Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

lige fået konstateret lavt stofskifte

Redigeret 14 juni, 2011, 15:43 i Forstyrrelser i stofskiftet
Jeg har for 6 uger siden fået konstateret lavt stofskifte. Min sygdom har været "snigende", de symptomer jeg havde satte jeg i forbindelse med ting der skete i min hverdag. "Trætheden var nok fordi jeg havde travlt på arbejde", muskelkramper var nok fordi jeg overanstrengte mig, når jeg havde dyrket motion" "løs mave" var nok noget med min kost" osv.
Jeg gik til lægen, der tog en blodprøve, det viste sig at mine tal var helt forkerte bl.a var
T4 på 19 og skulle ligge mellem 60-140.
TSH var på 95.8 og skulle ligge mellem 0.30-4.5.
Jeg kom i behandling med elektroxin.
Jeg har aldrig været så syg i mit liv.
Jeg var ualmindelig træt og sov de første 14 dage. Det summede i mit hoved, øm min i hovedbunden, tabte håret, hovedpine, synsforstyrelser,
koncentrationsbesvær, svært ved at huske og mine arme og ben sov.
Efter 4 uger begyndte jeg at kunne mærke, at der var fremgang.
Jeg er stadig meget træt og kan ikke lave noget fysisk arbejde, udover at ligge vasketøj sammen og gå og "drysse" rundt. Ved sidste kontrol viste mine blodprøver at de var ok.
Nu her idag kan jeg mærke at dagen ikke bliver så god.
Er der nogen af jer "derude" der kan nikke genkendende til min sygehistorie?
Går sygdommen op og ned, en dag føler du dig rask, en anden dag har du det dårligt? selvom tallene er ok
- og hvor lang tid tager det?????(et spørgsmål der nok ikke er til at svare på)
Jeg håber der er nogen der vil skrive et par linier til mig.
Fortsat god sommer til jer alle.
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har for lavt stofskifte, det blev konstanteret for ca 3 måneder siden, jeg er nu oppe på 100 mikrogram eltroxin om dagen. Jeg har haft det meget ligesom dig, jeg havde også meget muskelkrampe, frøs altid, hele tiden forkølet og ondt i ørerne, til sidst havde eg næsten mistet min hørelse, og summen i hele hovedet. Jeg var også fuld af undskyldninger og tænkte ikke på at jeg kunne være så syg.

    Nu har jeg det rigtig godt, men svært ved at tabe mig, trods motion. Nu sætter jeg pris på at jeg igen kan svede, og pudse vinduer uden jeg fik kramper i armene. Men jeg har også dage hvor jeg har det skit er træt og går ved siden af mig selv, men jeg har fundet ud af at på de dage hjælper det at gå tidligt i seng, og tage en middagslur hvis det er muligt. Så får jeg nemmere ved
    at tænke klart og huske, hvad jeg synes kunne være svært da jeg havde det mest dårligt. Men jeg skal ikke klage, jeg har det stort set rigtig godt, og kan passe mit arbejde igen. Jeg skal bare passe på stres.
  • Indstillinger
    Det er godt, din sygdom er blevet opdaget endelig, så du får medicin! Jeg var lige så syg, inden min blev opdaget, med en TSH på 105, og T4 var umåleligt. Og ja, det tager selvfølgelig lang tid, når kroppen har været så syg, og det skal du give plads til. Tallet i blodet bliver fint, længe før medicinen har bragt balance helt ud i alle de celler, der har tørstet så længe, så det kan man ikke helt tage efter. Men det kommer! ;-) Jeg fik at vide, der ville gå 3-6 mdr, før jeg var rask, men det tager altså længere tid. Hvil dig så meget du kan, spis sundt og hjælp din krop kærligt med at blive rask. Hør efter, når du en dag er mere træt end normalt og slap af, hvis du kan. Jeg har nu efter 5 år stadig dage, som jeg kalder "stofskifte-dage", hvor det bare er tungt altsammen og armene er som bly, men så går det væk igen, og de fleste dage er dejlige.
    Held og lykke!
  • Indstillinger
    Hej Anika1 og Solsikke11
    Tak for gode og brugbare tilbagemeldinger og råd. Det er godt at høre fra nogle der er i samme båd, og kan fortælle "sådan havde jeg det også, men det bliver bedre"
    Er der også nogen af jer der har døjet med øm hovedbund?
    Det mærker ligesom, hvis mit hår var sat meget stramt op, og hvis jeg rører ved hovedbunden mærker det ligesom den smerte man mærker når hovedet er blevet slået op i en åben skabslåge. Av...
    Men det må da være stofskiftesgsommen igen der driller?????
  • Indstillinger
    Jeg er glad for at vi kan hjælpe hinanden, når vi har de samme skavanker og alt det der følger med stofskiftelidelser. Ondt i hovedbunden har jeg ikke haft, men meget spændingshovedpine, men det at have ondt i hovedbunden har min mand klaget meget over i perioder, men han har blevet beroliget med at det har han hørt at mange andre har, så mon ikke det er noget der bare forsvinder igen, det tror jeg.
  • Indstillinger
    Jeg fik konstateret lavt stofskifte for 5 måneder siden. Desværre reagerer jeg voldsomt på hormoner og dermed også på eltroxin, så jeg har rigtig mange symptomer også efter at være kommet i behandling som fx svimmelhed, dobbeltsyn, træthed, ødemer i ansigt, hænder og ben, hovedpine m.m. Jeg er nu på 100mikrogram eltroxin og min TSH ligger på 2,2 - T3 og t4 ligger endda lidt i overkanten, så jeg mangler ikke medicin pt. Jeg er netop blevet henvist til en endokrinolog da jeg har så mange bivirkninger og i følge dem skal TSHèn jo ned på¨0, for at man har det godt. Jeg har erfaret at det er en sygdom som kræver vanvittig med tålmodighed - hvilket ikke er min stærkeste side. Jeg har fået mange svar fra medpatienter på den norske debat-side "sonjas stofskifte-forum" - det har været utrolig brugbart. MEN man skal virkelig kunne lukke ørene for nogle af alle de beklagelser - og tænke positive tanker, for ellers er det deprimerende at høre hvor mange som går rundt og har det jævnt skidt.
    God bedring og god sommer til jer alle
  • Indstillinger
    Hej Husker1
    Dit sygsomsforløb har heller ikke været uden komplikationer. Jeg kan se at du på et tidspunkt har skrevet, at du har haft "migræne agtige" anfald, har du stadig disse? jeg har også døjet med det et par gange lysfølsomhed, svimmel, kvalme og svimmelhed. Jeg var ellers begyndt at få det bedre og bliver så banket tilbage. Hvordan med at passe arbejde, kan du det?
    Jeg ønsker dig god bedring.
  • Indstillinger
    Ja jeg har også i forbindelse med mit lave stofskifte/behandling med eltroxin haft en del hovedpine og migræne. Jeg tror det er grundet en ubalance i hormonerne. Nu har jeg i snart 6 uger været på den samme dosis - og jeg har nu langt mindre hovedpine. Jeg har læst at det ikke er ualmindeligt at få en del hovedpine og migræne hvis man er i behandling for lavt stofskifte.
    Jeg skal starte job i midten af november - jeg har indtil nu været på barsel. Jeg har fået lavt stofter efter min graviditet - og håber at jeg en dag kunne komme ud af medicinsk behandling, men der er jo ingen garanti. Jeg er nu blevet henvist til endokrionologerne, da jeg har mange bivirkninger fra medicinen og gener i det hele taget - MEN jeg vil sige min energi er kommet meget igen og humøret fejler ikke noget og jeg har lært at nyde hver dag hvor jeg har det godt. Dog har der ikke været en dag, hvor jeg har følt mig helt rask. MEN jeg tror det er vigtigt at man finder den rette dosis og at kroppen får lov at være på denne dosis i længere tid, så får man det nok også bedre og bliver mere og mere sig selv.
    Men hvis du oplever nogle bivirkninger som din læge e.l. ikke mener skyldes medicinen eller sygdommen - så skriv til mig - jeg har virkelig haft mange gener som kommer og går... og har fundet ud af via nettet og diverse, at det, for nogle hører til tilstanden.
    God bedring til dig også....
  • Indstillinger
    hej husker1
    jeg er lidt intersseret i at høre om det med hovedpine og migræne.
    I fredags gik jeg tidligt i seng pga. af migræne og havde det virkeligt dårligt. Jeg havde det faktisk først rigtig godt mandag eftermiddag.
    Jeg var til kontrol hos lægen fredag og blodprøverne viste at mit TSH var steget fra 4.9 til 15.5. det betyder så at jeg er blevet sat op i medicin fra 100 til 150 mg.
    Når du fik migræne var det så lige pludselig eller når du manglede medicin eller måske en bivirkning.
    Jeg spurgte min læge, han mente ikke det kunne være sygdommen men en psykisk reaktion på det hele. Det kan jeg ikke forstå....
    Den her sygsom er frustrerende, da den er uforudsigelig og derfor ikke til at planlægge en skid efter....
    MEN jeg kan mærke at jeg har fået det bedre og der bliver flere og flere af de gode dage.
    Jeg kan ikke lade være med at tænke en barselsorlov du har haft, det må have været hårdt indtil din medicin begyndte at virke.
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Hej Helle
    ih hvor er det træls med den TSH. Jeg har også får et par uger siden fået målt en TSH som er steget og det værste var at jeg havde det egentlig godt, så synes ikke at der var nogen logik i det hele. MEN nu har jeg forstået at det vigtigste og det som egentlig er selve stofskifte er T4 (der hvor medicinen er lagert i 3 uger inden det bliver til det aktive stof T3. Jeg tror at grunden til at jeg havde det godt, var at T3 og T4 lå i den høje ende....
    Men mht hovedpine og migræne har jeg det bedre nu, da jeg pt (7,9,13) er mere stabil. Jeg har været på den samme dosis i 6 uger så det tricker ikke til migræne. Jeg har altid lidt af migræne og fik altid et lille anfald ved menses - og her er der jo også tale om hormonelle forandringer. Så for mig er det indlysende at man får mere migræne, når dosis fx øges (Eltroxin) eller at tsh e.l. driller?
    Der er jo rigtig mange læger, som desværre ikke ved så meget om bivirkninger fra selve sygdommen og medicinen. Men heldigvis findes der også nogle som ved en del og erkender at det er et stort problem. Jeg er lykkelig over at der findes dette forum og det norske "sonjas stofskifte-forum", så man kan udveksle erfaringer, for ellers var jeg da sikker på at jeg fejlede alt muligt andet - når lægerne ikke mener at de symptomer man har, nødvendigvis har noget at gøre med grundsygdommen.
    Hvordan har du det ellers? og ved du hvad din t3 og t4 lå på?
    Ja - min barsel har ikke været en dans på roser må siges - men de sidste par måneder har været rigtig gode og jeg har haft overskud. Nu har jeg et par måneder igen som jeg vil nyde.....
    god bedring.
    Ps når jeg øger medicinen får jeg indenfor ganske få timer meget væske i kroppen og det fortsætter i uger. Det kan jo også give øget tendens til hovedpine og migræne - der er meget der kan spille ind....
  • Indstillinger
    Redigeret 7 august, 2008, 05:11
    Hej Husker1
    Tusind tak for dit svar.
    Jeg kan læse det er noget af det samme der driller dig som ved mig. Jeg har summen i mit hoved, hovedpine og ondt i ørene og træt, men det er nok som du siger bivirknigerne ved medicinen. Jeg har endnu ikke lært min sygdom rigtig godt at kende, hvad der er sygdom og hvad der er bivirkning, men det kommer nok.(og der kan jeg se du har en del erfaring, og at du har sat dig grundig ind i den)
    Mit T3 var 1.5 var faldet fra 1.8
    T4 var 147 var steget fra 146.
    Jeg har delvis raskmeldt mig (et ønske fra mig selv), dvs. jeg skal starte med at arbejde ca. 2 timer dagligt fra på tirsdag.
    Det er med blandede følelser, på den ene side er jeg bange for ikke at slå til og ikke kan magte det, men på den anden side har jeg oså brug for at komme lidt ud blandt andre og tænke på andet end min sygdom. Da Jeg kan lynhurtigt bilde mig alverdens andre ting ind jeg som jeg også fejler.
    Jeg må sætte mig ind i "sonjas stofskifte forum", du skriver meget godt om den.
    Jeg vil gerne høre hvad dine blodprøve tal viser når du får dem af lægen. Vi håber det bedste.
    Hilsen Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.