Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsom hoste

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nå, nå - nu må du også passe på, du ikke får et alkoholproblem :-)

    Hvis din mand er øm over for sin fine cognac, så er den billige mørke rom et ganske udmærket alternativ, og alt andet lige, så er det synd at bruge de dyre mærker til en drik, hvor der skal honning og citron i.

    Håber, du har haft en rolig nat - noget tyder i hvert fald på, at du har fået det bedre. :-)
  • Indstillinger
    Hej lotte123


    Jeg har sovet rigtig godt , tak.
    Du har ret, jeg må passe på. Jeg bliver fuld bare jeg kigger på en flaske.

    Jeg forstår også godt min mand ikke er superglad, jeg drikker løs. Den flaske er købt på et skib for et par år siden, og det er en meget fin cognac.

    Men som det dog hjalp. Jeg kunne godt trænge til et krus til, men jeg må vel hellere vente og se, hvordan det går.
    Men den hårde hoste er væk, den er meget mere løs nu og det gør heller ikke ondt i brystet mere.

    Når jeg havde tømt kruset gik der et øjeblik og så løsnede hosten sig. Sikken en velsignelse. De kan godt pakke sammen med deres hostesaft.

    Ps. Jeg må se at få fat i noget rom. Det er godt at være forberedt. Jeg håber andre nyder godt af det gode råd. Det hjælper, det garanterer jeg for.
  • Indstillinger
    Må jeg have lov til at komme med nogle strøtanker.
    Jeg er stadig lykkelig for det går så godt med blodtryksmedicinen efter jeg har døjet i flere år.

    Jeg tænker sandelig heller ikke på ændringer. Næe nej, jeg kan bare ikke lade være med at tænke på nogle ting.
    Kameliadamen fortalte om snue. Det var startet efter hun var begyndt på atacand/amias.
    Jeg fik en lille bitte smule i samme retning, dog ikke noget generende.

    Nu sidder jeg her og tænker på, hvorfor får jeg pludselig influenza efter ikke at have haft hverken det eller forkølelse i mindst 30 år.
    Influenzaen er nu afløst af en almindelig forkølelse. Bliver immunforsvaret ringere efter jeg har taget amias.
    Jeg undrer mig bare og tænker over det. Det er da et lidt underligt sammentræf. Men højst sandsynligt er det bare en tilfældighed. Det håber jeg da.

    Ja, det var bare nogle strøtanker.



    Ps. Jeg kommer til at tænke på, jeg et sted læste atacand kunne være kræftfremkaldende efter længere tids brug. Det kunne måske tyde på, der er lidt om immunforsvaret bliver ringere.
    Foreløbig må man vel vælge det mindste af to onder. Blodtryksforhøjelsen er jo farlig og nærværende, såe.
    Det var bare det, jeg ville sige.
  • Indstillinger
    Damp er også godt. Hold hovedet over en skål eller en gryde med dampende varm kamillete, dæk hoved og skål med en håndklæde og sid der et stykke tid. Gentag det flere gange dagligt.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg har hele mit liv haft hyppige og langvarige forkølelser. Omkring 1998 – året, hvor jeg begyndte på Atacand - skete der snarere en BEDRING. I hvert fald var der nogle år, hvor jeg ikke var forkølet så tit.

    Så fik jeg børnebørn, som hele tiden kommer hjem med såkaldt ”vuggestuepest”, og nu er forkølelserne blevet hyppigere og voldsommere igen. De forskellige ændringer i hyppigheden af forkølelser har, så vidt jeg kan se, forklaringer, som intet har med Atacand at gøre.

    Som jeg har skrevet tidligere, ved jeg ikke af, at jeg har haft bivirkninger af Atacand i de ti år fra 1998 indtil efteråret 2008. For mig var det en stor lettelse at slippe af med den hoste, jeg havde som bivirkning fra det præparat, jeg fik før 1998.

    Men i efteråret 2008 fik jeg en almindelig, stor halsbetændelse/forkølelse. Det var min familie, der smittede mig. Forkølelsen gik aldrig helt over. Jeg er stort set altid snottet, sådan at jeg nok skal pudse næse, lad os sige 10-15 gange om dagen, og når jeg lægger mig i sengen om aftenen eller for at hvile midt på dagen, varer det ikke mere end 5 minutter, så må jeg ud af fjerene igen, fordi jeg er nødt til at spytte klart slim ud i wc’et. Det må jo komme fra et eller andet hulrum, og så løber det ned i halsen, når jeg kommer ned i liggende stilling.

    Dette problem opfatter jeg som en bivirkning fra Atacand/Amias, fordi der på indlægssedlen som bivirkning står anført ”Infektion i øvre luftveje”. Egentlig virker det ikke som en regulær forkølelsestilstand, for jeg føler mig ikke forkølet, ud over at jeg altså meget tit skal pudse næse og spytte noget slim ud. Det forekommer mig snarere at være en allergisk reaktion, selv om jeg ellers aldrig har haft problemer med allergi

    Hvis du har forstået, at jeg fik dette problem, da jeg begyndte på Atacand for 12 år siden, så er det altså en misforståelse. Jeg har ”kun” haft problemet i 2 år. Jeg er, som du ved, ikke ret glad for, at jeg til foråret, når mit lager af Amias er opbrugt, formodentlig bliver nødt til at skifte til Cozaar. Men jeg kunne da godt tænke mig at slippe for snotteriet. Måske forsvinder snotteriet, hvis jeg skifter til Cozaar.

    Atacand/Amias har altså ikke ændret på, hvor tit jeg får forkølelser. Men det har børnebørnene! Snotteriet ville jeg dog gerne være foruden, men det er altså en mindre gene.

    Hvis du ikke har haft forkølelse eller influenza i 30 år, så må du have et fantastisk immunforsvar. Man ved, at forskellige former for lægeordineret medicin kan give mangler på forskellige vitaminer og mineraler. Men jeg aldrig fundet oplysninger om, hvorvidt man også får sådanne mangler af Atacand. Og i øvrigt tager vi jo begge to vitamintilskud.

    Masser af mennesker er syge lige nu. Jeg tror altså ikke, at det er Atacand/Amias, der har skylden for din forkølelse og heller ikke for min nuværende voldsomme forkølelse/halsbetændelse. Den gene, jeg har, og som jeg tror, stammer fra Atacand/Amias er IKKE et anfald af forkølelse, som går over igen. Det er en kronisk tilstand af noget, som minder om en allergisk reaktion.

    Det var lidt input fra mig som svar på dine strøtanker.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar.
    Nej, jeg har virkelig ikke haft influenza eller forkølelser i mindst 30 år.

    Så går jeg bare ud fra, det var et tilfælde. Men jeg er noget så forbavset over, jeg fik influenza. Heller ikke mine børnebørns forkølelser smittede mig.

    Jae, man gør sig jo mange tanker om dit og dat. Noget skal tiden jo gå med . Jeg længtes snart efter en bytur, men det kan ikke lade sig gøre på grund af sne.

    Mange hilsener.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 3 januar, 2011, 08:56
    Åh, du milde. Juleaften havde jeg det meget godt, men derefter vendte det hele tilbage.
    Især den hosten er ved at gøre mig skør. Mon ikke jeg har hostet i tre uger nu. Til tider virkelig slemt andre gange mindre slemt.
    Jeg fik da lavet nytårsmiddag til min mand. Det foregik under en voldsom hosten. Jeg var faktisk rigtig dårlig med hævede øjne, "løbende næse" o.s.v.

    Jeg har tømt romflasken. Jeg må vist have en flaske til. Bolsjer har desværre ingen virkning.
    Jeg skal lige love for naturen har taget revanche, ingen forkølelser i 30 år, men nu !!!!
    I perioder går der ikke 5 min. mellem hvert hosteanfald. Nu er jeg sørme træt.
    Jeg ville bare lige høre, hvordan andre har det. Er der håb forude. ???


    Nu går jeg i seng, kan ikke mere.
  • Indstillinger
    Jeg har mange års erfaring med den der slemme nattehoste, uh hvor er det slemt.
    Alt det, I nævner hjælper næsten ikke, lindrer lidt i øjeblikket.
    Når forkølelsen er i gang, så spis 2 gram C-vitamin, det er fire af de store på 500 mg som jeg altid har i huset - plus 1 Panodil, så vågner man næste morgen med en løs hoste og har det meget bedre. Gentages næste aften hvis nødvendigt.
    Så kan I glemme alt det andet. Min kinesiske akupunktør kan også fjerne hosten, men det er jo dyrt.
    God bedring og glædeligt nytår.
  • Indstillinger
    Hej Persille,

    Rigtig trælst med hosten, der bliver ved.
    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til lægen og bede ham/hende om at teste dig for mycoplasma. En bakterie, der giver atypisk lungebetændelse - men også luftsvejsproblemer, altså fx en vedvarende hoste, som du oplever.

    Det siges, at der denne vinter er ekstremt mange tilfælde af smitte med mycoplasma, og det kan godt være rigtig svært at slippe af med hosten uden behandling.

    (Vær opmærksom på, at penicillin IKKE virker, men det skal være antibiotika.)

    God bedring og godt nytår!
  • Indstillinger
    Kiggede lige for at se om nogen havde skrevet. Det er, som om det hjælper, når nogen tænker på en.
    Jeg har ligget i sengen siden jeg skrev i formiddags.
    Jeg blev temmelig forskrækket, da jeg hostede så voldsomt, at det føltes som halsen "vendte" sig. Det var rigtig ubehageligt. Føltes kvælende.

    Ja, det kunne godt tyde på det er mycoplasma. Jeg læste lige om symptomerne og de passer meget godt. Der står jo hosten kan vare i 4 uger og de er heldigvis snart gået. Så burde det vel snart tage af.

    Det er svært at få telefon kontakt til min læge. Så det får jeg sikkert ikke. Men jeg kan jo prøve.
    Jeg orker næsten ikke at tage ind til byen, men jeg kan jo blive tvunget til det. I gamle dage ringede man efter lægen, når man var syg.
    Det er hårdt at være syg her i landet. Jeg er bare så træt.


    Åh, jeg har lige haft et voldsomt hosteanfald igen. Halsen kan ikke klare mere.
    Kunne jeg dog bare selv skrive noget medicin ud. Så var jeg fri for at gøre ulejlighed. Den følelse havde jeg aldrig i gamle dage.
Log in eller Registrér for at kommentere.