Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tror jeg har Forhudsnævring?

Redigeret 3 september, 2016, 11:38 i Mandlige sexproblemer
Hej NetDoktor.

Jeg er en dreng på 13 år.
Jeg kan ikke trække min forhud tilbage i hvertfald ikke mere end 1-2 cm i slap og stiv tilstand.
Min forhud dækker også mit hoved, også i stiv tilstand.
Når jeg prøver at trække huden tilbage så begynder det at
gøre ondt og stramme når det er, at den når en bestemt længde.

Jeg har haft det her problem i noget tid nu.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min far.
Kan i hjælpe mig?

Har jeg forhudsnævring?
Skal jeg til lægen med det?
Har læst lidt om, at man skal have et snit i forhuden så den åbnes lidt sådan at man kan trække forhuden længere tilbage efter noget tid, eller om jeg skal have omskåret min penis?

Kan i please hjælpe mig, elsker min far og stoler på ham.
Synes bare det er underligt at snakke om sådan noget. :/

Please hjælp.
Ved ikke hvad jeg skal gøre. :(
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tal med din læge, som kan ordinere en udvidende creme. Hvis den virker, er det godt, og hvis ikke er der kirurgen med den skarpe skalpel.
  • Indstillinger
    Okay, tak for svaret.
    Ved du hvordan jeg kan sige det til min far.
    Er ikke så god til at snakke med folk om sådan nogle ting. :(
  • Indstillinger
    Du siger " Far, jeg er ikke så glad over at tale om sådan noget, men jeg tror, jeg har forhudsforsnævring. Vil du hjælpe mig med at få en tid ved lægen?"

    Værre er det altså ikke. Har du forhudsforsnævring, så er det helt klart bedst, at få gjort noget ved det, inden du begynder dit seksualliv.

    Jeg er helt sikker på, at din far vil være forstående, tage hensyn til dig og hjælpe dig alt det, han kan.
  • Indstillinger
    Men Lotte.
    Skal lægen se min penis?
    Det bryder jeg mig nemlig ikke om, kan jeg ikke bare sige hvordan det er.
    Så kan han jo bare se hvilken creme man skal have?
    Bryder mig nemlig ikke om at vise mine nederdele til lægen og sådan noget.
    Er nemlig ret genert over sådan noget.
  • Indstillinger
    Du er 13 år gammel og derfor alt, alt for ung til at gå alene med sådanne bekymringer.

    Dit spørgsmål gik på hvordan, du skal få det sagt til din far - og det går jeg ud fra du nu har fået svar på?

    Jeg kan fortælle dig, at alle af hankøn - både mennesker og dyr - har en sådan indretning, og at lægen har set det masser af gange før. Lægen har ligeledes lært, at børn nu om dage bliver opdraget til at kønsdele er dybt hemmelige og dermed pinlige.

    Så du kan være helt sikker på, at der vil blive taget hensyn til din blufærdighed, især hvis du - og måske også din far - fortæller lægen, at du er meget genert omkring det.

    Det allerværste lige nu er din frygt for, at nogen skal se din penis - og hvad tror du, der vil ske af forfærdelige ting ved at lægen lige undersøger den?
    Tror du vil få en rejsning - hvilket er helt normalt, og lægen er helt og aldeles forberedt på kan ske. Det er dog slet ikke sikkert, det sker. Eller tror du, lægen vil falde om af grin? Der kan jeg garantere dig ikke vil ske.

    Eller - hvad forestiller du dig af "farlige" ting, der kan ske ved en sådan undersøgelse?

    Forhudsforsnævring er en meget almindelig lidelse for rigtigt mange, og hvis bare man vil søge hjælp, er det faktisk ret nemt at gøre noget ved.

    Hvis det nu er en behandlingskrævende forsnævring - og det kan ingen vide, før det er undersøgt - så er det nødvendigt, at få gjort noget ved det, før du kan påbegynde et sexliv.

    Og nej - det er du givet alt for ung til at have i tankerne endnu - men jeg kan garantere dig, at hvis du får gjort noget ved det nu, så vil du være lykkelig for det den dag, du møder en, du gerne vil have sex med.

    Men - selvfølgelig - man dør ikke af forhudsforsnævring, så du vælger naturligvis helt selv, om du vil have en smule ubehag nu, eller vente til problemet bare bliver større for dig.

    Nej - vel er sådan noget ikke lige det sjoveste, dog vil du med stor sandsynhed bagefter sige til dig selv: Nå, herregud, var det det hele - men du kan altså ikke gå gennem livet, uden at skulle gøre nogle ting, der er en smule ubehagelige en gang i mellem.

    Sådan er det.
  • Indstillinger
    Du har højst sandsynligt forhudsforsnævring. Jeg tog til lægen, og hun fik mig også vise min lille ven til hende. Jeg blev helt genert (jeg var 18) og blev lidt tøvende og grinende, men jeg viste hende og hun tjekkede den ud. Hun rørte ikke men fik mig til at trække forhudden tilbage så hun kunne se om det da passede osv.

    Hun gav mig en steroide creme mener jeg det hed, der desværre ikke virkede for mig. Måske fordi jeg var måske var ude af puberteten, så cremen har nok større chance for at virke på dig end på mig.

    Jeg fik en omskæring´nogle måneder efter, som jeg ikke har været andet end glad for! Hvis cremen ikke virker, ville det "godt" for dig (hvis du alligevel skal have dig en omskæring) at få det i en tidlig alder, da du efter din omskæring kommer til at have nogle år til at få dit penishoved til at vænne sig til at være ude og miste sin følsomhed. Mit penishoved var jo dækket af forhuden i 18 år, så det var en stor omvæltning, specielt fordi den var så følsom.

    Det er nu over 2 år siden jeg blev omskåret, og jeg er stadig glad for min beslutning. Held og lykke. Jeg skal lige nævne at sige at mine forældre ikke ved at jeg gik igennem den opereation, selvom jeg boede hjemme. Jeg ville dog anbefale dig at tale med din far! Fortæl ham at du lærte i skolen at forhud skal kunne trækkes tilbage. Passer det, kan du spørge ham. Han vil sige ja, og så fortæller ham dit problem og så kan i sammen bestille en tid til lægen.
  • Indstillinger
    Okay, jeg har også lige et sidste spørgsmål.
    Er det normalt at have meget forhud, når man har forhudsfornævring?
    For det har jeg nemlig. :/
    Jeg tror først at jeg vil vente til jeg bliver 14-15 år, så kan jeg nemlig se om der er forandret noget, eller ville det være en dum beslutning? :P
  • Indstillinger
    Hvis du har forhudsforsnævring, så forsvinder det ikke af sig selv, så derfor er det en god ide, at få gjort noget ved det så tidligt, som muligt.

    Så nej - lad være med at vente, få det undersøgt nu.
  • Indstillinger
    Da jeg var på hospitalet og få min forhudsforsnævring tjekket, så sagde jeg til lægen "at det føltes som om jeg har for meget forhud" Han sagde det er umuligt at have for meget forhud. Du kan have forsnævret forhud sagde han.

    Jeg ville ønske jeg selv fik løst mit problem dengang jeg var i din alder, men jeg vidste faktisk ikke hvad jeg fejlede. Det var først da jeg var 18 jeg begyndte at læse om det. Så jeg kan ikke andet end at anbefale ved at gøre det nu, så når du en dag bliver seksuel aktiv kan se tilbage og takke dig selv for at du gjorde det. For når du bliver seksuel aktiv en dag og du ikke har gjort noget ved det, kommer du til at have en masse smerter, og så vil du fortryde at du ikke gjorde noget ved det! Kan kun anbefale dig at gøre noget ved det nu! :) Og forresten! Efter min operation mærkede jeg ikke noget smerte! Overhovedet ikke! Jeg fortalte dog min læge at jeg ville gøre det uden fuld bedøvelse, men jeg kunne ikke sidde stille, da det føltes mærkligt at flere læger ravede på min lille ven, mens jeg ikke kunne se hvad de gjorde. Så de valgte at putte mig i fuld bedøvelse fordi lokal bedøvelse gjorde ondt på mig. Det var ikke rart. Fuld bedøvelse va ret sjovt. Først var jeg aktiv og smilende og så stiller lægen mig et spørgsmål om kærester, og så grinte jeg og faldt om i en dyb søvn hahaha... Gode tider. De sagde de havde proppet en del bedøvelse i så efter operationen havde jeg ingen smerter! Du får selvfølgelig nogle piller...

    Jeg vil sige til dig, gør noget ved det nu! Du vil fortrydde det lige som jeg gjorde! :D Held og lykke ven!
  • Indstillinger
    Jeg ved godt jeg har fået advide af jer, at lægerne rør og ser på peniser.
    Jeg bryder mig bare ikke om at folk skal se på min lille ven, er det noget de SKAL gøre? :(
Log in eller Registrér for at kommentere.