Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stofskiftet stiger

13

Kommentarer

• Har i set denne side? Der stå lidt mere om Eltroxin.
    Det ville være surt at have Addisons sygdom. Der er mange symptomer der passer.

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info ... hp?p=71263

Mvh Adam
  • Jeg var hos endokrynologer igår, men de havde hverken tid eller lyst til at snakke med mig. Jeg så sygeplejersken snakke med lægen, som kiggede på mine stofskifte tal og sadge bare at jeg skal tage mere eltroxin.

Så gik jeg ned på skadestuen, hvor jeg var fra kl 10 om formiddagen til kl 21.
    Jeg har kun spist tynd havregrød til morgenmad og ikke taget eltroxin. Jeg var ikke klar over at det ville tage så lang tid. Men jeg havde det hellere ikke så godt om morgenen.
    Men i løbet af aftenen er det begyndt at brumme i min mave igen og jeg fik det lidt bedre.
    Der er blevet taget prøver, men jeg fik lov til at gå hjem og komme igen kl 7.30 idag.

Der kom en (speciallæge) - endokrynolog. Hun sagde bare at man skal vane kropen til den nye dosis, jeg skal tage en kold tyrker og holde det ud. Efter en uge skulle kropen vane sig til det. Alle mine blodprøver fejlede ikke noget, men alle stofskifte prøver kunne de ikke nå at lave til idag.

Hun sadge at jeg ikke har Addisons, fordi salt og noget andet lå indenfor normer, men hun ville gerne teste mig så jeg kunne få fred i sindet. Jeg fik taget en ny blodprøve og de har sprøjtet noget der stimulerer binyrebarken, så kom de igen efter 30 min og havde taget en ny blodprøve.
    Jeg få svaret først når jeg kommer til kontrol om 3 uger.

De kom med et glas med piller til mig inden udskrivning. Der lå en halv gammel Eltroxin i det - så dem har de stadigvæk.

Jeg kunne mærke Eltroxinens virkning ret hurtig. Varme kinder, fik lidt spændinger i maven og klump i halsen efter en smøg. JEg kunne ellers ryge mange smøger i går uden at få klumpen og den højfrekvente lyd i hovedet. Så det er måske ikke det aktive stof der påvirker mig, men selve pillen?

Har i ikke en ide om hvad man kan gøre for at slappe lidt af i maven hovedet, ja hele kropen. Det føles som om jeg har de spændinger over det hele når jeg tager eltroxin.
    Jeg har læst et sted at eltroxin kan give mavekramper, men mine holder bare hele dagen. Så prutter jeg lidt om morgen, og når jeg få mad, starter det igen.
    Jeg har ikke haft det før, så det skyldes måske mine 2 penicillin kure i 2 måneder hver gang. Nu har jeg bestilt nogle helse ting for at få ro i maven. Jeg må se om det hjælper.
    Jeg snakkede med en mand med lungekraft på skadestuen idag. Han kunne ikke få luft. Det kunne motivere en til at holde op med røg. Det er bare så svært når stofskiftet stiger og kropen kører i højere gear af eltroxin.

Mvh Adam
  • Kære Adam.

Hold da op en historie. Jeg selv har været invalideret i 2 1/2 md grundet ny Eltroxin. Jeg led som aldrig før med: Aff. problemer, mavesmerter, oppustethed, tendens til kvalme, hovedpine, trykken i hals, svimmel, koncentrationsbesvær, rysten/sitren, urolig nattesøvn. Jeg kunne ikke være sammen med andre mennesker, forstod ikke hvad de talte om, kunne ikke køre bil, lave mad.
    Du skal simpelthen bede om udleveringstilladelse til Euthyrox ell. Levaxin!!!!!
    Jeg er sikker på, at dine symptomer skyldes ny Eltroxin.

Ja, m.h.t. rygning er det utroligt svært at holde op, når vi ikke har det godt. Det er simpelthen en "trøster".
    Prøv at lade være med at tænke på, at du ryger. Ryg med god samvittighed til du har det godt igen. Derefter kan du f.eks. købe bogen endelig ikke-ryger.
    Jeg selv har oplevet mange med KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse). De har fået ilt og haft det enormt svært med vejrtrækningen - men det har heller ikke afskrækket mig fra at ryge !!!!!!!!
    Jeg ville gerne selv holde op. Men jeg har besluttet mig for, at det først skal være, når jeg virkelig har det godt med mig selv.

Sørg for at at melde bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen og få en udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox. Jeg er "næsten" sikker på, at det er den ny Eltroxin tbl. som "knækker" dig.

Kærlig hilsen Annemarie.
  • Hej anemone

Det er længe siden. Jeg troede I har opgivet at svare på mine dumme spørgesmål:-)

Alle de ting du beskriver svarer fuldstændig til hvordan jeg har det og så kom det med oppustet mave sikkert efter antibiotiker og penicillin behandling i flere måneder.
    Det er godt du skriver dine symptomer, fordi selv min mor som har været sygeplejerske på psykiatrisk afdeling i mange år, siger at det er nok psykisk - angst.

Det kan godt være man bliver lidt stresset, men jeg tror man bliver stresset af at have det dårligt og ikke omvendt.

Der er mange "måske" i mit tilfalde. Jeg har haft det sådan i 10 år bare ikke i så stor omfang. Lige efter radiojod og eltroxin ( den gamle). Jeg hold en pause med rygning i 5 timer efter jeg har fået det dårligt første gang (31 dec 1999 - det blev ikke til meget nytårs fest) og har fået det bedre, men så blev jeg ved med at ryge. Jeg tog også meget lidt eltroxin i de 10 år - ca 1 pille hver uge - og har måske aldrig vanet kropen til den nye dosis.

Jeg var ikke klar over at du også røg - det er også en trøst for mig at høre det:-) Jeg troede du var holdt op for 12 år siden, men det var nok en anden anemone :-)

Kan du ikke mærke at du få det dårligt at rygning? Jeg mærker det med det samme. Det begynder at pive i hovedet og maven gør noget ubehagelig og jeg få klump i halsen et par minutter efter hver smøg. Det aftager så, og når jeg er klar igen tager jeg en ny.
    Men det er hellere ikke sjovt uden. Jeg kan ikke regne ud om jeg bliver så træt af ikke at ryge eller stofskiftet. Bare fuldstændig flad og så tror jeg jeg ikke kan tåle at holde op og starter igen.
    For 6 måneder side havde jeg lovet mig at holde op når mit stofskifte bliver højere. Den gang min undskyldning var at cigaretter er med til at holde mit stofskifte oppe mens det var lavest - så jeg sikkert ikke kunne tåle at holde op.

Men det kan også skyldes at mit stofskifte er lavt og kropen ikke kan nå at rense tobakken ud, eller jeg ikke har vanet kropen til højre dosis Eltroxin eller de nye Eltroxiner.
    Nu har jeg taget de gamle Eltroxiner i omkring 1 uge og har til ca 1 måned endnu. Håber det bliver bedre.

Har man lov til at have det dårligt når TSH liger på 11 og T3 og T4 er normale?

Har du haft det godt tidligere? I hvor lang tid?

Nu prøver jeg at tage Eltroxin inden jeg gå i seng. Jeg håber jeg kan sove.
    Men maven skal helst have fred og ro om natten, så....
    Jeg kunne tydelig mærke virkning af den halve Eltroxin de gav mig på skadestuen ca 2 timer senere. Varme i hele kropen efter rygning og kraftigere puls - ikke hurtigere, bare kraftigere, men blodtryket var normal. Jeg fik sådan et gammeldages aparat af min svigermor til at måle det.

Mvh Adam
  • Jeg har også prøvet at ændre min spisning lidt.
    Jeg har tabt mig 12 kg siden januar - sikkert pga forøget stofskiftet, men jeg har spist ligesom før, ikke ret meget og kun lette ting pga maven, kvalme osv.
    Nu er jeg næsten nede på min "normale" vægt og det er begyndt at bekymre mig at der kun er skind og ben tilbage inden jeg nå op på 100 mikrogram Eltroxin dagligt.
    Så tænkte jeg at jeg måske var underernæret. Siden i aftes er jeg begyndt at spise mere kød og mere i det hele taget. Havregrød til morgenmad er blevet udskiftet med kyllinge eller kalkun kød. I morgen skal jeg have lamekølle.
    Jeg har også læst på www.alun.dk hele aften b.l a. om stenalderkost.
    Manden er ikke rigtig klog :-), men han skriver det på en fed måde og måske har han ret i noget af det.
    Han og hans familie spiser bøffer fra dagen før til morgenmad:-)

Mvh Adam
  • Kære Adam.

Nej, jeg bliver på ingen måde dårlig af rygning.

Jeg tror ikke, at din træthed skyldes rygning. Men du har været ude i nogle gevaldige rutsjeture grundet betændelse i foden - hvor antibiotikaen gjorde at du ikke optog medicinen!!! Og alt dette skal din krop "indstille" sig på!!!! Og dette kan tage lang tid.

Dit TSH tal ligger stadigt højt. Så når du skriver, at du har det dårligt - ja, så har du det skidt!!!!

Ja, jeg har haft det godt tidligere. Men ikraft af, at mit stofskifte har svinget - hvorved der skulle regulering til - har jeg også haft mange dårlige perioder med sygemeldinger til følge. Og efter ny Eltroxin blev jeg også sygemeldt med fyring til følge.

Held og lykke med din lammekølle :-). Ja, det kunne jeg nok ikke klare til morgenmad :-))

Kærlig hilsen Annemarie
  • Tak. Det smagte godt og der er til resten af ugen:-)
    Konen er ude og rejse selvfølgelig uden mig for 7 år i træk.
    Min svigermor er fra polen som også tager Eltroxin. Hun har spurgt på et apotek om de nye og gamle eltroxiner. De siger at de har ikke ændret noget.
    Deres piller er stadigvæl med en delekærv og ligner de gamle. hun købte 2 pakker idag og de så ud som de gamle. Måske har de bare ikke tømt de gamle på lageret endnu. Ellers også er det kun Danmark og New Zealand de bruger som forsøgskaniner.

Jeg tror jeg har fat i noget rigtigt.

Efter min kød kur de sidste 3 dage er næsten alle mine kramper i maven væk og jeg er lidt mere klar i hovedet. Cigaretter påvirker mig hellere ikke så meget, men selvom jeg stadigvæk er træt så har jeg lavet mange ting. Lille smule mere overskud.

Så tænkte jeg at det måske ikke var pga kød eller mere mad, men pga at jeg ikke har spist brød, havregrød, ris, hørfrø og hirse - som var min faste mad i mange år. Er det ikke glutten der er fælles for alle de ting?

Hvis jeg finder noget de 3 ting har tilfælles, så vil jeg prøve et fjerne det helt fra min kost.
    Jeg drak en øl også idag. Det har påvirket mig i negativ retning - altsa i maven og hovedet - og udover at jeg kunne mærke alkohols virkning - der er vist også kærner/korn involveret under brygningen.

Jeg håber virkelig det er det.

Er der noget der har noget med gluten at gøre i Eltroxin eller Euthyrox?

Mvh Adam
  • hej adam
    efter at jeg i en bog af mark hyman læste om stofskifte og kost, prøvede jeg i 6 uger at udelade gluten fra min mad. Det blev helt tydeligt for mig, at jeg ikke tåler gluten ! Så det spiser jeg ikke længere til hverdag, - og når jeg til en fødselsdag spiser boller eller kage, kan jeg meget tydeligt mærke det på min mave, som kommer til at ligne en ballon (-: og jeg får en ubehagelig oppustet fiónemmelse.
    Jeg mener faktisk at have læst et eller andet sted, at gluten intolerans kan være en af grundene til stoskifteproblemer....er der nogen, der har viden om det ? ( jeg har haft lavt stofskifte i 8 år)
    med venlig hilsen Jane
  • Redigeret 18 juli, 2009, 16:37
    Hej Jane

Tak for svaret.
    Selvom gluten intolerance lyder så enkelt, kan det godt være slemt.
    Hvad spiser du så. Jeg har det lidt svært ved at overskue det lige nu, derfor spiser jeg kun kød og grøntsager, men jeg er ved at få nok af så meget kød - kan jeg mærke.

Ja, jeg har fået lidt viden. De flest sygdomme skyldes utæt tarm og det kan man få på mange måder. Gluten intolerance er en af symptomer på det og ikke sygdom i sig selv.
    Du kan læse om det på Carsten Vagns (Radiodoktor)hjemmeside:

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/ut%C3%A6t%20tarm.asp
    http://www.carsten-vagn-hansen.dk/

Jeg har haft maveproblemmer i 10 år, men først nu kan jeg se at det hænger sammen.

Men jeg har akut brug for et råd. For nu kan jeg mærke at jeg har forstoppelse så det gør ond. Hvad kan man gøre ved det her og nu?

Jeg ved ikke hvor lækkert det er at skrive om det, men jeg har for første gang i 1 år haft normal afføring idag. Det er godt. Men det føles som om hele tarmen er fyldt op så det sviger nogle gange og jeg kan mærke det i brystkassen.
    Jeg har hellere ikke spist andet end lamekød og grøntsager i 4-5 dage. Men har haft det bedre af af spise kylingebryst og grøntsager, så det gør jeg fra imorgen. Jeg prøver med flest grøntsager.
    Da jeg var mega oppustet havde jeg det svært ved at trække vejret og er bange for at det vil ske igen med hård mave (det er noget skidt når man vil sove) - det føles nemmelig meget ens, men jeg kender forskel.
    Så gluten allergi har jeg helt sikkert, men nu kan jeg også mærke at jeg har for lavt stofskifte - og det er hård mave - har jeg ret? Hvad gør i andre?

Jeg tror også jeg snart kan tåle mere Eltroxin. Jeg har det ikke dårligt af det længere- håber jeg. Men jeg er hellere ikke frisk endnu. Jeg kan huske at man har tynd mave ved for højt stofskifte og det er nok den vej jeg skal men det tager tid.

Jeg er ex-automekaniker og her måler man også i udstødningsrøret hvad motoren fejler :-)
    Mvh Adam
  • - og hvis jeg vidste så meget om stofskifte og tarme for 20 år siden som jeg ved idag, vil jeg nok prøve noget andet først end at lade mig radiojod behandle.

Jeg har mailet lidt med radiodoktoren og han havde anbefalet mig Orthomolekulær medicin.
    Anemone - er det ikke dig der går til udrensning for tungmetler sådan et sted?

Mvh Adam
Log in eller Registrér for at kommentere.