Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin tablet

11314151719

Kommentarer

• Hej Prik.

Ja, Lægemiddelstyrelsen skriver, at den er farmaceutisk og kemisk testet samt det der hedder klinisk testet. Det sidste er, såvidt jeg ved, når pillen gives til frivillige raske mennesker, og man så måler hvor meget af stoffet de optager, om det er den forventelige mængde. Og det har det været. Ellers bliver pillen ikke godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Den del tror jeg i hvert fald på. Men hvor mange mennesker, der er med i sådan en test ved jeg ikke. Og det kan måske være for få til at opdage andre ting. Hvad ved jeg.......

Jeg ved heller ikke, hvilke test, der skal udføres for at konstatere et præparats bivirkninger.

Mvh Gitte
  • Hej Gitte
    Er du sikker på at det er den nye Eltroxin de taler om? for jeg synes at have læst, at de, lægemiddelstyrelsen, i starten slet ikke kendte til at den er lavet om. Så er det jeg ikke forstår .at den nu skulle være testet på alle leder og kanter-- hvornår er det sket? og hvorfor har Glaxo gjort det når de samtidig siger/sagde at det er den samme pille bare med andet udseende ?. For mig lyder det bare lidt mystisk.
    Hilsen Prik
  • Hej Prik.
    Ja jeg er sikker på, at det er den ny eltroxin, der er testet som jeg skriver.

Når Glaxo skriver at det er samme pille, er det fordi, det aktive stof er det samme, og optagelsen skulle efter hvad testene viste, være den samme. Man kan vel sige, at den ny eltroxin er som et kopipræparat af den gamle eltroxin = kun nye fyldstoffer.

Det store problem synes jeg her er, at alle - både myndigheder og medicinalfirmaer - tror at alle mennesker kan tåle alle kopipræparater, fordi de har testet sig frem til at det ikke skulle betyde noget, medmindre man direkte er allergisk over for et af fyldstofferne. Men sådan ved vi andre jo, at verden ikke hænger sammen.
    Man kan altså ikke putte alle menneskekroppe ind i nogle kasser og sige SÅDAN SKAL de reagere, for det har vi testet os frem til, og så påstå, at vi ikke taler sandt - den del er til at blive vanvittig af, synes jeg. Det ville jo være dejligt, hvis firmaerne ligesom os andre kunne stille spørgsmål ved deres testresultater. Men så ramler hele deres regel-verden. Og hvilket grundlag skal de så godkende medicin på?

Der vil altid ryge en vis procentdel ved siden af, = sådan nogle som os. Derfor burde de også have beholdt den gamle eltroxin, så vi selv kunne have foretaget et valg!!! Vi er jo ikke små umælende numre i en test.

Mvh Gitte
  • Jeg fik i går brev fra Lægemiddelstyrelsen ikraft af, at jeg havde klaget over deres håndtering af ny Eltroxin.
    Bl.a.:
    Pkt. 1
    Kritik af Lægemiddelstyrelsens godkendelse af den ny formulering af Eltroxin.
    Svar:
    Ændringerne i Eltroxin blev godkendt af Lægemiddelstyrelsen i 2006 på baggrund af en ansøgning fra GSK, som var vedlagt relevant dokumentation for ændringen. Denne dokumentation understøttede den nye formulering af Eltroxin og heller ikke den efterfølgende gennemgang af dokumentationen i lyset af de indberettede bivirkninger har kunnet klarlægge årsagen til de problemer visse patienter oplever ved den ny formulering.
    Pkt. 5
    Lægemiddelstyrelsen har ikke "trådt i karakter" over for GSK.
    Svar:
    Lægemiddelstyrelsen har bemærket sig GSK´s håndtering af sagen, som vi ikke finder optimal. Vi har derfor kontaktet GSK for at få sagen belyst nærmere, inden vi tager stilling til vores reaktion og eventuelle saktioner over for GSK.

Kærlig hilsen Annemarie
  • Hej Annemarie.

Den sidste sætning fra Lægemiddelstyrelsen lyder da godt nok interessant.

Tak for oplysningerne ;o))

Kh Gitte
  • Jeg har i mange år fået Eltroxin for mit stofskifte, uden at have bivirkninger. Men de sidste 4 mdr. har været en sand tortur. Jeg har fået meget ømme muskler, især overarme, lårmuskler og mine knæled har bare gjort ondt. Det har været så slemt at jeg har vågnet om natten og ikke kunnet finde ro i mine arme. Jeg har faktisk måttet forlænge min sygeperiode, da jeg virkelig ikke har følt mig rask. Jeg har klaget mig og råbt højt, grædt og lidt. Og endelig er der en læge (Else Westbo) på regionssygehuset Randers, der får mistanke om, det kan være de nye Eltroxin. HURRA!. Og så blev jeg godtnok gal. Tænk sig, man kan lave sådan noget bras. Jeg ved godt, at der er mange, der ikke har nogen bivirkninger, men mit liv har bare været forpestet i 3-4 mdr. Nu har jeg fået nogle piller fra et tysk firma, som så koster, hold fast 142 kr. for 100 stk. 50 mikrogram. Nu har jeg det bedre, men ikke godt nok. Vi må lave en fælles front, der kæmper for at få den gamle opskrift tilbage!
  • Hej Lone2be

Ja det er utroligt at lægerne slet ikke er blevet informeret fra Glaxo, fra starten af lanceringen af den nye pille, om at der kan opstå bivirkninger ,hos patienter som ellers har haft det godt på Eltroxin.
    Der er en gruppe på facebook der hedder : bivirkninger af ny eltroxin som jeg vil opfordre dig til at melde dig på. Gruppen har foreløbelig 108 medlemmer.
    I Sverige koster 100 100mg Euthyrox 76 svenske kr.
    Hilsen Prik
  • Hej

Jeg er helt "ny" stofskifte patient (for lavt stofskifte). Jeg er under udredning og har fået at vide af min læge at jeg skal starte på Eltroxin snarest, men er meget skeptisk efter at have læst her i debatten og andre steder om de mange bivirkninger der er ved den "nye" medicin...

Jeg kan se at der er flere herinde, der skriver at medicinen fra Sverige og Tyskland er bedre og har færre bivirkninger, men hvad skal man gøre for at få fat i medicinen der fra? Det betyder ikke så meget for mig at medicinen er dyrere end i DK - jeg har bare ikke lyst til at blive mere syg i forsøget på at blive rask, hvis I forstår!

Soffie
  • Hej Soffie.

Det forstår jeg sagtens, at du tænker sådan, når du læser herinde, og det har bestemt heller ikke været særlig sjovt.

Men når det er sagt skal du tænke på, at p.t. har 228 mennesker anmeldt bivirkninger. Hvis vi siger at dobbelt så mange har bivirkninger er vi omkring 500 mennesker. Men der er 100.000 der tager dem i Danmark. Så det er nok forventeligt at 1 ud af 200 ikke kan tåle noget medicin.

Men ellers kan du købe fx Euthyrox i Sverige på et apotek og med en recept i hånden. Det vil være fornuftigt at tage Lægemiddelstyrelsens godkendelse på 9 sider med, da der ellers kan blive problemer. Den kan du hente på www.produktresume.dk og skrive Euthyrox i søgefeltet.

Vi, der har haft bivirkninger, beder vores læge om at ansøge om en udleveringstilladelse samt tilskud til Lægemiddelstyrelsen, så vi kan købe dem på et dansk apotek fremover.

KH Gitte
  • Hej Soffie

Ja vil også sige, at du måske er en af dem som kan tåle dem. Jeg har en kollega, som ingen forskel mærker på ny eltroxin, hvorimod jeg fik det rigtig træls...

Men selvfølgelig træls at føle sig som en tester, når du er ny patient :-s

Håber det kommer til at køre :-)

Dorte
Log in eller Registrér for at kommentere.