Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D vitamin tal

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tak for din interesse ,utroligt der ikke er flere der har de problemer når der er 75 procent der har det især mangel om vinteren:(jeg får de ovennævnte ting i min kalk pille ,måske får jeg det bedre (håber jeg nok mit tal stiger i løbet af sommeren:) og vi får mere sol ,på kroppen.med ønsket om en god dag:)ps.jeg havde læst at man kan få smerter i ryg og nakke der kan være udløst af en slags chock/sorg
  • Indstillinger
    Hej Bitten

    Der er bare så utroligt mange, der tager kalk i form af calciumkarbonat, f.eks. i præparatet Unikalk. Og der er også mange, der ikke tager magnesium sammen med kalk, simpelthen fordi deres læge ikke informerer dem om, at det er vigtigt. Og det kan altså skabe problemer.

    Men du tager kalken i en form, som er nem for organismen at optage, og du tager tilskud af magnesium-tilskud også, kan jeg forstå. Så var jeg lidt forhastet med min konklusion. Det må du undskylde :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Og det er altså ikke rigtigt, når du skriver, at der ikke er andre, der har den slags problemer. Som sagt finder man mange hits, når man søger, f.eks. dette:

    viewtopic.php?p=106671
  • Indstillinger
    Okay jeg har lidt besvær med at finde ud af at skrive nyt indlæg kan godt se efter dit hint at der er andre også i en anden tråd:) tak for det:)
  • Indstillinger
    Jeg kan flere steder læse mig til (inkl. i dette indlæg) at D - vitaminer optages bedst ved et måltid mad og meget gerne/helst sammen med fedt fra f.eks. fisk i form af torskelever og i den boldgade(fede fisk).

    Jeg kom så til at tænke på, om det ikke er en ide at tage sine D - vitaminer med 1 spsk fuld levertran?

    Jeg kan ligeledes se, at der er lidt skrivelser om, hvornår man kan mærke forbedringer i kroppen, når man har et lavt D-vitamin niveau og så begynder at tage tilskud. Jeg har et par steder læst (jeg kan desværre ikke huske hvor) at der kan gå helt op til 1½ år før kroppen ikke længere er berørt efter lang tids svær D-vitamin mangel. Jeg vil mene, at har man et tal der ligger under 10 så er man hårdt ramt.

    Mit eget tal har været helt nede på 25 og det kunne jeg i den grad mærke - pt. er det på 44 og det vil også vove at påstå at jeg i den grad kan mærke og det hænger nok sammen med mange års lav D-vitamin mangel.

    Jeg har ligeledes læst at man mistænker D-vitamin mangel for at være med-udløsende(hvis man kan bruge det ord) til en hel del sygdomme, deriblandt kræft, sclerose, muskelsygdomme mm. Igen kan jeg ikke henvise til kilder, da jeg ikke har gemt disse sider. Men googler man selv lidt, så kan man sikkert finde en del om emnet - kan man engelsk så kan man også finde en del der og youtube har ligeledes ofte mange gode videoer om den slags.

    Ohh jeg fandt lige et link til noget jeg har læst om D-vitamin - det er ret interessant læsning og man må sige at manden har gjort sit for at råbe op i forhold til at få myndighederne til at undersøge vigtigheden af D-vitaminets virkning.

    http://www.kfavrbo.dk/min_baggrund.htm

    Jeg kan heller ikke huske, hvem det er der er ved at lancere en længere udredning af D-vitaminets virkning, jeg ved bare, at der er sat en del penge af til projektet, som så vidt jeg husker kommer til at løbe over en 2-årig periode.

    Alt i alt er der en del fokus på dette vitamin og det er jo bare dejligt især hvis det kan bruges til noget godt.
  • Indstillinger
    Hej Alle

    interessant læsning.
    Jeg ville blot komme med mit input.
    Jeg har siden 1995 haft problemer med "kropssmerter" føltes altid som om jeg havde ondt i muskler, knogler og led. Blev sendt rundt til reumatolog og meget andet uden resultat. Jeg ved ikke om mit D-vitamin blev målt den gang, men for et par år siden kom jeg så ind til en læge i "praktik" hun tog D-vitamin... Det var på 26!

    Jeg blev bedt om at starte på 70ug om dagen. Det tog jeg til jeg var på 86, og stoppede igen da lægen sagde min nye måling var fin og det jo var sommer.
    Næste måling var helt i bund igen.

    Jeg besluttede at læse om det selv, fandt en bog på Amazon som hed noget i stil med "Vitamin-D Megadoses". Bogen er skrevet af en noget excentrisk mand som fortalte hvor mange gode ting der var sket for ham med mere D-vitamin. Bogen sagde at man burde ligge på 125-250.
    Jeg startede med at tage 200 ug og min næste måling var så på 125 mmol/l. Lægen sagde NU skal du stoppe med D-vitamin.... Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men jeg gik ned på 70 ug om dagen. Min måling fra forleden sagde at jeg nu var nede på 86 nmol/l... og jeg har endda fået en del sol på det seneste.

    Nu har jeg besluttet for at gå op til 100 ug om dagen. og til vinter 160... det er åbenbart så meget der skal til for at jeg kan ligge over 125 (hvor jeg gerne vil ligge).

    Jeg vil lige nævne at jeg var lidt overrasket over at læse om de kramper i benene og snurrende hænder og fødder, for det er lige sådan jeg har det... for tiden. Det gør det lidt svært at sove :-()

    En anden ting som jeg kan se folk spørger til i tråden her er hvor længe der går før symptomerne på mangel er væk. Min læge fortalte mig at der kunne gå et år før de var helt væk..... men det år kan jo blive meget langt hvis lægen bliver ved med at sige man ikke må tage så meget D-vitamin, som der rent faktisk skal til......
  • Indstillinger
    Glemte lige en vigtig detalje....

    I bogen om "Vitamin D megadoses" står der at man SKAL huske at spise K vitamin for at undgå calcificering..... altså hvor kalk ophober sig i årerne og giver .... ja blodpropper. Så det tager jeg selvfølgelig også.
  • Indstillinger
    Jeg fik målt mit til 29 og fik at vide, at det var for lavt. Har taget 60 mg d vitamin om dagen i 2 mdr efterfølgende og fik målt min D vitaminværdi i onsdags til 53, hvilket er ok.
  • Indstillinger
    Øøøh nu er jeg lidt forvirret. Jeg havde også d vitamin mangel og min læge sagde at jeg skulle gå på apoteket og købe dem der hedder multikanaldistribution kalk D 3 på 35 ug, men nu er der nogen der skriver at man skal tager magnesium til og andre igen skriver at man skal tage det sammen med K vitamin.....hvad skal jeg, hvad er rigtigt ?
  • Indstillinger
    Hej Bassen

    Når du har D-vitamin-mangel, er det vigtigste, at du får tilskud af D3-vitamin. Og det er en god ide at få lidt fedt sammen med tilskuddet, da D-vitamin er fedtopløseligt. Tag derfor helst D-vitamin-tilskuddet sammen med et måltid.

    Når nogle læger anbefaler, at man skal tage tilskud af andre ting også, især kalk, så er det jo, fordi mange, der har D-vitamin-mangel, også har mangel på kalk (calcium), eftersom en af D-vitaminets vigtige funktioner er at hjælpe med at optage kalk fra maden til brug for knoglerne. Hvis man mangler kalk, er der risiko for knogleskørhed.

    Derfor kan det være en god ide at tage kalktilskud også.

    Jeg kender ikke det produkt, du nævner, og som din læge anbefalede. Jeg har prøvet at søge oplysninger på det, men fandt ikke nogen.

    Grunden til, at også mineralet magnesium nævnes, er, at man aldrig må tage kalktilskud uden også at tage magnesium. Det kan være direkte farligt at tage kalk uden også at tage magnesium. Man kan få blodpropper af det, eller man kan få smerter.

    Men derudover nævnes magnesium også af en anden grund: Det ser ud til, at en del mennesker, der tager D-vitamintilskud, kommer til at lide af kvalme. Årsagen kan være, at de har et underskud af magnesium. Mange mennesker får alt for lidt magnesium fra kosten. Derfor kan det være en god ide at tage tilskud af magnesium.

    Husk, hvis du tager tilskud af kalk og magnesium, at begge dele skal være kemisk bundet i en form, der er let for organismen at optage. Tag ikke calciumkarbonat, som er det samme som Møns klint eller tavlekridt, som vi kender det fra skolen. Tag f.eks. calciumcitrat, og tag magnesium som f.eks. magnesiumcitrat.

    Når K-vitamin også nævnes i den forbindelse, skyldes det, at K-vitamin spiller en rolle for bevarelsen af knoglestrukturen sammen med kalk, D-vitamin og magnesium.

    Jeg ved, at firmaet Solaray sælger et produkt, hvor der både er kalk, magnesium, D3-vitamin og K-vitamin i én samlet kapsel.

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle

    Min faster på 83 år, fik hoftebrud da hun faldt i sit hjem, på grund af svimmelhed.

    Det er 3 år siden.

    Da hun for et års tid siden, beklagede sig til mig, over sin svimmelhed, og ømme muskler / led, spurgte jeg om hun fik D-vitamin, det gjorde hun ikke, så jeg sendte en en Mega D3 35 ug og anbefalede hende, at tage 2 om dagen.

    Det har ikke hjulpet, og hun bad hendes læge om, at få taget en blodprøve for D-vitamin mangel.
    Hun fik den besked, at det havde hun fået taget for ca. 3 år siden.. altså på det tidspunkt hvor hun fik hoftebrud..

    Jeg sagde til hende, at hun skulle bede om at få tallet oplyst, det fik hun så, det lå på 7,4

    Det var helt NORMALT, sagde lægen??????

    Hun vidste ikke bedre, men spurgte om de dog ikke kunne prøve, med en D-vitaminindsprøjtning, men nej - det var der ingen grund til, sagde lægen.

    Det er jo alt for lavt, efter hvad jeg kan læse herinde!

    Hvad gør man så?

    Kan man få D-vitaminindsprøjtning privat, hvis man selv betaler?
Log in eller Registrér for at kommentere.