Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stofskiftet stiger

24

Kommentarer

• Hej
    Jeg kan ikke forstå du så omgående kan mærke, at du har indtaget Eltroksin.
    Jeg får 150 mg i 5 dage, samt 200 mg 2 dage.
    Glemmer jeg det en dag, tager jeg dobbelt dagen efter, det er jo langsomvirkende medicin.(Ok med sygehus)
    Jeg har absolut ingen bivirkninger, heller ikke når jeg indtager en dobbelt dose.
    Da mit lave stofskifte blev opdaget var TSH på 33, det tog et år med langsom øgning af doserne, siden har TSH lagt stabilt på ca. 0,1

Det er ca, 3½ år siden, det blev konstateret jeg havde for lavt stofskifte.
    jeg er en mand på 53 år
  • Hej Adam.

Jeg har det nøjagtig lige som dig....
    Jeg får også kun en "meget lille" dosis hver dag ( p.t. 25 mkg. pr. dag )
    Men min krop reagerer MEGET negativt, når min dosis bliver forøget.
    Trykken for brystet, stikken og prikken i arme og ben, muskelsmerter
    over alt i kroppen, uro og rysten o.s.v.

MEN...disse symptomer er forsvundet i løbet af en lille uge - når kroppen
    har vænnet sig til forøgningen.

*Pia
  • Hej Pia

Det lyder godt at jeg ikke er alene.

Jeg har prøvet at forøge dosis 3 gange med det samme resultat. Men når jeg holdt en pause med eltroxin havde jeg det også bedre efter en uge.

Når jeg tænker 10 år tilbage, på overgangen imellem Propyltiouracil og Eltroxin, så virker det som om Eltroxin og cigaretter kan ikke rigtig enes.
    Dengang var mit stofskifte også naturligt højere og er faldet igennem de 10 år.
    Men jeg kan huske at have de samme problemmer, bare mildere.
    Jeg prøver at holde op hver morgen, men jeg er for blød.

Mvh Adam
  • Adam....
    Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at skifte til Euthyrox !
    Med dem i hånden kan du forøge din dosis helt ned til 6,25 mkg. pr. gang.
    Simpelthen ved at dele en 25 mkg's i 4 dele...Euthyrox må nemlig godt deles.

Jeg kunne slet ikke holde mig oprejst - og var hønesyg - da jeg var på
    Eltroxin. Det var fuldstændig umuligt at dosere - fordi jeg skal ha' så lille en dosis pr. dag. Så Euthyrox var den helt rigtige løsning for mig.....

Ved en ganske laaaaangsom øgning er symptomerne knapt så slemme
    - og det kunne godt lyde som om, at det er det du har brug for ;-)

Cigaretterne holder (så vidt jeg ved) dit stofskifte kunstigt i vejret
    - og kan vel derfor godt ha' en indvirkning på symptomerne (?)
    Ja...det er altså bare mine egne gætterier !!!!

*Pia
  • Hej Pia

Ja, jeg kunne prøve med Euthyrox.

Men jeg tror slet ikke at jeg kan tåle at ryge og tage Eltroxin samtidig.
    Selvfølgelig ønsker jeg at holde op, men tror du Euthyrox er anderledes end Eltroxin i den retning?

Mvh Adam
  • Jeg har fundet en hjemmeside hvor de skriver lidt om rygning og Eltroxin.

Der står noget om autoimune sygdomme. Struma, Basedow eller hvad man kalder stofskifte sygdome er vist også autoimun sygdom. Når man har en er der en chance for at få en anden autoimun sygdom.
    Jeg har allerede en på kontoen. Jeg har fået Vitilligo i ca 1979.

Nu står der også noget om Addisons sygdom som kan være autoimun og har noget med adrenalin og cortisol produktion at gøre. Og cigaretter forøger produktionen af begge dele.

Måske skulle jeg checkes for Addisons?

Jeg ved ikke hvem der har skrevet det, jeg har det også lidt svært ved at forstå det hele.
    Kan bland andet ikke forstå om de anbefaler at hole op med at ryge, eller at det kan være svært hvis man både tager Eltroxin og har Addisons ( forstyrrelser i adrenalin og cortisol produktion)

Hvis nogen har lyst til at læse det så er det her.
    http://www.stopthethyroidmadness.com/20 ... l-fatigue/

Der er ikke så meget men jeg vil meget gerne høre jeres mening om det.

Mvh Adam
  • Hej Adam og tak for din henvisning til siden. Den var godt nok interessant!
    Især-for mig-T4-Only Meds do not Work. Utroligt ,at vi skal have en anden behandling i Danmark , for den samme sygdom. Min søster ,som er bosat i USA-for OGSÅ den T3 fremmende behandling-og fik det meget bedre ,da hun flyttede derover.
    Jeg har OGSÅ Vittiligo (hvide skjolder) og har haft det fra jeg var 7 år. Jeg er heldigvis lys ,så mine er ikke så fremtrædende som hos en mørkhåret, men har dog været min store sorg , hele livet. De værste skjolder har jeg på mine vriste og hænder-og øv- det ser "grimt" ud med bare ben og sandaler.
    Hvor er der dog mange ting, vi stofskiftepatienter har til fælles.
    Jeg holdt op med at ryge for 12 år siden(savner det stadig!)begge mine forældre fik lungecancer, -TAG EN KOLD TYRKER! Det ER svært, men de første 14 dage er de værste. Brug tyggegummi eller en af de der cigaretter med nikotin fra apoteket. Jeg ønsker dig lykke til:kærlig hilsen ellenmarie
  • Hej

Jeg var 10 år gammel der jeg fik Vitilligo og nu er jeg hvid over det hele. Selv øjenfarve er blevet en anden og jeg har en del hvide hår over hele kropen. Jeg måtte også selv regne ud at pga det havde jeg D vitamin mangel.
    Solstråler er ikke vores bedste ven. Man bliver skoldet hver gang.
    Jeg prøver hver morgen at se hvor længe jeg kan holde ud uden cigaretter.
    Det er ikke nemt.

Men mht. mit problem, så kom jeg også til at tænke på at jeg havde det meget dårligt, på samme måde, med svimmelhed, ond i maven, fuldstændig flad, efter operationen i foden, også når jeg fik bedøvelse hos tandlægen var jeg ved at besvime en gang og cigaretter har den samme virkning. Der er adrenalin involveret i dem alle og det hele var i forbindelse med forøgelse af Eltroxin.

Bare jeg kunne finde en læge der kunne se en sammenhæng.

Man kan vane kropen til så meget, cigaretter, narkotika, alkohol osv, så må den også kunne vane sig til eltroxin og adrenalin med tiden - og liv uden cigaretter.

Mvh Adam
  • Det var en lettelse at vågne op idag. Uden rystende hænder. Trykket i hovedet var mindre og her til aftenen er denne spænding i maven også blevet mindre, så jeg - undskyld udtrykket - er begyndt at prutte :-)

Det føles bedre, rygning påvirker mig ikke så kraftig, men stofskiftet er nok også faldet lidt. Jeg havde det lidt koldt i morges.

Men den gode ting er at nu er jeg i stand til at tage 25mikrogram Eltroxin hver dag.
    Jeg har forøget dosis fra 50mikrogram ca hver 10 dag til 25mikrogram hver dag, men det var ikke uden problemer. Nu må jeg se om det holder.

Mvh Adam
  • Jeg har forsøgt at holde op med at ryge i 3 dage. I dag er det blevet til 3 cigaretter.
    De spændinger i maven eller oppustet mave - jeg har det lidt svært ved at bedømme hvad det er - kommer nok af Eltroxin.
    Jeg har været ret træt i et par dage og har ikke haft det særlig godt.
    Jeg kunne ikke falde i søvn i går pga maven. Jeg ved ikke om det er trykket i maven som trykker på lungerne, men min vejr trækning var ikke særlig dyb.
    Jeg prøver at finde alt mulig på nettet. Måske har jeg stadigvæk Candida i maven, tungmetaler forgiftning osv. Der er en del tungmetaller i røg.
    Ved i om denne "hår test" kan bruges til noget mht tungmetaller i kroppen?

Jeg tror heller ikke de nye Eltroxiner giver mig anderledes symptomer. For 10 år siden havde jeg det på samme måde, men dengang tog jeg ikke ret mange af dem.
    Jeg har læst noget om en eller anden Brottrunk, som er mælkesyrebakterier lavet af brød. Nu når Symbioflor er udgået prøver jeg at finde noget andet.
    Det skulle også kunne udrense tungmetaller
    http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=18 ... p=6&menu=8

Efter en læsning om brød og gæring og mælkesyrebakterier i tarmen tog jeg sgu en bajer ud af kølleskabet og er ved at tømme den :-) Det er længe siden jeg har fået noget alkohol. Den må have den samme virkning. Alkohol få vist også blodet til at trænge de steder hvor det normalt har det svært ved at finde frem til. De har også sagt i tv avisen for et par uger siden at folk med "plus" blodtypen har det godt af at drikke lidt. Måske få den mig også til at slappe lidt af. Men hold op hvor det virker :-)
    Ja det er sundt:-)
    http://dev-bryggeriforeningen.dk/doc/pu ... ordele.pdf

Nu må jeg se om de hjælper på min mave. Enten bliver jeg mere oppustet eller også slå jeg en ordentlig ... :-)

Mvh Adam
Log in eller Registrér for at kommentere.