Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ubehagelig LUGT: hjælp

124

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lad os lige høre lidt om, hvordan det er hjemme hos dig...
    Hvordan luftes derud?
    Hvordan tørres tøjet? Tumbler? Tøjsnor uden for? Stativ inden for? i hvilket lokale?
    Hvordan trives potteplanterne?
    Hvordan med katte? hunde? andre dyr? altså inde eller der hvor tøjet tørres.

    Nu er det ikke for at snakke uden om.... Men lugt hos en person behøver ikke være personen selv, det kan jo være fx hvis tøjet tørres i fyrrerummet..
    Dit rene tøj hænger sammen med fars tøj fra stalden...
    Dyr kan strinte....
    Potteplanter han hjælp på dårlig lugt... men kan også skabe den selv...
    Tøjet er måske ikke tørt når det pakkes ned...

    Hvordan med kostvaner? mange krydderier?

    Prøv at tænke over det...
  • Indstillinger
    det er mærkeligt at du ikke kan lugte hvor lugten kommer fra, det burde man kunne gøre lige som alle andre kan lugte når det sveder under armen, ud fra munden dårlig ånde eller lugt fra tøjet fra mad eller smøger eller fra kønsdele o.s.v. Når lægen siger at han ikke kan lugte noget så er det enten fordi du ikke lugter hverdag eller det bar nogle tanker du har om dig selv. Prøv at lugte hvor lugten kommer fra eller få en til at lugte dig alt fra håret til fødderne det må komme fra et eller andet sted.
  • Indstillinger
    Jeg ved godt, jeg "skælder lidt ud" - og nej - det kan jeg ikke tillade mig, for selvfølgelig har du et alvorligt problem, og selvfølgelig tror også jeg på dig - men jeg har i stort set alle mine indlæg prøvet at få dig til at tænke bare en anelse positivt.

    Du har fået det ene bud efter det andet af flere velmenende mennesker, men det eneste, du virkelig holder fast i, er det ene indlæg, hvor der er en henvisning til en uhelbredelig sygdom, alle andre forslag og ideer er du afvisende overfor.

    Ingen - heller ikke du kan ane om du har denne uhelbredelige sygdom, men det hverken kan eller bør være dit udgangspunkt - og det virker det meget som om, det er hos dig. At opgive på forhånd er faktisk den værste "sygdom" man kan have.

    Du skriver "Men jeg tror at problemet er udslip..." - Alle mennesker skal slå en prut - nogle ofte end andre, hvilket er meget normalt - og det er også meget normalt at sådanne prutter kan lugte forfærdeligt. Derfor bør man anstændigvis lige gå afsides, når man skal slå et prut - og også lige være for sig selv, til den er "dampet af". Sådan går jeg da også ud fra, du opfører dig? Du sidder vel ikke og fiser lige op og ned af andre mennesker, vel?

    Så den bemærkning fra dig, er jeg lidt i tvivl om.

    Du skriver også "Folk omkring mig er begyndt at tro at jeg ikke vil kontakte dem mere, fordi jeg altid undgår dem når jeg ser dem. "

    Ja, det fortæller mig, at det altså ikke er alle, der ikke vil være sammen med dig. Hvis du lugtede så fælt, som du selv mener, så ville disse mennesker jo være glade for at du holdt dig væk, og da ikke undre sig, vel?

    Der ER altså nogen, der godt kan lide dig, og gerne vil dig. Det er DIG og ikke din lugt, der skubber disse mennesker væk. Du skriver gentagne gange, at det er DIG, der går væk -ikke andre, der går væk fra dig. Tænk lidt over det.

    Du har ikke nævnt din alder, men da dit problem startede for fire år siden i 9. klasse, så kan du jo ikke være ret gammel. Jeg ved ikke, om du stadig bor hjemme, men hvis du ikke gør, så kan det kun være kort tid siden, du flyttede hjemmefra. Du nævner intet om dine nærmeste, din familie, dine forældre - sidder de også og trækker vejret med besvær, når du er i nærheden? Er der slet ikke nogen af dine allernærmeste, der har fortalt dig, at du lugter?

    Jo - jeg tror bestemt, du har et lugtproblem, og jo, jeg tror også, du skal have gjort noget ved problemet, men jeg tror desværre også, at du lader dette problem styre dit liv alt, alt for meget - og derfor skal du have noget hjælp.

    Så jo - også jeg tager dit problem seriøst - men jeg er også ret overbevist om, at du har nogle andre - og mere alvorlige problemer.
  • Indstillinger
    @Nada og Mandarg.
    Til spørgsmålet om hvor lugten kommer fra: Jeg har fra start skrevet at lugten er af afføring.
    Men for at slå det helt fast kommer det fra bagdelen. Jeg tror ikke lugten af afføring kan komme fra andre steder.
    Jeg er ret overbevist om at det ikke skyldes tøj, måden at vaske eller opbevare tøj eller lignende derhjemme. Intet af det vil give lugten af afføring.
    Derudover har vi ikke dyr derhjemme.

    Som jeg har nævnt tidligere skifter jeg også tøj og undertøj hvert eneste dag.
    Lugten kommer ikke fra tøjet, sko, strømper, håndklæde osv. Det kommer fra mig selv.

    Med hensyn til kost.. Jeg spiser nok megt æg og pølser. Hvis jeg skulle pege på noget jeg spiser mere end andre ting. Derudover kan jeg lide mad med chili.
    Og jeg drikker også Cola elle lignende ofte.
    Jeg løber nogle gange om ugen.

    @Lotte. Selvfølgelig mente jeg ikke prut med udslip. Det ville jeg aldrig gøre.
    Det jeg mente var om der udslip af afføring uden at jeg vidste eller lagde mærke til det. Når jeg kom hjem fra skole forsøgte jeg med at tørre mig og kunne se en 'let' brun farve streg. Det fortalte jeg til lægen, men han mener at det er normalt. Han undersøgte også min bagdel og fortalte at det så normal ud.

    Jeg tænke om lugten kom fra min tarm måske. Kan det ikke være en mulighed?

    Og med hensyn til om mine venner eller familie har sagt om jeg lugtede, så har de sagt det når jeg har været ude at løbe og hjem igen, men der er det normalt at man lugter af sved. Men jeg har min søster sige jeg stank forfærdeligt og en blanding af sved og 'noget andet'.
    Og min mor har sagt jeg skal lufte mere pga. der er 'underlig' stank på mit værelse.
    De har ikke før sagt 'du lugter af lort' og det tror jeg ikke de gør for ikke at såre mig. Og self. fylder det meget i mit liv. Forestil dig at sidde ved en og han begynder at trække vejret med besvær og må jo helt sikkert tænke at jeg stinker.
    Det værste er at jeg er begyndt at lytte efter ligeså snart jeg sætter mig ved en og er hele tiden opmærksom på det..

    @Nada. Det er ikke tanker jeg har om mig selv.. Det er alt for mange overhørte samtaler mellem mine klasse kammerater der er bevis på at det ikke er.
    En gang var vi udenfor i idræt, og nogle af mine klassekammerater stod og snakkede. De havde ikke set mig så de snakkede og fortælle hinanden om jeg lugtede.
    Og på et tidspunkt blev de klar over at jeg stod de, vi fin øjenkontakt, jeg gik ind. Vi snakkede ikke om det igen men ham der havde sagt forsøgte at gøre det igen.

    Jeg har fornemmelsen af at folk gerne vil snakke med mig. De opsøger mig selv.. Men de vil ikke sidde ved mig eller tæt på mig. Det har jeg set mange eksempler på.

    Og igen tak for at i har skrevet alle sammen.. Det er en stor hjælp for mig og hjælper mig med at komme igennem dagen fordi jeg har nogle jeg snakker om det med, og det er jer.
  • Indstillinger
    vasker du din røv efter afføring? for der kan være rester tilbage hvis du kun tørrer dig med papir så det kan godt lugte.
  • Indstillinger
    Nej... Gør du da det?
  • Indstillinger
    Jeg ved naturligvis ikke, hvad Nada gør, men jeg gør faktisk - især da, hvis ikke jeg er helt sikker på, at have fået alt væk med papiret.

    Det er ikke bare almindeligt - men yderst almindeligt- at man enten alligevel ikke er 100% færdig "på potten" og der derfor lige kommer en lille bitte ekstra lort ud, og den kan da sagtens lugte. Det er lige så almindeligt, at der sidder en rest bagefter.

    Og ja - for de fleste er det almindeligvis ikke noget problem, men helt ærligt, hvis du nu i fire år har døjet med et lugtproblem, og nu har udviklet voldsomme psykiske problemer, så er det da fuldstændigt indlysende, at du sørger for at dels sikre dig, at du HAR fået det hele med ud, når du er på WC -dvs. lige sidder et minut mere, dels sikrer dig, at du får det hele tørret væk.

    Sørg da for at altid have en pakke - helst uparfumerede - vådservietter i lommen, så du lige kan vaske dig ren.

    Ja, - det må du undskylde, men lige netop denne simple ting, troede jeg da, du for længst havde på plads. Nu svarer du - nærmest helt paf - at SELVFØLGELIG vasker du dig ikke ren efter toiletbesøg.

    Nej - det er nok ikke HELE dit problem, men helt ærligt - det burde da være det allerførste sted, du sætter ind.

    Og - hvis du har problemer med, at der kan komme lidt efter nogen tid, ja men så vasker du lige efter en gang til lidt senere.

    I øvrigt, så bør du da tale med lægen om det handler om din lukkemuskel, der ikke lukker helt tæt.
  • Indstillinger
    Jeg har tænkt på det før. Og jeg har prøvet at vaske et par gange uden succes.
    Men det er ikke noget jeg gør tit eller har gjort tit.

    Men i dag afprøvede jeg så om morgenen. I bussen da jeg sad ved en bekendt var der ingen problemer, vi sad og snakkede og jeg kunne ikke se nogetvi hans reaktion. Normalt plejer han ikke at sige meget og vende sit andigt fra min side. Så det hjælp.. og heller ikke ingen problem i forelæsningen.

    Men så ved 10-tiden kunne jeg selv lugte en klam lugt og kunne også ved mine sidemænds reaktion at han også kunne. Og har fortsat hele dagen..

    Jeg tror problemet er at jeg er meget behåret og det gør at der er svært at være helt ren bagefter dernede. Det sagde jeg til lægen også, men han tror ikke det er problemet..

    Og hvad mener du med at jeg har udviklet store psykiske problemer? Det mener jeg ikke selv.. jeg er derimod blevet meget paranoid. Jeg tror at folk snakker om mig, og hvis der er nogle, der hvisker noget til hinanden tænker jeg at det må være mig, de snakker om.
    Men alt det skyldes det her problemet.. hvis det forsvinder, vil jeg ikke længere være sådan. Så behøver jeg ikke være bange for at sætte mig ved andre og jeg kan være sammen med andre.
    Jeg har aldrig været god social.. hverken i folkeskolen, gymnasiet eller nu jeg er kommet i universitet. Tror en stor del af det skyldes, at jeg forsøger mig at holde mig langt væk fra folk. Jeg kan lide at være alene. Også når jeg er hjemme.
  • Indstillinger
    Ja selvfølgelig vasker jeg efter afføring hverdag ellers havde jeg ikke skrevet det hvis jeg ikke gjorde det. Men nu er det dig der har et lugt problem og ikke mig så synes det er mærkeligt at du spørger mig om det når det er dig der søger råd her. Vi kender dig ikke, vi ved ikke om du lugter eller hvordan du lugter vi lever ikke med dig 24 timer. Det eneste vi kan gøre er at komme med råd som du skal prøve at se om det hjælper. Du skrev tidligere at lugten kom efter du har barberet dig. Har du så prøvet at barbere området igen så du bliver helt fri for hår. Det kan være du sveder meget og når du er så meget behåret kan det godt stinke. Du kan få det fjernet hos en kosmetolog med voks det tager lidt tid at vokse igen og håret bliver også fin når det vokser ud igen. Du kan at gøre det en enkel gang og se om det hjælper. Hvis det hjælper så har du i hvert fald fundet løsning på problemet. Men du skal stadig vaske dig efter hver eneste afføring for du siger selv at det hjælper.
  • Indstillinger
    Grunden til jeg spurgte var fordi jeg ikke vidste om det var normalt at man gjorde det. Jeg kender ikke nogle der gør det, men igen selvom folk gør det, er det jo ikke noget, de går og snakker om. Jeg håber ikke jeg stødte dig ved at spørge om det.. det var ikke min hensigt overhovedet.
Log in eller Registrér for at kommentere.