Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Arne Astrup: " Kværnet hørfrø er giftigt" ?

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Laura

    Det gør mig ondt, at du har det så dårligt. Du har også haft mange bekymringer, og dertil kommer vel, at livet er sværere at leve om vinteren, når der ikke er så meget lys. Sådan er der i hvert fald mange, der har det, inklusive mig selv.

    Desværre må jeg sige, at der er frygtelig meget uenighed blandt de forskellige læger og andre eksperter angående det spørgsmål, du stiller.

    Der findes, som du selv skriver, en hel masse varianter af Unikalk. Unikalk kan også fås med magnesium og med D-vitamin.

    Når vi ser bort fra, at der er flere varianter af både Cal-mag og Unikalk er den primære forskel, at KALKEN i produkterne er forskellig.

    Kalken i Cal-mag findes, som du selv skriver i en form, der hedder calciumcitrat

    Kalken i Unikalk findes i en form, der hedder calciumcarbonat, hvilket er det samme som skolekridt eller Møns Klint.

    Det, man skal bruge, er bare calcium, men det kan ikke eksistere uden at være kemisk bundet til noget, og der findes altså flere ting, det kan være bundet til.

    Jeg tror, at læger anbefaler Unikalk, fordi det er det mærke, apotekerne sælger, hvorimod de måske ikke har så meget tillid til et produkt, som sælges i helsekostforretninger.

    Da jeg gik hos en kostvejleder i sin tid, fik jeg at vide, at kroppen vanskeligt kunne optage calciumcarbonat (altså Unikalk), hvorimod calciumcitrat fra Cal-mag sagtens kunne optages. Og det er da også, hvad der fremgår af følgende artikel, der er skrevet på baggrund af videnskabelige forsøg, der viser, at calciumcitrat bliver optaget 40 % bedre end calciumcarbonat (det vigtige i artiklen står i øvrigt i overskriften. Jeg ved, at du ikke orker at læse så meget):

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    Men artiklen er fra 1999. Jeg har forsøgt at finde ud af, om der er nyere forskning om emnet. Det har jeg desværre ikke fundet.

    Hvis jeg var dig (eller din søn), ville jeg nok holde mig til Cal-mag. Men man må jo også prøve at bevare det gode forhold til lægen. Giver lægen en grund til, at han foretrækker Unikalk frem for Cal-mag?

    Under alle omstændigheder, er det allervigtigste, at din søn tager en calciumpille, der også indeholder magnesium. Som det hedder: Aldrig calcium uden magnesium!

    Jeg ved faktisk ikke, om man må tage alle tre piller på én gang. Dengang jeg fik 3 Cal-mag-piller dagligt, tror jeg, at jeg fordelte dem på 2 gange - morgen og aften.

    Tak for de pæne ord til mig :o)

    Mange kærlige hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svar og din medfølelse!

    Som du skriver, påvirker den manglende sol og lys nok de fleste af os, men da jeg også har oplevet depression en god sommmer, ved' jeg snart ikke....

    Sjovt nok - kunne jeg huske at du beskrev kalken i Unikalk som skolekridt eller Møns Klint.

    Glad for din forklaring om, at Calcium skal være bundet til noget.

    Det er da så vigtig at sikre sig - så godt som det nu er muligt, at sikre optagelsen.

    Vælger at have tillid til at calciumcitrat optages 40 % bedre end calciumcarbonat.

    Som jeg tidligere skrev indeholder de anbefalede 3 kapsler Cal-Mag Citrate: 500mg Calcium og 500mg Magnesium - altså er Magnesium med.

    Oveni får han jo de 35 mcg D vitamin 2 gange daglig, plus den lille mængde, der er i Omnimin. - Jeg fortsætter lige med en ny besked, for det tar' mig så lang tid at skrive. - Kommer tilbage om kort tid...

    Laura.
  • Indstillinger
    Kære Kameliadame. - Så er jeg her igen. - Ja, hvor langt kom jeg egentlig til ....tungt, når jeg ikke kan huske, sætte ordene, sammen og fatte, men sådan begynder min depression altid. Og søvnen...det er da helt galt.

    Jo, nu er jeg hvis nogenlunde med igen.... Vores søn får også de gode olier du anbefalede, incl valnødder.

    Den lille kaffekværn bliver flittig brugt og der varieres lidt med helholdsvis kværnede hørfrø, graskarkerner, valnødder, mandel og solsikke.

    Lige nu, er den gode økologiske raps olie også i brug plus kæmpenatlysolien i kapsel-form fra Healthcrafts.

    Der satset virkelig og det sker virkelig noget der ligner mirakler med ham.

    Ikke at han bliver rask, for det bliver han ikke, men før han påbegyndte "det hele" - var han skind og ben og helt faldet sammen.

    Huden var gusten gul og indfalden, men nu har han både øget sin vægt og fået en betydelig bedre kulør. og flere kræfter, ikke at forglemme.

    Det bedste af det hele, er at han selv mærker de posetive forandringer og det ingiver lidt håb, som vi alle har brug for.

    Mærkværdigvis, tillod jeg mig selv, at indtage lidt af de samme naturlige midler, som vores søn får, men i mindre mængder, for dyrt er det jo.
    Men - hvor blev jeg da syg. - Måske var det en tilfældighed, som jeg vælger at tro, så jeg prøver forsigtig igen.

    Nu var det altså min læge, der nævnte det med Unikalken, men uden begrundelse, men jeg ved' hun er modstander af al naturmedicin.

    Tror - som dig, at læger anbefaler Unikalk, fordi det sælges på apotekerne.

    Vores søn's læge, er derimod meget posetiv overrasket over at se resultatet af vores indsats, men siger nu rent ud, at han ikke har forstand på det.

    Det kan undre, at det ikke indgår i uddannelsen, som du tidligere var inde på. - Føler mig dog bedre tilpas med, at lægen indrømmer det, end blot at "lade som om" og give forkerte råd, som jeg oplevede det i begyndelsen.

    Har læst det meste af den artikel, du henviser til og læser resten når jeg kan.

    Mange tak for det hele1

    Kærlige tanker fra

    Laura.
  • Indstillinger
    Hej igen, Laura

    Jeg opfatter depression som noget, der bliver udløst af belastning. Og vores organisme kan blive belastet på mange måder – af bekymringer, stress, traumer fra tidligere, selvundertrykkende livsmønstre, der er indlært i barndommen… men der kan også være tale om belastninger i form af mangel på vitaminer og mineraler og mangel på sollys.

    Så selvfølgelig kan man få en depression om sommeren. Vintermørket er bare det strå, der får kamelens ryg til at knække, for nogle menneskers vedkommende. Det er forskelligt, hvor følsom man er.

    Hvad gør du for at forebygge og helbrede din depression? Jo tidligere man gør noget, jo bedre, efter min mening.

    Du skriver, at du blev syg, da du prøvede at tage nogle af de gode sunde ting, som din søn får. Nu ved jeg ikke, hvad der er sket, men jeg vil da ellers bestemt råde dig til at tage vitamin- og mineraltilskud og gode sunde olier. Irene Hauge skriver i bogen ”Kvinde, krop og sundhed – en moderne læges guide til selvhelbredelse” fra 2007: ”Man har længe vidst, at mangel på vigtige næringsstoffer (f.eks. B-vitaminer, essentielle fedtsyrer og proteiner) kan medføre depression, angst og andre psykiske lidelser.” (side 275).

    Jeg ved, at også D-vitamin-mangel kan være årsag til (eller medvirkende årsag til) depression. Og ja, det er mærkeligt, at de almindelige praktiserende læger ikke kender de videnskabelige undersøgelser, der har påvist den slags.

    Jeg tror, at det må være en automatisk og uovervejet modvilje, der udløses hos en del læger, når man nævner et produkt, man har købt i en helsekostforretning. Jeg har faktisk også mærket det, og det var også mærkeligt, for i mit tilfælde var der også tale om et mineraltilskud, som apoteket også sælger, bare et andet mærke. Jeg mærkede en afstandtagen fra min læges side, fordi jeg havde købt det i en helsekost i stedet for på apoteket.

    Det er sjovt, at du kunne huske det med skolekridt og Møns Klint. Jeg har en fortid som underviser, og jeg syntes, at det var interessant at finde på ting, der gjorde, at eleverne nemmere kunne huske de ting, de skulle kunne. Og hvis jeg kunne finde på én eller anden pudsighed eller sjov historie i tilknytning til de kedelige fakta, hjalp det altid. Fra min egen skoletid husker jeg også mest de pudsige ting eller sjove historier.

    Hvor lyder det godt, at din søn får det bedre! Nu må du så til at tænke på dig selv også.

    Du må ikke føle det som en belastning at læse de artikler, der gemmer sig bag mine links. Jeg bringer dem mest for dokumentationens skyld, ligeledes med den bog, jeg nævner. Altså for at folk ikke skal tro, at der er tale om ting, jeg har fundet på. Men hvis du ikke har kræfter til at læse så meget – og det har jeg fuldstændig forståelse for - så lad være med at læse alt det.

    Jeg sender dig alle gode ønsker og tanker

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadame.

    Hvor er jeg da glad for din forståelse for os, der ikke kan svare "nu og her" af forskellige årsager.

    Jeg selv, må tage min indlæg til dig nu, i mere end en' omgang, kan jeg mærke.

    Det kommer slet ikke bag på mig at du mærkede en afstandtagen fra din læges side, da du valgte helsekostforretningen.

    Mon ikke læger og medicinalvarefabrikanterne, har indskudt penge i visse dele af naturmedicinen. - Mange nu om dage, vælger "den vej" og penge er der jo i den industri, som alt andet.

    En eminent evne, du har til at hjælpe mig og dine tidligere elever til at huske, fatte og forstå.
    Selvfølgelig hjælper det på forståelsen, når du hæfter en historie på og netop dine ord med skolekridtet og Møns klint, gjorde, at jeg i det mindste kunne huske, at der var en forskel.

    En rigig god måde at hjælpe på og i særdeleshed for mig, der periodisk skal ha' det ind med ske'er ;-).

    Din tålmodighed har jeg stor glæde af, skal du vide!

    Dine tanker om årsagen til depressioner, er meget rammende, men det vil jeg vente til senere med at kommentere.

    Mit hoved vil ikke mere lige nu.

    Takker indtil videre.

    Kærlige tanker til dig fra

    Laura.
  • Indstillinger
    Så er jeg her igen - kære Kameliadame.

    M.h.t. min lurende depression, har jeg et bud på, hvorfor jeg ikke er gået helt ned endnu.

    Som du måske ved' får vores søn sin egen bolig indenfor en overskuelig fremtid.

    Jeg har skrevet en del om mit liv med vores søn på Annes hjemmeside og klarer ikke også at skrive om det her.

    Så længe vores søn er her hele tiden, kæmper jeg i døgndrift, men min tro er - at så snart han får sit eget og noget af byrden tages fra mine skuldre, kommer jeg til at betale den fulde pris i form af en depression, hvor jeg "forsvinder" helt.

    Det er bare en tanke jeg har - som jeg selvfølgelig ikke håber går i opfyldelse.

    Tænker bare - at det er som om min krop kæmper imod, sådan helt automatisk, da jeg ikke har tid til at gå ned nu.

    Ved' ikke om det lyder helt "volapyk-agtig" .....

    At jeg blev syg af de samme gode vitaminer, mineraler osv - som vores søn får - er jeg sikker på var en tilfældighed.

    Er også så småt igang igen og som dig - er jeg sikker på, at det vil gavne mig på sigt.

    Nu får jeg ikke læst den bog du henviser til nu, men jeg vil læse den når jeg har tid og overskud igen.

    Forresten blev jeg ret så forundret, da jeg i aftes hørte læge, Jerk Langer udtale på TV, at de billigste naturmidler var ligeså gode som de dyre.

    Når jeg (hvis) blev lidt skuffet over den udtalelse, er det sikkert fordi jeg ellers har læst andet han har skrevet, der for mig, lød mere fornuftigt.

    Igen skal du vide - at jeg læser hvert ord du skriver med glæde - også selvom jeg ikke får svaret med det samme.

    Taknemlige tanker til dig fra

    Laura.
  • Indstillinger
    Hej Laura

    Jeg synes bestemt ikke, at det, du har skrevet angående faren for at få en depression, når du efter lang tids bekymringer og anstrengelser endelig får mere ro i dit liv, lyder som volapyk. Jeg tror, at mange vil kunne nikke genkendende til det. Når du nu kender faresignalerne og årsagen til din situation, bliver det forhåbentlig sådan, at du kan gøre noget for dig selv, så det ikke bliver så slemt.

    Jeg har været inde på Annes hjemmeside en enkelt gang, da hun henviste til den. Jeg syntes, at den så god ud, og dengang havde jeg stor lyst til at udveksle erfaringer om nogle af bøgerne på litteraturlisten, men jeg har ikke fået gjort mere ved sagen.

    Angående Jerk W. Langer, så synes jeg også, at han lyder meget troværdig. Og inden for kosttilskud er det meget svært at vide, hvilke mærker der er bedst. En overgang købte jeg faktisk Unikalk, fordi en eller anden læge havde sagt, at de billige mærker var lige så gode som de dyre, men da jeg så igen læste en undersøgelse, der fortalte, at vores organisme ikke optager calciumcarbonat så godt, smed jeg Unikalken ud og købte Cal-mag igen. Men nu håber jeg, at jeg efterhånden er blevet så rask, at jeg – hvad kalk angår – kan nøjes med den sunde mad og vitamintabletten. Hvad de andre kosttilskud angår, prøver jeg at finde så mange troværdige oplysninger som muligt.

    Jeg håber, at du har tid til at tage dig af dig selv. I disse dage, hvor det er så fint klart vejr, selv om det er hundekoldt, prøver jeg at komme ud at gå og nyde lyset og den stille, klare dag. Et lækkert karbad med bagefter gør også underværker, synes jeg.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadame.

    Det er altså for dårligt af mig, at jeg slet ikke rigtig har fået fortalt dig om det posetive, der er sket for vores søn.

    "Springer" lige fra det emne og skriver noget, der ligger mig meget på sinde først...

    Du har, efter bedste evne været mig behjælpelig igen og igen og ALTID gør du, hvad du kan for at finde kildemateriale, der understøtter dine råd og tanker.

    Oveni, sikrer du, at jeg og andre helt har forstået, at du ikke har en egentlig uddannelse, men hele området omkring vitaminer, mineraler osv - altid har haft din interesse.

    For mit vedkommende, er og bliver du den, der har hjulpet mig aller mest og det er altså af stor betydning, at "drøfte" min frustration, uvidenhed og tanker med dig.

    Du bruger dine kræfter, din tid og dine energier på en omsorgsfuld og kærlig måde, at dele ud af dine erfaringer til mig og andre.......

    Jeg mangler ord for at beskrive min taknemlighed, for når alt er gjort op - er jeg og andre, du har støttet på forskellige områder, jo mennesker du slet ikke kender personlig.

    Også det - at du altid tør give noget af dig selv...bruge eksempler fra dit eget liv osv gør - at jeg somme tider nærmest føler mig i nær familie med dig.

    Du kan IKKE komme til at sige mig det mindste imod, for jeg tillader mig at holde fast i min mening ;-).

    Somme tider bliver jeg hægtet af, når jeg skriver og ved' ikke om det skyldes, at jeg til tider bruger for lang tid, inden jeg er færdig .....

    Ved du - om vi skriver "på tid" her ?

    Til tider skyldes min langsomhed, at min hjerne slår fra, så jeg må tage en lille pause og til andre tider, må jeg afbryde mit skriveri - fordi sønnen skal bruge mig "nu og her".

    For en sikkerheds skyld - fortsætter jeg, DET jeg gerne vil fortælle dig i et nyt indlæg ....

    Mange hilsener fra Laura
  • Indstillinger
    Mit andet indlæg i dag....

    Det var vores søn, jeg kom fra.....
    Kameliadame - du har jo i tråden fulgt med i, hvad vores søn får af mitaminer, mineraler osv...

    Tror ikke jeg har fortalt dig om - at jeg øgede dosis og jeg skal da lige love for, at det må være ramt - eftersom visse af blodprøvesvarerne, allerede har ændret sig til det MEGET bedre.

    Også det - at sønnen tydeligvis er blevet meget mere psykisk stabil og også her fået lidt kræfter igen - er med til at overbevise mig og ham selv - ikke at forglemme.

    Vil i denne omgang, ikke komme ind på detaljer (laboratorie-prøvesvar) - men vente til vi har de næste "i hus".

    Er da sikker på, at det vil interessere dig....

    Det utolige er - at jeg af sønnens læge blev ringet op en lørdag og ja, du læste rigtigt.

    Han havde aldrig før set så lyn-hurtige posetive ændringer i prøvesvar, så derfor ville han præcis vide, hvad jeg havde valgt at naturmidler.

    Siger også - at han vil bruge oplysningerne til at hjælpe sin egen mor - der ikke kunne optage, noget han havde udskrevet til hende.

    Alt hvad jeg sagde, blev skrevet ned, lod han mig vide og ærlig talt - blev jeg bare så glad, da jeg endelig "kom til mig selv" - efter samtalen.

    M.h.t. mig selv - går det ikke aller - bedst og hænger i vandskorpen, psykisk, gør jeg altså.

    Må stramme mig an og også tillade mig at ofre lidt mere end jeg gør på naturens medicin på mig selv.

    Er lettet over - at du ikke finder det "volapyg-agtig" - at jeg hænger på endnu og opfatter det somom - min krop ikke har tid til at gå helt ned nu.

    Kan forstå - du og jeg er enige i vores opfattelse af Læge, - Jerk Langer, men som du videre skriver, kan det være svært at vide, hvilke mærker der er bedst og derfor må vi jo også hver især gøre det, vi føler os trygge ved.

    Eksemplet med Unikalk kontra Cal-Mag og kroppens evne til at optage calciumcarbonat, er det da meget afgørende, at kroppen optager de stoffer vi indtager, når vi nu har spenderet i dyre domme.

    Kan forstå på dig, at du har set på Annes hjemmeside en enkel gang.

    Nu ikke noget presseri fra min side (kun lidt), men hvor kunne det være spændende at finde dig på siden, på et tidspunkt.

    Tænker både på din lyst til at udveksle erfaringer om nogle af bøgerne fra "din" litteraturliste, men du vil altså også være et stort aktiv, på det psykiske område.

    Jeg har ofte haft lyst til at citere dig, men finder det forkert, når du ikke er der selv - endnu.

    Nu, hvor det kniber med mit overskud - halter jeg selv bagud med besvarrelser og på Annes hjemmeside, men vender tilbage - hver gang jeg har tid og overskud.

    Heldigvis, møder jeg forståelse for min situation og grunden til, at det forholder sig sådan, på siden.

    Med andre ord - føler jeg mig tryg.

    Sluttelig vil jeg fortælle, at min mand og jeg var på skovtur, da det var koldt.

    Vi fandt lidt spændende, jeg kan bruge til dekorationer, men har ikke fået gjort noget ved det endnu.

    Karbad ..... ØV, - badekarret blev sløjfet for nogle år siden, her hos os, men jeg må prøve at finde på noget, der efterligner stemningen lidt.

    At det nu igen er tungt og trist vejr - påvirker mig meget.

    Jeg prøver, men desværre hvis nok forgæves - at spare sammen til en tur til varmen for os.
    Hvor ville det være skønt at få nogle D vitaminer via huden ;-)

    Tak for denne gang - kære Kameliadame og som ALTID, glæder jeg mig til at høre fra dig igen.

    Varme kærlige tanker til dig fra

    Laura.
  • Indstillinger
    Kære Laura

    Jeg blev lidt rundtosset, da jeg klikkede ind på Netdoktor her til morgen. For det første skriver du så meget pænt om mig, at jeg tror, at jeg får svært ved at leve op til det.

    For det andet skriver du, at din søns læge har bedt dig om råd! Det må jeg nok sige!

    For det tredje har den person, hvis erfaringer om D-vitamin-mangel, jeg har trukket på, givet sig til kende og spurgt, om det er hende, jeg har skrevet om. Og det er det jo!

    Du kan se hendes indlæg i tråden om ”Sunde råd til Jul” i ”Åben debat for kvinder”. Hun skriver for resten i sit seneste indlæg om sine erfaringer med D-vitamin-indsprøjtninger.

    Jeg kan godt forstå, at du blev glad efter samtalen med din søns læge. Jeg håber, at den slags succes-oplevelser kan være med til at trække dig i den rigtige retning, så din depression ikke bliver så slem.

    Jeg har også lagt mærke til, at vi bliver hægtet af, når vi har været på en bestemt Netdoktor-side et stykke tid. Hvor lang tid der går, ved jeg ikke.

    Nu vil jeg lige sunde mig lidt. Og så siger de, at der ikke sker noget her på Netdoktor!!!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.