Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Euthyrox - igen ...

124»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 20 juni, 2009, 08:45
    Hej og godaften til alle.

    Jeg har i de sidste uger søgt viden omkring "ny" eltroxin, gl. eltroxin og euthyrox.

    Efter mange tlf. samtaler med GlaxoSmithKline, lægemiddelstyrelsen, TL, Merck i Sverige, Merck i dk. samt div. medicin grossister, er jeg begyndt få en større forståelse af vores "system" vedr. medicin i dk.

    På nettet har jeg fundet en hel del oplysinger, som jeg i det følgende skriver link til.
    Det er ret sandsynligt, at disse link ikke virker direkte her fra debatten, men kan så søges via google, - så skulle de virke-

    Udfra bedste evne, vil jeg her videregive nogle af disse mange informationer,som jeg har samlet sammen.
    Informationerne er i kort form og spredt fægtning.

    GlaxosmithKline har solgt produktionen af "ny"eltroxin til medicinalfirmaet Aspen i sydafrika.
    Denne produktoverdragelse/handel, skulle være afsluttet ultimo 2009.
    Hvad der herefter sker med eltroxin i dk. kunne de ikke svare på hos GSK i dk.
    Link vedr. dette:

    http://www.gsk.com/media/archive.htm (søg under 30 june 2008)

    Vedr. gl. eltroxin.
    Goldshield i England producerer den gl. eltroxin i 25,50, 100 microgram.


    Link: http://www.goldshield-pharmaceuticals.c ... t-eltroxin

    Goldshields distributør er Movianto.
    Movianto er en forretningsenhed i Celesio, som er Europas største lægemiddelgrossist, med afd. i 16 europæriske lande.
    Den danske lægemiddelgrossist K.V. Tjellsen A/S og A/S Max Jenne er for nylig blevet en del af Celesiogruppen.

    Link: http://www.maxjene.dk
    http://www.tjellesen.dk
    http://www.movianto.dk

    Mht. til de mange forestillinger og ubesvarede spørgsmål vedr. markedsføring af euthyrox i dk., vil jeg anbefale af læse følgende link, der belyser problemstillingen ganske tankevækkende.
    Det er godt nok en længere "rapport" på 26 sider, men yderst interessant.

    Et lille resume:
    For at en nyt medicin produkt kan markedføres i dk., skal producenten ansøge om produktgodkendelse hos lægemiddelstyrelsen. Der skal ligeledes søges om tilskudforhold til medicinen. Kan være en lang proces, samt at der skal betales et beløb kr.? til lægeemiddelstyrelsen for godkendelserne.

    Der findes 3 tilskudsordninger, som følger medicinen.
    General tilskud. - Her får patienten automatisk tilskud, når lægen udskriver recept til det pågældende lægemiddel.
    General klausuleret tilskud.- Her får patienten tilskud, når lægen udskriver recept på lægemidlet til specifikke behandlinger.
    Enkelt tilskud, - Lægen kan for patienten søge lægemiddelstyrelsen om tilskud til det pågældende lægemiddel til bestemte typer af behandlinger.

    For producenten er det vigtigt at opnå en general tilskudsbevilling, set i forhold til det økonomiske omkring markedsføring af et produkt.
    Det er min opfattelse, at det klart er i producentens interesse, at få general tilskud til et nyt produkt, da det giver mulighed for større salg, og dermed en mere bæredygtig markedsføring,
    men - som jeg forstår det læste, vil lægemiddelstyrelsen ikke umiddelbart give general tilskud til et nyt produkt, hvis der i dk allerede forefindes et billigere markedsført produkt med general tilskud, som har samme aktive indholdsstof, - der tages ikke hensyn til medicinens "tilsætningsstoffer" i vurderingen. -
    Jeg har efterfølgende talt med afd. for medicin tilskud i lægemiddelstyrelsen, hvor jeg fik bekræftet min opfattelse af tilskuds ordningen.

    Læste også, at det er tilladt for den praktiserende læge, at opkræve patienten et beløb ca. (200kr.) for arbejdet med ansøgning til patientens medicintilskud.
    Dette honorar skal patienten selv betale.
    ps. Har selv lige modtaget en regning på 2 x 2oo kr.

    Link: http://www.pharmadanmark-medicintilskud2007

    Dette var alt for nu. -
    God læselyst og god bedring til alle
    Hej fra Luna
  • Indstillinger
    Hej Alle
    Har lige tilmeldt mig netdoktor og læser med interesse Jeres indlæg.
    Har selv Myxødem og syntes ikke jeg har det helt godt. Jeg har haft det i 4 år og havde håbet, som læger og sygeplejersker sagde, at jeg bare skulle tage mine piller så blev jeg symptomfri!!! Det har jeg ikke oplevet endnu, men et acceptabelt niveau har jeg da haft.
    Er dog begyndt at få det lidt værre igen, Bl.a er det blevet sværerer at tabe mig, mere stiv og langsom. Men det mest fremtrædende er en tør hoste??
    Er undersøgt med røntgen og lungefunktionsundersøgelse, hvilket er normalt.
    Så er det jeg spørger om der er andre der har det samme?
    MVH Maj-Britt

    PS
    De forskellige andre mediciner I taler om ?? Hvorfor får I dem??
  • Indstillinger
    Kære Luna
    Det er et rigtig flot stykke arbejde du har lavet.
    Jeg synes at du skal starte en ny tråd og kopiere dit indlæg derover, så vil det være lettere at finde igen. Nå det ligger inde midt i en tråd bliver det hurtigt umuligt at finde.
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Kære Luna. Hold da op hvor er det et flot resume, du har skrevet. Det er jeg meget taknemmelig for, da det efterhånden er svært at overskue "NY-Eltroxinsagen". God ide, som "Peter57" beder dig om, at lave en ny tråd. Det er et super arbejde, du har gjort!! Men jeg er godt nok ked af at læse, at et firma i SYDAFRIKA SKAL OVERTAGE ELTROXIN - MÅSKE OGSÅ FREMSTILLINGEN. ?? Jeg forsøger (stadig) med Ny- Eltroxin og selvom, det ikke kører problemfrit med de "NYE", har jeg trods alt taget Eltroxin i godt 16 år, men skal de mon nu fremstilles i Sydafrika. Puha, det er mig bare en dårlig tanke. Kan det mon ikke tænkes at et nyt firma, vil genfremstille efter den gamle recept (Gammel Eltroxin). Så ville alle vores problemer være løst. Ved du noget omkring Ny Eltroxin - altså om vi kan være heldige at det nye firma evt. kan fremstille de Gamle Eltroxin i stedet.

    DEt blev måske lidt vrøvlet skrevet, men...tak for dit store arbejde, Luna.
  • Indstillinger
    Kære Luna. I forlængelse til min mail med TAK TIL DIG, vil jeg bare lige opfordre dig til noget:

    Vil du ikkke nok tilsende kopi af din fine beskrivelse til Marianne Vestergaard, Ekstrabladet (mail: mave@eb.dk) - hun har jo fået trykt 3 artikler omkring "forringelserne" af Eltroxin tabletten - altså Ny-Eltroxin. Det er en interessant sag, at GlaxosmithKline har solgt produktionen. Og hvad nu med os. Bliver det muligheden for, at vi let kan få den Gamle Eltroxin Tablet igen. Der må smedes, mens jernet er varmt, for tænk, hvis vi kan få godkendt en tablet (den fra Goldshild i England, som åbenbart laver Gl. Eltroxin). Ja, så var alle kvaler ovre. Brugerne behøvede ikke at prøve Euthyrox og Levoxin og alt det, som et utal af brugere tvinges til. Tillige bragte Dagens Medicin jo også artikler om temaet, så måske du også "orker" at tilsende dem dine oplysninger (dm@dagensmedicin.dk). Jeg har også over tid skrevet mange gange til Lægemiddelstyrelsen og Glaxo og ringet osv., og tilsendt kopier til Marianne Vestergaard, Ekstrabladet og Dagens Medicin, men det er noget tid siden, og du har nu noget NYT!!!! Hvor svært kan det være for Lægemiddelstyrelsen og et eller andet firma at sørge for, at vi får formuleringen på Gammel Eltroxin igen, så ville alt være let. Jeg har godt 16 års erfaring med Gammel Eltroxin, og det var et meget lettere "pilleliv" end nu, så håber du orker at blive ved at have kampgejst. Du er meget velformuleret og kan alt det med link, kontakter osv. Tak endnu engang, Luna. Håber også du laver ny streng, for dette er afgørende nyt i sagen. Skal GlaxosmithKline bare have lov at lave såden en "svinestreg" (at lave ny formulering uden "advarsel" om, at mange af os kom til at stå for højt eller for lavt ved efter indtag af pillerne samt de bivirkninger, som vi dagligt oplever). Det er for galt, at det tillades. De må stå til ansvar og ikke bare sælge det videre til et andet medicinalfirma (Aspen). Det er virkelig ny viden, du har opsnappet.
  • Indstillinger
    til Maibritt

    Jeg har lavt stofskift - Hashimoto og lider også meget af tør hoste. Specielt om natten kan den være slem. Så det kan måske relateres til Eltroxin. Den er iøvrigt nu jeg tænker mig om forsvundet her i de sidste par måneder, hvor jeg har fået den nye eltroxin. Men jeg ville heller have hosten end de forbandede bivirkninger jeg har fået nu af den nye medicin.

    Henriette
  • Indstillinger
    Du kan køb levothyroxine (euthyrox) her fra en licenseret apotek uden forudgående recept (kræver en nem online konsultation) http://www.reliablepharm.com
Log in eller Registrér for at kommentere.