absurde flere kilo broccoli, som dog nu er blevet ændret til 400 g broccoli, 1,2 kg blomkål eller 3 kg spinat, som du mener, at ikke-mælkedrikkende børn er nødt til at spise for at få nok kalk. Hvorfor i alverden disse børn ikke skulle kunne spise varieret med en mangfoldighed af forskellige kalkholdige fødevarer, har du ikke forklaret.

    Selv om trådstarter mener, at mælk er ubetinget sundt, så gælder dette jo kun for dem, der kan tåle mælk. Vi er alle forskellige. Og jeg lægger mærke til, at trådstarter ikke har ønsket en debat for eller imod mælk. Det kan jeg godt forstå, for det er da temmelig idiotisk at debattere på den måde. Det var netop denne sort/hvide debatform, jeg ønskede at undgå.

    Jeg ønsker en debat, der tager hensyn til menneskers forskellighed, og hvor der bruges seriøse argumenter. En debat, hvor formålet er, at vi hjælper hinanden. Det var derfor, at jeg reagerede.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære alle

    Jeg er meget enig med Kameliadamen, for meningen med debat er at udveksle erfaringer og sygdom og sundhed, ikke at få ret. For hvem har ret? Det tror jeg ikke vi kan afgøre her.

    Har stor respekt for dine altid gode, brugbare og velinformerede indlæg, stor tak til dig Kameliadamen.

    Er mor til i dag to voksne døtre, som faktisk aldrig har drukket mælk. De er født i Korea og kom til os i en alder af 3 mdr. og 6 mdr.

    Af gode grunde har jeg jo aldrig kunne amme dem. Vores ene barn kunne ikke lide mælk, og det andet barn kunne ikke tåle mælk.

    Og sådan er det også i dag, hvor de er 37 år, og 34 år. Min læge dengang sagde, at selvfølgelig kan de leve godt uden mælkeprodukter. Når de drikker vand og hver får en kalktablet daglig skulle jeg ikke være bekymret. Selvfølgelig sammen med en alsidig og god kost.

    Det har jeg altid stolet på, og mine voksne piger har da heller aldrig vist tegn på kalkmangel. De har sunde knogler og sunde tænder, ingen af dem har så meget som prøvet at få boret bare et lille bitte hul.

    Vi kan altid finde skræmmehistorier om de forfærdelige ting der kan ske hvis og hvis.. disse skræmmehistorier bidrager aldrig til en seriøs debat, for selvfølgelig kan vi leve uden mælk uden at få hofteskade.

    Jeg selv drikker heller aldrig mælk, bryder mig ikke om det, og hvis jeg gjorde ville min mave gå i stå og jeg ville få forstoppelse.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen
    Jeg syntes DU bør respektere trådstarts spørgsmål - OG indstilling til nødvendigheden af mælkeprodukter.

    Og så syntes jeg det er en skam, at du ser det nødvendigt, at blive personlig - og smide om dig med gamle udokumenterede beskyldninger.

    Jeg har givet de råd til trådstarter - jeg mener er passende til hendes SPØRGSMÅL - det er DET vi skal - ikke ?

    Vi skal ikke forsøge at ÆNDRE denne mors holdning - vel ?

    Er vi enige ?

    Det ville være rart, hvis gammelt nag ( på grund af uenighed ) ikke skal forpeste kommende debatter - i årevis - syntes du ikke ?

    Jeg opholder mig sjældent på Netdoktor - jeg har andet der optager mig - andre steder på nettet - Netdoktor er et sted jeg søger, når jeg har brug for et råd vedrørende SYGDOM - og hvis jeg SELV kan give et godt råd videre til andre - derfor gik jeg ind og svarede i denne tråd.

    Men nogen ser det åbenbart nødvendigt, at få denne mor til at ÆNDRE hendes opfatelse af, hvad der er nødvendigt for hendes barn :-(

    Jeg er nu ikke bekymret - hun har tydeligt gjort det klart for jer, at hun står fast i hendes mening om den ting.

    Så mon ikke debatten kan afsluttes nu ?
  • Indstillinger
    Hej Sofie
    Jeg mener det går ud på, at give de råd en spørger BEDER om - og ikke råd til det modsatte.
    Derfor har denne tråd udviklet sig i en retning, denne mor ( trådstarter slet IKKE har BEDT om - hvad hun også skrev )

    Men lige et spørgsmål til dig :

    Hvad giver man børn på 3 mdr. og 6 mdr. når de ikke får mælk ?

    DET vil jeg meget gerne vide !
  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Jeg skal prøve at huske fra dengang.

    Vores første barn en pige kom hertil, da hun var helt nøjagtig næsten 7 mdr. Vi startede med modermælkserstatning på flaske straks. Men hun ville faktisk ikke tage det, hun drak lidt men ikke meget. Vi forsøgte og forsøgte, og jeg kan huske at jeg var lige ved at gå lidt i panik. Men sammen med sundhedsplejersken besluttede vi at droppe flasken og gå helt over til grød og fast føde. Vi tilbød hende så mælk af en kop, men nej tak, det afviste hun på samme måde. Så vi gav hende vand, som hun drak.

    Efter et stykke tid, måtte vi sande at vores datter ikke kunne lide mælk. Hvad hun har levet af de første måneder af hendes liv i Korea, aner vi ikke, men måske er hun blevet ammet trods alt. Dette var ikke helt ualmindeligt med hittebørn i Korea.

    Hun har så drukket juice, saft det gav man børn dengang, og vand fra hanen. Hun drikker aldrig mælk heller ikke i dag.

    Vores næste barn var kun lige disse 3 mdr. og hun fik modermælkserstatning og var glad for det. Men der gik kun en måneds tid og vi kunne se at hun udviklede kløe og et rødt udslæt overalt på kroppen. Det undrede os, for der var intet da vi hentede hende hjem, da havde en pæn og lækker hud. Dengang tænkte jeg slet ikke på om det kunne være mælken, men det viste det sig at det var.

    Vi gik så over til noget pulver, som jeg købte på apoteket i samråd med vores læge, husker ikke hvad det hed, men det var sindssygt dyrt, men det var der jo ikke noget at gøre ved. Kløen og udslættet forsvandt langsomt efter at vi fjernede modermælkserstatningen fra vores barn.

    Hun har aldrig fået mælk siden, og drikker det heller ikke i dag.

    Håber det var fyldestgørende nok.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej Sofie
    Tak for dit svar.
    Når jeg tænker mig om, så ved jeg også godt, at grød og vælling til spædbørn - er tilsat de vitaminer og mineraler, der er nødvendige for barnet.
  • Indstillinger
    Det var dog ellers en usympatisk debat, som den har udviklet sig, men jeg får alligevel lyst til at fortælle en lille historie, og så ved jeg ikke, om den egentlig hører under trådstarters oprindelige emne:

    Det er vel primært danskere eller nordboere, der gør så meget i al den mælk. For en del år siden, var vi på ferie i Rom, og min datter var på det tidspunkt 5 år gammel. Hun har altid været glad for mælk. Vi var på charterferie, så damen der serverede morgenmad på hotellet, var helt med på alt det mælk de danske turister gerne vil have, men at tage på cafe om eftermiddagen og ud til middag om aftenen med et barn, der faktisk ikke brød sig om sodavand, men forfærdelig gerne ville have et glas mælk, var altså lidt af en udfordring.

    Serveringspersonalet sendte os der der blik, som alle forældre vel har mødt fra fremmede "Sig mig, er du klar over at du misrøgter dit barn? Hvad har du gang i?"

    Nå, men med megen møje og besvær fik hun et glas mælk, naturligvis ledsaget af en pæn stak sukkerknalder og en teske - og så så vi, hvordan man stod med et noget rystet blik og så på at vores barn fuldstændig upåvirket drak sin mælk.
    Heldigvis varede ferien kun en uge, men det var samme forestilling hver dag, da vi jo besøgte forskellige steder.
    Vi følte os efterhånden skidt tilpas og spurge så mindeligt vores pige, om hun dog ikke ville have en sodavand. Det var i Italien, hvor det tydeligvis ikke er almindeligt at børn (eller voksne) drikker mælk.

    Ja, det var bare en historie om alt det her mælk eller ikke mælk. Hvis man sørger for alsidig kost, der også indeholder kalk, så er det altså ikke vigtigt med alt det mælk.

    Selv har jeg aldrig brudt mig om mælk heller og har aldrig haft problemer med kalkmangel.
  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Sagen er, at jeg ikke synes, at debatten har drejet sig om trådstarters spørgsmål. Det har været en debat for eller imod mælk, og det var det, jeg ønskede at lave om på, ved at efterlyse en nuanceret debat!

    Tråden har overskriften ”Kalk til børn”. Problemet er, som trådstarter skriver: ”Min søn på 4 år drikker ikke mælk eller spiser mælkeprodukter…”. Men jeg synes ikke, at der er kommet nogen gode råd. I stedet har debatten været en debat for eller imod mælk, hvilket trådstarter selv siger, at hun ikke ønsker.

    Jeg frygter, at folk, der har gode forslag til, hvordan ikke-mælkedrikkende børn får tilstrækkeligt med kalk, slet ikke tør skrive om deres erfaringer, på grund af denne tone af fordømmelse over for forældre til ikke-mælkedrikkende børn.

    Jeg ønsker ikke at lave om på nogen som helst personers holdning og altså heller ikke på hverken din eller trådstarters holdning. Jeg efterlyser respekt for retten til at være anderledes, og jeg efterlyser en seriøs debat om det emne, der er trådstarters problem.

    Til Sofie og alle andre interesserede

    Nu, jeg tænker nærmere over det, så har den lille dreng, jeg kender med diagnosen Aspergers syndrom en oldefar, der er født i et asiatisk land. Det er ikke umuligt, at der er tale om en genetisk arv fra oldefaderen, der pludselig slår igennem og gør, at den lille dreng bliver syg af danske spisevaner. Hvis drengen var født i sin oldefars land og spiste den slags mad, som de spiser dér, var han muligvis aldrig blevet syg. Det kan man ikke vide, men det er da en overvejelse værd. Drengens søster tåler almindelig dansk mad, også mælk, som hun drikker med velbehag.

    Måske er årsagen til, at problemet med at tåle mælk er blevet så stort, at der er flere og flere børn, der har en eller anden udenlandsk afstamning. Enten fordi de er adopterede, eller fordi der er mange, der gifter sig med udenlandske ægtefæller, eller fordi der er tale om indvandrere? Det er da en mulighed, at noget af forklaringen skyldes genetisk arv fra lande, hvor man normalt ikke drikker mælk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mit sidste svar i denne tråd.
    Ja Kameliadamen - tråden blev ændret til : For eller imod mælk, men det kan jeg jo IKKE forhindre, alle har ret til at ytre sig .. og heller ikke trådstarter kunne forhindre det .. .. som jo var/er FOR mælk - sådan er det bare... :-(

    Men du er nu inde på noget rigtigt i dit indlæg her - da jeg har læst at :

    I Danmark har 3-6 procent af befolkningen laktose-malabsorption.

    Det ses blandt andet hos mennesker med anden etnisk baggrund end dansk, specielt fra Afrika og Østen.

    Kan I hygge jer :-)
  • Indstillinger
    O.K., så kan vi måske – efter disse tre sider – komme tilbage til emnet :o)

    Jeg har aldrig selv stået i Euglenas situation, men hvis det var mig, der havde et barn, der overhovedet ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter, ville jeg nok også give et kalk-tilskud. Det må være muligt at finde nogle kalkpiller, som ikke er så store, og som drengen vil spise. Ellers er jeg overbevist om, at det er helt i orden at knuse kalkpillen og blande pulveret i en ret mad.

    Men jeg ville helt sikkert prøve at give barnet en kost, der indeholder alle vigtige næringsstoffer. Kalkpillen (og vitaminpillen) får barnet jo bare for en sikkerheds skyld. Jeg skrev i et tidligere indlæg, at en portion havregrød kogt på vand nok giver 8o mg kalk. Men jeg havde jo ikke taget i betragtning, at der også er kalk i vandet. Og hvis man så yderligere kommer noget tørret frugt i grøden, hvad jeg har hørt, at mange moderne mødre gør, kommer man betydeligt højere op. Og endnu højere, hvis det er en mulighed at give barnet havregrød kogt på mælk.

    Da jeg var barn, fik jeg tit udleveret den tykke endeskive af rugbrødet sammen med et eller to rå grønkålsblade som en slags eftermiddagsmåltid. Det elskede jeg, og det må have givet et godt kalkbidrag.

    Jeg vil tro, at det værste problem er drikkevarer. Selv om det er udmærket for barnet at få vand, så bliver det vel kedeligt i længden??? Og så vidt jeg ved, anbefales det ikke længere at give børn ret meget saft og juice, sådan som min søn fik. Han fik dog ingen problemer med tænderne!

    Men ellers skal barnet vel bare have en varieret kost med så mange grønne grønsager som muligt og gerne snacks i form af mandler, nødder og tørret frugt.

    Er der ikke nogle derude, der har nogle gode opskrifter, som ikke-mælkedrikkende børn elsker?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.