Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget jern i blod

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selv tak! Grunden til at grøn the og fuldkorn/havregyn er godt mod for meget jern er, at disse ting binder jernet og jernet forsvinder dermed fra kroppen via afføringen.

    mvh
    Henning
  • Indstillinger
    Ok og dejligt med bogle råd :-)
  • Indstillinger
    Hvis du ikke har så meget lyst til at drikke grøn the, kan du købe Pharma Nords piller "C.L.A.+T", som indeholder grøn the. Samme producent sælger også "Multivitamin" som ikke indeholder jern. Grøn the har den fordel at den ud over at binde jernet også forøger fedtforbrændingen. Dette er en særlig fordel, hvis man har tendens til fedt på leveren i forbindelse med for meget alkohol.

    mvh
    Henning
  • Indstillinger
    Det var et godt råd...for jeg spiser i forvejen vitamin-D fra Pharma Nord. Og det er ihvertfald en ordenligt producent.
    Det eneste der - også er en udfordring for mig, det er, at jeg i denne uge, har fået konstateret glutenallergi. Og jeg reagerer også på laktose. Så de næste 3 mdr., skal jeg holde mig fra gluten, mælkeprodukter, soya, kaffe og te (for at se virkningen). Herefter skal jeg starte langsomt op med laktose produkter, soya og te (drikker ikke kaffe). Men glutenfri kost skal jeg jo - for altid - holde mig fra. Men jeg tænker om grøn te, går ind under den kategori!? (der er vel ikke kofferin i!?).
  • Indstillinger
    Hvad med at blive bloddonor?
  • Indstillinger
    Kan de bruge mit blod til andre, hvis jeg har forhøjet jern deri? Måske til dem, der har for lidt!? Jeg ved kun det er forhøjet...men ikke hvor meget forhøjet. Skal på sygehuset i marts mdr. Hvis det er for meget forhøjet, har jeg læst mig frem til, at man tapper ens blod 1 gang om ugen, i et halvt års tid. Derefter er det 4 gange om året, resten af livet - alt dette for, at rense blodet. Herefter har man ikke større risisi end andre, mht de følger, der ellers kunne ske, grundet et forhøjet jernindhold.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har seriøst brug for et seriøst svar jeg har en dreng på 23 hsn har fået taget blodprøver og den ene viste lidt højt jern i blodet... hvad betyder det..er det farligt og hvorfor... jeg er dy t bekymmret og bange og han er rigtig bange :-(
  • Indstillinger
    Jeg har seriøst brug for et seriøst svar jeg har en dreng på 23 hsn har fået taget blodprøver og den ene viste lidt højt jern i blodet... hvad betyder det..er det farligt og hvorfor... jeg er dy t bekymmret og bange og han er rigtig bange :-(
  • Indstillinger
    Der sker ikke noget sådan uden videre, men det bedste for din søn var da at tage en snak med sin læge. Om det er så meget, at der skal gøres noget. Mon ikke lægen havde sagt det. Men spørg lægen, det eneste rigtige at gøre.
  • Indstillinger
    Hej Heidi
    Som Persille skriver, skal I spørge lægen. Jeg har også for meget jern i blod og har det fint, men forhøjet jern kan bla skade organer. Man kan selvfølgelig spise/drikke fornuftigt: undgå fødevarer med højt jernindhold(søg feks på Google) og begrænse alkohol - og undgå vitaminpiller som indeholder jern - feks Pharma Nord´s Multivitamin.
    God bedring!
    Henning6
Log in eller Registrér for at kommentere.