Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

lige fået konstateret lavt stofskifte

13

Kommentarer

• Hej Helle63
    Ja - jeg er helt enig i at man godt kan blive dårlig humør af at læse om alt den dårligdom som der særlig skrives om på Sonjas stofskifte-forum. Derfor er det vigtigt at sorterer fra og måske ikke kigge de steder når humøret ikke helt perfekt.
    Jeg tror på at vi får os selv tilbage igen også selvom vi altid skal tage medicin, men det kommer til at tage tid og måske må vi leve med nogle små-gener... Men inden vi fik konstateret lavt stofskifte havde vi jo også dårlige dage med ondt i maven, hovedpine, kvalme, træthed m.m.
    Jeg er sikker på langt de fleste bliver fuldt arbejdsdygtige og får en god og sund livskvalitet. MEN det kræver at vi får den rette dosis medicin. Jeg har læst - at hvis ikke patienten har en god livskvalitet (altså er glad og har det forholdsvis fysisk og psykisk godt) efter 3 mdr med eltroxin, skal patienten henvises til endokrinologerne. Det er jeg blevet nu og jeg er så spændt på hvad de siger. Jeg føler dog at jeg er meget tæt på mit gamle jeg - men at jeg skal lytte meget til min krop. Jeg er noget så bange for tilbagefald - da jeg bare er så glad for at have det godt igen og kan ikke klare tanken om flere perioder hvor man bare er træt og uoplagt og dårligt humør.
    Mht hukommelsen - er min igen blevet næsten som før - men ikke helt. På et tidspunkt fungerede hjernen så langsom, at jeg havde svært ved at formulere sætninger. Jeg kunne heller ikke huske aftaler og genfortælle en historie. Nu er det langt bedre.
    Hvordan har du det ellers fortiden?
    Jeg har haft en weekendt med lidt svimmelhed og øjengener. Mine øjne er voldsomt tørre om morgenen især - kan næsten ikke åbne dem. Skal have taget blodprøver i næste uge og så til endokrinologerne d. 27.
    Hilsen husker1
  • hej husker1
    Det lyder befriende at du er tæt på dit gamle jeg, og jeg kan nikke genkendende til at være "hunde ræd"
    for tilbagefald. Mine øjne er ligesom dine også lidt tørre og jeg er også lidt svimmel for tiden.
    Og idag summer det i mit hoved og i mine øre, og jeg er meget træt...og så er det jeg tænker er det nu fordi jeg kører for hårdt på eller ville jeg have haft det sådan alligevel eller er det noget helt andet???? der er altid et eller andet at tænke på....
    Jeg er startet på arbejde 10 timer om ugen, det er godt at komme hjemmefra, men jeg kan mærke at jeg skal lytte meget efter min krop, og hvile når jeg kommer hjem.

Det der optager mig lige for tiden er mit humør, eller manglende på samme. Nogle gange tror jeg at jeg er ved at få en depression, manglede energi og humør, ked af det og let til tåre, koncentrationsbesvær, manglende overblik og vender mange ting mod mig selv.
    Da jeg et af mine børn fik jeg en fødselsdepression, jeg fik antidepressiv medicin, og i de år hvor jeg fik medicinen har jeg arbejdet på at komme ud af det. Selvhjælpsgrupper, forskellige alternative ting, og til sidst psykolog hvor jeg arbejdede med det kongnitiv. Jeg kom ud af medicinen et hårdt arbejde, men hvor jeg også kom til at lære meget om mig selv og hvilke mekanismer der sker oppe i vores hjerner.
    Disse symptomer jeg har nu, ligner til forveksling dem jeg havde...og alligevel ikke.
    Og nu er det så jeg er frustreret og samtidtig hunderæd for om det er en depressionen der lurer eller det "bare" er min sygdom. Jeg vil næsten håbe det sidste.
    Jeg skal til lægen på mandag.
    Jeg vil gerne høre fra dig når du har været ved dine læger.
    Hilsen Helle63
  • Jeg har lige læst lidt fra jer her på siden,og syntes jeg vil fortælle lidt om mit liv med for lavt stofskifte.
    Da jeg for 20 år siden blev mor for første gang,kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg var SÅ træt,orkede ikke at gå 5 skridt m. barnevognen,var virkelig træt HELE tiden,MEGET nervøs,kunne ikke fokusere ordentligt,og mit udseende ændrede sig markant og til sidst troede jeg faktisk at jeg skulle dø,og turde ikke være alene med min søn.
    Min mor fik mig til lægen,og der fik jeg så konstateret mit for høje stofskifte.
    Jeg fik Eltroxin og i løbet af et års tid var jeg tilbage på mit arbejde,mit gode gamle jeg :)
    Sidenhen har jeg fået 2 børn mere,den yngste da jeg var 35,og stofskiftet har ikke drillet under mine graviditeter,der bliver holdt godt øje med den under hele forløbet.
    Alle de år med sygdommen husker jeg som gode,uden for meget uorden i stofskiftet,og har haft det fint med den,
    Selvfølgelig kan der være tidspunkter hvor den kan drile,feks. hvis jeg motionerer mere end jeg plejer eller da jeg holdt op med at ryge.
    Jeg har altid været meget slank,på grænsen til mager (45 kg) og jeg har ikke kunne tage på,nok på grund af stofskifte sygdommen,men piskefløde i kaffen hjalp mig med 2 kg!
    Så op med humøret,livet skal nok blive fantastisk igen :)

Hilsen Susan
  • Hej sus2770
    Det lyder som om du er sluppet for mange trælse bivirkninger ved denne sygdom eller bivirkninger fra medicinen. Jeg selv husker tiden inden jeg fik konstateret lavt stofskifte præcis som du. Jeg var ufattelig træt og hver morgen tænkte jeg - hvordan klare jeg at komme igennem dagen med 2 børn og hvornår kan jeg komme til at sove igen. Mit humør var bestemt heller ikke godt.
    Men jeg vil sige at de første 2 måneder under behandling var virkelig hårde, for der kom alle bivirkninger - min krop skulle vende sig til medicinen og det var den ikke meget for. Nu har jeg været i behandling siden april og det er først nu jeg faktisk næsten er overbevist om at jeg nok bliver mig selv næsten 99 % igen. Selvfølgelig med gode og dårlige dage. Men alle raske mennesker har jo også gode og dårlige dage.
    Jeg ser også at det somregel er nyopdagede stofskifte-patienter, som søger viden på diverse hjemmesider. Altså vil det vel sige - at vi får det godt igen. Dejligt.
    Men som sagt - vi er alle forskellige og dermed er der bare nogle som har det dårligere end andre.
    Dejligt at høre om din historie - at der er lys forude.
    hilsen husker1
  • Hej Helle63
    Det med det dårlige humør ses jo ofte i forbindelse med lavt stofskifte. Jeg selv var temmelig trist inden jeg startede i behandling, men efter et par måneder eller 3 blev det markant bedre. Nu har jeg dage hvor jeg kan være lidt skidt morgen-humør - men man er jo kvinde hi hi. Jeg ved dog, at der er en del som kommer i anti-depressiv behandling og jeg selv overvejdede det også, men så begyndte det at vende for mig.
    Ja - man kan jo næsten skrive hver dag om nye symptomer eller bivirkninger fra medicinen. Jeg har nu ingen øjen-gener, men i går havde jeg hjerte-banken fra jeg stod op til jeg gik i seng. Svimmelheden kommer og går i løbet af dagen, men den er ikke så slem pt.
    Jeg skal starte job om 2 måneder - så er min barsel slut. Er virkelig spændt på hvordan min krop reagerer..... Men jeg er nu ikke god til at få slappet af alligevel med 2 børn m.m. Men selvfølgelig er det noget andet at starte job - hvor man jo bruger sig selv på en helt anden måde. Heldigvis arbejder jeg kun 25 timer.
    Var inde at få taget blodprøver i tirsdags på gentofte og skal så til endokrinologerne på onsdag - så vender jeg tilbage.
    Vil også meget gerne høre hvad din læge siger og skal du have taget blodprøver? Så få dem på udskrift - særlig t3 og t4 iog TSH.
    God bedring
    Hilsen
    Husker1
  • Hej.
    Det er godt at læse div. indlæg, for i opdoseringsfasen, der jo virkelig trækker godt ud, er man godt ude at svømme, med så mange artede forskellige symptomer at det er umuligt at få styr på og en funktionsevne der er helt ude af trit.
    Den manglende koncentration - kender vi alle med lavt stofskifte (læser 1 side i en bog, og får overhovedet ikke fat i hverken hoved eller hale - eller hvad siden overhovedet handler/drejer sig om.
    Kan jo ikke fatte en brugsanvisning på en fluesmækker!!!!!! - og formuleringen.... tja, det står virkelig sløjt til, men vel ikke så mærkeligt når kroppens omdrejningstæller er sat på vågeblus grundet den lave stofstifte - og forsøges afhjulpet med medicin som vi faktisk ikke tåler....men langsomt kan tilvænnes?????
    Jeg håber at I som lovet - fortæller om opdoseringsfasen /blodprøve - tallene og bestemt om hvordan det går hos endokrinologerne.
    Forresten - oplever i som jeg også - at rigtigt mange mennesker - forbinder stofskifte med noget der hører den ældre generation til????
    Fortsat god aften til Jer derude fra Katinka
  • Hej Katinka1
    Jeg oplever ihvertfald, at folk ikke ved så meget om sygdommen lavt stofskifte. Er nogen gange i tvilv om folk synes jeg er lidt for meget og selvoptaget m.m. -med mig og alle mine ubehagelige symptomer. Så nu deler jeg dem mest med jer herinde. Jeg finder det også utrolig beroligende at møde andre, som har det ligesom mig, må jeg sige.
    I sin tid da jeg fik diagnosen, tænkte jeg fint - nu var det opdaget og jeg skulle have noget medicin og så var den hjemme. Men jeg blev klogere.....Min læge sagde godt nok at jeg først ville kunne mærke effekten efter ca 3 mdr og der kunne gå lang tid inden jeg rigtig blev mig selv...Og jeg kæmper stadig med at finde den rette dosis m.m. Har på fornemmelsen jeg skal øges i dosis, da jeg er begyndt at blive voldsom træt igen og mere væske i kroppen m.m. Men det finder jeg ud af i næste uge, hvor jeg har tid hos endokrinologerne. Så vender jeg tilbage.
    Rigtig god weekend til jer alle
    Hilsen husker1
  • Hej Alle!
    Bare for at sige tak til alle jer, der er så flinke at skrive om jeres symptomer. Jeg er ny i "stofskifte" forum, så jeg har stor gavn af at læse siderne her. Og ja, jeg kan genkende alle symptomer. Nu er jeg overbevidst om at jeg ikke er skør, eller depressiv. Har taget mig sammen til at sygemelde mig et stykke tid. Det kan jo ikke nytte at mine børn kun ser mig ligge på sofaen når jeg kommer fra arbejde. Jeg er bare så træt. Har været i behandling 1 mdr. nu, og mit tsh tal er faldet til 75. Så det går den rigtige vej. God weekend!
  • Hvor er jeg glad for jeg fandt frem til denne side-Jeg fik konstanteret svært for lavt stofskifte marts 2008 og hvor har jeg været syg -Symptomerne startede ca januar med voldsom hovedpine i højre side af baghovedet hver dag ,øget vægt 10 kg ialt fra december tror jeg, umådelig træt susen i hovedet, øm i hovedbunden ,trist -grådlabil-hævet i ansigtet troede jeg havde en tumor i hjernen-Jeg fik scannet mit hoved taget blodpr og så kom svaret på min sygdom-
    Jeg sov de næste 2 mdr -startede med 25 mikrogr eltroxin og nu 5 mdr efter er jeg på 150 mikrogram-Jeg har ialt været væk fra jobbet 5 mdr pga sygdommen-Nu er prøverne i normal området ,og selvom jeg har fået det meget bedre er jeg ikke rask endnu-jeg er træt-lider af hukommelsbesvær-trist-grådlabil-min hjerne står på standby føler jeg og jeg er blevet en anden efter min sygdom-den glade livlige kvinde er forsvundet,men her på siden er trøst at hente ser jeg og jeg glæder mig til den dag ,hvor jeg er tilbage som næsten før sygdommen-jeg er startet op på job ,men har indset at jeg er nødt til at deltids sygemelde mig igen (arbejder selv som ansat på hospital )
    Jeg vil høre om nogen af jer har erfaring med Liothyronin som skulle være et middel der sammen med eltroxin hjælper på tristheden-Jeg har læst om midlet på http://www.thyreoidea.dk/menu-1/index.html hvis nogen af jer kender foreningen ,der står mange gode ting om stofskifte sygdomme-
    Tak for alle de gode breve som hjælper mig meget her hvor min sygdom er meget ny...
  • Er der nogen der kan give mig linket til Sonja's stofskifterum
    Tak..
Log in eller Registrér for at kommentere.