Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

D-vitamin mangel + vitamin tilskud som indsprøjtning?

Redigeret 8 august, 2012, 12:12 i Vitaminer og mineraler
Hejsa. Jeg er en pige midt i 30'erne som lider af D-vitatmin mangel og har gjort i et lille års tid. Blev faktisk opdaget ganske tilfældig da jeg i forbindelse med noget andet fik foretaget en hulens masse blodprøver. Min værdi var dengang 7. Lægen var sikker på jeg så også måtte have kalk mangel, men har jeg ikke. Jeg skule dog fluks forsøge at spise noget mere fisk osv osv. samt spise nogle D-vitamin piller....efter nogle måneder blev der lavet en ny test. Der var værdien så ca. 20. Har fået at vide den som absolut minimum skal være 50, men de ser meget gerne den kommer op over 80! Lægen undrede sig og jeg fik endnu et glas D-vitaminer med hjem og skulle så tage en tablet 4 gange dagligt i 3 mdr! I sidste uge fik jeg så taget en ny blodprøve. Nu er værdigen 43...så ja steget, men stadig kun ca. det halve af hvad den burde være! Jeg har hele tiden tænkt lidt "nå ja, hva pokker lidt vitamin mangel" -har spist fisk dagligt, er heldigvis vild med fisk. Jeg er ude mange timer dagligt osv så forstår egentlig ikke hvorfor jeg har så lav d-vitatmin værdig og hvorfor den ikke rigtig vil stige.
Jeg fandt så nogle sider her til aften hvor jeg kunne læse nogle af symptomerne for D-vitamin mangel....og først der blev jeg klar over det da vist er noget skidt! Der står et af de første symptomer er lænde smerter. Jeg har konstant ondt i lænden, skal nærmest kravle ud af min seng om morgenen. Har været ved kiropraktor som intet kunne finde. Næste symptom er smerter i benene. Jeg har det sidste halve år nærmest ikke kunne andet end gå gansek langsomt. Er som mine ben intet andet vil og fremfor alt mine achilles senere gør afsindig ondt, men også alle musklerne. Jeg føler nogle gange at mine ben simpelthen er så trætte jeg bare må sidde ned inden mine ben "braser".
Jeg har lige fået den her D-vitamin værdig idag, og ikke været i stand til at få min læge i tale pr. telefon....han er åbenbart en travl mand. Jeg er ganske sikker på han vil mene jeg skal fortsætte med de piller, men de hjælper jo kun så lidt, og samtidig forværre de noget andet ,nemlig min psyke. Jeg har MEGET svært ved at tage piller. har nok nærmest en "pille-fobi". Lyder nok skørt og erogså svært at forklare, mend et korte af det lange er at skal jeg tage piller 3-4 gange om dagen, så er hele min dag ødelagt. De sidste 3 måneder har været rædselsfulde...
Jeg læste så et sted på nettet at D-vitamin mangel faktisk kan behandles med månedlig indsprøjtninger. Er der mon nogen som har erfaring med det? Nogen som ved om det er en "normal" måde at behandle det på, eller noget som lægerne måske helst ikke bruger? Min læge ved godt jeg har det problem med piller, men virker desværre ikke altid lige forestående overfor det. Jeg er rimelig sikker på mine ryg og ben smerter nok skyldes d-vitamin mangel, at min dalende humør skyldes delvis D-vitamin mangel, men også stress over alle de piller....jeg bryder mig bestemt ikke om nåle, men ville langt foretrække en indsprøjtning en gang om ugen, fremfor at spise piller 4 gange om dagen....
Så, igen, nogen som har erfaring med, eller kendskab til D-vitamin tilskud som indsprøjtning?

Mvh
*Auri*
«134

Kommentarer

  • Hej Auri
    ja, jeg har erfaringer med injektioner med D-vitamin, havde værdi på 23
    jeg fik det i en periode og værdien steg da også pænt og mine symptomer der var træthed og muskelsmerter forsvandt, Men , det varede kort og D-vitaminet forsvandt hurtigt ud af kroppen igen. Fra 43 til 17
    Har siden taget 2 tabl morgen og 2 aften og kan nu holde det på omkring 50-60, altså en mere stabil værdi.
    Jeg elsker nu heller ikke ligefrem at tage piller, men da min læge sagde til mig at D-vitamin mangel påvirker musklerne i kroppen og dermed også hjertet som er en muskel
    , kan jeg ikke se man har noget valg. At spise fisk er altid godt men du skal faktisk spise 400 gr laks dagligt for at få nok ...har du lyst til det :)
    Næ, vel?
    Den bedste pille at tage er D3 (cholecalciferol)
    http://www.d3pharmacy.com/pages/public/index_da.php



    Hilsner
    Dowling
  • Hej Dowling
    Tak for dit svar. Som sagt, så er jeg rigtig glad for fisk. 400 gram om dagen er nok lidt rigeligt, da jeg jo så stort set kun kan spise fisk, hvilket med garanti heller ikke er sundt. Jeg har fået at vide at med ca 150-200 gram fisk om dagen skulle jeg i hvertfald få dækket mit daglige behov, og har intet problem med at spise det dagligt (som regel i form af fiske pålæg).
    Havde slet ikke lige tænkt tanken er det kan påvirke ens hjerte.... jeg har faktisk dårligt hjerte, og ikke nok med det, det jeg har er "syg sinus knude syndrom" - hvilket mere præcis er at sinus knuden (musklen i hjertet) ikke fungere optimalt....ga vide hvor længe jeg har haft D-vitamin mangel? Jeg har pacemaker idag, for at forhindre hjertet i at stoppe (gjorde det 3 gange inden) og tror såmænd heller ikke D-vitamin mangel vil gøre jeg dør af hjertestop, men måske jeg ikke kun ville kunne slippe af med mine muskel smerter i rygge og benene, men måske sågar får et "bedre hjerte" hvis jeg nu kunne få lidt styr på det D-vitamin....men spise piller 2 gange om dagen resten af mig liv....det ville helt sikkert gøre jeg også samtidig skulle tage anti depressiv :-(
    Endnu engang tak for dit svar, og for at gøre mig opmærksom på jeg måske også skal tænke på mig hjerte.
    *Auri*
  • hej...
    man kan få d-vitaminer som dråber ..... har selv taget dem...
  • Hej Auri

    Først vil jeg lige sige, at jeg ikke selv har erfaringer med D-vitaminmangel. Men der er flere i min bekendtskabskreds, der har store problemer med D-vitaminmangel, og Dowling og jeg havde kontakt med hinanden her på Netdoktor i sin tid, da hun fik konstateret D-vitaminmangel, så efterhånden har jeg samlet et par ting op angående dette problem.

    Jeg har selv lidt af en anden mangelsygdom, nemlig jernmangel. Der gik flere år, før problemet blev opdaget, og jernmanglen påvirkede mit helbred på katastrofal vis. Når man mangler ét vigtigt næringsstof, ser det ud til, at man også nemt kommer til at mangle andre næringsstoffer, fordi de forskellige vitaminer og mineraler indgår i et samspil med hinanden. Det fungerer lidt ligesom et dominospil, hvor én brik vælter resten af brikkerne.

    Og eftersom de forskellige næringsstoffer indgår i et samspil, skal der være nogle betingelser opfyldt, for at man kan optage D-vitamin. En af betingelserne er, at der er sunde fedtstoffer til stede. Og det er der jo, når du spiser fisk hver dag. Men måske skulle du spise lidt sundt fedt (hørfrøolie, kæmpenatlysolie, avokado, nødder eller kerner) sammen med D-vitamin-pillerne.

    For nogen tid siden skrev jeg her i dette forum sammen med Laura, hvis søn havde D-vitaminmangel med et D-vitamin-tal på 10. Laura var blevet rådet til at give sin søn sunde fedtsyrer, men af en eller anden grund havde hun forstået det sådan, at der var D-vitamin i hørfrø, og det er der jo ikke. Vi havde en meget, meget lang debat om sønnens problem og om sunde fedtsyrer m.m. Men det korte af det lange er, at sønnens D-vitamintal rettede sig fint og hurtigt, og det i den grad, at sønnens læge ringede til Laura for at få gode råd! Det viste sig nemlig, at lægens mor havde D-vitaminmangel, som ikke rigtig ville bedre sig, og så var det jo godt, at Laura kunne hjælpe!

    Du kan læse om det i nedenstående link. (Notatet om lægen, der ville have gode råd af Laura står på side 3, i et indlæg fra den 27/11 klokken 19.58):

    Lauras opskrift var – ud over D-vitamin: gode sunde fedtstoffer, samt Calmag, som består af kalk og magnesium. Du skriver ganske vist, at du ikke mangler kalk, men hvis jeg var dig, ville jeg tage det alligevel. Men husk: når man tager kalk, skal man altid tage magnesium også. Så vidt jeg husker, fik sønnen også en god all-round vitaminpille, samt ekstra B-vitaminer.

    viewtopic.php?f=14&t=18559&st=0&sk=t&sd=a

    Du er selv inde på, at det kan være din D-vitaminmangel, der er skyld i dit dalende humør. Det er faktisk en kendt sag, at D-vitaminmangel kan føre til depression, hvilket du bl.a. kan se her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... minmangel/

    Du skriver, at du er glad for fisk, men at du især spiser fiskepålæg. Nu kan fiskepålæg jo være mange ting, men oftest er det vel noget, der er konserveret på en eller anden måde. Hvis jeg var dig, ville jeg især spise friske fisk. Netop når man har et sundhedsproblem, er det vigtigt, at man får så frisk og så uspoleret mad som muligt.

    Det er min opfattelse, at mange af de sundhedsproblemer, vi slås med nu om dage, skyldes, at vi får mad, der ikke indeholder tilstrækkeligt med næringsstoffer. Landbrugsjorden er udpint, og mange madvarer er gamle, når vi får dem, enten fordi de bliver dyrket/fanget/slagtet på den anden side af kloden og er længe undervejs hertil, eller også fordi fødevareindustrien har gjort, at vi ikke længere spiser friske madvarer. Desuden bliver mange madvarer ødelagte, fordi de bliver fyldt med tilsætningsstoffer.

    Derfor vil råde dig til at spise friske produkter, både fisk og grønsager og frugt.

    Mange hilsner

    kamelia
  • Hej Kamelia
    Tak for dit lange svar. Jeg ved jeg ikke har kalk mangel, da de har tjekket det også, fordi de netop var helt sikker på at det måtte jeg også have når jeg nærmest ingen D-vitaminer har i kroppen, eller havde, for nu er der da lidt.
    Jeg har netop idag haft en af de dage hvor jeg nærmest intet kunne. Helt forfærdelige lænde smerter, og ben og ømme ben. Har mailet med min læge i fredags, som ikke ville give mit en D-vitamin indsprøjtet..ja og hvorfor? aner det ikke...han nævnede ingen grund overhovedet, Skrev blot jeg skulle tage D-vitamin tabletter 3 gange dagligt i endnu 3 mdr... ender jo nok med jeg må skifte læge, for han kan og vil bare ikke forstå min situation. Jeg ville heller ikke kunne tage både kalk, magnesium og "almindelige" vitamin piller, fordi hver eneste lille bitte pille påvirker min psyke. Jeg vil nok prøve at se om jeg kan få fat i nogle dråber som Monica skriver. Tak Monica. Jeg har også hørt der skulle findes nogle "drikke" med masser af vitaminer i.

    Det fiske pålæg jeg spiser er ikke "frisk fisk". Jeg er desværre hverken den store kok, eller den store mad entusiast. Spiser egentlig kun når jeg bliver svimmel af sult. Bor alene og "gider ikke" lave mad til mig selv, og har som sådan heller ikke lyst til at spise når jeg er selv. Er som regel noget brød med noget makral i tomat, noget tun, eller måske noget torske rogn på. Spiser som regel noget fisk lavet i ovnen om aftenen, hvis ikke igen noget brød. Har dog kun spist så meget fisk siden februar sådan ca. men dog nok altid spist mere fisk end de fleste da jeg rigtig godt kan lide fisk.

    Jeg er lidt bange for at jeg enten er ved at få en depression pga. min D-vitatmin mangel, eller at en depression gør mit D-vitamin mangel er så slemt. Følte mig dog ikke deprimeret i februar hvor det var lavest, der var jeg nærmere stresset.

    Vil prøve at se om jeg kan få fat i en anden læge i morgen. Min egen læge er gået på ferie i fredags....

    Mvh
    *Auri*
  • Hejsa.

    Prøv helt klart D-vitamin dråber. Det kan godt være at det er en dyrere metode, men hvad koster din livskvalitet?
    At drikke vitaminer er også en god idé. Her er et link til smoothies der indeholder vitaminer: http://www.dairygoodness.ca/en/consumer ... ipeid=2037
    Men om du kan få nok D-vitamin når du har mangel, ved jeg ikke. Men det er ikke piller og du får også mange andre sunde ting med i købet. Og det kræver ikke den store kok, bare en blender og masser af friske råvarer ;-)
    Held og lykke.
  • Hejsa!
    Jeg ville bare pege på solbadning, f-eks solarium som en kilde til D-vitamin. Tager selv solarium i de mørke måneder og får derved et ekstra tilskud af energi. Slipper også af med det værste af vinterdepressionen (=inaktivitet).
    Prøv det , det kunne jo være...
  • Hej Per
    Hvis du får tilført D-vitamin i større mængder gennem solarium må du være en ener
    der er netop intet der tyder på at kunstig sol giver D-vitamin der kan opveje mangel
    har selv gået i solarium en overgang og ja man kunne godt føle at man fik energi af det, men det tilskriver jeg at man bliver varmet igennem i muskler og få et lille hvil....
    er der andre der mener at solarium er kilde til d-vitamin i større mængder??

    hilsner Dowling
  • Hej Dowling2

    Så helt afgjort NEJ. Jeg tror mere på din teori.
    Jeg prøvede det engang. Men min hud blev så tør af det. Jeg er heller ikke glad ved tanken om hudkræft.
  • Hej. Jeg er 29 år og har får to uger siden fået at vide af min læge, at jeg har mangel på D og B-12 vitamin. Kender ikke endnu mine værdier for jeg venter svar på en udviget blodprøve. Har læst herinde på netdoktor hvad der er vitaminernes venner og fjender. D´s-venner er sollys men B-12´s fjende er sollys - puha synes det er lidt svært så - kan ikke dyrke solen, men kan ikke undvære denne.
Log in eller Registrér for at kommentere.