Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

For meget jern i blod

Redigeret 20 september, 2017, 10:44 i Blod og blodsygdomme
De sidste to år har jeg haft for meget jern i blodet ifølge blodprøver taget hos lægen.
Er der nogen, som har erfaring i dette? Hvad skal man spise/ikke spise? Er der kosttilskud, som nedsætter jernindhold? Er der kosttilskud, som mindsker den risiko for skader på organer som lever og bugspytkirtel, som er til stede, når jernindholdet er for stort?
«13

Kommentarer

  • Hvis du tager multivitamin, skal du være opmærksom på at der typisk er jern i det. Men det er muligt at købe nogle multivitamin, som ikke har jern - søg på google efter "multivitamin uden jern" hvis det er relevant for dig.

    Mvh
  • Tak - jeg tager allerede multivitaminpiller fra Pharma Nord, hvor der ikke er jern i.
    Mvh
  • Hvad siger din læge til det? Og ja, jeg ved godt, at læger faktisk ikke ved meget om den slags, men du må da have fået noget at vide, siden det bekymrer.

    Jeg kunne foreslå dig at kontakte en dygtig biopat, der netop vil kunne gå ind og måle indholdet at vitaminer og mineraler i din krop, og der efter give dig nogle konkrete og brugbare råd og forslag.
  • Hej Lotte
    Tak - det vil jeg overveje. Min læge siger vi skal afvente ny blodprøve om 3 mdr, hvor jeg i perioden skal halvere mit alkoholforbrug. Alkohol kan være medvirkende til forhøjet jernindhold. Derudover prøver jeg at finde madprodukter med lille jernindhold. Har du andre forslag??
    Mvh
  • Det er et af problemerne med et anonymt debatforum - man får ikke væsentlige informationer at forholde sig til.

    Du har fået at vide, at du skal halvere dit alkoholforbrug. Vil det sige, at du i forvejen har et betydeligt alkoholforbrug?

    Er det tilfældet, så er det naturligvis der, du i første omgang sætter ind.

    Men prøv også en biopat - og der er det vigtigt, at du oplyser alt, hvad du kan komme i tanker om, så du kan få den helt rigtige vurdering.

    Det er også væsentligt at oplyse, hvad du evt. før har fejlet, om du er blevet opereret f.eks.

    Jeg var hos en en gang, og hun sad og nærmest rev sig i håret, for hun kunne ikke forstå nogle bestemte udslag, og prøvede alt muligt for at finde ud af, hvad det drejede sig om. Og så var det, jeg kom i tanker om, at jeg - mange år tidligere - havde fået fjernet min galdeblære. Og ja - sådan noget har betydning for mine lever- og nyretal, hvilket jeg på det tidspunkt i øvrigt ikke anede - og så kunne hun pludselig forstå meningen.

    Så - for din egen skyld - vær ordentligt forberedt.
  • Hej Lotte

    Tak for dine gode svar. Jeg vil prøve en biopat, hvis ikke mit jernindhold er faldet om 3 måneder, når jeg skal testes igen. Måske har det hjulpet med mindre alkoholforbrug. Jeg har ikke haft særlig stort forbrug tidligere - kun 2 flasker vin om dagen.
    Mvh
    Henning
  • Kun 2 flasker vin om dagen???

    Det vil jeg da mene er et betragteligt indtag. Så der bør du sætte kraftigt ind, for det kan da udmærket være årsagen til dine problemer.
  • Hej. Jeg er ny her. Men fandt heldigvis ind på denne side. Jeg har fået konstateret forhøjet jern i blodet. Mit spørgsmål er så, hvor højt er for højt (mit er 42)
  • Der findes en øverste og nederste grænseværdi og man skal helst ligge mellem disse to tal. Jeg husker ikke nøjagtig hvor disse værdier ligger. Din læge kan fortælle dig de to grænseværdier.
    Der er nogle ting, man kan gøre for at holde jernværdien nede: drikke grøn the, spise meget fuldkorn og havregryn og spise så få jernholdige madvarer, spise vitaminpiller UDEN jern og det allervigtigste: DRIKKE MINDRE ALKOHOL

    mvh
    Henning
  • Tak for svaret. Jeg fik blot at vide, af lægen, at det var forhøjet og at der er sendt en henvisning, til medicinsk amb. Så jeg venter på indkaldelsen...jeg blev imellemtiden bare nysgerrig. Sjovt nok, så har jeg altid spist rigtig meget kål, spinat og andre jernindholdte fødevarer...Men nu må jeg i gang med havregrynet mv.
    Men tak for dit hurtige svar og råd :-) Ha en god aften :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.