Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stop med lykkepiller

24

Kommentarer

• Hej Amager

Jeg forstår dig sådan, at din angst og uro er kommet som en bivirkning fra den antidepressive medicin. I hvert fald er angst og uro en kendt bivirkning ved (visse former for) antidepressiv medicin.

Angst og uro er IKKE en kendt bivirkning far perikon, for der er nemlig normalt ingen bivirkninger overhovedet ved perikon.

Hvis du derimod mener, at din nuværende angst og uro ikke er en bivirkning, men så at sige ”din egen angst og uro”, stiller sagen sig lidt anderledes, hvis du vælger at skifte den lægeordinerede antidepressive medicin ud med perikon. For jeg har aldrig set nogen beskrivelser af, at perikon skulle være effektivt mod angst og uro.

Der er videnskabelige undersøgelser, der viser, at perikon er effektivt mod depressioner, men i de år, jeg har interesseret mig for perikon har jeg ALDRIG set det mindste tegn på, at perikon skulle være effektivt mod angst.

Men det gør vel heller ikke noget, for det er vel depression, du har, og den angst og uro, som er en bivirkning fra den lægeordinerede antidepressive medicin, må vel forsvinde, når/hvis du holder op med at tage medicinen.

Inden et eventuelt skifte, er det vigtigt, at den lægeordinere antidepressive medicin er ud af organismen.

Og så spørger du, om Udo’s choise (dvs. sunde, essentielle olier) kan forenes med antidepressiv medicin. Ja, det er der ingen problemer i. Jeg har endda set, at den kendte og respekterede psykiater Poul Videbech anbefaler fiskeolie ved depression. Det kan du se her:

http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

Der er tale om 14 råd til pårørende til depressive. Rådet om fiskeolie står i råd nr. 13.

Jeg har set, at Poul Videbech et eller andet sted har skrevet, at fiskeolie i sig selv nok ikke kan helbrede en depression, men den vil hjælpe den øvrige behandling til at virke bedre.

Og Udo’s Chois er jo en endnu bedre form for sunde olier end fiskeolie. Jeg tog det selv en overgang, men fandt det for dyrt i længden.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Tak for svaret. Du er vel nok udførlig.
    Jeg var ked af da jeg kom fra hospitalet. Var ligesom i en osteklokke. Derfor gik jeg på lykkepiller. Hvad angår min angst er det helbredsangst. Har måske haft noget før men det har aldrig været noget problem. Har ihvertfald aldrig nogen sinde i de 59 år spist hverken nervepiller eller noget. Har haft filteret til at slå de forskellige symptomer fra. Men efter operationen og begyndelse på lykkepiller er de dukket op med fuld kraft. Man kan sige at nu kan man lære at bearbejde angsten i stedet for at slå det hen. Men det er svært. Synes at kognativ terapi har været godt og mener jeg takler det rigtigt. Jeg skal bare have ro i kroppen.

Hvad angår perikon så er det måske ikke det rigtige for mig selvom jeg kan bearbejde angsten.
    Men hvad skal man så have af naturmedicin.
  • Jeg indrømmer på stedet, at jeg ikke har den store indsigt i det her - og at jeg ikke fuldstændigt til bunds har læst hele debatten, men jeg hæfter mig lidt ved dit sidste indlæg, hvor du skriver, at du ikke har haft brug for den slags medicin før du blev opereret; at du måske har haft en ansats til noget, men har kunnet håndtere det uden medicin.

Nu er du blevet opereret, og så kommer det hele op og du bliver ordineret antidepressiv medicin.

Nu er narkose jo ikke "bare lige" - har du talt med nogen om, at det kunne være netop den, der har givet dig disse symptomer? Dvs. at det kan være en forbigående tilstand til denne narkose igen er helt ude af kroppen? Og ja, det tager faktisk lang tid at få en sådan narkose helt ud af kroppen, men så er det, jeg ikke er helt sikker på, det er en god ide at du skal være yderligere medicineret.

Ja, det var bare en tanke; kan være den er helt irrelevant.
  • Godt du bringer det på bane. Jeg har aldrig været under narkose før. Har selv haft tanken om det kunne være noget med narkosen at gøre. Fik en rygmarvsbedøvelse og var helt væk. Hvordan kan man finde ud af det?
  • Hej,

Når vi kommer op i alderen bliver vi dårligere og dårligere til at optage vitaminer og mineraler fra kosten. Derfor er det ofte nødvendigt at tage et tilskud og noget tyder på at specielt zink er vigtigt for at forebygge cancer, diabetes, hjerte-kar sygdomme. Desuden er zink mangel en medårsag til udvikling af deperession.
    Hos os mænd er zink mangel grunden til at vi får forstørret prostata, prostata cancer og et lavt testosteron niveau.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 141003.htm

Hilsen Søren
  • Jeg kommenterer ikke Sorens indlæg, det har jeg ikke belæg for, men til Amager: Jeg ved det desværre ikke, men jeg tror beklageligvis aldrig, du får nogen læger til at indrømme det. Der skal du ud i den alternative verden.

Personligt har jeg en afsindigt dygtig akupunktør og zoneterapeut, der ved en masse om de ting, og som netop går ind og med sin behandling "renser" kroppen for disse giftstoffer.

Men - du går til noget terapi, prøv at forhøre dig lidt der.

Og - så går jeg nok ikke yderligere ind i denne debat, da jeg er på "gyngende" grund. Det var - som nævnt - kun en tanke omkring denne narkose, jeg havde, og derfor lige nævnte det. :-)
  • Hvor ligger den akupuntør og zoneterapeut du har?
    Jeg bor i København.
  • Du kan så ikke bruge min, jeg (og min akupunktør) bor ikke i nærheden, men der findes mange dygtige over hele landet. Søg evt. hjemmesider på google og læs om, hvad de har af uddannelse - der skal være omfattende og er vist lige så langvarig som et lægestudie. Jeg ved, at mange læger netop har taget skupunktur til sig, da de har erfaret, er der er noget om "snakken" - de har så taget et kursus, og jeg vil vove at påstå, at det så ikke er en krone værd.

Når du finder en, som virker lovende og troværdig - så ringer du og taler med vedkommende.

Måske andre har forslag og ideer til dig.
  • Nå ja. Jeg kan da foreslå dig at oprette en tråd under "Alternativ behandling" - og der forhøre dig, om nogen kender til nogle dygtige behandlere i dit område.
  • Hej igen
    Jeg er villig til at køre langt for at finde den rigtige. I hvilket område ligger han?
Log in eller Registrér for at kommentere.