Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slidgigt og glucosamin

124

Kommentarer

  • Indstillinger
    KÆRE alle sammen,

    Det er lang tid siden jeg startede min skriverier omkring mine nedslidte knæ og hvad andres erfaringer med glucosamin var.

    Jeg har fået lyst til at fortælle om hvad der er sket siden sidst. Jeg besluttede for nogle uger siden, at det atter var tid til at undersøge tilstanden af mine knæ med henblik på at se hvordan det stod til med min slidgigt. Den nyeste undersøgelse viste gud ske tak og lov at ledbrusken ikke var forværret. Jeg tager stadig glucosamin i den anbefalede dosis hver dag og det bliver jeg ved med, så længe min slidgigt bliver holdt i skak af dette.

    Jeg er så taknemmelig for at det virker. Jeg kan læse herinde, at jeg ikke er den eneste der har stor glæde af glucosamin.
  • Indstillinger
    Hej

    Der er næppe nogen tvivl om at Glucosamin er effektivt mod slidgigt hvad forskningen også underbygger. Der er hundredevis af positive udsagn på nettet om glucosamin f.eks. her.

    http://www.iherb.com/product-reviews/No ... s/617/?p=1

    Jeg undre mig lidt over at nogen synes at glucosamin er dyrt. Hvis man tager det i pulverform kan det højest blive 30 kr om måneden hvis man skal have 2 gram dagligt. Kapsler er noget dyrere.
  • Indstillinger
    Hej Kirsten

    Godt at høre du stadig har glæde af glukosamin!! Jeg har tager dem også stadig hver eneste dag. Og det er selvfølgelig glukosaminsulfat som lægemiddel, da jeg vil være sikker på at det virker!

    Jeg læste denne artikel omkring hvorfor det er så vigtigt at vælge den rette kvalitet og hvorfor det skal være sulfat man tager:
    http://healthandscience.eu/index.php?op ... Itemid=269

    De 3 kroner om dagen det koster at holde slidgigten væk er jo ingenting!! Det er bare ud og købe dem.
  • Indstillinger
    Der er bare en ting man skal huske, at glucosamin kan øge ens kolesteroltal
  • Indstillinger
    Hej Jankhansen61

    Jeg blev lidt nygerrig efter at have set dit indlæg, så besluttede mig for at undersøge dette nærmere, da jeg aldrig før havde hørt om, at glucosamin skulle påvirkelig kolesteroltallet.

    Der blev i 2004 set en stigning af kolesteroltallet hos 6 patienter, der tog glucosamin. 6 patienter. Det har formentlig været et tilfælde at det forholdte sig sådan. Man kan ikke rigtig udtale sig om på baggrund af så lille en population.

    I 2005 undersøgte man på 212 patienter, om kolesteroltallet blev påvirket. Her var der ingen påvirkning.

    Holdt oppe imod hinanden må jeg sige, at glucosamin IKKE påvirker kolesteroltallet.

    Mvh
    Martin
  • Indstillinger
    Jeg forholder mig bare til det der står på pakken, videnskablige undersøgelser har jeg ikke læst om, men interessant.
  • Indstillinger
    Interesant debat om glucosamine

    Den vil jeg tilslutte mig med en blanding af oplysning og påstande.
    En deltager har til sin overraskelse bemærket at der findes flere typer glucosaminpræparater. Det undre ikke mig,- lige så lidt som at visse læger og sundhedsstyrelsen ikke anbefaler stoffet.
    Derimod skal man hæfte sig ved at alle de tilkommende glucosaminepræparater , i sagens natur, alle indeholder Glucosamine.
    Sagen er, at Glucosamine er det eneste stof man ved der virker mod slidegigt.
    Derfor har medicinmafiaen lige siden den erkendelse kæmpet for at bemægtige sig monopol på salget. I det lys bestræbes det , ved hjælp af nye navne , at gøre Glucosamine medicinsk “stueren” .
    Diskussion og vejledning om G. er fra både fagmand og lægman præget af tvivl mere end erfaring. Det kan skyldes påstande , som ovennævnt, og at det deraf lykkes at bringe nybegyndere i tvivl, og ende med at de vælger det ” rigtige stof “, købt hos den “ rigtige købmand”.

    Min erfaring med Glucosamine. Allerførst kendskabet til at nogen har prøvet stoffet uden at mærke virkning samt et enkelt tilfælde hvor en person mener at bliver spontant syg af det. Det synes i den forbindelse vigtigt at tilføje at denne person godt tåler skaldyr,- så altså ikke, i dette tilfælde nogen sammenhæng forårsaget af at G. er raffineret af skaldyr.

    Personligt er min erfaring med G. gammel, og før alle nye mix med stoffet.
    Det stof jeg tager heder ,Glucosaminesulfat, og ikke andet. Jeg kan ikke her oplyse indholdsfortegnelsen eller hvor jeg får det fra.
    I starten af mit brug af G. indeholdt en pille 850 mg af stoffet. Dem tog jeg to at dagligt. Efter måneder hvor smertener i fingrene forsvandt stoppede jeg grundet min almindelige nysgerrighed. Efter en uge begyndte smerter og stikken igen i fingrene, og jeg fortsatte kuren. Lignende virkningstest har jeg afprøvet grundigt mindst tre gange og med samme resultat.

    I de seneste år har pillerne været på 1000 mg . og dem tager jeg dagligt to af,- det glemmes enkelte dage, men jeg har overbevisende erfaring og tør ikke undvære G.
    ( i ren og uforfalsket udgave ) Det er ikke muligt , med sikkerhed at vide hvor stor indflydelsen har været på mine knæled, men syntes som på fingrene at have standset yderligere udvikling af lidelsen.
    Fingrene har ikke udviklet forværring i 25 år efter G. men begynder fortsat at smerte hvis jeg undlader stoffet 14 dage.
    Jeg tager ingen anden medicin og har ikke oplevet bivirkninger af Glucosamine.

    Vedrørende den populære og til tider billige oplysning om en lidelse der er “arvelig”
    er det sådan at vi danskere er et relativt flittigt folkefærd, og uanset vor fysiologiske arv, er det også sådan at nogle af os har arvet den egenskab at vi ikke ligger hvis vi kan stå. Derfor bliver regenereringstiden ofte for kort, og måske bliver regenereringsprogrammet også forkert opdateret fordi der ikke er stof nok til reparationerne.
    Glugosamine er måske det eneste stof vi i vor livskultur har generelt behov for, og hvilket hjælper regenereringsprocessen i helt “ utrolig høj grad “.
    Der er god grund til at medicinmafiaen er ude efter at få stoffet genopfundet, bortset fra at det på niveau med jod i bordsaltet måske burde være et standard tilskudsstof.

    VH helse 1
  • Indstillinger
    Super indspark til debatten, helse1. Tak for det!

    Jeg forsøger for det meste at forholde udelukkende til det research jeg kan finde på Pubmed, MEDLINE, embase, scifinder (og hvad vi ellers har til rådighed på universitet) men jeg kan faktisk godt lide ideen med at blande oplysning og påstande sammen. Det giver da en mere farverig vinkling!

    Jeg husker stadig til en forelæsning for nogle år siden, da vi havde en læge fra sundhedsstyrelsen inde på universitetet for snakke om evidensbaseret medicin. I den forbindelse nævnte hun glucosamin som et eksempel på hvad der er dumt og spild af penge. ”Dumt. Bare dumt.” var hendes ord. Den kommentar vakte latter hos det lyttende folk, inklusiv mig selv. Men bag smilet var der også en smule forargelse. Der findes uhyggelig mange læger, der ikke gør deres egen research men som blot gentager hvad andre læger har sagt, og denne læge er sandsynligvis en af dem (påstand).

    Jeg har læst bøger om stoffet glucosamin og de forskellige former, det kommer på. Den første bog jeg læste om stoffet var ”Slidgigt” af Kjeld Østergaard. Her fokuseres der udelukkende på glucosamin på formen sulfat. Den ene positive undersøgelse efter den anden blev langet på bordet. Der var tale om et stof, som ikke kun kunne lindre smerterne hos patienter med moderat slidgigt, men også måske bremse yderligere udvikling af sygdommen. Og med hensyn til bivirkningerne: Jep, dem var der ikke nogen af. Lige siden har jeg været tilhænger af stoffet, også selvom jeg ikke selv benytter mig af det, endnu…

    De senere år har jeg set en del undersøgelser, der har vist negative resultater med glucosamin. Det er altid nedslående, når noget man tror på, lige pludselig bliver stemplet som ”uvirksomt”. Til min store glæde er årsagen til de negative resultater stort set de samme hver gang: Den forkerte slags glukosamin blev anvendt og kvaliteten af studiet var ikke, hvad man vil betragte som god nok. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15846645) (fakta)


    Det seneste stud på stammen er det nye program til folk med slidgigt, GLAD. Man har vist, at folk, der bevæger sig ofte selvom de har slidgigt, mærker en lindring af smerterne (fakta). Det er altid været sådan, at daglig aktivitet gavner kroppen positivt og at inaktivitet langsomt ødelægger den. Set i det lys er det ikke overraskende at GLAD virker og at folk er glade. Dog vil jeg vove den påstand, at glucosaminsulfat i samarbejde med daglig motion, vil kunne gavne folk endnu mere.

    Jeg tror med andre ord stadigvæk på stoffet, naturligvis. Jeg har ingen grund til ikke at gøre det.
  • Indstillinger
    Hej martinKU90.

    Din respons stråler af professionel nysgerrighed.

    jeg kan vanskeligt forstå mit indtryk af at læger har en kollektiv fordom mod Glucosamin. Måske er det blot sådan at ingen vil stå alene med gode erfaringer
    sålænge et flertal af kolleger tvivler eller afviser. Derimod tør man godt ordinere aggressiv medicin til en forkert diagnose.
    Jeg kender en person der er gjort syg af ordineret gigtmedicin, men siden vendt tilbage til udgangspunktet da man fandt frem til at der var tale om slidgigt istedet.. ( det siges at personen ikke tåler Glucosamin ). Klienten får nu kun smertestillende.

    Jeg mener også det er “ Dumt. Bare dumt:” at honorere læger der ikke opdaterer sin faglige viden. Læger burde have pligt til at forny sit “erhvervskort” en gang i mellem, men kunne man have tillid til at man ikke blot ville konfirmere nogle fordomsbaserede stadier.
    Det er tankevækkende at “sundhedsfaglige“ har så meget igang for at tale stoffet ned, og så let ved at overse gamle gode resultater. Det er i den forbindelse værd at være skeptisk overfor vor almindelige tro på at nyeste viden altid er den sandeste .

    Når der i de seneste år er vist negative resultater kan man få den tanke at man har gjort det vanskeligt at vælge stoffet i det helt rigtige mix. Paradoksal nok er der nu ved at være kø på tilbud af glukocamin præparater. Der slås piller med lavt indhold af glucosaminsulphat, indeholdende andet stof og samtidig . tilføjet advarsler ,- eks. Pharma Nord vil gerne sikre sig at man vælge det “rigtige og sikre” stof..?
    Det valg vil jeg gerne hjælpe med, og måske skulle dem der har prøvet uden held, prøver en gang mere.

    Jeg fristes til at fraråde Apoteket , Matas alle helseforretninger
    samt lægen: ( hvis man da ikke får anden lægeordineret medicin ) Køb ren Glucosaminesulphat 1500 mg.
    Prøv blot; 1500 mg dagligt. Hvis man har slidgigt i fingrene vil disse først og tidligst mærke virkning. Hvis man har taget 1500 mg dagligt i en måned, vil de fleste glemme at det smerter og stikker i fingrene under “Frankensteinforandringen”.

    Heller ikke lægmand er fri for ansvar: Skulle det være muligt at nogen kunne få en alergisk reaktion af Glukosaminsulphat kan man starte med en halv pille, og vente et par dage før daglig indtag af 1500 mg.

    Som du Martin finder det sandsynligt og naturligt, er motion et vigtigt led for helbredelse. Hvis man sætter sig ned og venter på at en lidelse skal gå over,- får man blot en lidelse mere.
    Jeg har som tidligere skrevet, været på Glucosamin holdet fra før nogen læge blev interesseret. Det har holdt mig i aktion siden, og jeg er ikke bekendt med at nogen fra den tid har haft problemer med bivirkninger.
    Fra høj og lav myndighed advares mod farlig medicin. Hvis en myndighed hindrer nogen i helbredende medicin, mister den gode hensigt troværdighed.
  • Indstillinger

    helse1

    det kunne være interessant til et link til din gode leverandør...
    har ikke prøvet G... så ny på området... Googlede... godt nok store prisforskelle

Log in eller Registrér for at kommentere.