Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lige godt utroligt..................................

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle sammen herinde.
    Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at henvende mig, men jeg prøver, da det er svært at komme i kontakt med mennesker i samme situation som mig.
    Som jeg kan læse herinde, er mange blevet opereret for en diskusprolaps, hvilket jeg ikke selv er blevet, og formentlig heller ikke kommer til (ifølge min neurolog).
    For at gøre en lang historie kort, har jeg, i en meget ung alder synes jeg selv, fået en diskusprolaps i lænderyggen (L4-L5). Den er kommet af det arbejde jeg tog i det år jeg holdt fri efter gymnasiet.
    Efter 3½ måned fandt de ud af hvad det var der var galt, efter en MR-scanning, men der havde jeg stort set ingen smerter mere (det var utrolig slemt i starten). Jeg havde smerter i mit højre ben, men det var noget jeg kunne leve med. Jeg begyndte hos en fysioterapeut for tre måneder siden, men fik desværre et "tilbagefald", hvor det hele startede forfra med store smerter. Det er ca. 1 måned siden nu. Desværre kan jeg ikke rigtig komme lige så hurtigt oven på igen, som jeg kunne første gang.
    Jeg har ledt efter nogle der måske kunne fortælle mig hvad jeg kan forvente, ja, hvad skal jeg sige, måske resten af mit liv?
    Jeg kan selvfølgelig læse ud fra I andres indlæg at mit ikke er noget i forhold til hvad I har oplevet, men et er hvad man kan læse på nettet, og hvad ens læge og fys siger. Noget andet er at høre det fra mennesker der rent faktisk lever med en diskusprolaps. Jeg har haft min i snart ½ år, og der kan selvfølgelig ikke sættes tid på hvornår det holder op, eller om det nogensinde holder op.
    Jeg skal på Ringe Rygcenter, fordi min fys ikke kan stabilisere diskus, som hun gerne vil. Er der nogen der har erfaring med genoptræning på et rygcenter?
    Mit liv er lige pt sat på standby, den udd. jeg skulle igang med nu her, må vente, og hvad systemet angår er det nederlag på nederlag- der findes ikke rigtig nogle retningslinier og regler for meget unge mennesker med sådan en "sygdom". Dog er jeg stadig positiv.
    Jeg ved at jeg ikke har haft diskus længe, men jeg vil egentlig bare blive glad, hvis nogen har noget erfaring, af hvilken som helst art, de vil dele ud af. F.eks. nogen der har fået hjælp hos en kiropraktor, eller er blevet opereret i udlandet, eller som bare vil fortælle en meget uerfaren om hvordan de måske er kommet ovenpå igen, og lever et godt liv med deres diskusprolaps.

    Det blev til et meget langt indlæg. Jeg håber det er okay at jeg skriver herinde, selvom jeg ikke har de store erfaringer endnu, men hvis andre ikke har lyst til at svare, er det også helt i orden. Det var rart at komme ud med noget af det.

    Mvh. Julie P.
  • Indstillinger
    Hej Julie,
    Så lige dit indlæg.....selvfølgelig er det da OK, du skriver, erfaring eller ej. Jeg er heller ikke den mest erfarne på området, men jeg har levet med en udposning på min diskus i nakken i godt et halvt år. Det har givet mig mange smerter i armen og føleforstyrrelser ligesom jeg har været sygemeldt fra mit job på kontor i en periode. Men fortvivl ikke, Julie, det kan blive godt igen og det kan også forsvinde helt. Jeg tror du pga. din unge alder nemmere kommer over det end os gamle:-)
    Jeg er nu smertefri men skal stadig passe på, der skal ikke ret meget til, før jeg bliver øm i min skulder og før overarmen ligesom føles tyk og hævet, men ved hjælp af styrketræning, Mc Kenzie øvelser og en ændret kropsholdning (alt sammen noget, fysioterapeuten har anbefalet mig) går det fremad.....om end noget langsomt. Så én ting, du skal have, Julie, er TÅLMODIGHED. Håber du også får svar fra nogen, der er mere erfarne på området, end jeg selv er. Det tror jeg du gør, for folk er ret åbne og hjælpsomme herinde. Held og lykke.
    Lotte
  • Indstillinger
    hej Julie,

    Du er bestemt kommet det rigtige sted hen. Dette forum er for alle med diskusprolaps eller lign. uanset om man er opereret eller ej - og som har brug for råd/hjælp/støtte.

    Ens egen oplevelse i forhold til sin egen diagnose er det, der tæller - ikke hvor slemt diagnosen er klinisk. Nogen kan have en lille protuison med
    mange smerter, og andre diskusprolapser med stort set ingen symptomer - så selvfølgelig er du velkommen.

    Når dit liv er på "stand by", er dine problemer alvorlige, for du skulle gerne komme videre - og ikke mindst få det bedre, så du kan påbegynde din uddannelse.

    Jeg er også ny i faget (3 år) med problemer i forholdt til andre - men har dog lært af andre herinde og at systemet ikke er let at "finde" rundt i, heller ikke for mig (den ældre - 44 år :).

    Jeg blev for 2 1/2 år siden opereret akut for alvorlig prolaps( L4/L5). Så jeg nåede ikke at tænke over, om operation var det rigtige eller ej - men der var ingen anden udvej - og i dag, kan jeg se, at lægerne traf den rigtige beslutning (blev. opereret pga. lammelser - og har dem stadig i mindre omfang). Havde det godt i et halvt års tid. Så fik jeg nye problemer. På nuværende tidspunkt har jeg 2 prolapser, 1 protuison i de 3 nederste led - samt degeneration i de samme led.

    Har over flere omgange gået til fysioterapi, men det har ikke haft den bedste effekt. Jeg går nu på et Rygcenter (har været der 1 gang), har endnu ikke haft den store effekt, men alligevel er det som om, der er bedring. Noget af det er også, at jeg har accepteret min situation. Det har gjort det nemmere at leve med det. Jeg tager hensyn til ryggen, de dårlige dage, mens på de gode dage, er jeg mere aktiv. Jeg kan godt se, det må være lidt sværere for dig, som skal påbegynde en uddannelse - og som
    måske skal tænke over, hvad - om det er et arbejde fremover, du kan klare.

    Jeg har lige fået en bog: "Kroniske smerter - kan man lære at leve med det" (af Søren Frølich), som jeg vil se, om jeg kan få nogle gode råd i).

    Har du snakket med en læge?, som evt. kan give evt. en prognose. Med den usikkerhed, som følger med). Har man først haft en prolaps, vil ryggen altid have et svagt punkt, som skal holdes ved lige. Nu er jeg 44 år, og mit skyldes den naturlige proces, der sker, når man bliver ældre. Der opstår degenerative forandringer (nedbrydning), som kan medføre prolapser el. ligende.

    Hvis du er meget ung, burde du ikke have denne nedbrydning endnu. Har du andre problemer med ryggen (evt. noget medfødt skævhed)? Måske skulle du spørge mere ind til det med din neurolog? Også hvorfor operation ikke er aktuelt for dig? Måske har du allerede gjort det)

    En anden mulighed er 2. opinion. Nogle læger, mener operation ikke er aktuelt, mens andre læger mener en sådanne kan hjælpe. Min erfaring herpå, er at læger/fysioterapeuter har forskellige meninger på samme problem (Jeg har oven i købet, fået 2 forskellige diagnoser ud fra de samme billeder). En operation er heller ikke altid løsningen.
    Det medfører arvæv, som også kan trykke på nerver, og det kan ikke gøres om. En mulighed, er som du skriver, at blive opereret i udlandet, hvor de opererer med andre metoder (kikkert) - specielt har jeg hørt godt om tyskland, hvor de er længere fremme end herhjemme. Disse skulle ikke medføre ligestor skade, som ved åben kiurgi. Nogle steder,
    operer de også med kikkert i Danmark - bla. på Hvidovre.

    Jeg har ikke prøvet kiropraktor - men har prøvet zoneterapi, men det hjalp heller ikke. Så lige pt. sætter jeg min lid til Rygcentret.

    Du har tænkt over mulighederne, det er rigtig godt. Også at du skriver herinde og efterlyser gode råd. Lyt til dig selv - Jeg har erfaret, når jeg hører om andres erfaringer - dannes der et billede, hvad der er det rigtige for en selv - samt være kritisk over for behandlingsmulighederne.

    Også et langt indlæg :), men håber du kunne bruge noget af det!

    Skriv endelig igen, hvis du har behov for det - også hvis du har lyst til at fortælle, hvordan det går dig frem over.

    Pøj, pøj

    Hilsener Anita.
  • Indstillinger
    Hej Lotte og Anita.
    Tak for jeres svar:) Kan godt se nu at jeg har skrevet som kommentar under et andet indlæg, hvilket selvfølgelig er noget rod, men kan ikke lige se mig ud af hvor jeg ellers skal starte med at skrive henne.
    Det er dejligt at høre at der er nogen der tror på at det kan blive godt igen:) Det er altid rart at høre fra positive mennesker. Min fysioterapeut siger, at jeg pga min unge alder (21) nok skal komme tilbage til et normalt liv igen, og hun siger også at tålmodighed er det allervigtigste i den her proces. Hun siger jeg har gode chancer fordi hun kan "flytte" med prolapsen. Altså, det vil sige, at hvis jeg kommer med ondt i ryg/ben til hende, så har hun nemt ved at få smerterne til at gå væk, vha få øvelser. Ikke at det så forbliver væk, men hun mener det er positivt at det kan ske så hurtigt.

    Jeg har talt med min læge ja, masser af gange. Og jeg har fået stillet diagnosen "median prolaps L4 L5", vha en MR-scanning, som jeg fik foretaget godt fire måneder efter skaden var sket. (Jeg synes der gik for lang tid, men det er bare min mening).

    Jeg har læst en masse om hvem der får en diskusprolaps, og hvorfor osv. Og som I også nævner er jeg også kommet frem til at det er pga nedslidning i ryggen, hvilket ikke burde være nu, i min alder. Men desværre valgte jeg at tage et fuldtidsarbejde i Netto efter gymnasiet, fordi jeg ikke ville læse med det samme. Det skete en dag på arbejdet, så derfor bliver det nu behandlet som en arbejdsskade. Men min fys + neurolog mener at det simpelthen skyldes det tunge arbejde. Det er blevet målt til at jeg løfter/trækker/skubber flere tons om dagen. Og da jeg er en meget lille en, har det overbelastet min ryg, desværre.

    Jeg har kun været hos fys i omkring tre måneder nu, men jeg synes bare ikke rigtig det går fremad. Nogle dage er jeg næsten smertefri, andre dage føles det som om mit ene ben er ved at falde af(:)), hvis man kan sige det sådan.
    Jeg passer utrolig meget på mig selv, jeg løfter ikke noget, jeg bukker mig ikke ned, og passer i det hele taget på mig selv.

    Heldigvis har det aldrig været så slemt at jeg skulle opereres,og det er jeg glad for. Jeg ville bare ønske at nogen kunne sætte et tidspunkt på, hvornår det er overstået. Ligesom et brækket ben heler på otte uger. Men tålmodighed er åbenbart kodeordet:)

    Tak for tippet med bogen, den vil jeg se om jeg kan få fat i.

    Det er rigtig pænt af jer at skrive til mig, det sætter jeg pris på:)
    Mvh. Julie
  • Indstillinger
    Hej Julie

    Desværre kan man ikke sætte et tidspunkt for hvornår en prolaps er væk eller iorden :-(
    Det du selv kan gøre er at prøve at opbygge dine muskler omkring din lænd så de holder prolapserne på plads. Men samtidig skal det være fornuftig træning hos en som ved hvad han eller hun har med at gøre !!

    Du skal passe på f.eks. kiropraktorer - jeg har selv haft en meget dårlig erfaring med at han fik vredet forkert i forhold til mine prolapser.

    En rygskole kan være guld værd for dig hvis der er en god træner det er alfa omega.

    Og du skal også vide at prolapser faktisk kan forsvinde af sig selv.

    Jeg er selv opr. i nakken for prolapser, desværre ikke en særlig god operation. Jeg har efterfølgende fået kroniske nervesmerter som jeg vil have "glæde" af resten af mit liv pga. de har skåret nogle nerver over.
    Men til gengæld har jeg i mange år også haft prolapser i L3/L4/L5 + S1 og jeg træner dem så de har svært ved at sætte sig fast. Jeg vil selv meget nødigt igennem en opr. igen i Danmark. Og jeg lever da et nogenlunde liv idag selvom jeg skal tage smertestillende medicin.

    Hold godt fast i din optimisme - det hjælper dig mest - og find dig så en god træner som virkelig har forstand på at træne rygge med prolapser.

    Held og lykke til dig - det kan lade sig gøre.

    Vh Isabell
  • Indstillinger
    Hej Isabell.
    Tak for dit svar. Det lyder som om det er ret generelt at operationer ikke går ret godt her i Danmark. Og jeg synes egentlig at det er frygteligt at der ikke bliver gjort mere for at lære de danske læger at lave de samme gode operationer, som man laver fx i Tyskland. Der er jo simpelthen så mange mennesker der påvirket af en diskus!

    Jeg har en rigtig god fys, som er meget dygtig, og som ligesom dig siger jeg skal holde mig væk fra kiropraktoren. Hun havde en patient, som fikdet meget værre af at have været hos ham og få en helt forkert "knæk". Så indtil videre ser jeg det ikke som en mulighed.

    Og jeg glæder mig rigtig meget til at komme ned på rygcenteret, og håber inderligt på at det kan hjælpe mig det sidste stykke af vejen. Er påbegyndt træning af rygmuskler, men det tager lang tid! Men jeg håber de kan hjælpe mig endnu mere der hvor jeg skal hen. Man er faktisk villig til at prøve ALT!

    Bliver der ikke gjort andet ved dine prolapser, end muskeltræning? For jeg har kun en, og den skulle vidst være lille. Men jeg ved hvor store smerter den kan give, så jeg kan forstille mig at du har rigtig ondt? Selvom jeg sagtens kan forstå du ikke vil under kniven igen, når du har haft en dårlig oplevelse første gang. Det er trods alt din ryg der holder sammen på det hele:)

    Mvh. Julie
  • Indstillinger
    Hej Julie

    Tålmodighed tålmodighed og lyt til kroppen, og hold ved den gode fys, jeg havde også dårlig erfaring med kiropraktor.
    Jeg er opereret juli 07 og i jan 08 med næsten lige så mange smerter som før, har lille prolaps igen omgivet af arvæv som trykker på nerven og gir nervesmerter.
    Så træn og brug din fys og hold bevægelse i det, jeg går også ved en dygtig fys der holder arvævet bevægelig og lindre mine smerter ned i benet ca 1 gang pr mdr, nogen gange hver anden.

    God bedring..:)

    MVH Jan.
  • Indstillinger
    HURRAAAAA................
    Jeg skal til Tyskland d.19 aug. opereres d.20aug og hjem d.27aug.
    Jeg har undersøgt muligheden ,om den samme operation her hjemme(på forskellige privathosp)De er desværre lang bagefter.Hamlet havde som det eneste lavet ganske få(på forsøgsbasis) og kendte ikke langtidsresultaterne.Hvorfor man ikke sender nogle danske læger til Tyskland ,fatter jeg ikke.De har brugt de proteser i 20 år ...
    TAK til alle for svar og krydsen fingre.
    Jeg skriver igen om resultatet.
    Knuzer fra Bettina
  • Indstillinger
    Vil bare lige sige tillykke!:)
    Jeg er super glad på dine vegne, det må være rart når der endelig sker noget!

    Held og lykke, og jeg glæder mig til at høre om resultatet.

    Mvh. Julie.
  • Indstillinger
    Hej Bettina

    Det glæder mig virkeligt på dine vejne og jeg håber at det er så godt som man har hørt om.
    Du skriver forhåbentlig og fortæller os om resultatet ik`

    Held og lykke med operationen

    Vh Isabell
Log in eller Registrér for at kommentere.