Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjerterytmeforstyrrelser

Redigeret 10 februar, 2016, 10:59 i Hjerteproblemer
Hej, ja så er jeg logget på og jeg håber at i andre følger med, jer der tager alt det her alvorligt.

Jeg er som skrevet før blevet undersøgt og må så leve med de forstyrrelser der nu er indimellem.
Det er mærkeligt at de absolut ikke føles ens når det opstår i en eller anden situation. Jeg har rigtig mange af dem hvor der bare er ligesom et opløb til nogle ekstraslag, og når de er der kan jeg næsten ikke trække vejret for dybt for så kommer de.
Andre gange er det et løb eller nogle hårde dunk og så den dumme svimmelhed.

Helle
«1345

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Helle
    Ja så fik jeg også logget mig på.
    Jeg har ikke blandet mig længe, fordi jeg flere gange fik en over snuden, når jeg stak den frem.
    Jeg har nu været under udredning/observation i snart 2 år.
    Jeg har fået indopereret en såkaldt Loop Recorder februar 2007, fordi jeg var mistænkt for mere farlige rytmeforstyrrelser, tja sådan har jeg forstået det. Men jeg har både ekstrasystoler, langsom og hurtig puls. Loop Recorderen gemmer de mere ekstreme unormale hjerterytmer og jeg kan også selv aktivere den, ligesom Holter.
    Det har vist sig at dem der er gemt kommer fra sinusknuden og altså ikke er farlige, men kun møjubehagelige.
    Jeg tåler ikke medicinen, den gjorde mig dårligere.
    Det har nu vist sig at jeg har en for aktiv biskjoldbruskkirtel, som jeg venter på at få fjernet, var lige indstillet til operation, da strejken kom.Suk, jeg er selv i strejke, så den holder jo op igen.Det kan også give rytmeforstyrrelser kunne jeg forstå på hjertelægerne.

    2 år med rytmeforstyrrelser lærer jo en at man ikke dør af det, for så var det vel sket.
    Jeg er blevet mere opmærksom på, hvad der trikker dem.
    Rødvin dur ikke mere, de gange jeg har rørt det, har givet mig en urolig dag bagefter.
    God planlægning når jeg skal noget.
    Tilgivelse af mig selv til mig selv, når jeg bliver helt udmattet af alt for meget uro.

    Jeg har fulgt med i denne debat siden oktober 2006 og kan huske at da jeg havde det rigtigt skidt især omkring januar 2007, var der mange gode indlæg, der hjalp mig med at sætte ord på for mig selv, om hvordan jeg havde det.
    Da husker jeg også en Helle, så mon ikke det er dig.

    Det blev et langt indlæg, men lidt også for at præsentere mig selv, vi er jo heller ikke så mange her endnu ;-)
    Hilsen Quinde53
  • Indstillinger
    Hej med jer.
    Jeg hedder også helle(2):-)og er hely ny her i debatten.Jeg faldt pludselig om for 10 mdr siden,med rytmeforstyrelser og volsomme ryselser over hele kroppen.Har siden haft et grimt anfald ca hver 3 uge som vare fra 2-6 timer.Daglig mange ekstre systoler,uroligt hjerte og en træls svimmelhed.Hvis jeg laver det mindste fysiske, får jeg det rigtig træls i hjertet,en lille gå tur aktiverer et anfald nogle timer senere.(savner vildt mine gå ture)Er blevet undersøgt har fået selo sok,hvilket jeg ikke er glad for, syntes heller ikke de hjælper...
    venter på at komme til skajby...men ventetid;-)(er lige blevet sat på maravan pga evt operation)
    Er meget følsom over for lyde,mange mennesker og uro. Sukker,rødvin,kulde og meget varme er også med til at aktivere mine anfald.
    Blev rigtig glad da jeg fandt dette forum og fandt ud af at jeg ikke er den eneste.Er der nogle af jer der også døjer med svimmelhed og rystelser (mest i benene) under anfald?
    Knus fra Helle2
  • Indstillinger
    Hej med jer !
    Rart at se at der allerede er gang i debatten!
    Mine rytmeforstyrelser, ekstraslag mm har også mange "ansigter" - de kommer på forskellige måder og i forskellige sammenhæng.
    Jeg er utrolig følsom overfor den mindste smule travlhed - det med at multitaske som var en naturlig del af mig som person kan jeg godt glemme alt om - både privat og på arbejde - nu er det en ting ad gangen.
    Jeg arbejder kun 25 timer/uge i øjeblikket og hver gang jeg forsøger at gå op i tid går det galt - uro/sitren i brystet, kraftige ekstraslag + løb, vågner op om natten i længerevarende anfald. Og så bliver jeg træt - må hjem og ligge efter 6 timer på arbejde hvis jeg skal være til noget resten af dagen.
    Nogle af symptomerne er måske fra medicinen (Tambocor og Bisocor).....som tager de værste anfald men åbenbart kun hvis jeg tager den med ro, ellers hjælper medicinen ikke.

    Hilsen Maloni (tidligere Malle45)
  • Indstillinger
    Til Helle2
    Når jeg får turene med hurtig puls ryster jeg også, nærmest i hele kroppen, men ses tydeligst i mine arme.
    Jeg har været faldet om flere gange, men kortvarigt uden bevidsthed 5 gange.
    Jeg arbejder også, når jeg ikke strejker, på en delvis sygemelding for tiden.
    Jeg arbejder ca 6 timer 4 gange om ugen, når jeg indimellem prøver at arbejde mere, bliver jeg ekstremt træt, kan ikke koncentrere mig om noget som helst, kan fx slet ikke finde ud af hvordan jeg plejer at lave frikadeller.
    Lige nu ved jeg dog ikke hvilke gener der kommer fra biskjoldbruskkirtlen og hvilke fra hjertet.
    Jeg er foreslået en radiofrekvensablation hvis jeg stadig har gener efter operation for ovenst.

    Men dejligt at se vi er kommet flere på.
    Hilsen Quinde53
  • Indstillinger
    Hej Quinde53
    Har det fuldstændig ligesom dig-problemer med at bevare overblikket. Jeg er normalt tovholder på opgaver på arbejdet men det kan jeg slet ikke pt.
    Jeg har også fordelt mine timer på 4 arbejdsdage á 6 timer. Men især når jeg har arbejdet koncentreret med noget bliver jeg lige pludselig træt og så kan jeg ikke mere - det minder mest af alt om reaktionen hos mine børn, da de var små !
    Når jeg får anfald - især hvis det er om natten ryster/sitrer jeg i arme og ben og jeg føler en kulde der lynhurtigt breder sig i hele kroppen. I det øjeblik anfaldet er ovre får jeg varmen i løbet af et splitsekund ! Når der er optræk til anfald om dagen kan jeg føle en varm brusen fra brystet op i hovedet og nogle gange stopper det her og andre gange starter der anfald !

    Det er en befrielse at skrive med jer som har en chance for at forstå hvordan man har det - det er givet vis svært for omgivelserne at sætte sig ind i -hvilket jeg sagtens kan forstå......

    Mvh Maloni
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Synes altså det er helt vildt det her...
    her sætter i lige ord på pricis som jeg har det,og har haft utrolig svært ved at forklare og sætte ord på...! Lægerne har kikket på mig som om de aldrig har hørt noget lignende..og at jeg bare var total unormal.. jeg er stærk psykisk og går sjældent til læge... men føler tit de har tænkt at jeg må være hypokonder eller at det er psykisk betinget..i det de ikke har kunne stille diagnose, det har jeg følt dybt fustrerende.Så tusinde tak alle sammen, hvor er det dejligt at kunne dele det!Er der nogle af jer der i det her sammenhæng har erfaringer med alternativ behandling (godt som skidt)?
    Knus Helle2,
  • Indstillinger
    Hej
    Sidste år i juni fik jeg en varmebehandling På Varde Hjertecenter efter at have haft Hjerterytmeforstyrrelser ( flimmer og flagren) af 1 døgns varighed ca. 2 x om ugen i halvandet år, jeg prøvede vist alt medicin, men intet kunne tage turene, til sidst besluttede lægerne på Århus Sygehus at jeg skulle prøve Cordarone, efter nogle måneder fik jeg det bedre, men.... da jeg havde fået cordarone i ca. 1 år fik jeg forhøjet stofgifte af medicinen en af bivirkningerne og måtte stoppe med det. Varmebehandlingen hjalp meget, men ikke helt, så nu venter jeg på en ny tid derovre. Hvis man er meget generet af rytmeforstyrrelserne vil jeg helt klart anbefale det. MVH Ingerhl
  • Indstillinger
    Hej igen-igen
    Min egen læge har lidt svært ved at forstå mig - han sagde at der var mange der har samme diagnose som mig, og som lever et helt normalt liv, og arbejder fuld tid ! - OG !!! - det kan jeg jo ikke bruge til en dyt.... - jeg bad ham henvise mig til et andet sygehus, hvis han ikke mente de var kompetente på sygehuset. Der er jeg heldigvis blevet taget alvorligt og mødt forståelse lige fra starten - hvilket åbenbart ikke er en selvfølge kan jeg forstå på dig Helle.
    Nej jeg har ikke forsøgt mig med alternativ behandling - jeg synes ikke jeg har overskud til det + jeg er lidt utryg ved tanken.
    Jeg vil prøve at spørge til varmebehandling når jeg skal til kontrol d. 3. juli på ambulatoriet - sidst sagde de at der kun er 3 slags medicin der kan afhjælpe min form for flimmer-men det skader jo ikke at spørge igen!

    I må ha en god aften

    Mvh Maloni
  • Indstillinger
    Hej til jer :)
    Jeg hører til de kvinder i overgangsalderen der får hjertebanken sammen med hedeture.
    Det har jeg vænnet mig til, da det har stået på i mange år, og det tager kun ca. 5 min.
    Men for et par dage siden skete der noget, jeg blev dårlig efter en hyggelig frokost hos et par venner.

    Min mund blev tør, jeg kunne ikke få et ord frem - hjertet fortsatte med at banke vildt i 4 timer, da tog vi til vagtlægen.
    Jeg havde lidt snurren i venstre hånd men det gik hurtigt over.
    Mit blodtryk var steget til 160 / 90 og min puls var højt oppe, og hjertet bankede helt vildt, men jeg mener det er kommet af stres, og det mente lægen også, så han bad mig tage det roligt i nogle dage.

    Dagen efter var mit blodtryk på 130 / 80 men jeg havde stadigvæk lidt uroligt hjerte.
    Er det noget I kan genkende ?
  • Indstillinger
    Bliv aldrig bange.

    Jeg er 70+
    og har haft puls over 100 hele mit liv. Jeg bruger nu Zelo Zok (med skiftende navne alt efter pris).
    Der er noget, jeg ikke kan forstå. Man kører lige nu en kampagne om kvinder, fordi deres symptomer med hjertet er anderledes end mænds. Jeg har levet med alle symptomerne, de nævner, med undtagelse af kvalme, som jeg er så heldig ikke at få - selv de gange, jeg har været gravid. For 5 år siden fik jeg Radio-Jod behandling, som fjernede bulen på halsen. Jeg har fået EKG og alt, de kan ingenting finde.
    Så vil jeg gerne spørge: Har nogen af jer været i den store Scanner ? MR eller CT hedder det vist ? Den er forbeholdt akutte indlæggelser, tror jeg. Min teori er, at det ikke er hjertet, men en Aneurisme i pulsårerne til hjertet. En Aneurisme (arvelig) kan være uendelig mange år om at udvikle sig heldigvis, den vokser ganske langsomt, og man kan ikke stille diagnosen. For mig er det sådan, at min "hjertebanken" tager til efter et måltid, hvor maven bliver fyldt op og trykker på pulsåren, og da tog jeg i mange år en Inderal, som omgående satte pulsen ned (vist det samme som Zelo-Zok).
    Jeg ved desværre af erfaring, at man ikke kan stille diagnosen om Aneurismer, før det går galt. Min far døde af een ved hjertet, og lægen sagde meget forundret til min mor - citat: "Hansens hjerte blev sprængt" (han blev 70). Min mand skreg som en sindssyg af smerter en hel dag, før man fandt ud af, at han havde en aneurisme på hovedpulsåren. Det lille sygehus sendte ham til det store sygehus Babu-Babu, og som een af de få overlevede han operationen, selvom den nåede at blive stor som en fodbold - og det er sandt, sikke et blodbad sagde overlægen. Han havde godt nok i årevis haft tyk mave (æblefacon). Jeg har hørt (læst) at få læger kan stille diagnosen, fordi hver enkelt af dem oplever så få tilfælde. Men jeg bed mærke i (jeg var ved hans side hele tiden) at den sagkyndige fortalte de omkringstående noget lignende som : "Det burde I vide, for der må ikke være puls i underlivet". Efter operationen havde han heller ikke ondt over lænden mere - og han døde af noget andet.
    Altså tror jeg, at når min puls BANKER i maven (jeg vil ikke mere kalde det hjertebanken, men puls) under ribbenene, så er der en aneurisme under udvikling højere oppe. Nu er det i øjeblikket sådan, at jeg om aftenen føler, at denne pulsering er nået til ørerne med en taktuld "sju" "sju". Det bedste ville være at falde om på gaden og komme i en scanner.
    Jeg er egentlig ikke bange, jeg lever jo endnu. Og har været aktiv hele mit liv - politisk og som en slags aktivist.
    Og håber ikke at skræmme nogen, det er ikke meningen.
    Hilsen Kathinga.
Log in eller Registrér for at kommentere.