Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm!!!

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Camilla

    Godt at høre at du endelig har fået en diagnose.
    Jeg har ligesom dig lidt af irriteret tyktarm i mange år, jeg har bare først for nylig fået afvide jeg havde det.
    Ang. hvad du skal spise er du nok nød til at prøve dig lidt frem. Det kan være en god ide at have en "mad dagbog" hvor du hver dag skriver op hvad du NØJAGTIG har fået at spise ved hvert måltid, og hvordan din mave efterfølgende har reageret.
    Fed mad, mælkeprodukter, slik, noget frugt og grønt kan give tarmproblemer. Men som sagt, du er selv nød til at prøve dig frem for at finde ud af hvad du kan og IK kan tåle.
    Det er en rigtig god ide at du spiser HUSK, det har jeg også fået afvide at jeg skal. Og har taget det i en periode før. Det hjælper. Men det smager rædselsfuldt hehe.
    Der findes rigtig mange gode artikler på nettet omkring Irriteret tyktarm. Bl.a. om hvordan man skal forholde sig til det, hvad man kan gøre osv.
    www.apoteket.dk i deres Sygdomsleksikon kan du finde en Artikel skrevet af Dr. med. Peter Matzen om Irritabel tyktarm.
    Ellers vil jeg bare råde dig til at snakke med din egen læge eller Speciallæge om hvordan du skal forholde dig til det.
  • Indstillinger
    Nu er det godt nok meget længe siden, der har været gang i den her debat. Men... Jeg fik diagnosen Irritabel tyktarm fra min læge. Jeg var der 3 gange i løbet af et halvt år, fordi jeg på trods af at følge hans råd om at spise fibre, motionere mere og i øvrigt drikke masser af vand hver dag, stadig led af meget forandret afføring. Det har været alt fra forstoppelse til diarré og det kommer og går som det har lyst. Til sidst forlangte jeg mere eller mindre at blive sendt videre, men der skete ingenting. Heldigvis er jeg i besiddelse af en super god sundhedsforsikring, så jeg er gået igennem det private sundhedsvæsen for at blive tjekket der. Indtil videre harde taget blodprøver, der ikke har vist noget. Derudover har jeg været til en sidmoideoskopi (kikkertundersøgelse af tyktarmen, ca. 60-80 cm), der ikke har vist noget. Næste skridt er undersøgelse af afføring for blod, derefter coloskopi og til sidste gastroskopi. Det er virkelig urimeligt svært at ha' den her lidelse (hvis det altså er det jeg har??)... Altid skal man være på vagt og sørge for at vide hvor toiletter er osv.
    Mine symptomer har været ondt i venstre side (fordi det er der tyktarmen ligger) plus helt oppe i mellemgulvet (gælder vel samme forklaring som før). Derudover luft i maven, kvalme, svimmelhed og indimellem også rysteture.
    Jeg har indimellem taget BioFiber, som jeg synes har hjulpet, når man kan mærke, at det stopper lidt til, det hele.

    Har I nogle nye mirakelkure, er I sluppet, er der sket mere siden sidst eller hvordan?
  • Indstillinger
    Hej allesammen.

    Jeg har faktisk haft mavesår tidligere, men er heldigvis kommet over det nu og har det ikke mere.

    Jeg er derimod ikke blevet helt rask endnu, fordi jeg stadig føler mig mega utilpas og syg engang imellem. Jeg ved ikke helt præcist hva det er jeg fejler fordi det er så svært at beskrive, men som mange af jer beskriver herinde så har jeg også forstoppelse, det sagde lægen i hvert fald. Mine symptomer er ret irriterende og det er et helved når de opstår. Det går ikke rigtigt ondt nogen steder, men jeg kan mærke trykken i og omkring maven også går det sjældent ondt. Og andre gange vrumler maven i flere timer uden at skulle lægge afføring eller noget. Nogle gange bliver jeg så dårlig, at jeg faktisk føler mig mega træt og bliver helt vild øm hvilket også giver vejrtræknings problemer. Jeg føler mig helt væk, jeg føler mig slet ikke opmærksom nogle gange, og andre gange så føler jeg mig så svimmel og blæst at jeg ikk engang kan konsentrer mig når folk snakker til mig, og det skaber stress også bliver jeg automatisk forvirret. Alt dette bare pga nogle symptomer som opstår til tider.

    Er der nogle derude der kender til disse symptomer eller noget, eller som måske ved hva problemet er ?
  • Indstillinger
    Hej Camilla

    Hvis du stadig døjer med irriteret tyktarm, så prøv evt at købe Husk -det er nogle frøkapsler med fibre. Det har hjulpet mig i perioder...

    Men det er en irriterende diagnose at få - jeg har selv haft det i halv andet års tid og kan ikke helt finde ud af om det kommer når jeg spiser noget bestemt eller om det ikke har nogen indvirkning.
    Men Husk kan ihvertfald hjælpe lidt, man skal bare drikke rigeligt med vand til og jeg vil anbefale det i A38 eller Cultura -for det smager ikke godt bare i et glas vand som der er beskrevet på pakken...

    God fornøjelse...

    Balling84
  • Indstillinger
    Anna89

    Du må meget gerne skrive om hvad lægerne eventuel finder ud af, da jeg har det samme. og får af vide af flere læger, at jeg bare har irriteret tyktarm.
    men vil gerne vide mere ?

    Du må meget gerne informere :)
  • Indstillinger
    hej camilla.
    nu har jeg læst flere af dine indlæg og er næsten sikker på
    jeg kan være til lidt hjælp. for at gøre en lang historie kort:
    så var jeg indlagt på børneafd. i roskilde sygehus
    og efter en kiggertundersøgelse med biopsi, fik jeg konstateret
    sygdommen, lactose intolerance(mælkeallergi)symptomerne på dette var oppusthed rumlen og anderledes aff pluss kramper. og inflammation(betændelse) i tyndtarmen/tolvfingertarmen. hvilket jeg ik kan bruge til så meget. værst af alt fik bare stukket duspatalin i hovedet og det hjalp ik!
    og en masse andre piller da jeg havde alle former for vitaminmangler du kan nævne. jeg havde nemlig ik så meget appetit og skulle tit på toilettet efter mad(det var mælkeallergiens skyld). men videre til tarmene. jeg havde os tynd aff den ene dag og hård den anden dag. fik taget aff prøver af 2 omgange som ik viste nogeet specifikt. så jeg fik bare moviccol og var på det noget tid. men så var jeg til kontrol for ik lang tid siden og de kunne ik gøre mere, ik engang gi nogen piller, så det ik forvringer ens livskvalitet. så jeg blev overflyttet til køge sygehus. og var samme dag til akut røntgen da professoren mente jeg stadig var komplet forstoppet. og rigtig nok det havde jeg i hele højre side. de kunne ik engen se ind bag pga. den var udspillet.
    så de andre tarmer må tjekkes senere i røntgner med mere. men jeg fik et middel og skulle gå hjem igen og komme efter en månedstid. og så ville han kigge på tyktarm fordi han mener jeg nok os har en sygdom med den! jeg har stadig som før ondt i hele højre side og lidt underliv. mest lokaliseret længst nede i maveregionen. har bare ladet det her være efter jeg var indlagt for de kunne jo ik gøre noget. så selvfølgelig er det godt det bliver taget op igen, ordentlig! men det er som at blive skubbet tilbage til stenalderen. og jeg er altså 16. så det er et bevis for det os kan ske for unge, tidligere raske mennesker.
    håber virkelig du kan bruge dette til noget.
    hilsen marie rokatis
  • Indstillinger
    Jeg havde selv et stort problem med IBS (irritabel tyktarm) og ballonmave. Mit problem er hyppige toiletbesøg hvor det bare er luft som kommer ud og en udspillet mave er resultatet. En veninde fortalte mig om en pille som man køber i Sverige. Jeg ved ikke hvorfor man ikke kan købe produktet i Danmark. Jeg tager 1-2 piller dagligt alt efter behov og det har hjulpet mig. Pillen hedder stomacol og information findes på www.stomacol.se.

    Pernille
  • Indstillinger
    Hej folkens.

    Hvor er det rart at se at man absolut ikke er den eneste der er blevet kastet rundt i sundhedssystemet pga denne sygdom! I sygeplejen er der et symdrom der hedder odysseus-syndromet, som omhandler en person der skal igennem en meget lang rejse for at nå sit mål - i dette tilfælde os som patienter der kæmper for at få en diagnose, via rejsen gennem sundhedsektoren.

    Jeg har kæmpet med at få en diagnose i over et år. Det startede med at lægerne sagde at jeg havde stress, da jeg arbejde på højrtryk til hverdag.
    Mine symptomer var trykken i brystet, ondt i mavesækken når jeg spiste, specielt krampetrækninger i venstre side.

    Men da jeg så stoppede med at arbejde, skete der ingen ændring. Jeg begyndte at få mere oppustet mave når jeg spiste forskelligt mad (specielt ved løg,fed mad, tomater & slik/sukker), og pga. aff. problemerne fik jeg også en hæmoride at kæmpe med.
    Alt i mens fik jeg konstateret brok i spiserøret, efter en gastroskopi(kikkerundersøgelse i maven) pga. en parasit jeg havde anskaffet mig i egypten på en ferie.
    Pludselig fik parasitten skylden for mine maveproblemer, og jeg fik antibiotika - så var den hjemme tænkte lægerne, men heller ingen ændring her.

    Det så så ud som om at jeg blev mere syg, da mit brok i spiserøret blev forværret, og jeg fik store smerter i tarmene. Men hele tiden fik jeg at vide at det er stress. der var ikke noget at gøre, jeg sku bare holde mig i ro og slappe af.

    ENDELIG kom jeg så til en mave-kirurg i morges, som fortalte mig at jeg havde tydelige symptomer på irritabel tyktarm, og at han ville tage laktoseprøve(for at se om jeg har mælkeallergi), og glutenprøve(for at se om jeg har allergi overfor mel). Men jeg skal også ha lavet kikkert undersøgelser i næste uge, både i maven og forneden. Lægen sagde at man som regel ikke kan se irritabel tyktarm i en kikkert undersøgelse, men at han ville tjekke det for en sikkerhedsskyld.
    Irritabel tyktarm kan forekomme ved stress i længere perioder, fortalte han.

    Jeg kæmper med smerter og kvalme når bevæger mig fysisk, powerwalker eller lign. jeg kan ikke spise store måltider uden at få nærmest influenza symptomer, og blev rådet af lægen til at spise småt, men hele tiden.

    Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mht. maven, for jeg synes at uanset hvad jeg spiser, så får jeg det dårligt.

    Gid der var mere fokus på denne sygdom.

    Er det noget man kan vokse fra, har læst det kommer i perioder, men skyldes det mon stress? jeg er 21 år gammel, og er meget ked af at skulle kæmpe med det i en alder hvor man burde fokusere på uddannelse og familieliv i stedet.

    Kærligst fra cecilie, der er meget træt af sundhedsektoren.
  • Indstillinger
    Ja jeg har desværre også fået konstateret irritabel tyktarm (smerter i højre side + dieré).
    Jeg har desværre også været en af dem som har været et utal af undersøgelser igennem.
    Mit startede tilbage i 2005 med kun smerter. Efter et utal af besøg ved egen læge + div. undersøgelser endte jeg med at give op og bare leve med smerten i højre side.
    I 2009 begyndte jeg at døje med diaré dog uden at tænke specielt meget over det.
    For ca et år siden begyndte jeg igen at genere min læge, efter pres fra min hustru. (var flyttet og havde fået en ny læge). Efter et utal af undersøgelser ja så endte jeg med at få af vide, at i forhold til min sygehistorien så måtte det være irritabel tyktarm.

    Diaré: Har prøvet HUSK men virker ikke specielt godt for mig og gav desuden den ledest mavepine jeg nogensinde har prøvet. Så hellere diaré!!
    Pt. så så arbejder jeg lidt med kosten.

    Smerten i højre side: Jeg er helt holdt op med at drikke Cola/sodavand (Jeg har været "Colaholiker").Jeg har være en hel del gange forbi en terapeut som har lært min at "slappe af" (har hjulpet en del). Jeg har fået min læge til at udskrive smertestillende "Kodein DAK" (virker ok men bryder mig ikke om pillerne). Jeg er for nylig begyndt at spise pebermynteoliekapsler som umiddelbart hjælper en hel den på mine ellers konstante mavesmerter (fortsætte med disse).
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Jeg har læst en del af denne tråds indlæg med interesse.
    Har selv døjet meget med min mave som rumler en del, især efter spisning.
    Jeg har før fået piller til mavekatar, men det hjalp ikke. Jeg har fået konstateret en mild grad laktose-intolerens. Jeg har også haft spiserørskatar, hvor jeg fik piller til det, og det hjalp meget. Men jeg har haft det en lille smule halsbrand siden da og vil prøve at få noget piller til det igen næste gang hos lægen, så jeg ikke skal få ondt næste gang.

    Jeg har lagt mærke til nogen skriver, at de har ondt i højre side eller venstre side. Håber ikke jeg stjæler for meget af din tråd Camilla, men synes det faktisk er rart, at man her kan udveksle erfaringer og hjælpe hinanden. :-)

    Jeg mener, mine problemer ligger over i venstre side (for mig). Jeg har tænkt på nyrene og binyrerne. Men en i denne tråd har nævnt, at det er der hvor tyktarmen er. Jeg er rigtig træt af den rumlen i maven, det er så generende, når man f.eks. sidder i et møde og føler at alle kan høre det. :-(

    Jeg er normalvægtig og spiser måske ikke altid sundt, men spiser heller ikke så meget. Symptomerne på irriteret tyktarm passer vist meget godt. Men tænkte på, om piller til tyktarm og mavekatar mon er det samme? hmm

    Jeg har overvejet at spørge lægen om jeg må få gastroskopi, er dog ikke begejstret for at få en slange ned gennem munden og ned... Bare der var et alternativ.. Møg..

    Har også som en anden herinde tænkt på brok. Også om der uanset hvad vil være en "udposning" på maven ved brok..

    Nå det var lidt herfra. Hvis nogen kan komme med et bud på, hvad min oppustethed og lidt ømhed i venstre side samt rumlen i maven (primært i øvre mave i midten) kan være, så vil jeg meget gerne høre det.

    Kh. mr2300
Log in eller Registrér for at kommentere.