Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kramper i ben

Redigeret 22 marts, 2015, 15:05 i Åben debat om smerter
har været til læge i mange år.og har fået kinin.for meget stærke kramper i mine ben.skal flyve op af min seng hver nat.og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.for kinin hjælper ikke jimmi næstved
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min mor havde krampe i sine ben om natten. Et zinktilskud havde god effekt.
    Sørg også for at få vitaminer.
  • Indstillinger
    Redigeret 25 juni, 2011, 02:34
    Hej Jeriksen

    Jeg har aldrig hørt, at man bruger kinin mod kramper. Men jeg søgte lige oplysninger på kramper sammen med ordet ”kinin”, og den er god nok. Men kinin hjælper åbenbart ikke hos dig, og så skal der jo gøres noget andet.

    Kramper skyldes ofte skæv saltbalance. Med ordet "salt" mener man ikke udelukkende de kemiske stoffer, der indgår i almindeligt køkkensalt, men derimod en hel række mineraler, så som kalium, natrium, calcium og magnesium og flere endnu.

    Har du ikke fået taget blodprøver til undersøgelse af, om du har ubalancer? Hvis du mangler et eller andet, så skal der jo kompenseres for manglen. Ubalancer er ikke godt for helbredet. Kramper er ikke det eneste problem, som en skæv saltbalance kan forårsage.

    Jeg har selv døjet meget med kramper i benene, og hos mig har det hjulpet at tage magnesium (ikke magnesia!) som tilskud. Netop magnesium mener jeg ikke, at lægerne kan tjekke ved en blodprøve, men heldigvis er det ganske ufarligt at tage magnesium. Man kan ikke få for meget, og det siges, at mange danskere får for lidt magnesium via kosten. Magnesiumtilskud kan købes hos Matas eller i helsekostforretninger.

    Mange hilsner

    Kamliadamen
  • Indstillinger
    tak for svaret.vil prøve om det hjælper jimmi næstved
  • Indstillinger
    Rådet om zink fik jeg fra en sygeplejerske og det hjalp virkelig. Hun havde netop god erfaring med dette middel.
    Man skal naturligvis også sørge for alt det andet, som kameliadamen skriver.
  • Indstillinger
    tak for det gode svar.det vil jeg prøve.jeg ved så ikke.jeg spiser enormt meget salt og kryddrier har det nogle indflydelse.men vil trjekket min slat balance jimmi næstved.jeg spiser ca mellen 8til 12kg salt og kryderrier om året
  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Men det er jo ikke salt man skal spise.
    Du bør sørge for at få en vitaminpille med vitaminer og mineraler.
    Og hvis du vil tage mere zink / magnesium kan du købe det ekstra.

    citat
    Med ordet "salt" mener man ikke udelukkende de kemiske stoffer, der indgår i almindeligt køkkensalt, men derimod en hel række mineraler, så som kalium, natrium, calcium og magnesium og flere endnu.



    citat
    jeg spiser ca mellen 8til 12kg salt og kryderrier om året
    citat slut

    Det håber jeg da ikke, du gør. !!
  • Indstillinger
    Hej Jeriksen

    Ja, det kan bestemt godt være årsagen til dine kramper, at du spiser ekstremt meget salt!

    Almindeligt køkkensalt består af natrium-ioner og klorid-ioner, og hvis man spiser for meget af det, bliver saltbalancen forstyrret, sådan at man kan komme til at mangle andre vigtige stoffer, f.eks. kalium eller magnesium eller måske også zink.

    Prøv at læse følgende debattråd om kramper i benene:
    http://www.motion-online.dk/fora/index. ... opic=57250

    Her giver forskellige mennesker et bud på årsagen til kramper. Den 2. juni kl 10.27 er der en, der skriver:

    ”Min ven oplevede ofte kramper i benet. Han var så ved lægen og havde alt for meget salt i sig + han havde for lidt af et andet stof, mener det var magnesium, men er ikke sikker.”

    Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at gå til lægen og få taget blodprøver.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    tak for dine svar.det troer jeg også er en god ide.så jeg kan få styr over det.hav en god dag og en nu gang tak jimmi næstved
  • Indstillinger
    vil lige spørge hvor meget skal ens salt indhold være fra 1-10.vil være rart at vide.vil gå til læge og få taget en blod prøve.for jeg er sikker på at mit ligger enormt højt.da jeg som sagt spiser ca 8til 12kg salt og kryderier om året.som nogle har sagt kan det være der for at jeg konstand har kramper.og jeg mener enormt kramper. jimmi næstved
  • Indstillinger
    Jeg forstår overhovedet ikke hvad du mener med hvad saltindholdet skal være på en skala fra 1-10...????
    Det er noget vrøvl, men jeg formoder at du mener, hvad der er det normale saltindhold i blodet.
    Det er selvfølgelig ikke skalaer på 1-10 der bruges når man beskriver hvor stort indholdet af et eller andet er i blodet, men den specifikke mængde af det man måler for i forhold til en given mængde, fx. mmol/l.

    Der findes ikke ét svar for hvad saltindholdet skal være, for det afhænger af hvilken salt man måler efter... Det er jo ikke køkkensalt der flyder rundt i blodet.

    Du må tale med lægen om det når du kommer derop.

    Må jeg lige spørge, hvorfor du spiser så meget salt når du godt ved det er vildt usundt?
    Og ikke mindst:
    Hvordan i alverden har du regnet dig frem til, at du spiser omkring 10 kilo salt og krydderier om året?

    Her står, at hvis du udskifter køkkensalt med Seltin, og bruger samme mængde, så får du 50% mindre natrium, som er det skadelige. Og det smager ens.
    http://ekstrabladet.dk/forbrug/underlup ... 259631.ece
Log in eller Registrér for at kommentere.