Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Til Kameliadamen

24

Kommentarer

  • Hej Lotte

    Når du mener, at du faktisk sover udmærket, så vil jeg ikke gå videre med at kigge på fibromyalgi og søvnforstyrrelser, men snarere prøve at finde ud af mere angående en eventuel sammenhæng mellem rygproblemer og søvnapnø. Man jo udnytte den mængde energi, man har, bedst muligt ;o)

    Men hvis der skulle være nogen, der er interesserede, vil jeg lige sige, at jeg søgte på ”sleep apnea” og ”back pain” på google, og at jeg med det samme fandt en side, der så ud til at være relevant for fibromylagi-ramte.

    Jeg aner ikke, om denne Internetside er seriøs, men her er et link til den:

    http://thesleepsite.com/content/view/42/50/

    Jeg bringer også et link til ”maskinoversættelsen”:

    http://translate.google.dk/translate?hl ... CFYQ7gEwBQ

    Det kan jo være, at andre kan bruge oplysningerne.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg tror alligevel, der måske kan være en sammenhæng - jeg vil i hvert fald tage emnet op med min læge.

    Tak skal du have.
  • Waauuuw.
    I forhold til de tanker og erfaringer jeg har gjort mig de seneste 8-10 mdr. er denne tråd dælme interessant.

    Jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel, og brud på begge hvirvelbuer i denne forbindelse.
    Derudover har jeg døjet med spændinger i skulder-/nakkeområdet i rigtig mange år.
    Og min tandlæge har flere gange ytret sig om, at jeg skærer tænder når jeg sover.

    De seneste år har jeg haft det ad h... til det meste af tiden, nul overskud, bare træt, næsten manglende overblik, svært ved at overskue at gå i gang med noget, en følelse af stress.
    I starten tillagde jeg det den kamp jeg kørte mod kommunen, men jeg fik førtidspension i slutningen af 2009, og problemerne var der stadig.

    I de seneste 5-6 år har jeg eksperimenteret med zoneterapi, og har efterhånden helt styr på hvilke punkter jeg skal behandle når nakken driller.
    Men siden sidste vinter har en muskel på venstre side af halsen, og ned mod skulderen, været stram og øm, varierende i styrke. Derfor fik jeg nogle behandlinger hos en fysioterapeut, hvilket ikke hjalp en døjt.

    Men i forbindelse med googling af nogle stræk-øvelser læste jeg om nogle homøopatiske tabletter, som skulle virke muskelafslappende, de hedder "Spascupreel" og er ikke særlig dyre, så de skulle da prøves.

    Sideløbende med zoneterapien begyndte jeg på tabletterne i midten af marts, og jeg kunne mærke en umiddelbar behagelig effekt af tabletterne.
    Da vi nåede midten af maj begyndte jeg at få det bedre, faktisk helt godt, følte mig nærmest lykkelig. :)

    Så da jeg fik tilbudt en længe ventet lejlighed i slutningen af maj tog jeg imod den, for jeg havde bare mod på det hele.
    Vi, mine 2 børn og jeg, flyttede i slutningen af juni, jeg havde været i fuld vigør med pakning og det hele, og flytningen klarede jeg over al forventning.

    Jeg var igang fra morgen til aften, med at sætte på plads, hænge lamper op o.s.v.
    Jeg kunne slet ikke kende mig selv, så meget energi har jeg aldrig nogensinde haft før.

    I slutningen af juli bliver jeg enig med mig selv om, at jeg må have gået rundt med en depression, som nu er lettet, og jeg følte mig mere afslappet i hele kroppen end jeg nogensinde før har prøvet.

    Så jeg mente jo ikke, at der var grund til, at fortsætte med Spascupreel.

    3 dage senere vågnede jeg om morgenen, totalt anspændt i hele kroppen, jeg lå på ryggen og min krop var spændt som en flitsbue (så tror da pokker, at min ryg gjorde ondt, det er jo det værste jeg kan byde den).
    Jeg havde helt glemt hvordan det var, at vågne om morgenen og være spændt i hele nakke-området.
    Andre morgener bed jeg tænderne helt sindssygt sammen når jeg vågnede.

    Jeg har altid ment, at jeg sov godt om natten, og var udhvilet om morgenen, når bare jeg fik min. 7 timers søvn. Men øøøøh...........

    Under flytningen var jeg gået i stå med zoneterapien, men den er jeg kommet igang med igen, spascupreel tager jeg også igen, men jeg bliver nok nødt til, at gøre begge dele lige så massivt, som jeg gjorde i foråret, for den der helt fantastiske effekt er ikke kommet igen.

    Mit store spørgsmål er så, hvorfor pokker jeg ligger og spænder så totalt sindssygt når jeg sover om natten.
  • Hej Trold

    Ja, hvorfor pokker ligger vi og spænder så totalt sindssygt om natten? Og hvilken sammenhæng er der mellem disse spændinger og nakke- eller rygproblemerne?

    Den slags spørgsmål er vi åbenbart nødt til selv at finde svar på. Lægerne er tilsyneladende ikke interesserede i at finde årsagerne til sygdom og heller ikke i at se sammenhænge mellem de forskellige helbredsproblemer.

    Fordelen ved flere forskellige alternative behandlingsmetoder er, at de ser organismen som en helhed og prøver at forstå, hvorfor helbredsproblemerne opstår, så der kan gøres noget ved årsagen til problemerne. Jeg er så dødtræt af, at det danske sundhedssystem er så opdelt – med vandtætte skotter mellem de enkelte specialer.

    De praktiserende læger har ikke tilstrækkeligt med tid til at se på patienternes helbredsproblemer ud fra et helhedssyn. Hvert enkelt problem betragtes for sig, og Guuud hvor jeg træt af at få at vide, at det hele skyldes overvægt og mangel på motion! Det er jo indlysende forkert!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg tror de unge mennesker, der uddanner sig til læger har en eller anden romantisk drøm om lige at skrive en recept eller ordne et brækket ben og blive godt belønnet og værdsat for indsatsen.

    De får et chok i virkelighedens verden. De mister gnisten og interessen og så er det kun pengene, det drejer sig om.

    Måske for mange mennesker går til læge med alt for små ting, som man selv klarede før i tiden, og så gider læger ikke mere. Ud med dig og ind med den næste.

    De fejler jo ikke noget i virkeligheden. !!!!

    Jeg blev da noget overrasket, da vi besøgte min søn. Det var inden han var blevet gift o.s.v. Han havde en "kæreste" sygehjælper, med et lille barn.
    Vi mødte lægen på vej op ad trappen. Han skulle sørme ind til min søn. Der rendte det lille barn rundt på gulvet iført næsten ingen ting. Hun var lidt forkølet, kunne jeg se.

    Lægen tog det roligt, undersøgte barnet og sagde hun var bare lidt forkølet. Jeg sagde, det er jo heller ikke godt, at lade hende trille rundt uden tøj på. Der er koldt nede ved gulvet.
    Sygehjælperen så på mig og sagde, jamen hun har jo feber, så skal tøjet af. Nej, sagde jeg, ikke i den situation. Lægen gav mig fuldstændig ret. Sagde farvel og gik.
    Jeg kunne nok ikke have taget det så roligt, som han gjorde. Hatten af.

    Jeg spurgte min søn, hvor hans fornuft var blevet af. Jo, han ville ikke blande sig, det var et nyt bekendskab, som heldigvis blev droppet. Undskyld.


    Så vi, hvor der er noget rigtigt galt bliver ladt i stikken. Alle fornuftige mennesker kan jo sige sig selv ingen på 10 min. kan stille en diagnose, når man virkelig fejler noget. Det er simpelthen umuligt og når lægen ikke får betaling for mere, så kan de jo kun være overfladiske.
  • "Ja, hvorfor pokker ligger vi og spænder så totalt sindssygt om natten? Og hvilken sammenhæng er der mellem disse spændinger og nakke- eller rygproblemerne?"

    Lige præcis.

    Kommer spændingerne p.g.a. rygproblemet eller er rygproblemet opstået p.g.a. spændingerne ?????????????

    Personligt er jeg ved at være nået dertil, at jeg tror det er noget i vores (min) personlighed, som gør, at vi/jeg reagerer med spændinger på mange ting.

    F.eks. har jeg haft mange problemer med mine tænder, en stor del af mine kindtænder er rodbehandlet.
    De fleste gange er det startet med, at jeg har haft voldsomme spændinger i nakken/ bageste del af halsen, uden at der tilsyneladende har været grund til det (har f.eks. ikke siddet i timevis med et strikketøj), efter 3-14 dage kommer braget så, altså de der infame smerter, som kun en tand, der skal rodbehandles kan give.

    Jeg har i nogle år anvendt Bach's blomstermedicin i forskellige situationer, både til mig selv og vores dyr, i enkelte tilfælde også til mine børn.
    For nylig er jeg blevet obs på, at remediet "Elm" måske kan være en god idé.

    I "Den store bog om naturlige lægemidler" står der bl.a. om Elm:
    "Mennesker, som har gavn af elm, er dygtige til deres arbejde og er stolte over dem selv og deres kald. De håber at udrette noget betydningsfuldt, samt tjene og være til gavn for hele menneskeheden. De søger og stiler efter det fuldkomne. Når dette mål synes uopnåeligt, kan de blive slået ud. Elm er mod disse korte øjeblikke, hvor man mangler selvtillid, hvor opgaven synes uoverkommelig. Elm genopretter troen på egne evner, så vi ikke behøver at stræbe efter en uopnåelig fuldkommenhed, men i stedet værdsætte vores egen indsats."
  • Jeg ved f.eks. jeg spænder i kæben på grund af dens stilling, det har min tandlæge fortalt mig.

    Det gav problemer med mine ører, hvor jeg i flere år henvendte mig til min læge og ørelæge for at få hjælp. Jeg var at betragte som en hypokonder.

    Indtil jeg en dag, da jeg igen forsøgte at få hjælp, mødte en ørelæge, som vidste hvad mine problemer skyldtes, nemlig spændinger i kæben.
    Stor var min lettelse, for det var sandelig ikke godt med de ører. Nu kunne jeg få massage og det hjalp.
    Og det hele skyldtes min kæbes stilling. Det samme led min mor af, så jeg havde arvet hendes kæbe eller en, der lignede.
  • Tjah, jeg ved jo godt, hvorfor jeg spænder om natten, nemlig fordi jeg indimellem ikke trækker vejret. Det, jeg ikke forstår, er, at det etablerede sundhedssystem er totalt uinteresseret i den slags sammenhænge.

    Når jeg har en sådan stiv og ufleksibel og derfor skrøbelig ryg, skyldes det de spændinger, der opstår, når jeg om natten kæmper for at få vejrtrækningen i gang igen, når der opstår pauser. Pauserne skyldes, at det centrale nervesystem ikke sender besked til åndedrætsmusklerne om at trække vejret.

    Alligevel siger min ellers flinke læge, at begge dele, altså både søvnapnø og dårlig ryg, skyldes mangel på motion. Og angående søvnapnøen mener hun endda, at årsagen er både mangel på motion og overvægt. Det kan da godt være, at jeg ifølge statistikkerne vejer 5 kilo for meget. Men jeg er altså kraftigt bygget og kan ikke lide at se knoklet ud. Desuden har jeg temmelig overudviklede muskler. Folk tror ofte, at jeg har været elitesvømmer, for det ser sådan ud. Det er bare musklerne, der især på ryg, skuldre og overarme er ret udviklede – måske på grund af alt det havearbejde, jeg laver, og måske fordi musklerne overudvikles på grund af alle disse spændinger?

    Men så er der problemet om, hvorfor mit nervesystem indimellem svigter, når der skal sendes besked til åndedrætsmusklerne i brystet og i maven. Man kan læse sig til, at det kan skyldes hjerteproblemer, og det har jeg jo. På den anden side kan man læse sig til, at hjerteproblemer kan skyldes søvnapnø.

    Problemet er, at hverken søvnapnølægerne eller hjertelægerne interesserer sig for andet end deres eget specialområde. De interesserer sig overhovedet ikke for sammenhænge eller årsager.

    Og der er problemet om, hvad hjerteproblemerne oprindelig kom af, men det er indlysende, for jeg har gået med en alvorlig og længe uopdaget jernmangel i en del år.

    Så årsagssammenhængen er ret klar for mit vedkommende: jernmangel gav mig hjerteproblemer (atriflagren). Hjerteproblemerne gav mig søvnapnø, og søvnapnø og hjerteproblemer forstærker gensidigt hinanden. De mange år med periodevis udeblevet vejrtrækning om natten har ført til muskelspændinger, der har gjort min ryg stiv og ufleksibel, sådan at jeg nu har rygproblemer.

    Alt det er ikke noget, jeg bare gætter mig til. Det er, hvad jeg kan udlede af videnskabelige afhandlinger, der ligger frit fremme på nettet.

    Men ingen læger er interesserede i at behandle mine helbredsproblemer som en sammenhæng. Det er systemet slet ikke gearet til.

    Sådan er det bare!
  • Nemlig!!!


    Om 50 år 100 år, så ryster læger på hovedet af denne tids uvidenhed. Sådan som det er sket og fortsat sker.
    Hvis kommende læger ikke absolut skulle have højeste karakter for at komme ind på lægeuddannelsen, så kunne vi måske få nogle, der også tænker selv. Hvorfor, hvordan og hvorledes.
    Hvem siger de højeste karakterer giver de bedste hjerner.

    Jeg har mødt højtuddannede mennesker, som i virkeligheden ikke var særlig kloge. Men gode til at lære udenad og huske, men forstod de hvad de lærte. Se det er spørgsmålet. !!
  • For mit vedkommende er jeg nået dertil, at jeg tror, at mine natlige spændinger, og meget andet, stammer fra stress.

    Jeg fik et gammelt ugeblad af min mor, Ude og Hjemme, deri var en artikel om stress, bl.a. stod der:

    "Er du stresset?

    I begyndelsen: Hjertebanken, tør mund, rystende og svedige hænder, en indre og knugende fornemmelse i maven.

    Når det bliver ved: Søvnproblemer, træthed i dagtimerne, gider ikke foretage sig noget, mister initiativ og virkelyst, træt af sit arbejde, og humøret svinger.

    Når det bliver alvorligt: Svigtende langtidshukommelse, har svært ved at være sammen med andre mennesker, uregelmæssig menstruation, kroniske maveproblemer, smerter, dårlig modstandskraft, forhøjet blodtryk, og overvægt."

    Samtlige symptomer fra "Når det bliver ved" kan jeg nikke genkendende til og et par stykker fra " Når det bliver alvorligt".

    Jeg har før haft god gavn af Bach's blomstermedicin, og syntes at kunne huske, at jeg derfra før har haft fat i noget om stress. Og da jeg kiggede på de remedier jeg før har blandet og brugt, kunne jeg straks genkende den mod stress, og kunne tydeligt huske, at jeg brugte af den sidste forår, hvor jeg havde det ganske skrækkeligt.

    D.v.s., at det sandsynligvis er blomstermedicinen, der er den manglende brik i mit puslespil (m.h.t. hvordan jeg havde fået det så fantastisk godt sidste sommer).

    Så nu er jeg begyndt, at bruge blomstermedicinen igen, sideløbende med zoneterapi og spascrupel, og afventer meget spændt resultatet.

    Hvis man vil læse om blomstermedicin kan jeg anbefale, at kigge på webwitch.info.

    De remedier jeg har blandet i forb. med stress er:
    Elm
    Jernurt
    Balsamin
    Vinranke
Log in eller Registrér for at kommentere.