Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Højt blodtryk: at være fanget i en ond cirkel

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    til Kamiliadamen ---ja jeg får en pæn coktail af medicin ---jeg får også Amlodipin det glemte jeg ---
    men jeg er jo ikke den eneste ---jeg hører tit at andre også får meget medicin
    tak for din undersøgelse --jeg er mere sløset kan jeg se --jeg har ikke tidligere gået så meget op i bivirkningerne ----men det er heller ikke rigtig --for jeg læser altid indlæggelses sedlen ---men jeg har ikke taget for givet --at jeg saktens kan være blandt de få som klan få bivirkninger ---så det må jeg have lidt mere styr på --venligst
  • Indstillinger
    Hej Solo
    Ja, det er en temmelig voldsom medicin-cocktail, du får. Og du har ret i, at der nok er mange, der får lige så meget.

    På lægesprog kaldes det polyfarmaci, når man får så mange forskellige slags medicin. Og sundhedsmyndighederne anbefaler, at medicinforbruges gennemgås en gang imellem med henblik på at finde ud af, om noget af det kan undværes.

    Du skriver, at den 6. slags er Amlodipin. Det betyder jo, at du faktisk får hele 4 slags blodtrykssænkende medicin. Som Persille har skrevet et sted, så er det efter sigende bedre at få en mindre dosis af to slags blodtryksmedicin end en meget stor dosis af kun én slags. Men du får hele 4 slags!

    Jeg husker nu, at du har skrevet, at du har problemer med noget hjerteflimmer. Måske er det derfor, at man har givet dig Zelo-sok, som jo nedsætter pulsen.

    Jeg har selv haft ét anfald af atrieflimmer (forkammerflimmer), hvor pulsen lige pludselig steg til 160. Jeg kom på sygehuset, hvor de fik hjertet til at slå normalt ved at give et stød (mens jeg var i narkose).

    Men jeg husker, at de først ville løse problemet medicinsk. Og de snakkede blandt andet om at give mig Zelo-Sok (eller en anden betablokker, jeg husker ikke hvilken). Jeg sagde med det samme, at betablokkere ikke kunne komme på tale, da jeg én gang tidligere havde fået en alvorlig depression af en betablokker. Og det respekterede lægerne, uden noget som helst vrøvl. På mig virkede det, som om sygehuslægerne var fuldt ud orienterede om risikoen for depression ved betablokkere.

    Ja, jeg tror, at de fleste læser indlægssedlerne, men egentlig ikke tror, at alle disse dårligdomme kan ramme netop dem. Selv tager jeg indlægssedlerne frem med mellemrum og studerer dem, for man glemmer nemt, hvad der står, hvis man ikke lige har de problemer, der er beskrevet.

    Jeg håber, at du og din læge finder ud af noget, så du kan få det bedre

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    til Kamiliadamen ---
    det er Hospetalet der har ordineret Zelo.Sok ----jeg var indlagt1 dag ---

    jeg var til en undersøgelse med min stomi ---så fik jeg taget et hjerte kardiogram ---og det var der de opdagede det ---men det er nu nogle år siden ---og min puls er fin ---så jeg vil tale med min læge om der findes --
    noget andet --eller om det er nødvendigt at blive ved med at tage det
  • Indstillinger
    hej kameliadamen 1. Hvis jeg må give et råd, jeg er ikke læge, men jeg ville få kontroleret mit stofskifte. Venligst Mitzi
  • Indstillinger
    Hej Mitzi

    Mange tak for rådet. Men jeg får faktisk kontrolleret mit stofskifte indimellem, når jeg alligevel skal have taget blodprøver i forbindelse med blodtryksbehandlingen. Mit stofskifte plejer at være normalt.

    Jeg forstår godt, hvorfor du tænker på lavt stofskifte, når jeg er så træt, og jeg desuden har det problem, at jeg får depressioner ved den mindste smule belastning, hvis jeg ikke tager et depressionsforebyggende middel.

    Træthedsproblemet har været der i ca. 10 år. Depressionsproblemet har været der i mere end 4 årtier. Jeg er blevet behandlet for forhøjet blodtryk i 19 år.

    Det går i øvrigt fint med at undvære det ene af de to slags blodtryksmedicin, altså det vanddrivende middel, som hedder Centyl. Jeg stoppede med det for ca. en måned siden. Jeg tror, at det er Centyl, der skaber i hvert fald nogle af problemerne.

    Mit blodtryk er ikke steget - snarere faldet, efter at jeg er holdt op med Centyl. Nu håber jeg, at jeg snart kan begynde at skære ned på den anden slags blodtryksmedicin, nemlig Amias. Men jeg tror aldrig, at jeg helt vil kunne undvære blodtryksmedicin. Mit håb er, at bivirkningerne ved medicinen vil aftage, hvis jeg kan nedsætte min dosis.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kamelia
    Du efterlyste andres oplevelser med og håndtering af blodtryksmedicinen.

    Jeg fik først centyl og ramipril og det tog noget tilvænning, men efter 3-4 uger gik det fint. Under et kontrol hos min læge, klagede jeg over hvide fingre, at jeg kolde dage dårlig kunne bruge mit pincetgreb. Jeg blev så sat på amlodipin. Puha det tog 3-4 uger inden jeg var tilvænnet, jeg havde det mærkeligt, som om jeg havde røget sjov tobak.

    Det kører nu godt uden større gener, jeg tager pænt mit to piller hver morgen. Men jeg er mere træt end før, jeg skal sørge for en god nattesøvn og er sengefærdig ved 10 tiden. Centylerne er vanddrivende og dem må jeg time, så jeg kan nå på toilettet i tide. Jeg skal også være bevidst om at få nok at drikke ellers bliver jeg svimmel, så det kan været noget af en balancegang. Det er hvad jeg mærker til dem i det daglige.

    Men da jeg for nylig var ude at rejse, droppede jeg dem enkelte dage, fordi det ikke kunne hænge sammen med toilet, flyafgange, lang kørsel på motorvej. Da jeg så tog dem igen, var de ekstra vanddrivende og jeg rendte hele dagen og den halve nat.

    Amlodipin giver lidt hævede ankler om aftenen, ikke slemt. Jeg påbegyndte dem om efteråret i støvlesæsonen og ved ikke om det var de varme stramme støvler, så nu må vi se her i varmen i sandalerne. Jeg er også tilbøjlig til at få lidt hovedpine.

    Som sagt er jeg heldig og tåler begge midler godt, men grundlæggende er jeg også irriteret over at jeg er nødt til at tage medicin, når jeg nu er sund og energisk. De forskellige tiltag, jeg selv tager, virker ikke synderligt effektivt, i hvert fald ikke så jeg kan droppe medicinen - mit blodtryk er lige akkurat ved det acceptable.
  • Indstillinger
    Hej

    Det er sørgeligt at næsten 1 million danskere har forhøjet blodtryk. I langt de fleste tilfælde skyldes det mangel på D-vitamin og magnesium. Omkring 100 µg D3-vitamin og 500 mg magnesium kan hjælpe de fleste og eneste bivirkning er et forbedret helbred.
    Jeg selv ligger nu omkring 100/70 efter jeg startede med tilskudet.

    nielshs1
  • Indstillinger
    Hej Nielshs1

    Jeg har gjort mig de samme erfaringer. Jeg har i snart 2 år taget 140 mikrogram d-vitamin og 400 mg magnesium citrat. Min blodtryk ligger nu på ca 98 over 62. (om morgenen endnu laver)
    Jeg har læst at urbefolkningen ved amazonfloden ligger på ca. samme niveau og de har ikke berøring med den vestlige livstil - så mon ikke det er helt normalt :-)

    kh/Bettina
  • Indstillinger
    Hej tintin

    Ja, det kunne godt tyde på at dit blodtryk er den normale værdi og at normalværdierne er sat for højt her i den vestlige verden.

    Carsten Vagn Hansen anbefaler følgende mod forhøjet blodtryk:

    Tilskud af ekstra D3-vitamin. Undersøgelser har vist, at udsættelse af huden for sollys, som øger kroppens egenproduktion af D-vitamin, sænker blodtrykket. Men det er kun i maj, juni og juli, at der er sol nok til dette, og der dannes kun mere D3-vitamin, hvis man få sol på kroppen uden at bruge solbeskyttende creme. Det daglige behov for D-vitamin er mindst 60-70 mikrogram, og en fjerdele af ale har behov for mindst 100 mikrogram (4.000 enheder) D3-vitamin dagligt (det naturlige vitamin). Der er ingen risiko ved dette. Der er ikke påvist skader ved dagsdoser på op til 250 mikrogram (10.000 enheder), som vi selv danner på en time om sommeren ved at få sol på huden..

    D3-vitamin er naturens førende blodtryksregulator, og det sker ved dels at nedsætte dannelsen af renin i nyrerne og dels ved af hæmme omdannelsen af renin til angiotensin II, der får blodtrykket til at stige. D3-vitamin er således en naturlig ACE-hæmmer. D3-vitamin modvirker også fortykkelse af pulsårevæggene og hjertet, og modvirker en forhøjelse af stresshormonet adrenalin samt af binyrebarkhormonet aldosteron, der hæmmer saltudskillelsen. D3-vitamin er ikke kun et vitamin, men også et hormon, som har stor betydning for immunsystemet (forebygger blandt andet autoimmune sygdomme og kræft) og alle vores organer
  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Jeg synes det er interessant at høre om dine erfaringer med blodtryksmedicin. Men det, jeg havde i tankerne, da jeg skrev mit første indlæg i denne tråd, var især at fokusere på ÅRSAGEN til blodtryksforhøjelse. For det allerbedste må jo være at gøre noget ved selve årsagen. Mit første indlæg kom godt nok mest til at handle om blodtryksmedicin, men det er jo, fordi jeg har så mange problemer med den medicin.

    Lægerne siger som regel: ”Vi kender ikke årsagen til forhøjet blodtryk.” Men hvorfor skulle der være kun én årsag? Jeg tror, at der er mange individuelle årsager, afhængig af den enkeltes levevis og livssituation.

    Det er da bestemt muligt, at du, Niels, har ret i, at en del tilfælde skyldes for lavt D-vitamin-niveau, eller at blodtrykket hos mange kunne bedres med et højere D-vitamin-indtag, end danske læger almindeligvis anbefaler. Men det gælder altså ikke for mig. Jeg har afprøvet D-vitamin som blodtryksmiddel, sådan som jeg har skrevet om i en anden tråd her på Netdoktor. Det var ingen succes, for mit blodtryk steg!

    En del tilfælde af forhøjet blodtryk skyldes sikkert, at der er belægninger inde i blodårerne, som følge af en usund livsstil. Men det gælder heller ikke for mig, for på sygehuset fik jeg at vide at mine blodårer er sunde og elastiske.

    Jeg synes, at det er påfaldende, at der fokuseres så meget på noget, der skal puttes i munden, når man skal sænke et forhøjet blodtryk. Jeg synes, at jeg har prøvet alt muligt: medicin selvfølgelig, og altså også D-vitamin, og desuden alle de gængse råd. Jeg holder selvfølgelig ikke op med at spise sundt, bare fordi blodtrykket ikke falder af det, men jeg tror, at det er en helt anden vej, jeg skal gå.

    Når jeg skriver, at jeg føler mig fanget i en ond cirkel, så er det, fordi jeg mistænker blodtryksmedicinen for at give denne voldsomme træthed, og for at klare mig på trods af trætheden er jeg nødt til at anstrenge mig, dvs. spænde musklerne. Jeg tror, at spændte muskler virker hæmmende på blodcirkulationen, hvilket giver højere blodtryk. Det er i hvert fald min teori.

    I øvrigt går det bedre med blodtrykket efter fysisk anstrengelse. Jeg laver meget havearbejde for tiden, og det påvirker ikke blodtrykket negativt. Det var ellers et stort problem i flere år, at blodtrykket steg meget ved fysisk anstrengelse, og det faldt ikke tilstrækkeligt under hvile bagefter. Hver gang jeg havde været på vandreferie under sydens sol (!) var jeg nødt til at få en højere dosis blodtryksmedicin, når jeg kom hjem. Men sådan er det heldigvis ikke mere. Jeg er glad for, at jeg har kunnet trappe ud af Centyl, og jeg håber meget, at jeg kan trappe yderligere ned i blodtryksmedicin ved hjælp af øvelser, der hjælper mig til at slappe af. Jeg kan faktisk mærke, at jeg blokerer, og for første gang i mit liv synes jeg, at jeg har fået fat i, hvordan jeg kan slappe af i disse muskler. Det har jeg ikke kunnet før.

    Mange hilsner

    kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.