Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Om kosttilskud

Redigeret 29 marts, 2014, 09:16 i Vitaminer og mineraler
Hej Asklepios

Jeg har længe haft i tankerne at revidere min kosttilskudsplan, men ikke fået det gjort. Årsagen var, at jeg havde svært ved at acceptere, at jeg bliver nødt til at tage FLERE kosttilskud. Jeg har taget ganske mange kosttilskud i over 10 år, og i efteråret syntes jeg, at mit helbred var i bedring.

Derfor er det noget af en skuffelse, at mit helbred er blevet dårligere inden for den sidste måneds tid: Oven i alle de andre problemer (søvnapnø, små natlige anfald af atrieflagren, som jeg dog selv kan kurere ved at sætte mig op i sengen, samt rygproblemer) har jeg fået en depression, og jeg har været nødt til at bede om et lægeordineret antidepressivt middel (Mirtazapin), eftersom jeg ikke længere kan tage perikon forebyggende mod depression. For perikon kan ikke forenes med Marevan, som jeg ifølge lægerne er nødt til at tage forebyggende mod blodpropper.

Jeg synes, at jeg får alt for meget medicin og alt for mange kosttilskud!

Eneste lyspunkt er, at jeg faktisk har kunnet skære halvdelen af det ene blodtryksmiddel væk (fra 100 mg til 50 mg af en Losartan-kopi). Jeg så det som et tegn på, at min søvnapnø var i bedring. Hvis episoderne med iltmangel om natten bliver færre, mindskes mængden af stress-hormoner, hvilket jo kan forklare, at jeg ikke behøver så meget blodtryksmedicin mere.

På et tidspunkt kunne jeg faktisk også skære halvdelen af det vanddrivende middel Sparkal væk, men det gik alligevel ikke i længden. I hvert fald er jeg – indtil videre − vendt tilbage til den lægeordinerede mængde af Sparkal.

Det er kun en let mangel på kalium, der er blevet målt. Reference-området er 3,5-4,6, og mit tal lå på 3,4. Men min erfaring er, at det ikke skal ret meget længere ned, før jeg får problemer. Jeg vil simpelthen have tallet op på 4, så jeg ikke løber nogen risiko. Kaliumpillerne er på 750 mg og kan ikke deles, men i en periode er jeg alligevel nødt til at tage to hver dag, for at få tallet længere op, så derfor kan jeg i en periode tage 1 pille både om aftenen og om morgenen. Hvad jeg gør senere hen, ved jeg ikke. Jeg tager nok 1 hver aften og 1 hver anden dag om morgenen.

For tiden får jeg ca. 350 mg magnesium, men jeg har skiftet meget i den senere tid. Det var derfor, at jeg ikke skrev noget om min dosis. Jeg spiser mange mandler, og i en periode har jeg forsøgt at skære ned på mine tilskud og i stedet for prøve at få næringsstofferne fra maden. Men jeg kan godt se, at jeg er nødt til at holde mit magnesiumtilskud på mindst 350 mg.

Der står ikke noget på magnesiumpakningen om, over hvor lang tid, det afgives til kroppen.

Jeg har desværre ikke tidligere tænkt på at tage de forskellige mineraler samtidig. Men nu står det klart for mig, at jeg – så vidt muligt − må gøre det. Det bliver lidt svært at få det til at falde i hak. Men Cal-mag-kapslerne indeholder ca. 160 mg kalk og 160 mg magnesium, så derfor er det jo muligt at fordele dem over både morgen og aften. Zink-kapslen kan nok ikke deles, så den må jeg tage om aftenen.

Jeg husker, at det var kostterapeuten Mia Damhus, der skrev, at zink evt. kunne være skadeligt for hjertet. Men hun fjernede hurtigt den Internetside, hvor det stod. Dengang i december 2009 var det et kæmpechok for mig at ryge på sygehuset og få stød for at normalisere hjerteslagene. Så jeg ledte med lys og lygte efter en årsag. Jeg anede jo ikke dengang, at jeg havde søvnapnø. (Og nu er der ingen grund til at diskutere, hvad der er årsagen til hvad, for min oplevelse er, at de to sygdomme – hjerteproblemer og søvnapnø − gensidigt påvirker hinanden!)

Når man skal finde ud af, om zink er godt for mig at tage, så er det jo vigtigt at vide, at jeg tager noget medicin (Sparkal), som uddriver zink af organismen. De undersøgelser, som du refererer til, tager jo ikke hensyn til den slags individuelle forskelle. Så jeg vil hurtigst muligt købe zink også.

I øvrigt står der jo at læse om central søvnapnø, at det enten kan skyldes morfinmisbrug eller ophold i høje bjerge (hvilket vi godt kan udelukke) eller også hjerteproblemer eller hjerneskade.

Nu er det jo klart, at jeg har lidt problemer med hjertet, selv om jeg i juni 2012 blev erklæret for fuldstændig rask, hvad hjertet angår. Du ved jo, at det er temmelig modstridende, hvad jeg får at vide af hjertelægerne, så derfor er jeg nødt til at stole på, hvad jeg selv mærker ;o)

Jeg har tidligere afvist, at jeg kunne have en hjerneskade. Men det er jeg ikke længere så sikker på. Man ved, at hjernen tager skade af depressioner, og jeg har haft mellem 20 og 30 depressioner, hvoraf en del har været af svær art. Problemet er, hvor skal jeg gå hen med spørgsmål af den art? Jeg kan jo ikke bare bestille en tid til at få hjernen scannet! Og hvis jeg begynder at tale om den slags til lægerne, vil de tro, at jeg er skør!

Men man kan godt have en hjerneskade, uden at være skør ;o)

Nu vil jeg igen begynde at spise flere essentielle fedtstoffer, for om muligt at reparere en evt. hjerneskade.

Hilsen K
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kameliadame


    Jeg forstår fuldstændig hvad du mener mht at skulle tage så meget medicin og kosttilskud. Som du ved er jeg et fantastisk stort skravl som desvære bliver hundesyg hvis jeg ikke får mine kosttilskud, og det endda på trods af at jeg slet ikke burde have den alder endnu.

    Så du kan "trøste" dig lidt med min liste af kosttilskud:

    Magnesium (som magnesiumcitrat)
    Zink
    Vit C
    Vit D
    Vit E
    Multi vit B
    Vit B5 (som ekstra)
    En stærk multivitaminpille (!)
    Glucosamin
    mangan
    silica
    Hørfrø-olie i kapsler
    Fiskeolie inkl. grøn the i kapsler
    alfa-linolensyre
    Q10 1 100 mg's kapsel
    og marietidsel

    Og mange af dem må jeg endda tage både morgen og aften.

    Foruden min lægeordinerede medicin hvor listen gudskelov er noget kortere.

    Jeg har prøvet at holde pause og skære ned, men gør det aldrig igen. Det var med til at udløse min sidste alvorlige sygeperiode som begyndte i 2009 og jeg blev virkelig hundesyg.

    Jeg er som sagt omhyggelig med min kost, men af forskellige årsager er jeg bare et skravl uden de kosttilskud. Tager jeg dem til gengæld er jeg stort set aldrig syg af virus og når jeg endelig får noget er forløbet utroligt mildt og varer kun få dage -og jeg er endda på immunhæmmende medicin.

    Mht det du skrev om at du måske havde fået hjerneskade af dine mange tilbagevendende depressioner, så er det rigtigt nok at det kan man godt. Jeg mener at huske, at skaden først og fremmest sidder i hippocampus hvor indlæring og arbejdshukommelse sidder.

    For ikke så længe siden troede man at var der sket en skade i hjernen så var det kronisk. Men forsøg på bla. rotter samt mr-scanninger af deprimeredes hjerner har vist, at antidepressiv behandling faktisk retter op på de skader igen. Om det sker helt fuldstændigt kan jeg desværre ikke huske men en markant bedring skulle der dog være tale om.

    Du har jo i flere år taget perikon og haft rigtig god effekt af det, og selv om perikon vist ikke er så velundersøgt lige hvad effekten på hippocampus angår, så må man dog formode at der er en effekt ud fra at perikon i et studie faktisk havde bedre effekt end traditionel medicinsk behandling. Andre forsøg har så vist det modsatte. Men der gælder nok det at det er vigtigt dels at forsøgspersonerne er diagnosticeret korrekt inden forsøget samt at den perikon der bruges er af god kvalitet.

    Det er dødærgerligt at du ikke kan tage perikon sammen med marevan, da perikon modvirker marevans effekt og det er nok for farligt bare at tage mere marevan da du trods alt også skal have en vis mængde perikon for at opnå effekt. Jeg tror til gengæld ikke at marevan hæmmer perikons antidepressive effekt, selvom perikon åbenbart også har en vitamin k-lignende effekt på blodets størkningshastighed, den såkaldte INR - men det ved du sikkert meget mere om end jeg.

    Verden er bare alt andet end retfærdig. Jeg håber at dit lægemiddel mod depression ikke har flere bivirkninger end du kan holde ud.

    Du spiser 50 mg vitamin D og er jo sikkert en del ude i sommerhalvåret i din have, så du burde jo på papiret på rigeligt med vitamin D. Men jeg ved at andre er oppe og spise 100 µg vitamin D for ikke at få problemer med det de nu slås med, og der er lavet studier der viser at doser på 100 µg er helt ufarligt. Når man går i solen bestemmer kroppen selv hvor meget aktivt vitamin D der skal dannes så man kan ikke få en forgiftning ad den vej, heller ikke selvom man spiller vitaminpiller ved siden af. Jeg tage selv 50 µg jeg kan ligesom mærke at det rækker for mig.

    Selvom jeg i lang lang tid har taget zink, endda en særlig letoptagelig en og hele 50 mg zink, så er jeg nu begyndt på noget medicin der åbenbart har gjort mit behov endnu større, også selvom den medicin ikke umiddelbart burde have noget med zink at gøre. Så lige nu er jeg oppe på 100 mg, det er dobbelt så meget som de amerikanske myndigheder anbefaler som maxdosis og alligevel kan jeg se på mine negle at jeg kun lige akkurat får det jeg skal bruge. Får jeg ikke sovet ordentligt om natten er mit zinkbehov endnu større og så får jeg faktisk for lidt og får med det samme hvide pletter på neglene. Det er faktisk lidt skræmmende at 100 mg letoptageligt zink kan være for lidt. Men jeg ved at jeg er arveligt belastet hvad et angår også, så jeg gnasker zink det bedste jeg har lært.

    Til andre der skulle læse med her: det er altså langt fra alle der har bug for alverdens kosttilskud samt store doser vitaminer og mineraler. Rigtig mange klarer sig glimrende med en helt almindelig supermarkedsvitaminpille. Men vi er altså nogle få der af forskellige årsager har brug for tilskud og nogle af os endda temmeligt mange tilskud i temmeligt store doser.
  • Indstillinger
    Min brors hjerte er meget dårligt. Han har gennemgået hjerteoperation o.s.v. Han har en alvorlig slidgigt og diabetes.
    Da jeg sidst talte med ham siger han, nu er han begyndt at tage jerntabletter. Jeg spørger ham om han tager andet, nej ikke andet en silica for håret. Det er virkelig godt for hans hår.

    Jeg spørger så om han mangler jern, det ved han intet om, men de skriver jo det er sundt, siger han.
    Jeg mener det ville være bedre at tage f.eks. bl. vitamin pille. Kan det ikke være skadeligt at tage jerntabletter, når han ikke aner om han mangler det.
    Jeg mener da, når han næste gang skal have taget blodprøve var det da bedre at få det undersøgt først.

    Jeg har lovet ham at spørge her.
  • Indstillinger
    Redigeret 24 januar, 2013, 04:34
    Hej Asklepios og andre interesserede, som måtte læse med ;o)

    Nej, jeg vidste faktisk ikke, at du var ”et skravl”, som du formulerer det. Jeg ved, at du har/har haft problemer med at få behandling for dine knæ. Det er det hele.

    Er der tale om – som i mit tilfælde – at din lægeordinerede medicin uddriver bestemte vitaminer eller mineraler? Eller har du bare prøvet dig frem og mærket efter, hvad der virker?

    Da jeg begyndte at tage kosttilskud for ca. 10 år siden, var min liste faktisk endnu længere end din!

    Angående din liste, så undrer jeg mig over, at du tager både hørfrøolie i kapsler og alfalinolensyre. Det meste af olien i hørfrøolie findes jo som alfalinolensyre, men du kan jo have særlige grunde til at tage begge dele.

    Jeg købte f.eks. både hørfrø i går og en flaske med Udo’s Choise, hvori der også indgår alfalinolensyre. Så kan jeg variere lidt. Jeg købte også en kaffemølle til at kværne hørfrøene i. Tidligere har jeg bare brugt min stavblender, men det er besværligt at kværne hørfrø med en stavblender, fordi man er nødt til at dække beholderen med frøene til. Ellers flyver frøene rundt i hele køkkenet. Nu håber jeg, at kaffemøllen kan bruges.

    Til andre interesserede vil jeg lige sige, at hørfrø er en god kilde til omega 3-olie, som er så vigtig for helbredet. Men det er en meget sart olie, så derfor har naturen sørget for at pakke den godt ind i en hård skal. For at få glæde af hørfrøenes olie er man derfor nødt til at kværne frøene. Og jeg skal lige huske at sige, at man ikke må spise store mængder af kværnede hørfrø, da der kan være en vis mængde cadmium i frøene. Og cadmium skal vi helst ikke have.

    (Der er ikke noget, der er så godt, at det ikke er dårligt for noget!)

    Udo’ Choise er en blanding af sunde fedtstoffer, som kan købes i helsekosten og sikkert også i Matas.

    Ja, det er hippocampus, der kan tage skade, hvis man har mange depressioner. Den seneste psykiater, som jeg gik hos for mange år siden, advarede mig i kraftige vendinger om, at jeg ville blive tidligt senil på grund af skader i hjernen, hvis jeg ikke snart fik stoppet disse mange depressioner. Men hvad i alverden kunne jeg gøre? Det var jo HANS behandling, der ikke hjalp, men tværtimod gjorde mig mere syg! Så den psykiater var jeg nødt til at droppe.

    Og det er desværre en ringe trøst, at en vellykket behandling kan reparere skaderne, for der gik mange år, hvor jeg gik rundt med den ene ubehandlede, svære depression efter den anden, fordi ingen kunne hjælpe mig. Det må have tæret kolossalt på min stakkels hjerne.

    Til sidt lykkedes det mig heldigvis at stoppe disse depressioner på egen hånd, ved hjælp af perikon. Jeg HAR faktisk prøvet at tage perikon og Marevan sammen. Det gjorde jeg efter det første svære anfald af atrieflagren. Efter 6 uger kom INR op på 1,3, hvorefter det faldt til 1,2. Det gik slet ikke. Derfor var det så dejligt, at en hjertelæge på sygehuset foreslog, at jeg gik over til hjertemagnyl.

    Hvis næste Holter-undersøgelse (formodentlig i juni 2013) igen viser, at mit hjerte er raskt (!), kan det jo godt være, at lægerne siger, at jeg kan undvære Marevan. Det var i hvert fald, hvad hjertelægen sagde i juni 2012. Men det kommer jo lidt an på, hvilken læge jeg tilfældigvis kommer til at tale med!

    Man kan læse sig til, at det ved central søvnapnø er centralnervesystemet, der ”glemmer” at give besked til åndedrætsorganerne. Til gengæld glemmer jeg aldrig, hvordan det så ud på sygehusets computerskærm fra optagelsen af min nattesøvn: Der var to bølgebevægelser, som tegn på, at både brystmuskler og mavemuskler bevægede sig under søvnen – og pludselig, så var der bare to vandrette streger!

    Det var lidt, ligesom når man på film ser en skærm med en hjertekurve, og der så lige pludselig kommer en vandret streg og en hyletone, som tegn på at hjertet ikke slår mere!

    Så vidt jeg husker, så hører hippocampus til den ældste del af hjernen (altså udviklingshistorisk set). Og det må centralnervesystemet selvfølgelig også gøre. Derfor tror jeg, at der godt kan være tale om, at en skade på hippocampus kan betyde, at der går kuk i vejrtrækningen, som normalt styres af det autonome nervesystem. Det er i hvert fald noget, jeg vil prøve at undersøge nærmere.

    Og selv om mit antidepressive middel måske kan medvirke til reparation af en eventuel skade, så forestiller jeg mig, at hjernen behøver byggesten til at lave de nye hjerneceller af, til erstatning for de beskadigede. For ja, det er rigtigt, som du skriver, at forskerne har forladt tidligere tiders tro på, at der ikke kunne skabes nye hjerneceller.

    Det er derfor, at jeg går så meget op i at få tilstrækkeligt med essentielle fedtsyrer, for hjernen består jo af to tredjedele fedt, hvoraf en stor del er omega 3.

    (fortsættes)
  • Indstillinger
    (Fortsat fra indlægget ovenover!)

    Hvad angår det antidepressive middel Mirtazapin, så har jeg ikke rigtig nogen bivirkninger, og slet af den voldsomme slags, som jeg har oplevet tidligere, hvor der faktisk var tale om forgiftninger (serotoninsyndrom). Og lige i disse dage ser det ud til, at der er ved at komme en positiv virkning. (Har taget 15 mg i 1 uge og 30 mg i 2 uger, i alt tre uger). Og det er selvfølgeligt dejligt at mærke, at depressionen så småt er ved at lette. Men jeg har altså ikke lyst til at tage det stads resten af mit liv

    Nå jeg googler på ”Mirtazapine og ”sleep apnea” samtidig, så viser det sig, at Mirtazapin faktisk med en vis succes er blevet brugt mod søvnapnø! Forsøgene er blevet stoppet, og man anbefaler ikke brug af Mirtazapin ved søvnapnø, fordi midlet er stærkt sløvende, og folk tager på af det!

    Den undersøgelse, jeg venter på at få foretaget, og som skal danne grundlag for behandling af min søvnapnø, hedder polysomnografi. Det er jo faktisk muligt, at lægerne kan finde ud af en eller anden årsag til mit vejrtrækningsproblem ved den lejlighed. Men jeg tror ikke meget på det. Jeg har efterhånden lært, at det ikke nytter noget at forvente noget som helst. Selv om det føltes som en enorm lang ventetid, da jeg fik besked om datoen i juni 2012, så går tiden jo alligevel, og nu er der kun ca. to måneder, til jeg skal undersøges!

    Jeg tror ikke, at jeg behøver mere D-vitamin. De gange, jeg har fået målt D-vitamin-niveauet hos lægen, har det ligget på knap 100. Jeg skal jo have taget blodprøver med få ugers mellemrum på grund af Marevan. Mirtazapin griber faktisk også ind i Marevans virkning, men slet ikke så voldsomt som perikon.

    Og når jeg beder om at få kontrolleret kalium, hvilket jeg har været nødt til at gøre ret tit, så bliver jeg som regel undersøgt for en hel masse andet ved samme lejlighed. F.eks. fik jeg også undersøgt kolesterol-tal ved seneste blodprøve.

    Men eftersom der er D-vitamin i Cal-mag, som jeg købte i går, kommer jeg alligevel højere op i D-vitamin-dosis, faktisk helt op på 75 µg. Hvad jeg gør til sommer, ved jeg ikke, for da vil jeg altså ikke tage så meget. Der findes vist Cal-mag uden D-vitamin.

    Hvad angår zink, så er det mærkeligt, at du behøver så meget. Kan det skyldes, at noget af din lægeordinerede medicin uddriver zink?

    Jeg husker tydeligt de hvide pletter på neglene, fra dengang jeg var barn. Det var først, da jeg var ca. 50, at jeg læste mig til, at de var tegn på mangel på zink! Jeg har ikke haft hvide pletter på neglene i mange år, men jeg købte alligevel zinktilskud i går. Jeg købet et blandingsprodukt med 15 mg zink og 100 µg selen, og så er der desuden en smule A-vitamin, B6, C g E-vitamin. Der er muligvis lige lidt for lidt zink i, men der er 4 mg i vitaminpillen. 19 mg zink i alt dagligt må vel være nok, når jeg ikke har hvide pletter på neglene?

    Jeg har nu fået sammensat et tilskudsprogram, så jeg får vitaminpillen, Q10 og det vanddrivende om morgenen og mineralerne om aftenen sammen med Losartan-kopien (altså blodtryksmedicinen) og Marevan og Mirtazapin.

    Jeg har fundet ud af, at det er bedst at tage blodtryksmedicinen om aftenen, for at den kan virke om natten, hvor den er mest nødvendig, på grund af stress fra den manglende vejrtrækning. Vanddrivende medicin er det derimod bedst at tage om morgenen, fordi man skal tisse så meget, lige efter at man har taget det.

    Mit problem har nok været, at jeg ikke anså mine kaliumpiller som et mineral på linje med andre mineraler, fordi jeg får det på recept. Det kan være, at 1 kalium-pille dagligt er nok, når jeg tager den om aftenen sammen med både magnesium, kalk og zink og selen.

    Tak, fordi du gjorde mig opmærksom på, at jeg var nødt til at tage mineralerne samtidig.

    Jeg er overbevist om, at denne lille kaliummangel er et problem for både hjerte og hjerne og muskler. Så nu må jeg sørge for at få det kalium-tal bragt i orden.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Det kunne faktisk godt se ud til, at din bror behøver vejledning!

    Ja, jern er godt at tage, hvis man vel at mærke MANGLER det! Det kan jeg skrive under på, efter at have gået med en længe uopdaget jernmangel i årevis. Jeg vil tro, at det er jernmanglen, der er den oprindelige årsag til alle mine helbredsproblemer. Denne jernmangel har væltet mit helbred, lidt ligesom en enkelt brik kan vælte en hel lang række af domino-brikker!

    Men man må ALDRIG gå og tage jerntilskud, hvis man ikke har fået påvist en mangel hos lægen. For meget jern kan skade din brors helbred! Og lige præcis jern kommer man nok ikke til at mangle, når man er mand. Jern findes i rigelige mængder i kød. Det er især kvinder, der har menstruation, der får jernmangel. Og desværre er det tit sådan, at det er mændene, der foretrækker de store, røde bøffer, mens kvinderne fortrækker salat. Det burde være omvendt, for det er (menstruerende) kvinder, der har mest brug for kødet.

    Men måske er din bror vegetar?

    Jeg giver dig lige følgende citat her fra Netdoktor:

    ”Der er mistanke om at for meget indtag af jern kan føre til øget åreforkalkning og måske kræft hos mænd. Mænd uden jernmangel bør derfor ikke tage kosttilskud med højere indhold end i en almindelig vitamin-mineraltablet.”

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm

    Når din bror i forvejen har hjerte/karproblemer, så må du altså prøve at overtale ham til at holde op med at tage jern.

    Men hvilke tilskud vil være gode? Jeg kender desværre ikke noget til diabetes, så dér må andre give råd. Men hjerteproblemer kender jeg til og desuden også lidt til slidgigt-smerter, som jeg engang har kureret mig selv for, ved at ændre min kost.

    Først og fremmest synes jeg, at han skal tage en kvalitets vitamin-og-mineral-pille.

    Derudover er det en god ide at tage Q10 for hjertet. Rigshospitalet har lavet forsøg, der viser, at Q10 virker, både på hjertet og blodtrykket. Det kan han læse f.eks. her:
    http://www.jemo-pharm.dk/items/presseme ... JERTET.pdf

    (Jeg beklager, at ovenstående link stammer fra en producent af Q10. Jeg bruger selv Q10, men ikke det mærke, og jeg har ingen grund til at reklamere for noget).

    Q10 er desværre hundedyrt, men jeg mærker i høj grad den helbredende virkning. Jeg tager 100 mg Q10 dagligt, og den dosis tror jeg også ville være meget gavnlig for din bror.

    Og lige for nylig har jeg lagt mærke til, at en kombination af mineralet selen og Q10 omtales som godt for hjertet. Jeg købte derfor selen i går.

    http://www.helse.dk/helsedebatten/aeldr ... en-og-q10/

    Derudover vil det være en god ide, hvis din bror får masse SUNDE fedtstoffer. Det gavner både hjertet og i forhold til gigten og sikkert også, hvad diabetes angår.

    Allerbedst var det, hvis han fik en afbalanceret blanding af forskellige fedtstoffer. Man kan købe det færdigt i en helsekostforretning, i form af Udo’s Choise, og der er vistnok også en færdigblandet olie, der hedder Livets olie.

    Men det er nok for ekstremt at få en mand, der er noget oppe i årene til at gå med til det! Men fiskeolie i kapsler i god kvalitet – det må han kunne gå med til! Selv har jeg brugt mærket Eskimo 3, som siges at være af en ok kvalitet. (Problemet er desværre, at meget af den fiskeolie, der sælges, er harsk. Derfor skal man være meget kritisk).

    Desuden tilskuddet Glucosamin, som du kan læse om her:

    http://www.netdoktor.dk/fokus/glucosamin_slidgigt.htm

    Det var, hvad jeg sådan lige kan komme i tanker om.

    Mange hilsner til dig og din bror

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Persille og Kamelidame

    Persille, det vil rigtignok være en god ide for din bror at få målt sit blod-jern for at se hvordan det ligger.

    Det er rigtigt nok at det oftest er menstruerende kvinder der mangler jern og at man ikke skal tage jern hvis man ikke mangler det.

    Jeg kender ikke de undersøgelser der viser at jern kan øge åreforkalkning. Det eneste jeg har kunnet finde ved søgeordene åreforkalkning og jerntilskud (på engelsk i databasen Pubmed) var denne undersøgelse:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699907

    Som er en ældre sag fra 1998 der tilbageviser at der skulle være noget om snakken, men der kan være kommet nyere data frem som bare ikke dukker op ved denne søgning.

    Til gengæld har mange patienter med svær hjertesygdom, som var det, Persille, du skrev at din bror havde, ofte blodmangel fordi kroppen og dermed også knoglemarven mangler ilt til dannelsen af nye blodlegemer. På den anden side er det heller ikke for godt hvis hans blod er for tykt for så skal hjertet arbejde endnu hårdere, men det er der vel styr på via hans medicin.

    Men en vurdering af jernstatus er altid en god ide.

    Men det vil da absolut være en god ide at få listet de andre stoffer i ham som du nævner, Kameliadame.

    Som du så af min liste tager jeg selv Q10, faktisk indspireret af dig. Grunden er, at min medicin giver mig hurtig puls -jeg er selvfølgelig en af den 0,1% der har det problem...

    Marietidsel tager jeg for samme medicin (noget smertestillende) for ellers får jeg alverdens bivirkninger som kronisk hovedpine, svær træthed, kvalme og opkastninger.

    Som jeg skrev, så har jeg helt basalt set et højt zink-behov. Men jeg er nu begyndt på noget immundæmpende medicin der kortvarigt forhindrer celler i at dele sig. Og da zink skal bruges af cellen i delingsprocessen, tror jeg simpelthen at cellerne har et større behov end ellers når den hæmning aftager, i hvert fald i lige mit tilfælde. Heldigvis er zinktilskuddet ikke så dyrt, end ikke i mit super-mærke.

    Ja, jeg er et skravl, men et der sikkert bliver 100 år -når jeg altså bare får mine tilskud. Det skravlede opstår når jeg IKKE tager dem. Der er flere grunde til at det er sådan for mit vedkommende, både genetiske, fysiske og psykiske.

    Man ved fx at børn med en traumatisk barndom ofte har et LAVERE kortisol-niveau end andre som voksne. Kortisol er et anti-stress-hormon der beskytter kroppen mod både fysisk og psykisk stress. Det er lidt kompliceret for det er heller ikke sundt at gå rundt med forhøjede værdier som "normale" mennesker kan risikere ved stress.

    Men har man været traumatiseret som barn er der en andel der istedet for at reagere med et øget kortisolniveau istedet får det sænket yderligere. Og så går det altså galt, og det gjorde det også for mig. Ikke sådan at jeg direkte havde en fuld Addison-krise hvor man slet ikke danner kortisol, men mit var i hvert fald lavt nok til at jeg blev temmelig syg med kronisk udmattelse så jeg måtte sove 18 timer i døgnet. De resterende 6 sad jeg med tændstikker i øjnene for at holde mig vågen. Jeg kunne ikke huske, havde smerter i alle led fordi jeg oven i fik en immunaktivering (kortisol dæmper immunsystemet) og tabte 17 kg. Alt mit hår faldt af så jeg havde bare pletter. Det skal siges at jeg på det tidspunkt havde holdt pause med at tage kosttilskuddene, jeg tog lidt engang imellem men slet ikke fast.

    Det hjalp da jeg kunne få kosttilskuddene ned igen, det kunne jeg nemlig slet ikke i starten de kom bare op igen. -Og det der hjalp allermest var at få kunstig kortisolindsprøjtninger (prednisolon) som jeg fik pga af væske i knæleddene. Det var ligesom at få skiftet batterier! Pludselig kunne jeg holde mig vågen og der kom lidt mere tankevirksonmhed. Jeg fik 8 indsprøjtninger før jeg var tilbage på det normale igen. Da var jeg bare almindelig træt og udmattet fordi jeg aldrig fik sovet pga smerter, men den der dødlignende træthed der ikke kunne hviles ellers soves væk, var forsvundet. Mærkeligt og også ret uhyggeligt at komme så langt ud.

    Da jeg fik målt mit kortisolniveau på sygehuset havde jeg fået 3 indsprøtninger, så da var det normalt igen -men burde faktisk have været forhøjet hvis man så på min stressbelastning.

    Mit hårtab fortsatte faktisk indtil jeg begyndte at supplere med Q10 og vitamin E sammen med den mængde alfalinolensyre jeg tog i forvejen og også fik via hørfrøoliekapslerne. -Som jeg primært tager for Omega3-indholdets skyld, for at få både den animalske form via fiskeolie samt den vegetabilske via hørfrøolien som de altså her har renset for cadmium.

    Så derfor er det nok bare mit lod at guffe løs af de kosttilskud til jeg stiller træskoene.
  • Indstillinger
    Tak til jer begge to. Nu har jeg sendt jeres indlæg til ham, så kan han selv læse det.
    Han er samtidig dygtig til engelsk, så han kan også læse det vedlagte link.

    Ham vegetar, nej, nej, nej. Han spiser ikke grøntsager med mindre han bliver tvunget.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios

    Jeg er glad for, at du skriver noget om dine egne helbredsproblemer. Tak, fordi du deler dette med os. Det er selvfølgelig meget kompliceret at forstå, når man intet kender til den slags sammenhænge i forvejen. Men det er jo tilladt at læse det én gang til ;o)

    Det glæder mig, at det er min omtale af Q10, der har inspireret dig til at tage det – hvis det vel at mærke gavner dig!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Asklepios har ret i, at det er bedst, hvis din bror bliver tjekket hos lægen, altså lige får undersøgt sin jernstatus. Og når nu lægen alligevel skal tjekke blodprocent med videre, så er det en god idé, hvis han også bliver tjekket for andre mangler.

    Når jeg skrev, at det også er skadeligt at få for meget jern, så er det bare, hvad jeg fik at vide i sin tid, da jeg havde jernmangel. Og så skulle jeg jo lige finde et sted, der skrev noget om, hvad der faktisk kan ske, når man får for meget jern, og dér valgte jeg, hvad der stod om det her på Netdoktor. Egentlig synes jeg, at det er lidt forkert, at Netdoktors artikler ikke angiver kilder til information, der måske er lidt kontroversiel, eller ny, eller måske snarere forældet! Men det har Netdoktor altså valgt, og så skal vi måske finde vores oplysninger andre steder end på Netdoktor!

    Men det rigtigste er altså, hvis din bror bliver tjekket.

    Og så skriver du, at din bror ikke spiser grønsager, med mindre han bliver tvunget!

    Jeg beklager, men når det forholder sig sådan, så vil det være vanskeligt for din bror at forbedre sit helbred ret meget! Og det må du gerne sige til ham!

    De fleste vil sige, at der altså ikke findes nogen mirakelpille, der sådan lige kan kompensere for dårlige spisevaner!

    Q10 er tæt på at være en mirakelpille, efter min mening, og et tilskud af sunde fedtstoffer vil også være guld værd for både hjertet og de gigtplagede led. Og en god vitamin- og mineralpille også.

    Men hvis han virkelig skal forbedre sit helbred, mener jeg, at han desuden må ændre sin kost!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Q 10 ER en mirakelpille.
    For ca. 20 år siden begyndte jeg at tage Q 10.
    Jeg havde alle dage bidt negle, flovt, men der var ikke noget at gøre. Men pludselig blev mine negle så stærke, at jeg ikke kunne bide dem mere.
    Mit hår er mørkt og ikke gråt endnu, skyldes vel også Q 10.
Log in eller Registrér for at kommentere.