Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er nusning utroskab?

Redigeret 27 januar, 2011, 07:19 i Samliv
Jeg har været sammen med min mand i godt 20 år. Jeg har aldrig haft fornemmelse for at han var mig utro. indtil fornylig. Han startede nyt arbejde for ca et halvt år siden. Og af en eller anden grund, fik jeg en fornemmelse. Jeg læste hans arbejdsmails. Det er aldrig sket fØr. Men i en mail til en kvindelig kollega skriver han så " tak for godt arbejde, du får 5 min ekstra nusning". Jeg har selvfØlgelig spurgt ham, hvad dette betyder. Han siger, at hun bare havde haft ondt i skulderen og han havde så masseret hende i kaffestuen, hvor de andre var. Og da hun havde lavet noget arbejde for ham, som han blev glad for, ville han bare være flink og massere hende mere. Jeg spØrger ham så, hvorfor han bruger ordet nusning - og ikke bare skriver massage? Det kan han ikke svare på. For mig er ordet nusning forbundet med noget meget kærligt og et foespil til sex. Er det bare mig der er mistænksom, og vil misforstå eller hvor opfattes ordet "nusning" af en kollega?
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sådan som situationen her er beskrevet, så tror jeg faktisk du overreagerer. Jeg kunne godt finde på at takke for et godt arbejde/en god oplevelse eller lignende ved at skrive at vedkommende fortjener kys og kram - uden på nogen måde at så meget som TÆNKE, at det så skulle være forspil til sex.

    Igen - som situationen er beskrevet, lader det til, at din mand er glad for det arbejde, der er gjort og hun derfor fortjener lidt ekstra massage, og det at blive masseret ER da skønt og derfor også en form for kærtegn, men som i min verden overhovedet intet har med utroskab at gøre.

    Jeg spekulerer mere på, hvorfor du på seneste har fået indtrykket af, at han kunne finde på at være utro? Fungerer jeres forhold ikke så godt mere/eller for tiden? Kunne det tænkes, at du et eller andet sted er klar over, at du måske er blevet lidt mere afvisende eller jeres forhold er lidt for vanepræget?

    Måske I skulle sætte jer sammen og få en god snak om, hvordan I hver i sær har det - og det er slet, slet ikke urimeligt, når I har været sammen i mange år.

    Måske I skulle overveje, om jeres forhold trænger til et "eftersyn", og der måske er nogle kanter, der skal poleres lidt op, og nogle "møtrikker" der trænger til at blive spændt efter, så I kan få lidt mere gnist i dagligdagen.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar. Ja det er måske at overreagere. Mit problem er at jeg aldrig fØr har haft "brug" for at læse hans mails -faktisk er jeg temmelig flov over at have gjort det . Og vi har haft mange op og nedture. Hvor jeg ikke har tænkt i disse baner. Jeg manglede måske lige at fortælle om den sms kladde jeg også læste. Den begyndte " kære..., jeg er meget ked af det der skete i dag". og den havde han sendt til hendes private mobil. Han forklare også dette med uenighed i arbejdet. Tror du stadig det kun er arbejdsrelateret?
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke, om du overreagerer, men jeg ved, at der er noget i jeres forhold, som ikke er som det skal være.

    Noget har gjort dig mistænksom, og dette noget har fået dig til at tjekke hans arbejdsmail og hans mobil. Dette noget skal du forholde dig til og finde ud af hvad er.

    Jeg kunne selv sagtens til en mandlig arbejdskollega skrive som Lotte at han skulle få kys og kram, det er der for mig intet intimt ved, men jeg ville aldrig bruge ordene som din mand gjorde med at få ekstra nusning. Nusning er for mig mere intimt end kys og kram. Dette fordi kys er lig med kindkys.

    Men jeg synes du skal gå jeres forhold efter i sømmene, og holde op med at tjekke hans mail og mobil, da jeg egentlig synes det er for ynkeligt. Ja undskyld udtrykket, det er ikke så slemt ment, men forhold dig mere til, hvor og hvordan du mener, han har forandret sig.

    Sæt jer ned og få talt om hvad der trykker dig, fortæl ærligt at du har fået denne mistanke, og da du kender din mand så må du også kunne fornemme på ham om han taler sandt og er ærlig.

    Du må også vide om dette udtryk ”nusning” er noget han normalt ville sige, skrive til en anden kvinde.

    Men tro ikke at jeg ikke kan følge dig, og jeg ved at hvis min mand lovede en anden kvinde nusning, ja så ville jeg vide, at der var noget galt. For sådan et udtryk er ikke lige min mands stil:-)

    Det er det jeg mener med, at du er den, der bedst kender din mand, og hvad han normalt siger og står for.

    Du skal fornemme din mand, og ikke kontrollere ham, jeg tror det første er det bedste.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg syntes det er noget mærkeligt noget og sige på arbejde.
    Jeg vil da opfatte det som chikane lige med det samme, hvis en jeg havde ydet et godt stykke arbejde for, ville give massage. Respons ang. godt arbejde gives ved pæne ord og maks. et klap på skulderen. Ikke "skal jeg lige give ekstra nusning".....

    Men igen, vi er meget forskellige. Så hvis det normalt har væres din mands stil og det måske er "tonen" på den arbejdsplads, tjaa

    Håber du snart kommer over tvivlen (uanset hvilken side det er til) for den æder en op.
    Selv om det er svært, må i snakke om det. Han skal i hvert fald vide, at du ikke syntes det er helt ok opførsel over for en kvindlig kollega.
  • Indstillinger
    Hej Nielsen og Sofie. Nej jeg har aldrig hørt min mand nævne ordet nus til andre end mig. Og jeg har snakket med ham. Han siger, at han ikke har været mig utro, og at han ikke kan forstå hvordan han har kunnet skrive sådan en mail. Men da han nu aldrig før har "nusset" andre i vores parforhold, og da jeg ikke kan få en forklaring på hans ordvalg, (han er meget interresseret i sprog, lytter til dansk sprognævn osv) er jeg blevet noget usikker på hvad der sker. Jeg synes egentlig vi har det ok i vores forhold, men man tager jo sommetider fejl. Det er meget frustrerende at gå og tænke på. Og det er meget svært ikke at tænke på.
  • Indstillinger
    Du stiller mig et spørgsmål længere oppe, og ja, jeg tror da bestemt på, at alt kan misforstås, hvis det tages ud af sin sammenhæng.

    Jeg mener stadig, at der jo må have været en grund til, at du pludselig har følt behov for at kigge i hans mailboks. Der må være sket et eller andet i jeres liv - en ændret adfærd hos ham måske? - der gør at denne mistanke er dukket op hos dig, og derfor er det meget vigtigt, at I lige stopper op og får talt dette igennem, for hvis du bliver ved og ved og ved med at køre rundt i, at han har brugt et enkelt forkert ord, han har sagt eller skrevet noget, der måske - måske ikke - kan misforstås, så kan jeres forhold meget hurtigt blive totalt kvalt, som Nielsen også er inde på.

    Jeg havde en gang en kollega, der levede i et forhold, hvor konen anklagede ham konstant for utroskab; ligegyldigt hvad han forklarede og gjorde, så anklagede hun ham stadig, og så var det han sagde: "Når jeg alligevel bliver mistænkt for at have sex med andre damer, så kan jeg vel lige så godt have det."

    Så du bør sådan set passe på, hvad du med dine anklager kan risikere at kaste ham ud i.

    Som nævnt - giv jeres forhold et godt og grundigt eftersyn, og husk: Det er ikke kun ham, der skal have eftersynet - det er også dig, for der er en årsag til, at du føler denne mistanke, og den årsag kan altså lige så godt ligge hos dig selv.

    Skal I få noget brugbart ud af et sådant "eftersyn", så er det vigtigt, at I ikke anklager hinanden, men netop lytter til hinanden og får talt igennem, hvad man godt kunne tænke sig blev ændret måske, eller om der er nogle drømme, man kunne tænke sig osv. I har været sammen i 20 år - jeg ved ikke, om der er børn, men hvis der er, så er de vel ikke helt små længere - der burde nu være både tid og overskud til, at I sammen kunne dyrke en ny/bedre/anderledes livsstil, måske holder en kæresteweek-end hvor I udelukkende dyrker hinanden - eller hvad I nu har af interesser, I kunne oparbejde sammen.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg kan af gode grunde ikke vide om din mand har været dig utro, kun du kan fornemme hvor I har hinanden i jeres forhold.

    Hvad var det ved din mand, som fik dig til at tjekke hans mail? Dette skal du måske tænke lidt over, og når du skriver at jeres forhold er OK, ja så får jeg ikke indtryk af, at I har et sundt, trygt og kærligt forhold med tillid til hinanden.

    Der er noget der halter i jeres ægteskab, det fornemmer jeg ud fra det du skriver. Et ægteskab skal plejes, hvis det skal holde hele livet, intet må man tage for givet.

    Jeg er enig med Lotte, for tror du ikke at jeres forhold trænger til et eftersyn, så I kan få gnisten frem i dagligdagen.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    og så var det han sagde: "Når jeg alligevel bliver mistænkt for at have sex med andre damer, så kan jeg vel lige så godt have det."
    citat slut

    En glimrende dækhistorie, hvis det nu bliver opdaget.
    Den bemærkning, som jeg har hørt før, har jeg aldrig forstået. Det vil jo i virkeligheden sige, manden/kvinden har lyst. Ellers ville man da aldrig sige sådan. ??
    Ikke i min verden.
  • Indstillinger
    Hej Persille,

    Nu er det igen en ting, der bliver taget ud af sin helhed. Med mit eksempel fortæller jeg, at hvis man bliver ved og ved med at anklage sin partner, skal have analyseret hvert et ord, han har sagt eller skrevet, så kan man risikere at kaste sin partner ud i noget, man ikke fra starten havde tænkt sig - netop fordi så er forholdet allerede på vej til at gå i stykker.

    Men - jeg vil da gerne fortælle sammenhængen i denne historie. Denne kollega levede med en kvinde, der vist blev mere og mere sygeligt jaloux; hun vogtede hvert et skridt, han foretog, ringede konstant på hans arbejde, for at sikre sig, at han var, hvor han havde sagt, han var osv. osv. Min kollega havde ingen intentioner om at have andre damer, han var sådan set glad for sin kone, men det lykkedes hende at kvæle det totalt med sine anklager og hysteriske anfald, hver gang han kom bare 10 minutter senere hjem, og jo - det lykkedes hende. Han forlod på et tidspunkt forholdet.

    Da han kom med den bemærkning, var han allerede ved at gå i spåner, og som han sagde, når han nu alligevel blev anklaget, så kunne han vel lige så godt have noget af alt det sjov, han alligevel skulle stå til regnskab over for, og jo - der var han blevet klar over, at han ikke kunne blive i det forhold.

    Her taler vi om jalousi - og det gør vi også i denne debat, og netop jalousi kan gøre det stik modsatte af, hvad man ønsker, for jalousi er dybt nedbrydende, og ender desværre med at den part, der bliver vogtet i alle ender og kanter, ikke magter det, og ender med at gå, og det er jo lige præcis det, den jaloux IKKE ønsker.

    Så nej, Persille - det handler ikke om en dækhistorie, som man meget belejligt kan bruge, når man alligevel har tænkt sig at være utro, eller "bare" har lyst. Hvis man gang på gang bliver anklaget og skal stå til regnskab hjemme, så kommer man altså der til, hvor man meget, meget nemt kan blive fristet til noget "afslapning" der ikke er så dybt kompliceret som det, man bliver udsat for hjemme. Men - korrekt - det er så kun et spørgsmål om tid, før forholdet så går helt i stykker.

    Jeg tror nu ikke Ofelia er så langt ude - men du (Ofelia) bør være opmærksom på, hvad du kræver.
  • Indstillinger
    Redigeret 26 januar, 2011, 01:11
    Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vende tilbage til det der er mit egentlige problem. Jeg tror ikke min mand har været i seng med en anden, og jeg har heller ikke beskyldt ham for dette. Jeg kan bare slet ikke forstå hvordan han kan bruge ordet til anden kvinde. Ordet er for mig meget intimt, og bør ikke bruges på en kollega. Han har mig bekendt heller ikke brugt det før. Og da jeg nu ved han focuserer meget på det danske sprog, så er det jeg føler han har gang i noget. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre hvordan andre opfatter dette ord. Hvis man googler det kommer der nemlig en hel masse sider om sex frem.
Log in eller Registrér for at kommentere.