Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Får I det bedre med Euthyrox?

24

Kommentarer

• Kære Lis.
    Ja, de skyllede og sugede i munden. Men det har nok ikke været den "rette" foranstaltning.
    Og at jeg så har fået de 8 plomber ud på 14 dage, har nok været for meget for min krop.
    Foruden de øvrige symptomer som jeg har, ryster jeg også meget.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Jeg kan godt forstå du ryster - det er jo en af symptomerne på kviksølvforgiftning. Hvornår skal du ha næste afgiftning ? Du må be din behandler om af tilsætte Dimaval som "binder" kviksølvet og "fører" det ud af kroppen. INGEN TVIVL om du er forgiftet !!
    Hvordan kan din tandlæge give sig i kast med at udskifte plomberne uden beskyttelse ??
    Kh LH
  • Kære Anemone

Tak for dit svar. Ked af at høre, det heller ikke lige kører for dig.

Den 7.4 var mit TSH 3, TT4 108, TT3 1,02 og da syntes jeg at jeg havde det rigtig godt, men følte jeg lige manglede det sidste.
    Fik så pr. brev at vide jeg skulle stige med 25 migr, det lød jo fornuftigt nok, men ak og ve, efter 3 uger kørte kroppen op. Fik taget nye prøver den 14.5 og da var TSH på 2,8, TT4 102, TT3 mente han ikke var nødvendigt.
    Havde så snakket med min endo i mellem tiden og jeg skulle ringe tallene ind, så ville hun ringe tilbage! Der skal siges at jeg gik de 25 ned igen efter de 3 uger, fordi det føltes helt forkert.
    Men hun har ikke ringet, derimod sendt et brev, at tallene var fine, skulle fortsætte med samme dosis (den nye) og ellers søge egen læge for at finde en evt. årsag. Hold kæft hvor blev jeg sur og gal. Havde bare så mange spørgsmål på lager, bl.a. om T4 og T3 ikke burde være højere, om det er normalt at reagere så stærkt osv.
    Det jeg har været mest generet af de sidste par dage, det er: vågner tidligt, uro i kroppen, i perioder højere puls - kører bare pludselig op og så sveder jeg helt vanvittigt, tør i halsen, kortåndet, træt i perioder som går over igen, kan somme tider føle mig lidt hyper, et hoved som ind imellem ikke kører helt optimalt, men oplever også gode timer i løbet af dagen.
    Det er som om kroppen kører på en anden måde nu, meget op og ned i tempo. Har kun taget den gl. dosis i 14 dage og satser på at det er indkøring og vil bedres de næste par uger, alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke, om jeg har lavet mere lort end lagkage, men alligevel siger min fornuft mig at jeg skal blive her for at få det godt igen!
    (Tallene kan vel ikke blive ringere end de var før, når man kører på samme dosis hvor man havde det godt - eller hva?)

Da jeg havde det godt, skippede jeg også langsomt de lykkepiller jeg havde garderet mig med fra feb. (da vidste jeg ikke det var de nye Eltroxin der drillede), fordi jeg var overbevist om, at det ikke var dem jeg havde brug for.
    Nu kommer tvivlen så igen, er det fordi at de er ude af kroppen nu, at jeg reagerer så stærkt - er det smartest at starte på dem igen!
    Øv ha', som jeg siger til min mand: tonsvis af spørgsmål og der er bare ingen der kan svare på dem.

Mvh Birgit
  • Kære Lis.
    Dejligt at skrive med én som har forstand/gennemprøvet afgiftningen og udskiftet plomber.
    Jeg har lige skrevet til min behandlende læge, og fortalt hvordan jeg har det. Jeg har også skrevet, at du fik anbefalet én udskiftning om måneden, samt bedre beskyttelse. Jeg sendte også linket: www.klinikfortandsundhed.dk
    Jeg spurgte, hvad hun kunne sætte i værk. Jeg skal til behandling igen på tirsdag. Jeg er endnu ikke startet på kviksølvsafgiftningen, men den kan absolut komme på tale nu.
    Ja, jeg ryster i kroppen og hovedet - føler slet ikke, at jeg kan slappe af.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Dine symptomer her "helt normale" men SÅ UBEHAGELIGE. Du skal ha det kviksølv ud af kroppen igen og som jeg skrev vil det være godt for dig at tage nøddeskalskapsler som vil opsuge noget af det du har cirkulerende i kroppen. Mon ikke din behandler starter på kviksølvsafgiftningen nu.
    Ja det er dejligt med siden her hvor vi kan hjælpe hinanden lidt på "bedste beskub"
    Rigtig god bedring : )
    Hh LH
  • Kære Birgit.
    Ja, jeg kan godt se, at dit T4 og T3 ligger i nedre ende. Jeg tror at du er ude i en "rutsjetur". 25 mkg mere i 3 uger, derefter 25 mindre igen. Jeg tror måske, at jeg selv var fortsat med de 25 mkg ekstra. Men det er din krop, som fortæller dig, hvordan du har det bedst!! Jeg er selv meget fintfølende med medicin.
    Ja, at få at vide pr. brev, at tallene var fine og ellers søge e.l. for at finde en evt. årsag. Jeg kan godt forstå, at du blev vred. De skal dæleme spørge hvordan pt. har det!!! Og jeg er sikker på, at alt dette er grundet - et ikke velreguleret stofskifte.
    I hvor lang tid fik du lykkepiller?? Og hvornår holdt du op?
    Jeg ville ikke starte på de antidepressive igen. Min egen endokrinolog har også tidligere talt om antidepressive midler. Men jeg sagde, at det skyldes et ikke velreguleret stofskifte. Det viste sig også, at da jeg kom i niveau igen, blev psyken også normal.
    Men jeg forstår da, at man prøver alle muligheder for at få et godt liv. Og når vi har det skidt, tager vi til "takke" med, hvad der kan tilbydes af muligheder for en forbedret livskvalitet.
    Når jeg har haft det rigtigt skidt, har min tanke tit været: Hvad kan du gøre for at blive indlagt?? Men jeg ved selvfølgelig også, at det "kun" er tiden, der er afgørende, for at få det godt igen.
    Rigtig god bedring til dig.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone

Uh ha', ved skam godt det ikke er smart at skifte så hurtigt, men de pulsture jeg fik, var bestemt ikke behagelige, kroppen kørte -også om natten, luft kneb det også med, samt alle de ømme steder kom igen. Ligeledes fik jeg igen tørre skinneben og hårbund, hårtab blev forøget igen, det var ellers lige ved at blive bedre.
    Havde også lige fået mine Eutirox delt ind, så jeg fik det samme hver dag, med ny dosis, skulle jeg forøge 2 af dagene og det duer jeg altså heller ikke til, min krop reagerer også på de mindste forandringer.
    Mente så det var bedst at gå tilbage til udgangspunktet! For det var ihvertfald en bedre følelse og fornemmelse.
    Lykkepiller tog jeg fra 26.2 til 16.4, var begyndt at føle de havde modsatte effekt! (fik kun ½ hver dag)
    Føler mig heller ikke deprimeret eller psykisk ustabil nu, tænkte bare mere om det evt kunne være en grund, man søger jo! Selvfølgelig har jeg ind imellem været lettere grådlabil inden for den sidste uge, men det har kun været i småture og har ikke ført til direkte gråd. Derimod har jeg haft let ved at blive irriteret og gal, men det er jo nok også situationen som sådan. Menstruation har jeg også haft den sidste uge og det kan jo også spille drillende ind.
    Kender du til rusjeture? Tager de længere tid at komme over?
    Tror jeg holder den kørende her, så må vi se, bare det ikke bliver værre. Skal ha' taget prøver igen den 2.6 og til endoen den 13.6, så må vi se hvad hun siger. Skal ihvertfald ha' fortalt at hun ikke først skal love at ringe og så bare sender brev, UF - sjældent har jeg oplevet mig selv så hidsig.
    Dejligt at få luftet med en eller anden, manden ved jo heller ikke hvad han skal svare til alle mine spørgsmål, selv om han står som en støtte ved min side:-)
    Ønsker ihvertfald også dig rigtig go' bedring, spændende at se hvad dine tal siger i morgen.
    Mvh Birgit
  • Kære Birgit.
    Jeg føler rigtigt med dig. Jeg kender alt for godt til alle de "rutsjeture", som jeg har haft i mit stofskifteforløb. Grådlabil, manglende koncentrationsevne, træthed, depressions lignende symptomer, dårlig nattesøvn, kan ikke se lyset forude etc.
    Men det er symptomer som hører til et ikke velreguleret stofskifte, så derfor har lykkepillerne heller ingen effekt på dette.
    Med rutsjeture tænker jeg på, for højt og pludselig for lavt stofskifte og omvendt.
    Og det er vel egentligt ikke det du er inde i. Dine tal har jo ikke ændret sig synderligt.
    Ja, jeg ville nok også holde den kørende på den dosis du er på nu. For det var der du havde det bedst. Ja, det ville jo være mystisk hvis dit TSH tal steg yderligere.
    Ja, det er altid rart, at skrive ell. tale med andre, som er i samme situation som én selv. Min mand støtter mig også enormt, og har sat sig meget ind i stofskiftet. Han kan se når jeg har det dårligt, men han kan selvfølgelig ikke mærke det på sin egen krop.
    Når jeg ikke har det godt, føler jeg også, at det ofte går ud over min mand. Jeg bliver nok urimelig. Men vi skal jo af med vore frustrationer - og det er jo altid de nære og vore elskede det går ud over.
    Ja, det ville være skønt, hvis der fandtes én pillle, som bare tog alle vores bivirkninger fra os :-)
    Et stort knus.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Tak Anemone, også et kæmpe knus til dig:-)
    Ja, der er dejligt der er nogen der holder af os, til trods for vore "særheder".
    Tror ikke det er tallene der flytter sig mærkbart, men min krop opfører sig skiftevis på for højt og for lavt, den er nok forvirret! I dag skulle man tro jeg var i overgangsalderen, hver gang kroppen er kørt op har jeg svedt tran.
    En pille mod bivirkninger, der er jeg ikke enig. Så hellere noget medicin der virker hurtigt som en smertestillende, så vi ikke altid skal vente i flere uger for at se hvad resultatet vil bringe. Hold op, det ville spare DK for mange penge:-)
    Mvh Birgit
  • Hej
    Jeg har lige fået svar på mine blodprøver TSH 1,15 - T3 1,5 - T4 103 (for 3 uger siden var tallene TSH 1,53 - T3 1,2 T4 98. Jeg har det virkelig som om at mit stofskifte er for høj og derfor skal jeg nedsættes fra 100 microgram Eltroxin til 50 hver dag. Hvad er jeres mening omkring det ? Jeg er vil prøve om jeg kan undvære medicinen og ved godt jeg kommer til at svinge op og ned i stofskiftet indtil men jeg er bare alligevel ikke tryg ved sitiationen. Fik desuden at vide mine antistoffer er forhøjede igen.
    Jeg har set på siden at flere nævner ture med hjertebanken. Jeg har i weekenden har en episode hvor jeg pludselig oplevede høj og "hård" puls - jeg blev simpelhen så forskrækket. Det er godt nok mange år siden jeg har oplevet at ha det så skidt med mit stofskifte.
    Nogen undrer sig måske over at jeg vil prøve at undvære medicinen, men jeg har en bekendt der blev trappet ud af atl stofskiftemedicin og fik det meget bedre med sine øjensymptomer - derfor vil jeg gerne prøve men det er ikke uden bekymring jeg gør det : (
    Kh LH

Kh LH
Log in eller Registrér for at kommentere.