Stofskiftet stiger
Hej
Jeg har fundet mine gamle blødprøver.
I november 2007 lå min TSH på 31 - men jeg havde det åbenbart ikke så skidt - jeg kunne arbejde.
Men siden i Januar 2009 havde jeg det så skidt så jeg ikke kunne arbejde selvom stofskiftet var højre end i 2007
Januar 2009 - TSH 29
Marts 2009 - TSH 24
April 2009 TSH 22
Maj 2009 TSH 20,8
d.25 Juni 2009 (i sidste uge) TSH 11 ; fT4 9,4 ; fT3 3,2
TSH er faldet meget hurtig i løbet af de sidste 4 uger - det er fordi jeg er holdt op med at tage penicillin som tog virkningen af Eltroxin.
I sidste uge er jeg begyndt at mærke hjertebanken og ryster lidt på hænderne.
Jeg tager 50mikrogram eltroxin dgl. men havde forsøgt at forøge med 1/4 pille mere hver anden dag og kan mærke uro i kropen - er det normalt at man skal vane kropen til højre dosis?
Jeg ryster lidt på hænderne allerede nu, selvom jeg skal op på 100mg dgl.
Men selvom der er mere gang i stofskiftet, har jeg det ikke så godt. Er det normalt?
Jeg håber virkelig at det bliver bedre snart.
Det er lidt hård for familien og ved ikke hvor længe min arbejdsgiver kan holde mig ud længere - så til sidst påvirker det nok også mig psykisk.
Adam
Jeg har fundet mine gamle blødprøver.
I november 2007 lå min TSH på 31 - men jeg havde det åbenbart ikke så skidt - jeg kunne arbejde.
Men siden i Januar 2009 havde jeg det så skidt så jeg ikke kunne arbejde selvom stofskiftet var højre end i 2007
Januar 2009 - TSH 29
Marts 2009 - TSH 24
April 2009 TSH 22
Maj 2009 TSH 20,8
d.25 Juni 2009 (i sidste uge) TSH 11 ; fT4 9,4 ; fT3 3,2
TSH er faldet meget hurtig i løbet af de sidste 4 uger - det er fordi jeg er holdt op med at tage penicillin som tog virkningen af Eltroxin.
I sidste uge er jeg begyndt at mærke hjertebanken og ryster lidt på hænderne.
Jeg tager 50mikrogram eltroxin dgl. men havde forsøgt at forøge med 1/4 pille mere hver anden dag og kan mærke uro i kropen - er det normalt at man skal vane kropen til højre dosis?
Jeg ryster lidt på hænderne allerede nu, selvom jeg skal op på 100mg dgl.
Men selvom der er mere gang i stofskiftet, har jeg det ikke så godt. Er det normalt?
Jeg håber virkelig at det bliver bedre snart.
Det er lidt hård for familien og ved ikke hvor længe min arbejdsgiver kan holde mig ud længere - så til sidst påvirker det nok også mig psykisk.
Adam
Kommentarer
Ja, det er ikke noget at sige til, at du har det dårligt. Dette er helt normalt ved den rutsjetur, som du er ude i for øjeblikket, og det påvirker kroppen både fysisk og psykisk.
I maj lå dit TSH på 20.8 og i juni TSH på 11. Det er et kraftigt fald på så kort tid.
Jeg selv, har haft mange af disse ture i mit stofskifteforløb - og ja, det er virkeligt ulideligt. Det er faktisk værre end at stofskiftet ligger stabilt for højt ell. stabilt for lavt.
Dit TSH ligger stadigt for højt, men du skal nok ikke tage den kvarte pille mere for øjeblikket. Du er stoppet med penicillin - og efterfølgende vil Eltroxinen virke bedre.
Held og lykke om snarlig bedring.
Kærlig hilsen Annemarie
Jeg har aldrig hverken hørt eller set nogen steder, at virkningen af Eltroxin forringes, når man tager penicillin. Er det virkelig rigtigt? Jeg har nemlig fået penicillin adskillige gange, mens jeg har været "på" Eltroxin, så det havde været rart at vide, hvis der er noget om snakken.
Håber at nogen af Jer vil sætte mig ind i sammenhængen.
Mange hilsner fra Pjevs
Nej, penicillin skulle ikke ændre på stofskiftet.
Så vidt jeg husker, fik Adam et antibiotikum - Rimactan/Rifampicin??, som påvirkede stofskiftet.
Jeg kan huske, at han skrev om dette på et tidspunkt, hvorfor jeg mente, om han ikke kunne få et andet præparat.
Jeg husker desværre ikke under hvilket indlæg!!!
Kærlig hilsen Annemarie
Kærlig hilsen Annemarie
En læge har aldrig haft for lavt stofskiftet og ved ikke hvordan det er.
Jo, det var Rimactan. Jeg mener at det er penicillin.
Der står på indlægssedelen at det påvirker stofkifte medicin, men ikke hvordan.
Jeg har fundet en indlægssedel på nettet hvor der stå at Rimactan nedsætter/tager helt virkning af stofskifte medicin.
Jeg fik også Vepicombin ved siden af, men de var ikke så kraftige.
Mine TSH tal siger sig selv - der er en forbindelse.
Mvh Adam
Hvor lang tid tager det?
Jeg ved ikke om det skyldes penicillin kur, men jeg bliver meget oppustet.
Jeg har sådan en "svagheds fornemmelse" i maven og jeg er også flad i det hele taget, men det føles som om det kommer fra maven.
Udover det er jeg også lidt svimmel og tør i munden. Jeg kan stadigvæk mærke lidt klump i halsen.
Hver gang jeg forøger eltroxin, føles det efter en uges tid som om jeg er blevet forkølet.
Men jeg holder mig til de 50 mikrogram dgl efter din anbefaling.
Jeg har fået lov af lægen til at forøge dosis i mit eget tempo.
Mvh Adam
Hvis det udelukkende skyldes rutsjeturen, vil det normalisere sig igen, når det svingende stofskifte er "normaliseret". Derefter ville jeg langsomt trappe op med 25 - 50 mkg pr. uge - så kan kroppen følge med.
Hvor lang tid det tager - er mig lidt uvist, efter denne "hestekur" som du har været igennem.
Min tanke leder mig også hen på ny Eltroxin. Kan du i det hele taget tåle denne nye tablet???
Jeg ved, at det kan være svært at svare på, hvad der skyldes det ene eller det andet. For du er ikke velreguleret endnu!!
Men din krop har rigtigt været på overarbejde. Infektion, antibiotika - hvor du derved ikke optog din livsvigtige medicin, ophør med medicin (antibiotika) hvor stofskiftet derefter tager en kæmpe "drejning".
Ja, immunforsvaret kan derved også blive nedsat.
Jeg håber, at du snart får det bedre - så din krop kan falde lidt til ro igen.
Kærlig hilsen Annemarie
Jeg har lige læst om bivirkninger ved de nye eltroxin. Det kan godt være det.
Jeg har aldrig haft det så slemt før. Ond i maven, som om den er gået helt i stå og føles meget hård/stram, tryk i hovedet, svimmelhed, og det føles som om jeg skal tvinge mig selv til at trække vejret. Men om det skyldes for hurtig stigning i stofskiftet eller bivirkninger ved jeg ikke.
Jeg måtte ringe 112 idag. Jeg havde det mega dårligt, men de kunne ikke hjælpe mig. De grundlæggende ting de checker var ok.
Anemone, kunne du skrive hvordan man få fat i Euthyrox? Der er mange indlæg om det og jeg ved ikke hvad der er aktuelt. Jeg vil gerne prøve.
Mvh Adam
Prøv at læs: opsummering af "Eltroxin sagen". Der er mange gode råd at hente der. Det første indlæg i denne tråd.
Kærlig hilsen Annemarie
Nu er der gået en uge med kun 25mikrogram dagligt og jeg er ikke blevet meget roligere af det. Jeg ryster ikke så meget på hænderne, men jeg kan godt mærke at hjertet banker "kraftig" på en eller anden måde og jeg har stadigvæk de kraftige spændinger i maven eller om det er luft i maven - jeg har det lidt svært ved at bedømme.
Jeg har det bedst om morgenen - undtagen de nikotin abstinenser.
Jeg havde det lidt bedre i formiddags, men kl 13 tog jeg en halv Eltroxin og en halv time efter kunne jeg mærke de spændinger i maven og hurtigere puls igen og denne uklarhed i hovedet er blevet kraftigere.
Jeg tror ikke det er min kost der gør at jeg bliver oppustet.
Jeg skal lige sige at jeg har fået 20 - 30 stk af de gamle Eltroxiner af min svigermor, som havde lidt af dem tilbage, for at prøve, så jeg tager de gamle lige nu.
Det er især cigaretter der gør det være - tror jeg - men kan ikke forstå hvorfor det bliver så slemt. Bare jeg kunne holde op.
Med dette højere stofskifte bliver jeg rimmelig træt om aftenen, selvom jeg ikke laver noget fysisk og kan godt gå i seng før kl 24 og sove de 8 timer.
Det kunne jeg ikke før.
Mvh Adam