Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ALT OM P-PILLER.

Redigeret 30 november, 2016, 05:07 i Prævention
Hej!

Der er virkelig mange som skriver her på debatterne omkring tvivlsspørgsmål i forbindelse med p-piller. Glemte piller, pletblødning, hvornår pillerne beskytter osv.

Jeg syntes, at det er smadder ærgeligt, at lægerne ikke sørger for at informere ordentligt om p-pillers virkning, og jeg syntes, at det er ærgeligt, at piger ikke sørger for at få den information de har brug for før de starter på p-piller.

LÆS ALTID INDLÆGSSEDLEN GRUNDIGT - og gem den.

Overordnet:

Man kan så godt som ikke blive gravid når man tager p-piller som man skal.

Hvis du startede på første blisterpakning på første blødningsdag, tog en pille hver dag til pakken var tom, holdt maksimum 7 dages pause og så startede på næste blisterpakning osv., så har du været beskyttet lige siden du begyndte på første blisterpakning, altså du er beskyttet mod at blive gravid lige fra den allerførste pille er taget, også i pausen.

BEGYNDER MAN PÅ FØRSTE PAKKE SENERE END 1. MENSTRUATIONSDAG SKAL MAN i følge nogle oplysninger BRUGE KONDOM I 14 DAGE og i følge andre oplysninger bruge kondom 7 dage.

Du er også beskyttet i den periode man holder pause.
Det er normalt at have blødningsforstyrrelser i starten (for eksempel pletblødning).

Du har kun noget at bekymre dig om hvis du har glemt at tage en pille og der er gået mere end 36 timer imellem to piller (man skal tage den glemte pille også selvom det betyder at man så tager to på en gang) eller hvis du har kastet op i timerne efter at du har taget en pille.

Men husk nu, at p-piller ikke beskytter mod kønssygdomme, og især klamydia er meget udbredt, så det er vigtigt at bruge kondom med mindre man er i et fast forhold og begge er blevet testet. Man kan godt have en kønssygdom uden at have nogen symptomer.

Du kan læse om prævention på praeventionsguide.dk
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    det er helt korrekt at det er sørgeligt at folk i dag bare tager pillerne uden at sørge for at vide noget om det.

    nu til din information omkring p-piller.
    nu har jeg taget 4 forskellige mærker på 3 år.. og på alle sammen har der stået på, at de kun beskytter 97-99%, dvs uanset hvor meget man tager dem rigtigt, så ER det muligt at blive gravid, sandsynligheden er meget meget lille, men den er der.
  • Indstillinger
    Det er også den oplysning jeg mindes fra da jeg begyndte på p-piller.

    På praeventionsguide.dk står der:
    "Når du bruger p-piller, er du næsten 100% sikker på, at du ikke bliver gravid" og
    "Når du bruger minipiller, er der ca. 98 % sikkerhed for, at du ikke bliver gravid".

    I indlægssedlen til Novynette står der, at hvis man har taget p-pillerne korrekt "er det meget usandsynligt at du er blevet gravid".

    På sundhed.dk står der:
    "Når du tager p-piller helt regelmæssigt, er der næsten 99,5 % sikkerhed for, at du ikke bliver gravid.".

    Men okay, du har ret i, at min ordlyd måske burde være, at hvis man tager p-pillerne korrekt, så er risikoen for at blive gravid virkelig ekstremt minimal.
  • Indstillinger
    risikoen er rigtig lille, men den er der jo stadig :)
    lidt ligesom ved kondomer, risikoen er også lille, men er der stadig :)
  • Indstillinger
    jeg er ny på p-piller, og har ikke rigtigt haft tid til at spørge min læge om virkningen da jeg har haft travlt med at flytte og læge skiftning osv. Og derfor ville jeg vide en del her hvis nogen kan hjælpe mig, :D jeg blev færdig med at bløde fredag, og begyndte på min første pille tirsdag og det har jeg fortsat med at gøre indtil nu i tre dage, jeg har haft sex i de tre dage men han har ikke kommet i mig siden. Jeg fik af vide at pillen ville virke efter 7 dage, hvis man er begyndt på dem nogle dage efter blødningen, og andre siger man er fuld sikret efter 14 dage. *Det er svært for mig at kontakte lægen i øjeblikket, som sagt har jeg skiftet læge, og de har ikke sendt mit sygesikrings kort endnu. Håber nogen kan hjælpr mig inden jeg smutter til lægen :)
  • Indstillinger
    Hej Sanna.

    Du har ikke haft tid til at spørge lægen hvordan p-pillerne virker og skal tages, og du kan ikke lige umiddelbart få fat i en læge fordi du er flyttet og du ikke har fået dit nye sygesikringskort.
    Hvor i alverden har du fået en recept fra!?!?!?!?

    For det første er det - undskyld mig - ikke særlig smart at begynde at tage noget medicin man ikke ved hvordan virker, og for det andet er det rigtig dårligt af lægen at give dig en recept uden at forklare hvordan medicinen skal tages.
    Hvis det da overhovedet er en læge der har givet dig dem?

    Det du skriver med indtil nu i tre dage forstår jeg ikke.
    Og jeg forstår SLET ikk det med at han ikke er kommet i dig siden. Siden hvad?

    Mener du

    1)
    at du begyndte på første pakke p-piller i tirsdags og dermed har taget en p-pille hver dag i tre dage, og at I i de tre dage har haft sex?
    Hvis det var aller første pakke skulle I have brugt kondom og fortsat med det de næste to uger fordi du startede på et andet tidspunkt end første menstruationsdag.
    At han ikke får udløsning er ikke garanti for at der ikke kommer sædceller ud.

    Men forstår ikke hvad du mener med at han ikke har haft udløsning siden et eller andet...

    2)
    at du begyndte på første pakke p-piller tirsdag for 3½ uge siden, og nu er i gang med de 7 dages pause man skal holde?
    I så fald er du beskyttet hvis du har taget p-pillerne korrekt i de tre uger.

    Prøv lige at forklare hvad det er du mener med det med udløsning og om et af mine forslag ovenover er rigtigt.
  • Indstillinger
    Neeej han har ikke haft udløsning i mig i 3 måneder .... Og jeg begyndte på første blister pakningen sidste tirsdag for 9 dage siden, selvom jeg fik recepten 2 uger før , og i de to uger har jeg haft travlt med indflytningen osv. så jeg begyndte først for 9 dage siden,, OG jeg forstår ikke hvorfor du skriver at vi skal beskytte os to uger ,når jeg høre fra andre at det kun 7 dage man skulle beskytte sig med noget andet .. OG efter 7 dage måtte drengen godt have udløsning.
  • Indstillinger
    At drengen ikke får udløsning betyder ikke, at man ikke kan blive gravid. Der kan godt komme sædceller ud før.

    Jeg har også læst nogle steder at man skal bruge kondom i 7 dage, men andre steder står der 14, så for en sikkerheds skyld siger jeg 14...
    Hvilket mærke tager du?

    Uanset hvad:
    I har haft samleje uden kondom i løbet af den første uge du var på p-piller, som du startede på på et andet tidspunkt end første menstruationsdag, og derfor er der risiko for, at du kan være blevet gravid.
    Det eneste beroligende jeg kan sige er, at risikoen for graviditet er en del mindre når manden ikke får udløsning end hvis han gør.
    BRUG KONDOM.
  • Indstillinger
    hvad ville det sige når man får plet blødninger i 2. periodes blister pakningen mens man mangler 8 piller tilbage i perioden.? nogen der kan hjælper miiiig ????????
  • Indstillinger
    er det normalt. ?
    eller er det menstruationen der træffer ??
  • Indstillinger
    Hej jeg er lige begyndt på p-piller og hvis jeg har taget den første række piller og er i min første pause og jeg tog den sidste en mandag hvornår skal jeg så begynde igen altså hvad for en dag??
Log in eller Registrér for at kommentere.