Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Advarsel vedrørende Ritalin.

1235»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det må jeg sige,det er godt nok utroligt at ADHD er noget man har fundet på af en psykiater,HALLO du skriver vist om noget du overhovedet ikke ved noget om...... Jeg selv har kæmpet med det at føle mig anderledes og rastløs og kæmpet med at indlære og koncentrere mig ,samtidig har jeg to børn som også har det, en med meget højt grad,og hvis der ikke eksisteret medicin mod ADHD ville mit og mine to børns liv være kaos!!!!!så snak om noget du har forstand på.
  • Indstillinger
    Føler mig simpelthen nødt til at svare, da det er rystende så mange herinde der ser ud til at have en forkvaklet tilgang til ADHD/ADD.
    Synes det er forfærdeligt at man ikke begynder sin søgen på ADHD.dk, som er den danske side for ADHD oplysning, og hvor man også kan læse historien:
    ADHD blev første gang beskrevet i 1902!!, og det er blot en enighed om navnet for sygdommen der opstod i 1987, da det tidligere navn "MBD" var for bredt og man manglede noget der bedre beskrev sygdommen - altså ADHD og ADD --> attention deficit hyperactivity disorder og attention deficit disorder (se http://adhd.dk/om-adhd/historie-baggrund.html)

    Derudover: Ja, ritalin og mange andre præparater der bruges i behandlingen af ADHD er det man kalder centralstimulerende stoffer og ja, nogle af disse minder om amfetamin. Det er rigtigt. Og ja, der er bivirkninger. Men man er nødt til at indse at der er bivirkninger ved alt medicin. Doserne er typisk 10 gange mindre end misbrugsdoser og hvis lægen/psykiateren/apotekeren ellers gør sit arbejde ordentligt - så er der nøje kontrol med om doserne er af passende størrelse og om de bliver udleveret med nok tid imellem (altså kontrol med om medicinen virkelig bliver taget og om der er alvorlige bivirkninger)
    Noget antipressiva ser også ud til at hjælpe, men ikke så effektivt som ritalin og lignende. Derudover er Ritalin blevet brugt i flere årtier, så derfor har man viden om langtidsbivirkningerne også. En anden lille "krølle" på historien er at ritalin ikke har samme effekt på mennesker der ikke lider af sygdommen. (http://avisen.dk/blogs/firedragon/adhd- ... 33591.aspx)

    For det tredje: Hvad kosten angår, så ser nogle studier ud til at have en betydning for ADHD - men de er ikke entydige. En diætisk skriver bl.a. (http://www.diaetisten-jylland.dk/diaeti ... det16.html) at der intet belæg er for at tale om kostens indvirkning på ADHD, og hvis der var, så ville der jo være faste kostplaner på samtlige psykiatriske instutioner - hvilke ikke er tilfældet. Desuden kan jo argumenteres for at de fleste børn jo får alverdens sukker, farvestoffer og E-numre, men heldigvis er det jo et relativt fåtal der lever med sygdommen.

    Men selvfølgelig - søg og du skal finde - især på nettet. Og som med alt muligt andet er der mange der har ideer om alternativ medicin og især er der mange der har fordomme. Det er bare synd og skam at disse mennesker forpester dem, der gerne vil gøre det bedste for deres børn og vil give dem de bedste muligheder for fremtiden.
    Fakta er at det ikke er en ny sygdom og der er mange årsager til at der bliver flere og flere der får diagnosen
  • Indstillinger
    Jeg skal ikke gøre mig klog på denne sygdom. Men jeg mener det er forfærdeligt mennesker bliver fyldt med medicin, for at dæmpe symptomer i stedet for man søger at finde årsagerne.
    Man læser også diagnosen gives på et for dårligt grundlag.

    Jeg er nok "farvet" i min mening, jeg har været indlagt af medicinforgiftning, ikke fordi jeg tog forkert, men efter hvad lægen ordinerede.
    Når tusindvis af mennesker dør årligt af medicin, så mener jeg det er på tide nogen tænker over alt det medicin, der fyldes i folk med alle de bivirkninger, der også er.

    Da min ene søn var ca 13 år gammel fik han medicin, han fik det dårligt af . Jeg sagde, så skal du ikke have det og det var godt, for diagnosen var forkert.
  • Indstillinger
    Det kan godt være du har haft dårlig erfaring med medicin,men jeg vil sku ikke give dig ret i at det ikke er godt at give folk medicin der virkelig har brug for det. Tror du ikke alle os med børn / dem med ADHD har prøvet alt. At have børn med ADHD er noget af det mest krævende og psykiske /hårdeste for en familie. Folk der ikke har børn med ADHD eller har det tæt inde på livet kan slet ikke begynde at forstille sig hvordan det er. Jeg har altså en dreng der simpelhen ikke ville fundgere hvis det ikke var for det medicin,og så kan det godt være du siger at der er et andet alternativ ,men det er der altså ikke for min søn.




    mor til børn med ADHD ;-(
  • Indstillinger
    Ved du hvad, jeg blander mig ikke i, hvad folk gør eller ikke gør. Men jeg vil have lov til at have min egen mening.
    Jeg udtaler mig heller ikke om andre alternativer. Det kunne aldrig falde mig ind. Jeg har ingen kendskab til den sygdom.
    Hvad bliver du egentlig vred over. Tåler du ikke andre har en mening.
  • Indstillinger
    Du kan også få skide-syge og blive afhængig af kaffe altså - der er jo stoffer med bivirkninger overalt.

    Udover det, er der en artikel i illustreret videnskab om, at man mener at vores ADHD fik os til at udvandre fra Afrika engang i tidernes morgen. Måske er ADHD ikke en sygdom, men bare en menneskelig afvigelse der er stærkt udbredt. Den bliver bare et problem fordi den ikke passer med samfundets normer.

    Det er ikke fordi man som person med ADHD ikke kan noget, man fungere bare bedst med en rytme, normen ikke acceptere.
    Så hvis i vil have at man ikke har behov for at tage medicin, for at vi kan passe ind i jeres dagligdags rutine - så må normen affinde sig med en anden rutine (hvilke jeg godt ved aldrig sker).
    Fortæl mig, om i ville have det fint med en kasse-ekspedient der sad og dagdrømte, lige nu hvor i havde travlt? - Så stop whining på andres vejne, hvis det gør deres liv bedre. Hvad har i anti-medicin personer egentlig ondt i røven over? I kan vel bare lade være med at tage medicinen, eller give jeres børn den.
    Det er jo ikke for sjov man tager medicin, og medicinen er bestemt ikke et mirakelmiddel. Man kæmper da stadig med tilværelsen, med medicinen er det bare til at overskue.
    Hvis alternativet til ikke at tage medicin, er selvmords tanker, førtidspension og en ringe livs værdi - så vil jeg hellere leve 10 år kortere på medicin.

    - Stakkels forældre, der tror at det er deres valg af kost, der har givet deres barn ADHD. Hvis det kun var kosten, fortæl mig så hvorfor det er arveligt.
    Jeg fik som barn hjemmelavet frugt mos, sund mad generelt, kan ikke engang lide slik eller sodavand, men jeg er på 120 mg. ritalin uno hvis jeg står tidligt op. Jeg vejer ca. 41 kg. og har ikke nogle bivirkninger.
    - ADHD er ikke et tabu, og det er medicinen eller behandlingen heller ikke.
    Det mest skadelige er, hvis ADHD og medicinen bliver tabubelagt, og unge mennesker ikke får hjælp - fordi ADHD er noget pjat, der skyldes dårlig kost.

    Get a fucking grip.
  • Indstillinger
    Ved du hvad,jeg giver dig ganske ret,det kan simpelhen ikke siges bedre. Jeg har
    også børn med ADHD og de har næsten også altid spist sundt,ja så er det er lige
    det!!!!! og ja det er arveligt for jeg selv og mine søsters børn har det også.





    Med venlig hilsen.... en mor der er enige.
  • Indstillinger
    Det gør ondt indeni, når jeg læser alle disse indlæg fra alt for godtroende mennesker..

    Hvis man giver sit barn eller selv indtager Ritalin eller tilsvarende medicin, må man selvfølgelig forsvare det - Logisk nok..

    Man er kommet derud, hvor man tænker/håber på at svaret på problemerne er; ta en pille..

    Men man har glemt at være kritisk - eller også var man det kun i starten og tænker at nu går det jo meget godt - med at tage medicin..

    Derfor er der her på denne side så mange eksempler på voksne mennesker, der er i gang med at forsvare at de godtager medicinering af dem selv OG eller deres børn;(

    Man har for stor en autoritetstro til at læger og andre kun vil en/den syge det bedste..

    Medicin skal for alt i verden undgås, hvor det kan og det gælder al medicin.. Dertil skal det siges at jeg ikke er fanatisk- for jo - medicin kan være en nødvendighed - når andre muligheder er udtømte - ikke før!

    Vi lever i et samfund, hvor læger bl.a. har været for flittige med antibiotika og vi har været for villige modtagere - i dag dør mange årligt på baggrund af dette, fordi vi har fået et resistensproblem... Vores døtre kan gå til lægen og få udskrevet p -piller uden forældres accept. P-piller er bare blevet et normaliseret medikament.. I dag kan man bare købe en fortrydelsespille i håndkøb på apoteket.. Børn kan også få smertestillende medicin osv. osv.

    Ca. 300.000 danskere spiser dagligt antidepressiv medicin. Men man ved nu at 80 procent af effekten er ren placeboeffekt, altså noget vi bilder os selv ind
    ala Selvhypnose. SSRI har en høj risiko for alvorlige bivirkninger. Dvs. ca. 200.000 spiser pillerne hver dag uden de har nogen egentlig anden effekt end bivirkninger.. Det er så utroligt tankevækkende!!

    ADHD hører ind under psykiatrien. Hvert år dør et stigende antal danskere i psykiatrien og fra 2003 til 2007 er der registreret 823 pludselige og uforklarlige dødsfald indenfor psykiatrien - det er relateret til medicin og dermed læger der har været for flittige med udskrivninger, mangel på opfølgende undersøgelser, for mange medicinske kombinationer osv..

    _-OG JO - der er eksempler på døde børn og voksne pga. ADHD medicin, fordi at hjertet vokser..

    Det er verden af lave, det er hvad det er og det er til at græde over.. Vi er i gang med at køre os selv i sænk og sygeliggøre alting.

    Tro mig ting bliver skjult fra medicinalindustriens side - Sådan er det bare! Det er forfærdeligt, men ikke desto mindre er det FAKTA.. Det er en pengemaskine..

    Hvorfor er så få mennesker så lidt skeptiske!!??

    Vær kritisk altid! Fordi en læge udskriver dig noget medicin er det ikke ensbetydende med at du bare skal takke ja og at det vil forbedre din tilstand - især ikke på sigt.. Fordi man er læge er man ikke nødvendigvis en god læge. Jeg keder personligt eksempler på psykiater som siger, - lad værre at læse indlægssedlen - det er jo forkasteligt!!

    Al medicin forkorter din levetid...

    Det skal lige siges at jeg selv har en datter på snart 10 år med ADHD - så jeg ved hvad jeg taler om. Det er et kaos og leve i til hverdag, men ikke desto mindre kan det lade sig gøre - uden medicin. Det kræver tid og viden og selvindsigt og allermest erkendelse og accept af at ens liv er anderledes og ikke kan blive eller være som mange andres..

    Sådan er det bare og ja - VELKOMMEN TIL SÅDAN ER DET BARE!!

    ..

    Stol på dig selv og din ret til ikke nødvendigvis altid kun at følge strømmen!! Nogen er altså nødt til at vende denne skude her - For eller så synker den snart!!
  • Indstillinger
    Hej allesammen jeg er en pige på 30 som har fået både retalin og concerta der er mange der ikke ved det her men hvis jeres børn skal have en ADHD diagnose skal den tilkendes af en psykiater der er mange der tror at det hjælper at proppen piller i folk. Men der tager lægerne fejl jeg gør alle opmærksom på det her for retalin og concerta er det samme som det stof der kaldes amfetermin. Der er ikke nogen der fortæller det her til mødre og børn det har taget mig 7år om at finde ud af det her har en masse hjemme sidder om ADHD og hvad ADHD i virkeligheden er til alle jer der har børn ligesom mig få jeres børn til en psykolog eller psykiater en læge kan ikke stille diagnosen ADHD mvh Pernille sørensen
  • Indstillinger
    Hej allesammen jeg er en pige på 30 som har fået både retalin og concerta der er mange der ikke ved det her men hvis jeres børn skal have en ADHD diagnose skal den tilkendes af en psykiater der er mange der tror at det hjælper at proppen piller i folk. Men der tager lægerne fejl jeg gør alle opmærksom på det her for retalin og concerta er det samme som det stof der kaldes amfetermin. Der er ikke nogen der fortæller det her til mødre og børn det har taget mig 7år om at finde ud af det her har en masse hjemme sidder om ADHD og hvad ADHD i virkeligheden er til alle jer der har børn ligesom mig få jeres børn til en psykolog eller psykiater en læge kan ikke stille diagnosen ADHD mvh Pernille sørensen
Log in eller Registrér for at kommentere.