Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har virkelig brug for et hurtig svar ! :-(

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor er du sød! - den bedsked sad lige i hjertet! Og barnet kommer ikke til at lide nogle nød mad forkælelse og kærlighed ! Jeg vil give alt hvad jeg ejede for at mit barn har det godt ! Og ja jeg må nok lade værd med at være en tøs og få kontaktet min læge ang med graviditet :0)
  • Indstillinger
    Kære dig

    En lille venlig advarsel fra mig. Det gør mig bekymret du skriver I har den fordel at kunne bo billigt hos din mor. Det er ikke en fordel man ikke kan klare sig selv, men skal have hjælp af forældre.

    Jeg var moden nok til at blive mor, da jeg var 19 år. Ansvaret er stort og jeg levede op til det med hensyn til at tage mig af barnet. Men jeg var ikke voksen nok til at forstå, der var mange ting jeg manglede erfaring i.

    Penge, jeg kunne ikke bruge min uddannelse, for jeg kunne ikke holde til at gå på arbejde efter fødslen.
    Min søsters barn, da den tid kom, kunne ikke holde til dagplejen. Han blev syg. Sådan kan der opstå mange ting man ikke lige tænker over eller kan planlægge.
    Min far blev syg og kunne ikke hjælpe. ... Din mors erfaring er ikke din.

    Jeg troede min mand var parat, fordi jeg manglede livserfaring. Det viste sig jeg tog alvorligt fejl. Da først han opdagede, hvad det indebar blev han hurtigt træt. Så fik jeg de problemer.
    Du planlægger, men du aner ikke hvilke problemer du kan komme til at stå overfor.
    Også det at du planlægger så din kæreste er ved at blive "sindssyg" gør at jeg tænker du ikke er moden nok endnu. Du har en "drøm".- den havde jeg selv, så jeg forstår dig. Men virkeligheden er ikke en drøm.
    Jeg ved du vil have svært ved at tro på mig, det havde jeg jo selv engang. Jeg tænkte de ikke anede en disse om os, vores kærlighed. Men det gjorde de nu nok alligevel.

    Alt det jeg mistede kom aldrig igen. Min frie ungdom, den tid hvor man vokser og modnes. Man kan meget bedre tage sig af et barn, når man har lidt erfaring. Den har man ikke som nittenårig, hvor skulle man have den fra.
    Der er alt for meget man mangler af livserfaring, det opdagede jeg senere. Jeg voksede med opgaven, men jeg havde været en bedre mor i begyndelsen, hvis jeg havde vidst mange flere ting.

    Det er svært at forklare, men f.eks. kunne jeg have hjulpet mit barn meget bedre med skolen, hvis jeg havde været mere erfaren. Og jeg havde trods alt en uddannelse.
    Jeg troede, jeg var voksen og havde styr på det hele. Det havde jeg så bare ikke alligevel.
    Der kan ske mange ting, man hverken har tænkt over eller er klar til. Så er det bedre at være voksen og moden og kan tjene sine egne penge , som man kan leve af uden skulle bede samfundet eller andre om hjælp. Også hvis man bliver enlig mor.

    Tænk over det hele endnu engang. Jeg kan læse mig til du ikke er moden nok endnu, undskyld. Jeg er ked af at sige det, men det er venligt ment. Når du er blevet ældre vil du give mig ret.
    Jeg gav den erfaring videre til mine børn og heldigvis lyttede de. Derefter gik jeg i gang med mine børnebørn, de lytter. Jeg ønsker ikke for dem, de skal have erfaring på den måde jeg fik den. Det er hårdt, tro mig.
  • Indstillinger
    Jeg lytter og forstår udemærket hvad du skriver . Og selvfølgelig tager jeg det til mig alt det du skriver . Måske fik jeg skrevet det forkerte med at bo hjemme. Vi har vores "egen" lejlighed bare i kælderen derhjemme . Om vi bor herhjemme eller i en anden kælder lejlighed giver det samme :0)
    Mange ser det åbenbart som en negativ ting at bo derhjemme selvom det vi bor i faktisk er en lejlighed .
    Ang uddannelse er min kæreste snart færdig og jeg har taget mig en uddannelse . Og overvejer nu endten at arbejde med det eller tage en hg. Altså det økonomiske har vi uden tvivl styr på , der er bestemt ingenting der , og som min mor sagde i går til mig vil det alti være hårdt den første barn og der kommer nogle ting man ikke havde forudset men det gør der også for dem der er 30 eller 40 år . Men desværre går det ud over os unge (mange mener det selvfølgelig på en god måde)
    Men nogle er parat til det , og andre er det ikke. Vi er ikke bare hoppet ud i det uden at tænke os om. Vi har snakket det meget igennem . Og har fået råd ved mine forældre som selv har unge mødre . Som jeg har sagt vil ikke sætte et barn til verden , hvis jeg ikke havde styr på mit liv , uddannelse pg økonomien ...
  • Indstillinger
    der er en ting ----som er lidt svær at forstå ----livet er langt ---hvorfor er det så vigtigt ---at planlægge børn --helt fra man er 18-19år år ---
    hvorfor vil man snyde sig selv for at leve sit liv imens ---man er ung ---

    du vil sige men det kan vi godt alligevel
    men det kan i ikke ---for i har ikke prøvet at have børn ---

    og du kan ikke lave det om ---når først barnet er kommet --og du er bundet på hænder og fødder ----

    hyg jer sammen som unge kærester ---og holder det --så planlæg børn senere
  • Indstillinger
    Vi mennesker er bare forskellige og har forskellige holdninger til mange ting :-) .. Der er også ting jeg undre mig over , men er bare glade for deres glæde og støtter dem i det de gør . For det ikke altid negative kommentar er det bedste og slynge ud med .

    Og ja jeg ved godt man er bundet på hænder og fødder ved at sættet et barn til verden . Og nej det vil da også være nogle rigtige hårde dage , men der er jo nok også mange gode .
  • Indstillinger
    Det er en lidt sjov debat, denne her. Den starter med rod i p-pillerne og en frygt for eventuel graviditet - og så drejer den over i, at du og din kæreste gerne vil have barn - og så Solo, der uden videre og uden at kende til jeres situation og forhold bare mener at I er for unge. Øhhh - -:)

    Katinga giver på side et ganske udmærket svar på dine spørgsmål. Når man tager p-piller så har man slet ikke menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, som kommer, når man holder pause med pillerne. Derfor har du naturligvis fået en blødning, når du er stoppet med pillerne midt i en pakning. Det er helt som det skal være. Rådet fra Katinga var da også, at du bare smed den halvt brugt pakning ud - og påbegynder en ny pakning på 7-dagen - nøjagtigt som hvis du havde taget hele pakningen.

    Det korte svar på dit spørgsmål, om du er blevet gravid er, at det er du nok ikke, da p-piller også beskytter i 7-dages pausen, som du så denne gang har holdt lige vel tidligt, men der er da en - dog ret lille - risiko.

    Nu vil I pludseligt lave barn - og du spørger om det tager længere tid, når du nu har været på p-piller, og det er altså sådan, at nogle bliver endog meget hurtigt gravide efter p-pillestop, men for andre kan der gå nogen tid, for nogle få endog meget lang tid.

    P-piller er ikke helt så ligegyldig medicin, som læger desværre plæderer ret voldsomt om. For en del kvinder vil kroppen være påvirket af dette hormon i lang tid efter ophør, men man ved det altså ikke, før man prøver at blive gravid.

    På den anden side - det kan også tage sin tid, selv om man ikke har været medicineret i forvejen.

    Så - hvis I vil lave barn, så skal du naturligvis ophøre med disse p-piller - og så går der den tid, der går. Det går væsentligt nemmere, hvis I lader være med at spekulere over det hver gang I har samleje, men bare lever helt normalt og så pludselig en dag - så udebliver menstruationen og du er gravid.

    Du er meget ung - så derfor er du også i den mest fertile alder, så lad være med at spekulere på, om der er noget galt, fordi der sagtens kan gå nogle måneder - endda op til et år - uden der sker noget.

    Og til sidst - vil du bruge p-piller som prævention, så er det altså meget vigtigt at denne medicin tages korrekt - ellers er det faktisk en ret dårligt og ret usund medicin at byde sin krop.
  • Indstillinger
    til Lotte123

    Tak for dine svar ang det debatten var til allerførst :-) ..
    Men må ærlig indrømme at jeg blev lidt bange da jeg ikke har prøvet det før! - Ang alt det med p-piller har min læge aldrig snakket med mig om . Fik først p-sprøjte . Men kunne ikke have min krop ikke fungerede ordentlig , fordi hvade ikke mens. i over et år efter jeg fik p-sprøjte og derfor gik jeg over til p-piller , men åbenbart alle de infomationer du har givet mig , synes min læge ikke jeg skulle have .

    - Men vi har snakket om at få et barn i over et år nu , men vi dengang var bare ikke på det rette tidspunkt , men uddannelser og pengene. Og det er der nu , så nu valgte jeg at lade værd med at tage flere p-piller efter jeg havde mistede de 4 stk i pakken.

    - Og ang med den anklage jeg FØLER jeg har fået med ikke at jeg er klar nok til at være mor og ikke er moden nok. Kommer lidt som et chok , at en fra en debat kan udtale sig sådan om mig/os. For jeg mener bestemt ikke at man kan det udfra hvordan jeg skriver.

    - Og tusind tak for alle de informationer du har givet mig ang med p-piller osv , det sætter jeg stor pris på , det har har jeg fået meget mere ud af og fået mere viden ud af , end hvad jeg ellers havde.
  • Indstillinger
    Ja, det er faktisk ret rystende så lidt information, der bliver givet om disse p-piller - p-midler i det hele taget.

    Jeg ved ganske enkelt ikke, hvad der foregår, men langt de fleste læger er totalt ligeglade med information omkring disse ting. Det er en nem prævention, og selvfølgelig har piger/kvinder ikke godt af at få den ene abort efter den anden, men naturligvis kan det ikke være sundt i længden at medicinere en sund og rask krop med hormoner mod en i øvrigt helt og aldeles naturlig tilstand, nemlig menstruation og fertilitet. Der findes faktisk ganske udmærkede andre præventionsformer, men de kræver selvfølgelig at man lige tænker sig om inden man dyrker sex. På den anden side, så er det måske sundt nok lige at stoppe op og tænke først - især når man har skiftende partnere.

    For det første får man bare fuldstændigt kritiskløst en recept - og det endda også til helt unge piger, der endnu ikke er færdigudviklede, for det andet får man overhovedet ikke antydningen af information om, hvad man på den måde byder sin krop, for det tredje, så vil lægerne slet, slet ikke høre efter, hvis man kommer med problemer, man tror kan skyldes disse p-midler. Næ, nej - man får bare noget andet eller noget stærkere, og får at vide, at de problemer i hvert fald ikke skyldes denne helt unødvendige medicin.

    Jeg har personligt oplevet at nærmest blive truet med, at jeg ville få det meget værre, hvis jeg holdt op, så derfor gik der faktisk nogen tid, før jeg turde løbe risikoen - og jeg fik det øjeblikkeligt mærkbart bedre.

    P-midler har et hav af bivirkninger, som lægerne overhovedet ikke finder på at informere om. Beklageligvis er lægerne i den helt anden grøft - og vil slet, slet ikke være med til, at der er bivirkninger overhovedet.

    Og ja - undskyld - det var bare lidt "snak" - og ikke møntet på dig og din situation, men mere inspireret af, at du - som næsten alle andre - ikke er blevet informeret af lægen om, hvad du indtager.
  • Indstillinger
    Jamen efter alle de debatter jeg nu efterhånden har læst ! Bliver jeg faktisk mere og mere sur indeni over at de ikke informere en om hvad det er man putter i munden dagligt . Alt det i har skrevet tidligere vidste jeg ikke en dyt om . Det eneste jeg fik afvide af min læge var at jeg skulle starte efter min mens , og så tag en pakke og så holde en uges pause . Ingenting om at set ikke beskytter mod kønsygedomme eller noget , men det vidste jeg så heldigvis i forvejen . Men tænk dem ser som du selv siger skifter lidt imellem mændene , og måske ikke ved noget om det ikke beskytter imod kønsygedomme ? Nu er jeg så en af dem der heldigvis har fast fyr på :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.