Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Recept på T3

Redigeret 29 december, 2012, 18:30 i Forstyrrelser i stofskiftet
Søreme om det ikke er lykkedes mig, at få recept på T3. Jeg begyndte behandling i mandags og er meget spændt på effekten. Jeg har haft for lavt stofskifte i 10 år og har altid ligget lavt i T3 selv om TSH var presset i bund. Så jeg har høje forventninger.
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Er spændt på at høre om dine erfaringer. Jeg har også forsøgt T3 men kunne ikke tåle det, blev utilpas. Mit problem er også at jeg ikke kan omdanne T4 til T3. Mit Tsh ligger også lavt.
    Har du oplevet nogle bivirkninger indtil nu?
    Held og lykke
    Mvh Gitte
  • Indstillinger
    Tak for interessen.
    Jeg har hidtil fået 175 mcg Eltroxin, men gik ned på 150 mcg sammen med en halv pille Liothyronin = 20 mcg. Jeg har det godt!!!!! Jeg var med i et projekt i 2006, hvor jeg fik hjertebanken og den slags. Da tog jeg en hel pille og er derfor startet stille ud denne gang.
    De første tegn har været, at jeg nu ikke har træg mave mere. Jeg løber en del og jeg er blevet, ikke hurtigere, men har en følelse af at være mere let-benet nu. De første nætter havde jeg lidt svært ved at sove, men det er allerede bedre.
    Spørg hvis der er noget helt konkret du gerne vil vide. Hvad har du selv af gener mht lavt T3?
    Vh K66
  • Indstillinger
    Hej Kirsten
    Det lyder da bare rigtigt godt! Lad os håbe det fortsætter :-)
    Da jeg forsøgte med T3 blev jeg ør, groggy, svimmel, varm, utilpas, og jeg tog kun 1/4 pille, så jeg ved ikke helt om jeg tør prøve igen.Mit T3 er dalet fra 1.9 til 1,27 og jeg er også forstoppet, træt, omtåget.
    Har en mistanke om, at det er Euthyrox der gør det. Det er efter at jeg er begyndt på dem, at jeg har fået problemer med T3.
    Håber på succes for dig, overvejer stadig om jeg skal anmode om en ny recept.
    Tager du pillen om morgenen eller?
    Mvh. Gitte
  • Indstillinger
    Mit T3 blev også lavt på Euthyrox så nu får jeg T3 også- ligger dog stadig lavt i T3 ,men i normalområdet
  • Indstillinger
    HEj Prik
    Hvilken dosis får du? Oplever du bivirkninger? Har du fået det bedre? Har I begge fået det bedre med T3, overvejer kraftigt at begynde igen. Min T3 har været nede på 1,27 (1,10-2,50). Den er dalet meget på Euthyrox, eller også er det fordi jeg har tabt mig meget. Har tabt 20 kg det seneste år ved kostomlægning og motion. Ved ikke om stofskiftet har problemer med at stabilisere sig herefter
    er spændt på at høre om jeres erfaringer med T3. Har I reguleret Euthyrox/Eltroxin ned efter I begyndte på T3?
    Mvh. Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Jeg mener jeg startede på 100 mcg Euthyrox, det var samme dosis jeg havde med Eltroxin. Jeg kan ikke huske om det var før eller efter start på Liothyronin (T3) at jeg gik ned på 87,5 mcg Euthyrox. Sådan som jeg huske r det startede jeg med en kvart pille T3 om morgenen, da jeg havde taget det i nogle uger (kan ikke huske hvor mange) begyndte jeg at tage en kvart til om eftermiddagen. Denne dosis var jeg på et stykke tid, så øgede jeg morgendosis til en halv pille. jeg fik det dårligt, kan ikke helt huske hvordan udover hedestigninger og så gik jeg tilbage til en kvart morgen og en kvart aften. Efter en rum tid, måske et par måneder øgede jeg igen dosis som før og denne gang gik det ok. Så var jeg på denne dosis igen i et par mdr tror jeg det var ,og så øgede jeg den kvarte om eftermiddagen til en halv. Nu er jeg på en pille ialt fordelt på 2 doser.
    Når din T3 er så lav synes jeg det er en ide at starte.... men start langsomt op. Som du kan se kan det betale sig at være tålmodig, da kroppen åbenbart skal have lidt tid til at vænne sig til den øgede mængde T3.
    Det er flot at du kan tabe dig når din T3 er så lav :-)
    hilsen Prik-- spørg bare hvis du har flere spørgsmål eller hvis der er noget du gerne vil have uddybet
  • Indstillinger
    Gitte-- har du overvejet om du måske ikke kan tåle Euthyrox- det er der jo flere der ikke kan som er gået over på andre præperater- der er en Eltroxin fra firmaet Goldshield der skulle være meget lig den gl. Eltroxin
  • Indstillinger
    Hej Prik
    og tak for dine svar. Jeg er dig meget taknemmelig :-)
    Jeg har haft det rigtigt fint på Euthyrox, men har de sidste måneder fået det ringere, efter min T3 er begyndt at synke. Som sagt ved jeg ikke om det er vægttabet eller T3'en der gør mig ringe, men jeg er træt, træt, træt, forstoppet, omtåget osv. Typiske symptomer på at jeg ligger for lavt.
    Tror at jeg godt kan tåle Euthyrox, orker næsten ikke at eksperimentere med andre præparater, men drister mig nok alligevel til at undersøge det præparat fra Goldshield du omtaler. Skal man have særlig udleveringstilladelse til dem i Dk ved du det?
    Godt at høre din historie, jeg vil starte langsomt op med 1/4 pille hver anden dag den første uge 1/4 hver dag uge 2 osv.
    Har du reduceret i din Eltroxin dosis imens og hvordan ligger dine tal? T3 skulle undertrykke TSH, er din også blevet det?
    Kan du mærke en bedring af dine symptomer?
    Pøj pøj fortsat
    ...og TAK! :-)
    Mvh Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte
    Ja du skal have udleveringstilladelse,med mindre du selv vil købe dem over nettet.
    Ja du skal nok starte endnu langsommere op med T3 end jeg har gjort, måske skulle du tage en ottendedel pille hver dag, i stedet for en kvart hver anden dag ,da halvveringstiden vist kun er omkring 7 timer. Ved godt at den er svær at dele.
    Jeg kan ikke huske om jeg reduserede Euthyrox umiddelbart før jeg startede på T3 eller om det var efter jeg begyndte, men jeg tror det var før da jeg kom til at ligge for højt med Euthyrox- der er mange der har måttet gå ned i dosis med Euthyrox da den virker stærkere end ny Eltroxin. Men nu når du har taget det i så lang tid, tror jeg du kan fortsætte med samme dosis.
    Min T 3 har svinget lidt- nu ligger den kun på 1,6, men har ligget omkring 2 i efteråret. ,min TSH ligger under 0,01, så det er jo meget lavt Jeg synes jeg har fået det bedre, måske især i efterår/ først på vinteren, men jeg er stadig mere træt end de fleste.
    God vind med projektet
    Hilsen Prik
  • Indstillinger
    Hej Prik
    ...og tak fordi du deler dine erfaringer med mig :-)
    Jeg vil prøve at følge dit råd, om at dele den kvarte i to. Følte mere energi end jeg havde haft længe efter jeg tog den kvarte i går. Håber missionen lykkes :-)
    Pudsigt at din T3 ikke kommer højere op? Men hvis du har det godt, betyder det jo ikke så meget ;-)
    Med venlige hilsner
    Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.