Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hashimoto eller eltroxin

135

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej skrubbe - irriterende at man ikke kan se alle dine spørgsmål når man svarer . erfa får jeg fra belgien - men ens egen læge kan også give udleveringstilladelse så går man på apoteket med recepten og så henter de det hjem . som sagt har vi jo thyroid fra glostrup apotek og det kan være godt nok , problemet er blot at det ikke er helt så stabilt som erfa - men dog ikke så usikkert som eltroxin og eytorox . hvis du føler dig velbehandlet og alle dine prøver er fine - specielt T3 og frit T3 så er der jo ingen grund til at skifte - hvis du er en af de få der kan omdanne T4 til T3 . er dine tal ikke fine ville jeg ikke et øjeblik tøve med at bede om erfa .
  • Indstillinger
    Hej... Twinmum2
    Nu har jeg fået udl. mine nye pr. svar for TSH,Frit T3,Frit T4,Anti-Tpo
    det er dog lit svært at aflæse.
    TSH = 2.83
    P-Triiodthyronin total = 1.1
    P-Thyroxin total = 85
    P-Thyroid-peroxidase = 876
    Kan I måske hjælpe mig
    er i Eltroxon beh.
    men har det dårligt,har været i beh siden 2001.
    Hvordan får du ERFA ind i landet
    KH
    Binamor65
  • Indstillinger
    Hej
    Hvor og hvordan kan vi finde de læger som har forstand på behandling af hashimoto herhjemme eller i udlandet? Er der nogle som er i behandling i fx Tyskland?
    Min datter på 15 år har lavt stofskifte med hashimoto og jeg er bekymret for hendes velbefindende idet hun klager over hoved- og mavepine, dårlig hukommelse/koncentration, vægten osv. Hun er på Eutyrox 75 mg og i sommerferien prøvede vi selv med en lille stigning op til 100 mg, hvilket hjalp lidt på trætheden og noget hyppigere toiletbesøg.
    Sidst vi var hos børnelægen fortalte jeg ham om det naturlige stofskiftemedicin, det overraskede mig at lægen ikke kendte til dette!
    Er der nogle som har erfaring med det naturlige medicin og kan den også bruges til børn?
    På forhånd tak til jeres bidrag
    Tarkan
  • Indstillinger
    Grunden til at din læge ikke kender Erfa er at det ikke er et godkendt lægemiddel i Danmark. Det er formentlig ikke engang forsøgt registreret da det er en dyr proces og Danmark er lille kombineret med at FDA (hvad der svarer til den danske Sundhedsstyrelse) ikke har godkendt naturligt thyroid hvilket yderligere reducerer chancen for at Danmark vil godkende det.

    Synthetisk T4 regnes for mere stabilt og bedre i stand til at give en ens virkning og derfor holde patients nievau af T4/T3 mere stabilt end naturligt thyroid. Naturligt thyroid kommer fra dyr, grise tror jeg er mest benyttet.

    Ved ikke om det var en hjælp, men det var i hvert fald en del af forklaringen.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har over en lang årrække været i behandling for forhøjet stofskifte m lette øjensymptomer. Blev faktisk i 13 år behandlet med Thycapzol og Eltroxin. Min krop stressede helt vlld/rystede/svedte - jeg havde det rigtig dårligt.
    En læge på OUH blev meget chokeret over at min egen læge havde ordineret medicinen i så mange år. I samråd med ham stoppede jeg med alt medicin(blev langsom udtrappet) og idag er jeg reduceret fra 30 piller og ugen til kun 2 Thycapzol - altså 1/2 hver anden dag. Jeg kan mærke en stor forandring på kroppen - har fået det meget bedre.....men men antistofferne er der stadig.
    Jeg døjer rigtig meget med stive og spændte muskler. Går hver uge til fys for at holde kroppen "gående" - ellers låser muskler og led fuldstændig. Da begge mine søstre har det på samme måde uden at ha stofskifte problemer, har jeg aldrig tænkt det som en stor del af sygdommen. Det vil jeg virkelig tage til efterretning........syns jeg spiser sundt og har før i 3 år levet uden sukker/gluten og stimulancer. Det gjorde ikke den store forskel - men den gang fik jeg også mere stofskiftemedicin. Jeg vil igen prøve ...........og håber jeg kan få styr på mine stadig stigende antistoffer.
    KH LH
  • Indstillinger
    Hjælp kæmper med mit helbred samt læger. Hvilken læge vil hjælpe mig jeg får mere og mere Eltroxin og får det dårligere og dårligere.....
  • Indstillinger
    Jeg har lige fået konstateret at jeg har lavt stofskifte. Jeg fik i 1995 radioaktivt jod fordi jeg havde for højt stofskifte og havde diagnosen Basedow. For 4 år siden blev jeg ramt af stress og depression og har været på lykkepiller lige siden og har ikke i min vildelste fantasi forestillet mig at det måske kunne være mit stofskifte. Jeg har jævnligt fået tjekket stofskiftet ( t4) som har været ok,... og aldrig t3. Min læge viste ikke at det var nødvendigt. Det var ved et tilfælde at jeg opdagede hvor vigtigt det er. Og det var for lavt (1,2) nu er jeg sat på medicin ,Euthyrox, men det virker ikke og derfor har jeg bedt min læge om at hjælpe mig til at få Thyeoid. Hun viste intet om det, men vil nu undersøge muligheden for at hun kan udskrive det til mig.
    Jeg er faktisk dybt chokeret over hvor lidt lægerne i Danmark ved om dette her. Hvis det ikke havde været fordi Helle Sydendal havde skrevet bogen: Få livet tilbage, havde jeg aldrig tænkt at det var lavt stofskifte jeg havde. KÆMPE TAK TIL HELLE. Og nu er jeg fast besluttet på at jeg vil have mit liv tilbage. Jeg ved nu at jeg lider af den autoimmumsygdom som hedder Hashimotos Thyreoiditis og at det er mig selv som skal finde vejen til at jeg kan få det bedre. Derfor har jeg idag meldt mig på banen her i dette forum fordi det er dejligt at have nogen at dele det med. Er der nogen af jer som kender en god indokrinolog ????
    De kærligste hilsner til jer derude.
  • Indstillinger
    Hej alle.
    Ved I godt at der på fb. er grupper som støtter og råder hinanden i denne sygdom???
    Stofskifte.dk på fb. eller
    For alle med stofskifte problemer eller
    Det forbandet stofskifte eller
    Stofskifte bivirkninger af ny Eltroxin ???
    Kom bare plads til alle :-)))
  • Indstillinger
    Der er nok mange som ikke har lyst til at snakke om problemer med sygdom et sted hvor man ikke er anonym og hvor f.eks. ens nuværende og evt kommende arbejdsgiver kan læse med helt eller delvist.
    Desuden laver fb ofte om på hvem der kan læse hvad oma.
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Peter :-)))

    Nogle af grupperne er lukket.
    Det er rart at give hinanden gode ideer til et evt.kommende videre forløb.
    Jeg selv har lige skiftet præp. til Thyorid.
    Men valget er jo op til den enkelte borger i DK.
Log in eller Registrér for at kommentere.