For meget jern i blod
De sidste to år har jeg haft for meget jern i blodet ifølge blodprøver taget hos lægen.
Er der nogen, som har erfaring i dette? Hvad skal man spise/ikke spise? Er der kosttilskud, som nedsætter jernindhold? Er der kosttilskud, som mindsker den risiko for skader på organer som lever og bugspytkirtel, som er til stede, når jernindholdet er for stort?
Er der nogen, som har erfaring i dette? Hvad skal man spise/ikke spise? Er der kosttilskud, som nedsætter jernindhold? Er der kosttilskud, som mindsker den risiko for skader på organer som lever og bugspytkirtel, som er til stede, når jernindholdet er for stort?
Kommentarer
Mvh
Mvh
Jeg kunne foreslå dig at kontakte en dygtig biopat, der netop vil kunne gå ind og måle indholdet at vitaminer og mineraler i din krop, og der efter give dig nogle konkrete og brugbare råd og forslag.
Tak - det vil jeg overveje. Min læge siger vi skal afvente ny blodprøve om 3 mdr, hvor jeg i perioden skal halvere mit alkoholforbrug. Alkohol kan være medvirkende til forhøjet jernindhold. Derudover prøver jeg at finde madprodukter med lille jernindhold. Har du andre forslag??
Mvh
Du har fået at vide, at du skal halvere dit alkoholforbrug. Vil det sige, at du i forvejen har et betydeligt alkoholforbrug?
Er det tilfældet, så er det naturligvis der, du i første omgang sætter ind.
Men prøv også en biopat - og der er det vigtigt, at du oplyser alt, hvad du kan komme i tanker om, så du kan få den helt rigtige vurdering.
Det er også væsentligt at oplyse, hvad du evt. før har fejlet, om du er blevet opereret f.eks.
Jeg var hos en en gang, og hun sad og nærmest rev sig i håret, for hun kunne ikke forstå nogle bestemte udslag, og prøvede alt muligt for at finde ud af, hvad det drejede sig om. Og så var det, jeg kom i tanker om, at jeg - mange år tidligere - havde fået fjernet min galdeblære. Og ja - sådan noget har betydning for mine lever- og nyretal, hvilket jeg på det tidspunkt i øvrigt ikke anede - og så kunne hun pludselig forstå meningen.
Så - for din egen skyld - vær ordentligt forberedt.
Tak for dine gode svar. Jeg vil prøve en biopat, hvis ikke mit jernindhold er faldet om 3 måneder, når jeg skal testes igen. Måske har det hjulpet med mindre alkoholforbrug. Jeg har ikke haft særlig stort forbrug tidligere - kun 2 flasker vin om dagen.
Mvh
Henning
Det vil jeg da mene er et betragteligt indtag. Så der bør du sætte kraftigt ind, for det kan da udmærket være årsagen til dine problemer.
Der er nogle ting, man kan gøre for at holde jernværdien nede: drikke grøn the, spise meget fuldkorn og havregryn og spise så få jernholdige madvarer, spise vitaminpiller UDEN jern og det allervigtigste: DRIKKE MINDRE ALKOHOL
mvh
Henning
Men tak for dit hurtige svar og råd :-) Ha en god aften :-)