Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spondylolistese.

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Trold.

    Tror også man skal passe meget på sig selv og sin ryg operation eller ej. Vi skulle jo gerne holde nogle år endnu. Kan ikke huske om du også har stenose - spinal eller rod - ensidigt eller dobbeltsidigt? Der er stor forskel på om det er rodkanalstenose eller spinalstenose. Prognoserne for op af spinalstenose er rimeligt gode, det er de vist ikke for rodkanalstenose. Hvor mange smerter/føleforstyrrelser har du i benene i dag?
    Jeg har fået at vide at center for rygkirurgi har modtaget min henvisning i dag, så nu det bare at vente. Min jobafklaring er sat midlertidigt på hold, der var opstået en kommunikationsbrist mellem sagsbehandler og jobafklaringsteamet. Passer jo sådan set fint nu hvor min ryg- og bensmerter er helt uudholdelige og jeg endnu ikke er afklaret med op. Har gode erfaringer med pilates - det foregår i roligt tempo og man kan bare gradbøje/undgå de øvelser vi ved ikke er gode for vores rygge. Man får styrket muskelkorset også de små, indre muskler. I starten er teknikken lidt svær, men man vænner sig hurtigt til det og bliver helt afhængig. Jeg har gået et par gange om ugen af 1½ time, hvor der også var lidt konditionstræning med og om sommeren lidt stavgang, hvilket min ryg havde det super med.

    mvh. nsk
  • Indstillinger
    Jeg har "kun" fremadglidning af en lændehvirvel, mere præcist dobbeltsidig arcolyse med fremadglidning L4/L5, og et par klemte discs i samme område.
    Sædvanligvis har jeg sjældent nogen føleforstyrrelser, men hvis jeg overanstrenger ryggen får jeg føleforstyrrelser i fødderne.
    Om vinteren går jeg altid i hjemmestrikkede strømper, og i sådan nogen kan der af og til samle sig en stor nullermand. Engang kunne jeg mærke sådan en nullermand, men da jeg ville fjerne var der ikke nogen, men jeg kunne s'gi mærke den selvom jeg havde taget strømpen af. ;););)
    Men hvis jeg cykler op ad en stejl bakke, så er der en god chance for, at iskiasnerven driller næste dag.
    Jeg har fået indtryk af, at dem (med spondylolistese), som har mest glæde af en operation er dem, som har haft et kort forløb, altså hvor der er gået kort tid fra lidelsen er opstået og til den er blevet operationskrævende.
    Jeg vil ønske dig helt og lykke med din forestående operation, håber det bliver rigtig godt, men husk, at passe godt på dig selv, du kan ikke forvente, at andre gør det.
    Hvis du får problemer med jobcenter, sygedagpenge ell.l., så kan jeg anbefale dig, at kigge ind på K10.dk .
    HilsenTrold1
  • Indstillinger
    Hej Trold.

    Ville bare lige komme med en tilbagemelding på min samtale med neurokirurgen for et par uger siden. Han sagde ud fra mine scanninger og røngten 70% succesrate for at jeg kan få det væsentligt bedre efter en operation. Jeg har valgt at tage skridtet og skal opereres i morgen på privathospital - de tager det hele stenosen, spondylolistesen og aflastning af en prolaps i et hug. Er meget spændt og nervøs og håber i sagens natur at jeg har truffet den rigtige beslutning. Mine smerter er i hvert tilfælde selv på morfin og garbapentin så slemme at jeg kun kan håbe på en hvis form for lindring og et bedre funktionsniveau. Jeg må bare gøre alt hvad jeg kan for at passe på mig selv - selv om jeg er i kommunens "hænder". Kirurgen sagde 3 måneders genoptræning før man ville kunne genoptage sit job (hvis jeg havde et) - alt efter hvilken type job der er tale om - og 6 mdr. før man kan se sit endelige funktionsniveau. Jeg vender tilbage senere med forhåbentligt positivt nyt.

    Mvh. Nina
  • Indstillinger
    Hvis du har smerter, prøv iplikator. Det er en akupressur matte, veldig effektiv. Det hjelper å lindre smerte, og slappe av.
    Se her dolorfree.com/en
    Lykke til
  • Indstillinger
    Nina, jeg håber, at din operation er gået godt og, at du kan mærke fremskridt.
  • Indstillinger
    Hej Trold. Tak for din besked:-).

    Min operation er som sådan gået godt og min ryg er absolut mere stabil - kan nu både vende mig i sengen og komme op fra rygliggende stilling. Til gengæld har jeg store problemer med at sidde ned - har måttet købe dyr specialstol og kan stort set ikke sidde på andet. Kan kun køre bil korte distancer. Kan til gengæld fint cykle på min egen damecykel - men ikke på motionscykler. Kan gå lange ture, stå og ligge. Når jeg sidder ned sover mit højre ben og fod lynhurtigt. 3 af tæerne summer/sover næsten hele tiden og har lige som dig fornemmelsen af at have sokkenuller mellem to af tæerne uden at der er noget - ret irriterende. Har måttet opgive den kommunale rygskole grundet smerter og nerveforstyrrelser, så har gået individuelt hos en fys og skal starte på hold for kroniske smertepatienter i næste uge. Starter også i smertegruppe på Bispebjerg her i august. Fyssen mener ikke at jeg kan klare rygskole foreløbigt og kan også kun sige at det var endnu en dårlig erfaring med spndylolistese og styrketræning!! Skal til møde med fagforening og kommune på torsdag, da jeg falder for varighedsbegrænsningen af mine sygedagpenge om nøjagtigt en måned. Håber på forlængelse, da jeg jo ikke er færdigbehandlet og genoptrænet, men tror ikke meget på det. Så ender jeg på gensidig forsørgelse, som det jo så fint hedder - altså uden indtægt og med to mindre børn i husstanden. Vil forsøge at få tilkendt fleksjob, men den nye lovgivning gør det jo nærmest umuligt at få og dernæst at leve af. Min egen læge mener jeg bør have pension. Kommunen mener jeg bare skal ud i fuldtidsjob på almindelige vilkår, så der er jo lidt af et spænd imellem det. Jeg har ikke kunnet passe et fuldtidsjob i over 7 år, så hvordan det pludselig skulle kunne lade sig gøre nu er mig lidt af en gåde!! Jeg kan stort set ingenting herhjemme af almindelig husholdelse - købe ind, lave mad og gøre rent etc. Kan klare lidt tøjvask og personlig pleje, så ved ik hvad jeg skulle have gjort hvis jeg var alene. Har udover ryggen en cyste i hjernen, tinnitus, kæbeproblemer og benigne fascikulationer (BFS). BFS er en udelukkelsesdiagnose og ikke sådan lige at få her i Danmark - og da slet ikke på Glostrup. Bispebjerg er et af de få steder som kender og anderkender diagnosen, men det er svært at blive henvist dertil. Det giver muskeltics, kramper, spasmer, føleforstyrrelser, sitren, brænden/stikken i huden, svimmelhed ømme/ stive muskler som hurtigt udtrættes og smerter. Jeg har haft det i 2 år nu og det er en tilstand som svinger meget og kan være utroligt invaliderende. Jeg har spasmer i alle tænkelige muskler on/off i hele kroppen, føleforstyrrelser i ansigt og arme som prikker og summer hele tiden og mange smerter. Går i varmtvandsbassin 2 gange om ugen på eget initiativ og for egen regning samt får massage, zoneterapi og akupunktur og til tider kraniosakralterapi. Håber ikke jeg skal bruge 10 år på at kæmpe med systemet som du har måttet - så kommer vi da til at sælge alt hvad vi ejer og har og i værste fald blive skilt. Jo systemet og lovgivningener lige til at blive syg af!!

    Mvh. nsk1974
  • Indstillinger
    Det gør mig rigtigt ondt, at høre om din tilværelse.

    M.h.t. dine sygedagpenge vil jeg kraftigt anbefale dig, at melde dig ind på K10.dk , mange af brugerne derinde har selv kæmpet med det sociale system og mange af dem er rigtig godt inde i sdp-reglerne.

    Hvis det f.eks. kan slås fast, at du ikke kan vende tilbage til det ordinære arb.marked, så mener jeg helt bestemt, at der er mulighed for forlængelse af sdp, indtil det er fastslået, om du skal på fleks eller førtidspension.

    På forsiden af K10.dk er der et link til reglerne om sdp, i venstre side, ikke ret langt nede.

    Når man skal kæmpe med kommunen er det vigtigt, at man selv sætter sig ind i regler/lovgivning på området, da kommunerne først og fremmest tænker på deres egen økonomi.

    Hvis du ikke allerede har fået det, så vil jeg anbefale dig, at bede om aktindsigt, formular til formålet findes på K10, under "Nyttige Links".

    Og hvis du skal aflevere noget på kommunen, så aflever det personligt ved skranken og bed om en kvittering på, at de har modtaget det.
    Ting har det med at forsvinde.

    Og hvis de kommer med påstande som lyder underlige, så bed om, at få det på skrift.
  • Indstillinger
    Hej Trold.

    Jeg har meldt mig ind i K10 på din anbefaling allerede før jeg blev opereret. Jeg har bedt om aktindsigt flere gange både mundtligt og skriftligt uden held, men da min fagforening så søgte på mine vegne kunne de godt få noget!! Ja, papirer har det med at forsvinde i ens sag. Jeg overvejer at kontakte en privat rådgiver til at føre min sag. Det koster godt nok nogle penge, men spørgsmålet er om jeg har råd til at lade være. Lang sagsbehandlingstid og ankesager kan jo også komme til at koste mig dyrt. Vil også kontakte hospitalet som opererede mig og bede om en kontrolscanning, for at se om alt sidder som det skal derinde. Jeg kan ikke vente i månedsvis på det offentlige mere!! Kan slet ikke se hvordan kommunen kan forsvare ikke at forlænge mine sgd sålænge jeg ikke er færdigbehandlet og færdig genoptrænet. Min tilstand betragtes jo fortsat ikke som stationær - må de så overhovedet sende mig i arbejdsprøvning? Venter på at få lavet ressourceprofil, der bl.a. skal ligge til grund for beslutningen om en evt. forlængelse af sygedagpengene. Blev visiteret til jobprøvning allerede i februar selv om jeg måske skulle opereres og der ikke var lavet ressourceprofil.

    Ja, man skal nærmest selv være både jurist, socialrådgiver og journalist for at kunne klare sin egen sag.

    Takker endnu engang for dine tilbagemeldinger og går nogle lange ture hver dag - det er nemlig godt!!
  • Indstillinger
    Ja, nogle lange gåture er godt, hvis/når man kan klare det. ;)

    En lang gåtur er god for rygmusklerne og så tænker man så godt når man er ude i naturen. :)

    Hvis du vælger at hyre en privat rådgiver ell.l., skal du se dig godt for, ikke alle er hvad de giver sig ud for.

    På K10 er der en, der virker både god og reel.

    Men hvis du skriver om din sag på K10, så er jeg sikker på, at du selv vil kunne blive klædt på til, at kunne klare opgaven.

    M.h.t. din manglende aktindsigt burde du have klaget til jobcenterchefen, dernæst til samtlige byrødder.

    Ofte er det allervigtigste, at man får vist, at man kender både sine rettigheder og sine pligter, at man ikke finder sig i hvad som helst.

    De fleste oplever, at det er en jungle, at skulle sætte sig ind i love og §'er, sådan har det også været for de fleste brugere på K10, men når man får det serveret lidt af gangen og ofte skåret ud i pap, med direkte link til det man skal bruge, så er det ikke lige så uoverskueligt.

    Det er rigtig godt, at du har din fagforening med på banen, men alligevel er det en god idé, at du selv sætter dig ind i tingene, fagforeningsfolk kan også lave fejl. ;)
  • Indstillinger
    Redigeret 10 januar, 2013, 07:58
    Hej, Jeg er 17 år og har spondylistese på lændehvirvel (S1/L5)
    Den er en skade der er sket for et halvt år siden.
    Jeg har ikke de store smerter døgnet rundt, men jeg får af og til sådan nogle smerter at, føler jeg skal besvime.
    Jeg er ikke fået en operation endnu, kommer forhåbentligt snart en, da jeg kan kun lindrer smerterne lidt med 3 Panodiler og 1 Ibumetin før jeg har det nogenlunde igen.

    Men har være til kiropraktor, hvor han sagde han ikke kunne gøre noget ved det.. Det eneste jeg kunne gøre var at, træne muskelgrupperne op, som er på ryggen. (Jeg træner hver aften)

    Spiser derimod også fiskepiller, da jeg fik at vide at, det hjælper på bruskedannelse, så det kunne hjælpe på lændehvirvel.. Således også alle andre steder med brusk.
Log in eller Registrér for at kommentere.