Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin evt. manglende effekt

1356

Kommentarer

• Tjjaaa, som jeg havde regnet med, ville der kun komme følelsesladede og personlige argumenter og ikke en mere bred videnskabelige baseret debat. Så jeg tror bare jeg slutter debatten her. Så kan i alle sammen side og være rørende enige :-) Men jeg håber da i får det bedre. Sidste indlæg fra Euglena på ND.
    Måske ses vi til mødet på Tuborgvej, håber da I møder op.
  • Hej Kiki58 - jeg tænkte netop også på, om du havde glemt et "ikke"! Lille ord men stor betydning :-)!

Hej Petra - tak for henvisningen. Jeg vil spørge ovre på sonjas stofskifteforum, hvad det er for noget (når jeg lige får tid/overskud)!

Så er der lige gået et lys op for mig, hvorfor nogle herinde giver mig ret, uden jeg føler vi er enige!
    Da jeg startede dette indlæg, var mine tanker ikke ovre i, at at disse symptomer på ny Eltroxin skyldes manglende indregulering..netop fordi flere skriver de har disse bivirkninger/symptomer på trods af meget fine blodprøver. Mit udgangspunkt var - manglende helbredelse på trods af medicinering (med Eltroxinlign. typer) i det hele taget! Det har været min erfaring, at den gamle Eltroxin gav mig et løft, men slet ikke i den grad, som jeg læste og hørte fra lægelig side.....at man faktisk kunne anse sig selv som helbredt, symptomfri - når man var velreguleret. Derfor havnede jeg på Sonjas Stofskifteforum. Måske derfor har jeg det indtryk, at så godt som ingen får deres livskavlitet igen med en stofskiftesygdom og slet ikke på Eltroxin.
    På "Sonjas" bærer (næsten) alle henvendelser nemlig præg af, at man ikke har fået det godt på trods af fine blodprøver. Derfor tænkte jeg, at den nye Eltroxin blot havde endnu dårligere effekt - trods, igen fine, blodprøver!
    På Sonjas har jeg læst flg. udsagn om og om igen, hvilket også er min egen erfaring "jeg har det meget dårligt med symptomer som X X X X på trods af min læge sige min blodbprøver er fine. Han siger det må være noget andet f.eks. psykiske problemer". Herefter bliver der ofte fortalt at vedkomne er sat på lykkepilller. Mange skriver også, at de selv ikke tror på at det er noget andet, og at deres depression ligeledes skyldes stofskiftet, men lægerne afviser dem på stribe.

Men jeg kan se, jeg må starte en anden tråd, for at finde ud af, om de fleste følte sig helbredt på den gamle Eltroxin, og fik deres livskvalitet tilbage. Og altså at det kun er her på den nye Eltroxin, de har fået det dårlig igen.

Jeg tror Euglana1 har misforstået Birte Nygaard, overlæge på endokrinologisk afdeling på Herlev Hospital - samtidig formand for stofskiftehormonlægerne, Dansk Thyreoidea Selskab. Jeg læser det ikke som medfølelse, men som meget nedladende udtalelser om stofskiftpatienterne, idet hun faktisk affejer lidelserne og anfører at de stofskiftesyge blot er påvirkede af omtalen i medierne og derfor selv opfinder bivirkningerne.

Citat fra BT: "Pressen er medskyldig
    Når hun kigger på den nye sammensætning i Eltroxin, burde der ikke være nogen stoffer, der kunne give anledning til alle de bivirkninger. Hun mener, at en del af forklaringen skal findes andre steder.

- Pressedækningen har haft den effekt, at flere føler, de har oplevet bivirkninger. Patienter med lavt stofskifte er en sårbar gruppe, der ligger dårligere i livskvalitet end jævnaldrende raske, siger Birte Nygaard."

Jeg ser det, som hun opfatter, stofskiftesyges som nogle svage og sølle personligheder, der nemt lader sig manipulere og derfor er utroværdige.
  • Og så lige dette! Jeg troede vi debatterede, fordi vi netop er mennesker med personlig sygdomserfaring på godt og ondt - og her er det vel uundgåelig, at dette har påvirket følsesmæssig, som dermed er en del af erfaringen. Dette er vel ikke en videnskabelig debat - for så er vi nok mange, der ikke kan være med. At man kan henvise til videnskablige information, er noget andet.

MEN, samtidig er meningen forhåbenligt, at der skal være plads til alle her på ND. Jeg synes bestemt Euglena1 er i sin gode ret til at tro på, at problemerne med ny Eltroxin skyldes manglende regulering. Man er nød til at gå efter sin mavefornemmelse sammen med de erfaringer man nu engang har. Det vigtigste er at holde bolden på egen banehalvdel - en svær kunst i en debat:-)

(P.s. skal ikke forståes således, at jeg mener, jeg mestrer kunsten!)
  • kort indlæg .....efter 5 mdr på ny eltroxin havde jeg det så dårligt at jeg ikke kunne arbejde ..på trods af fine fine blodprøver ....
    To dage på Euthyrox og jeg var næsten genfødt óg nu 2 mdr efter har jeg det SÅ supert.
    Så jeg kan slet ikke se andet end at ny eltroxin ikke virkede på mig!!!!
  • På gammel Eltroxin glemte jeg helt at jeg havde en sygdom kun lidt hjertegalop en gang imellem. Pludselig havde jeg det generelt dårligt uden at vide hvorfor, overgangsalderen sagde lægen. Så blev mine øjne åbnet af en overskrift med Eltroxin. Jeg har så prøvet at gå op i dosis af ny Eltroxin jeg har gået ned i dosis af ny Eltroxin, blev blot mere og mere dårlig tilpas. Da jeg gik op fik jeg en fornemmelse af at leve skiftevis i en Sauna og et frysehus + utallige andre mærkelige ting skete med en. Da jeg gik ned blev jeg så træt at jeg til sidst lignede en på 80 og knapt kunne slæbe mig afsted. Da jeg gik på Euthyrox normal dosis for mig, blev alting bedre i løbet af den første uge og nu har jeg det så godt som aldrig før og overgangsalderen er åbenbart blevet aflyst! vh Petra
  • Til Euglena hvis du stadig kigger med.

Jeg har kun et spørgsmål

Er du ansat hos Glaxo ?

Udtalelser som bla.

Men jeg tror dog at størstedelen af de indrapporterede bivirkninger skyldes ændret biotilgængelighed som åbenbart har været større end man havde forventet/set i GSKs egne forsøg

kunne tyde på det.
  • Ja, det var da min første indskydelse: Glaxo har deres pioneer ude!!!! Ja, jeg ved ikke om jeg skal skrive euglena/Ina ell. chila m.m.

Hvis hun virkelig var stofskiftesyg - ville hun ikke ikke fremkomme.....med alle disse udtalelser. Hun ønsker IKKE at "høre" om følelsesmæssige og personlige konsekvenser!!!
    Hun taler kun om biotilgængelighed, sættes op i dosis (selvom vi har skrevet, at vi var yderst velreguleret), mad indtag etc. etc.
    Vi skal heller ikke lede efter alternative produkter.....selvom dette har hjulpet os stofskiftept.
    Ja, hvad kan vi bruge en bred videnskabelig debat til.....vi er mennesker af kød og blod, som virkeligt har haft det ulideligt på ny Eltroxin... EN PILLE SOM FANDEN HAR SKABT....

Vi skal heller ikke bebrejde Glaxo.....så hvis man har læst sagsakterne, kan man se at dette ikke er rigtigt etc. etc.

Ja, jeg ved at "hun" læser med på sidelinjen.....men ?? er hjertelig velkommen.
  • Ja, og Birte Nygaard er ligeledes velkommen.
  • Som jeg kan læse i de sidste indlæg (og andre steder), er der en del, der havde det godt på den gamle Eltroxin, og til min overraskelse ligefrem symptomfri! Jeg havde det faktisk på den gamle Eltroxin, som Petra havde det på den nye Eltroxin. Jeg efterlyser andre, der fortsat har/havde mange symptomer på trods af medicinering!

Skulle Euthyrox svare til den gamle Eltroxin i indholdstoffer? Jeg synes nemlig det er lidt mystisk, at I er nogle der skriver, Euthyrox virker i løbet af en uge! Min endokrinolog har indtil flere gange slået fast, at der går 6 uger (omdannelsen fra T4 til T3) før virkningen indtræder af Eltroxin (den gamle). Selvfølgelig ligeledes ved regulering.
  • Åhh, kom lige i tanke om, jeg har læst på netdoktor, at nogle indlæg ind imellem forsvinder - sammenholdt med mistanke om, at nogle debatører har tilknytning til medicinalvirksomheder - samtidig kører der løbende reklame for medicin for diverse lidelser her på netdoktor! Jeg ved godt, der også kører anden reklame - men jeg tænker mit!!!
Log in eller Registrér for at kommentere.