Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det en overdosis?

Redigeret 18 oktober, 2013, 15:37 i Selvskade
Jeg har i dag taget 10 panodil piller inden for ca. en halv time, ved ikke om det er nødvendig at fortælle mine forældre det eller snakke med en læge om det og er det over hovedet en overdosis.
Har prøvet at taget 20 piller men der skete ikke noget, fik det kun dårligt, og mine forældre eller læge ved det ikke
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Her har du svaret. Man kan jo kun håbe for dig din lever klarer den også denne gang. Men hvem ved.

    citat

    8 piller nok til at blive indlagt
    Lægekundskabens egen vejledning i anvendelse af lægemidler - det såkaldte lægemiddelkatalog - anbefaler, at man bliver indlagt på sygehuset, hvis man indtager otte Panodil på én gang.

    Forklaringen er, at smertestillende piller med paracetamol som for eksempel Panodil, Pinex eller Pamol i for stor dosis forgifter kroppen i en sådan grad, at leveren ikke er i stand til at nedbryde stoffet. Derfor bliver der dannet giftige affaldsstoffer, der - hvis man ikke bliver behandlet - kan føre til lever- og nyresvigt.

    "Efter yderligere 1-2 døgn vil man dø"
    Symptomerne på en forgiftning af paracetamol viser sig ikke med det samme, men først efter 1 til 2 dage - i mellemtiden er cellerne i leveren imidlertid allerede ved at blive nedbrudt.

    citat slut
  • Indstillinger
    Jeg tog de 10 inden for 30 min., det er vel ikke det samme som at tag dem på en gang?
  • Indstillinger
    Jo, det er det- og du er i fuld gang med at ødelægge vitale dele i din krop, så du bør med det samme søge hjælp. Læs Persilles svar igen. Får du først ødelagt din lever, så er ikke lige til at "reparere" igen. Det er dybt, dybt skadeligt, det du har gang i.

    At have behov for at tage så mange piller, tyder på, at du har alvorlige problemer, som du bør have hjælp for.

    Så jo - du bør fortælle det til dine forældre - og du bør søge læge.
  • Indstillinger
    tror kun min mor ville blive sur, men hun gør sikker ikke noget ved det, for hun ved at jeg har taget mange på et tidspunkt men gjorde ikke noget ved det, og har ikke lyst til at snakke med en læge, det tør jeg ikke
  • Indstillinger
    Du er simpelt hen nødt til at tale med en voksen om det her - for du har tydeligvis nogle problemer, som du skal have hjælp til.

    Hvis ikke du kan tale med din mor - så er der måske en venindes mor, du kan tale med? Det er meget almindeligt, at der er ting, man ikke synes, man kan tale med sine egne forældre om, og derfor er det en rigtig god ide at tale med en anden voksen.

    Måske du har en lærer på skolen, du kan tale med?

    I hvert fald er det meget vigtigt, at du fortæller en voksen om det her.

    Og jo - du kan også sagtens gå til din læge. Du skriver, at du ikke tør, jeg kan love dig, at du ikke bliver skældt ud, hvis du fortæller, at du har det så skidt, at du flere gange har taget rigtigt mange panodil - og at du har fået at vide, at det er farligt - og at du har brug for hjælp.

    Hvis din læge har e-mail konsultation, vil jeg foreslå dig, at du sender en sådan e-mail konsultation og spørger som du har gjort her.
  • Indstillinger
    Nu er det snart 12 timer siden jeg tog dem og sidst fik jeg det meget dårligt men det har jeg ikke så meget denne gang, så regner ikke med at der sker noget ved det denne gang.
  • Indstillinger
    Det kan der sagtens gøre alligevel - du skal søge hjælp ved en voksen
  • Indstillinger
    den eneste grund til at jeg ikke søger hjælp eller noget er fordi jeg er bange for hvad min mor siger, jeg gør ikke noget hvis jeg ved hun synes det er unødvendigt, for så bliver hun sikkert bare sur
  • Indstillinger
    Muligvis din mor slet ikke ved, hvor farlige Panodil er - det er der mange, der desværre ikke ved. u ved det heller ikke. Du kan risikere alvorlige problemer resten af dit liv.

    Men - siden du nu flere gange har taget så mange, så betyder det, at du er en pige, der har brug for hjælp, og den skal du bede om at få.
  • Indstillinger
    Hov. Jeg så lige et andet indlæg fra dig.

    Nej, din mor kan nok ikke hjælpe dig, hun har voldsomme problemer selv.

    Jeg håber, nogen kommer ind i den anden debat og giver dig nogle gode råd, for det har jeg desværre slet, slet ikke forstand på.

    Du har brug for hjælp og du har brug for den nu. På mandag skal du vel i skole igen - så der foreslår jeg, at du taler med en lærer om det her, OG dit pilleforbrug, og beder om hjælp.
Log in eller Registrér for at kommentere.