Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

Om fedtstoffer: smør eller olie?

Redigeret 2 marts, 2013, 21:40 i Sund kost
Foranlediget af Persilles indlæg om at være på Herrens mark, blandt andet når det gælder smør og/eller olie, vil jeg gerne skrive følgende:

Angående valg af fedtstoffer, så er det nemt at blive forvirret. Og forvirringen bliver ikke mindre, når man læser resultater fra forskningen, f.eks. det seneste fra den meget omdiskuterede Arne Astrup (ham, der var lønnet af Sukkerfabrikkerne, og som i sin tid mente, at sukker ikke feder!)

Problemet er jo, at forskningen leverer resultater, der bygger på undersøgelser, der kun tager højde for bestemte faktorer og ignorerer andre faktorer.

De seneste forskningsmæssige ”guldkorn”, der går ud på, at smør skulle være sundere end planteolie, bygger tilsyneladende på en australsk undersøgelse, hvor man har sammenlignet smør med tidselolie og fundet frem til, at dem, der spiser smør, har færre hjerterelaterede dødsfald end dem, der spiser tidselolie.

http://m.b.dk/?article=24486428-Hellere ... tidselolie

Men hvor interessant er det?

Jeg synes, at det er bedre at læse en kortfattet og letlæselig bog, der beskriver fedtstofferne, og hvad kroppen har brug for.

Jeg kan anbefale Anette Harbech Olesens bøger:

http://www.saxo.com/dk/fedt-for-life_an ... 8799266739

Jeg har ganske vist ikke læst den nyeste om fedt, der hedder ”Fedt for life”, kun den første, der hedder ”Det er ikke lige fedt”. Jeg er overbevist om, at det er bedst at læse den nyeste, som jo må være en opdateret version.

Det, der er vigtigt at vide, er, at kroppen har brug for et afbalanceret indtag af de forskellige fedtstofgrupper − både mættet fedt, enkeltumættet fedt, omega-3-fedtstoffer og omega 6-fedtstoffer.

For at illustrere dette kan vi tænke på en enkelt celle i organismen, hvis cellevæg for en stor del består af fedt. For at denne cellevæg kan være fleksibel og modtagelig for gavnlige substanser er det vigtigt, at man får tilstrækkeligt med umættede fedtsyrer, der er flydende. Men for at cellevæggen i det hele taget kan holde sammen på cellen, skal man også have mættede fedtstoffer, der jo er mere faste i det.

Jeg synes altså, at det lyder logisk, når man får det forklaret på den måde.

Desuden er det sådan, at nogle af fedtstofferne er såkaldt essentielle. Det betyder, at vi SKAL have dem tilført. Organismen kan ikke selv lave dem, ud fra andre fedtstoffer.

Og derfor kan man ikke bare sammenligne smør og tidselolie.

Der er også hele problemet angående kvaliteten af fedtstofferne. De faste er mere robuste og derfor kan de tåle høj opvarmning, uden at tage skade.

Derfor er smør godt at stege i. De umættede fedtstoffer kan hverken tåle varme, lys eller ilt.

(Og det er ikke nogen løsning at bruge margarine, for det er jo flydende planteolier, der ved en kemisk proces er gjort faste).

Når man læser om tingene, er det nemt at forstå, at man ikke sådan bare kan erstatte et fedtstof med et andet. De er forskellige, og vi skal have lidt fra alle fire grupper. Og nogle er sartere end andre. Og det er vigtigt at købe en god kvalitet. Nogle producenter udvinder spiseolier ud fra små, hårde frø så som vindruekerner eller tidselfrø. Det er nok ikke nogen god ide at spise den slags. Noget af det sælges i flasker af klart plast, der ofte står på supermarkedets hylder lige under neon-lyset. Lad det stå!

Mange hilsner

Kameliadamen
«134

Kommentarer

  • -- Du ved rigtig meget , Kamelia.
    Da isen trak sig tilbage , og dyr og vores forfædre kom til dette land ,
    levede de af det der var til at få fat i . Og tænk , de klarede sig og formerede sig, uden al den viden !
    Det hele er ganske enkelt !
    vh søren .
  • Hej Søren

    Ja, det handler om at gøre det enkelt, som Bonderøven Frank siger ;o)

    Og så kaster han sig ud i indviklede procedurer for selv at producere alting! Men heldigvis kommer der godt fjernsyn ud af det.

    Stenaldermenneskene levede efter alt at dømme sundt. De spiste, hvad der var at finde, og på den måde kom de til at spise varieret og sundt. Den måde at leve på er der jo folk, der efterligner i dag. Men det er jo ikke særlig enkelt at leve af stenalderkost i vore dage.

    Jeg foretrækker også det enkle – altså gode råvarer, frem for forarbejdede industriprodukter, der er fyldt med alskens tilsætningsstoffer.

    Men jeg hader forenklede forskningsresultater. Nogle gange er det dog medierne, der lige giver dem en tand ekstra, så de bliver endnu mere dumme at se på, f.eks. denne:

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/06/202510.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Ja du har en stor viden Kameliadamen, som jeg har stor respekt for:-)

    Jeg må også indrømme, at jeg ofte bliver forvirret over den kæmpe information om fødevarer, der den ene dag er sunde for pludselig, at blive noget vi skal holde os fra, fordi de nu er blevet usunde.

    Men jeg læser det alligevel med stor interesse for videnskaben gør trods alt nogle fremskridt, men vi skal prøve at sortere det hele, og så bruge sin sunde fornuft.

    Jeg elsker at lave mad, det har altid været en hobby for mig, så jeg springer sjældent over hvor gærdet er lavest.

    Tænker meget over, hvad jeg putter i munden, for bryder mig ikke om farvestoffer og konserveringsmidler i maden, køber gode økologiske råvarer, og i det hele taget lever vi sundt.

    Min mand har haft et for højt kolesterol tal, og da han nægtede at tage medicin, begyndte jeg at tænke over maden, så han kunne få dette tal lavt uden statiner. Det er lykkedes rigtig godt, for jeg tror, at der er flere risici end fordele ved den medicin.

    Jeg har kun smør og rapsolie i mit køkken, og steger ofte med begge dele, så det passer mig fint, at netop rapsolie er godt:-)

    Men om vi får de forskellige omega 3 fedtsyrer og omega 6 fedtsyrer som vores krop har brug for, ved jeg faktisk ikke, her er min viden ikke stor.

    Du kunne måske svare mig på, om du tror vi mangler nogle fedtsyrer i vores mad. Jeg spiser også mandler som slik, det har jeg det godt med, og tror på at de bidrager med sunde fedtstoffer og vist også calcium og magnesium. Jeg drikker for øvrigt aldrig mælk, for så går min mave i stå.

    Bager også hver uge rugbrød med surdej, hvilket man bliver frygtelig afhængig af, kan simpelthen ikke spise det købte mere. I dette brød kommer jeg forskellige slags kerner i.

    Ja nu kom jeg vist lidt langt omkring vores mad her i huset, håber det er OK.

    Hilsen Sofie
  • Hej Sofie

    Meningen med mit første indlæg i denne tråd var egentlig, at jeg ville anbefale folk at læse noget enkelt og kortfattet om fedtstoffer. For hvis man gør det, føler man sig ikke så forvirret i forhold til alle de forskellige – og ofte modstridende − råd, der gives, og de mange forvirrende forskningsresultater, der viderebringes.

    Men jeg vil gerne sige følgende: med et fedtstofforbrug, hvor man især bruger smør og rapsolie, samt spiser en del mandler, vil man få dækket sit behov ret godt.

    Jeg vil pege på to ting, der muligvis kan være mindre godt: Selv om rapsolie indeholder en del af den vigtige omega 3, så er det nok ikke tilstrækkeligt. Men I spiser vel også fisk? Omega 3-olie får man jo især fra fisk. Fra planteriget er det især hørfrø og hørfrøolie, der giver omega 3, men rapsolie indeholder altså en pæn mængde omega 3. Hvis I får godt med fisk og fiskepålæg, vil det nok sammen med rapsolien give tilstrækkeligt med omega 3.

    Problemet er, at denne omega3-olie (som er så sund) også gør olien mere sart. Jo mere flydende en olie er, jo mere sart er den. Og rapsolie holder sig jo flydende, selv i køleskabet.

    Derfor kunne jeg aldrig finde på at stege i rapsolie! Rapsolie kan simpelthen ikke tåle de høje temperaturer, uden at blive ødelagt. Og hvad hjælper det at købe en fin økologisk, koldpresset rapsolie med fine helbredende egenskaber, hvis man bagefter ødelægger olien, ved at bruge den som stegeolie?

    Rapsolie bruger jeg udelukkende kold, altså til at lave dressinger af. Den eneste olie, som jeg bruger til at stege i (med forsigtighed) er olivenolie. Ellers steger jeg altid i smør, evt. en blanding af smør og olivenolie.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • -- Det nemlig rigtigt Kamelia .
    Meget god olie bliver ødelagt ved opvarmning
    og skal kun bruges i fx salater .

    Ved stegning må man så bruge noget der tåler meget høje temperaturer.
    Smør eller dyrefedt og andre ting . vh søren .

    PS . Bonderøven er sjov (jeg lever selv i den stil) Dog langt enklere.
    Fx køber jeg mange af de ting som han bruger unødig tid på .
  • Hej Kameliadamen

    Tusind tusind tak jeg er dig meget taknemlig for dit svar til mig, ja jeg tænkte nok, at det ikke var den debat, du ønskede med dit indlæg, jeg vil nu selv læse mere om disse fedtstoffer.

    Jeg vil straks købe olivenolie og bruge det sammen med smør til stegning. Rapsolien har jeg altid brugt i dressinger og også for år tilbage olivenolie. Men min mand kan ikke lide smagen af olivenolie, så derfor droppede jeg den.

    Vi spiser fisk mindst en gang om ugen til aften, men spiser sild og anden fiskepålæg hver dag til frokost, jeg bryder mig nemlig ikke så meget om det kødpålæg man kan købe.

    Endnu engang tak til dig:-)

    Hilsen Sofie
  • Hej Kameliadamen

    Du skriver:

    "Derfor kunne jeg aldrig finde på at stege i rapsolie! Rapsolie kan simpelthen ikke tåle de høje temperaturer, uden at blive ødelagt."

    Citat slut

    Jeg steger i rapsolie, og ville da lige tjekke om det kunne passe.


    http://www.hjerteforeningen.dk/forebygg ... ode_olier/

    " Rapsolie kan lugte lidt fisket, hvis man bruger den til stegning, men lugten trænger ikke ind i maden. "


    http://samvirke.dk/sundhed/brevkasse/us ... solie.html

    "Olivenolie og rapsolie egner sig til stegning. Ved almindelig stegning opvarmes olien moderat, og olivenolie og rapsolie danner ikke sundhedsskadelige stoffer ved almindelig stegning. "


    http://kasamia.dk/articles/vaerd-at-vide-om-olier-16/


    "Rapsolie – udvindes af frøene fra rapsplanten. Rapsolie har et højt indhold af de livsnødvendige n-3 fedtsyrer, som organismen ikke selv kan danne. Rapsolie kan bruges til dressinger, bagning samt til stegning. De fleste rapsolier er varmpressede. De raffineres og har derfor ikke nogen særlig smag. Koldpressede (dyre) rapsolier har smag."
  • Jeg steger også i rapsolie og smør.
    Rapsolien ligner olivenolie, men skal helst ikke have meget høje varmegrader. Men hvem kan lide branket fedtstof.
    Olivennolie og rapsolie er gode at bruge til stegning. Og så kan jeg lide smagen af rapsolie. Det er ikke alt olivenolie, jeg syntes smager lige godt.
  • Hej Pigen 65 og Persille

    Jeg ser jo også disse anbefalinger om at bruge rapsolie til stegning, så jeg kan absolut ikke være uenig i, at man kan finde anbefalingerne mange steder. Og jeg har slet ikke noget imod at udveksle synspunkter og erfaringer om fedtstoffer. Det var jo derfor, at jeg skrev det første indlæg i denne tråd.

    Derfor bringer jeg lige et citat, der giver udtryk for den modsatte mening:

    ”Rapsolie kan p.g.a. et rimeligt højt indhold af flerumættede fedtsyrer ikke anbefales til opvarmning.”

    Citatet stammer fra

    http://www.madforlivet.com/sundt-fedt.html

    Og så kunne vi jo sådan blive ved med at slå hinanden oven i hovedet med citater!

    Sådan som jeg ser på sagen, så er man nødt til at have noget baggrundsviden om fedtstoffer for at kunne danne sin EGEN mening om, hvem der har ret. Det var derfor, at jeg anbefalede en bog om det.

    Nu vil en skarpsindig iagttager jo indvende, at linket ovenover fører til en hjemmeside tilhørende den kostvejleder, altså Anette Harbech Olesen, hvis bog om fedt jeg anbefalede i mit første indlæg i denne tråd. Og det kunne jo være, at det er kostvejlederen, der er galt afmarcheret.

    Men nej, det tror jeg ikke. For det første, så virker det fuldstændig logisk, når man har læst lidt baggrundsviden, at olier med meget flerumættet fedt, er sarte. For det andet er Anette Harbech Olesens synspunkter fuldstændig på linje med den tykke bibel om fedt, der hedder ”Sundt fedt & dræberfedt” af Udo Erasmus.

    Jeg undrer mig da også over, at folk tilsyneladende bliver vildledt af brugsanvisninger på etiketter og af Hjerteforeningen mv.

    Og jeg ser undrende til, når folk − tilsyneladende i den bedste mening − bruger margarine. (Dog må jeg indrømme, at jeg ikke kan bage så fine fødselsdagsboller eller fastelavnsboller med smør, som jeg i sin tid kunne med margarine!)

    Men sådan er det jo. Det er lidt ligesom jeg også ser undrende til, når folk køber kalktilskud af mærket Unikalk (for det er det mærke, lægen anbefaler), selv om kalken i det mærke er svært for organismen at optage.

    Og egentlig er det vel lidt på samme måde som dit yndlingseksempel, Persille: Nybagte forældre fulgte i mange år eksperternes råd og lagde deres nyfødte til at sove på maven, selv om dette var medvirkende til et højt antal tilfælde af vuggedød.

    Ud fra dit citat fra Samvirke, Pigen 65, kan man se, at Leif Skibsted, der svarer, er klar over problematikken, nemlig at et højt indhold af flerumættede fedtsyrer gør olien sart. Men han sætter åbenbart grænsen et andet sted.

    Jeg er tilhænger af et forsigtighedsprincip. Derfor opvarmer jeg ikke rapsolie.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

    Du skriver:

    "Og så kunne vi jo sådan blive ved med at slå hinanden oven i hovedet med citater!

    Sådan som jeg ser på sagen, så er man nødt til at have noget baggrundsviden om fedtstoffer for at kunne danne sin EGEN mening om, hvem der har ret. Det var derfor, at jeg anbefalede en bog om det."

    Citat slut

    Sin EGEN mening får man vel ikke ved at læse een bog, men ved at læse flere bøger, og så danne sin egen mening - eller følge forskningsresultater.

    Om de bliver klogere, ja det skulle man jo mene, men jeg tænker på, hvad spiste de mange mennesker, der i dag bliver langt over 100 år?
    Dengang hørte man ikke, så meget om de forskellige olier..

    En ting jeg ikke spiser, det er linolie ( hørfrø) det bruger jeg til træværket.
Log in eller Registrér for at kommentere.