Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ALT OM P-PILLER.

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Hvis man har glemt at tage en pille og der er gået over 36 timer imellem to piller, hvor lang tid skal man så passe på med ubeskyttet sex?
  • Indstillinger
    Spørgsmål:

    Kan (og må) lægen godt bare annullere ens p-pille recept fordi de ikke mener man skal/bør tage dem?

    Jeg har taget p-piller siden jeg var 18 (er 32 år idag) og der har aldrig været et problem.
    Efter jeg var til mit årlige blodtrykstjek (som viste helt normale værdier) fik jeg fornyet min 1-årige recept.
    I dag ligger der så en besked på min telefon svarer at sygeplejerksen har konsulteret med lægen og de er blevet enige om jeg ikke skal/bør tage p-pille (uden at have snakket med mig) og annulleret min fornyelse af recept.

    Må og kan lægerne virkelig godt tillade sig det? Er det ikke mig som bruger/kunde/borger der er endeligt ansvarligt for hvad jeg vil tage af præventionsmidler (selv hvis jeg fik fortalt eventuelle risici)?

    Jeg er meget frustrret og sur over dette.
    Håber på svar hurtigt.

    Tak
  • Indstillinger
    Jeg vil mene, at hvis lægen har fundet resultater, der gør at en given medicin kan være skadelig for patienten, bør han/hun naturligvis straks sørge for at skaden bliver minimeret/fjernet, da lægen ellers kan blive gjort ansvarlig for en eventuel fejlmedicinering.

    Men - naturligvis har du som patient krav på at få en forklaring, så det her virker bestemt meget mærkeligt.

    Du bør derfor naturligvis straks bede om at få en tid, så du kan få en fyldestgørende forklaring. Og - hvis ikke lægen har tid den første tid, vil jeg faktisk mene, at du så skal kræve at få en af de ganske få akuttider en hver læge skal have hver dag.

    Det er ganske enkelt utilstedeligt at bare give dig en sådan besked på din telefonsvarer, for der må være ret graverende årsager til denne beslutning, også siden du øjensynligt skulle have den på den måde.
  • Indstillinger
    Jens88 har været inde mens jeg skrev ovenstående.

    Jeg må lige nævne, at jeg er dybt uenig med ham i, at du så bare kan blæse anvisningen fra lægen et stykke og finde dine piller på nettet.

    Som nævnt er der givet en årsag til denne handling fra din læge, og den hverken bør eller skal du sidde overhørig.

    Når du har fået en forklaring af din læge, som du vel at mærke også har forstået, så kan du derefter tage stilling til, om du trods advarsel - eller hvad det nu er - vil fortsætte på eget ansvar.

    Man bør aldrig - aldrig - indtage receptmedicin, som man selv har ordineret og finder f.eks. på nettet.
  • Indstillinger
    Jeg ved godt, at det – desværre – er helt lovligt, at alle og enhver kan gå online og udfylde et skema, hvor man skriver alle de rigtige ord for at få den medicin, som man vil have.

    Men der fra og til at rådgive en person, der netop udtrykkeligt har fået besked om at afholde sig en bestemt medicin, at hun bare kan gå online og bestille, hvad hun vil have der, finder jeg faktisk kan være en fatal rådgivning. Vi er på et anonymt debatforum og ingen – heller ikke du og jeg – ved om der kan være yderst relevante oplysninger, der ikke er nævnt, hvorfor et råd om bare at gå på nettet og købe, hvad man vil have, kan være et fatalt råd.

    Nouanami virker da lidt, som om hun bare er sur og fortørnet over en sådan besked, og kunne måske netop få den ide, at ”skide med den tåbelige læge” og så bestille sin medicin efter din anvisning, hvilket måske kan være fatalt, for naturligvis er der en årsag til en sådan melding, og den bør hun da helt klart forlange at få – og det før hun bare finder sine piller et andet sted.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Ved ikke om du er læge eller har anden uddannelse indenfor medicin, men måske du give mig lidt info..prøv at læse min indlæg, 40 år gammel og glemt p-pille. Jeg får ikke udleveret de samme p-piller fra gang til gang, og tja da jeg for første gang glemte en p-pille i løbet at 20 år så havde jeg desværre smid pakke + indlægs seddel ud, kunne desværre heler ikke huske hvilke mærke p-pille det var og så er gode råd jo dyre.
  • Indstillinger
    Det her er et helt almindeligt debatforum for lægfolk, der udveksler erfaringer, holdninger og meninger, så der er ingen læger her.

    Jeg kan godt huske, du for nyligt har skrevet et indlæg om en glemt p-pille og at du oven i købet har taget en fortrydelsespille.

    Jeg kom der med min opfattelse, og har som sådan ikke noget at tilføje. Jeg ville da ønske, at der kom flere ind i debatten med deres holdninger - men på den anden side, lige præcis det spørgsmål gentages mere eller mindre hele tiden her på siderne, så måske du kan søge lidt i nogle af de mange debatter om det emne, og ja, jeg er ofte inde og er lidt skarp, det indrømmer jeg.

    Nu fortæller du, at du får forskellige p-piller hver gang, og det forstår jeg ganske enkelt ikke, det lyder meget underligt, men det må din læge vel have en årsag til - og jeg forstår desværre heller ikke dit spørgsmål, heller ikke helt, hvad det er, du nu vil vide.

    Du kan jo google indlægsseddel og navnet på dit nuværende p-pillemærke. Så burde du kunne finde den på den måde.

    Du skriver jo, at du har fået blødningen som normalt - måske du skal tage en test også for at være helt sikker, og den vil med overvejende sandsynlighed vise negativ, men det vil give dig ro i sjælen.
  • Indstillinger
    ps. Jeg kan se, at jeg højere oppe på siden har tre indlæg lige efter hinanden.

    Der er forsvundet nogle indlæg fra en Jens88, så disse indlæg ser lidt underlige ud, når de står der alene.
  • Indstillinger
    Du har fået din blødning som du plejer det betyder du ikke er gravid. Chancen for at blive gravid som 40 årige hver måned er meget lille for fertiliteten falder meget efter 40 år medmindre du har en høj ægreserve. De fleste kvinder går tidlig i overgangsalderen så det er slet ikke nødvendig med p-piller i den alder for nogle. Man kan få målt ægreserve så man ved hvor mange år man har tilbage til man kommer i overgangsalderen.
  • Indstillinger
    Citat fra Christine Felding, netdoktors speciallæge i gynækologi og obstetrik:

    ”Overgangsalderen strækker sig som regel mellem 45- og 55-års alderen. Det hele starter med, at menstruationerne bliver uregelmæssige, nogle bløder hver 14 dage, andre får kun menstruation hver anden eller hver tredje måned. Begge dele er lige normalt. Hos et fåtal holder menstruationen bare op efter at have været regelmæssig.
    Overgangsalderen kaldes også klimakteriet, og tidspunktet for sidste menstruation kaldes for menopausen. Gennemsnitsalderen for menopausen er i Danmark er godt 51 år.”

    Så - at gå i overgangsalder - stort set ikke være fertil - som 40-årig, er således ikke det store flertal.
Log in eller Registrér for at kommentere.