Hjem Familieliv Særligt begavede børn

De særligt sensitive børn

2

Kommentarer

  • Hej Karen

    Det var da skønt at få et indlæg fra en lærer – og oven i købet en lærer, der selv er sensitiv!

    Jeg er frygtelig nysgerrig efter at høre din historie: Du har vel valgt at blive lærer, uden på forhånd at vide, at du ikke ville kunne tåle den almindelige dagligdag som folkeskolelærer.

    Når jeg ser tilbage på mit liv, så er det nogenlunde den samme situation, jeg bragte mig selv i. Som jeg skrev i mit indlæg, så var det en åbenbaring for mig at læse om HSP. Og jeg synes, at det er meget vigtigt, at viden om det særlige sensitive karaktertræk udbredes, sådan at børn og unge mennesker i højere grad tager hensyn til den slags, når de planlægger, hvilken uddannelse de senere vil tage.

    Nu er det heldigvis sådan, at det er muligt at bruge en læreruddannelse til andre typer job end undervisning, sådan som du formodentlig er på vej til at gøre.

    Men som sagt: Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan du fandt ud af, at du er HSP og hvilke overvejelser, det satte i gang. Selv fandt jeg desværre ud af mit særlige karaktertræk alt for sent!

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Hvis du synes, at dette er en afsporing af debatten om de sensitive børn, kan vi bare debattere andetsteds. Men jeg synes, at karrierevalg er et vigtigt emne. Det er fatalt, hvis man vælger en livsbane, der ikke passer til ens måde at fungere på.

    P.P.S. Måske skulle vi bede Netdoktor oprette et særligt forum om sensitive mennesker.
  • Kære Kameliadamen

    Det er første gang jeg læser om dette. Jeg har selvfølgelig altid vidst at nogle mennesker var mere følsomme/ sensitive. Men ikke været klar over, hvor følsom og tænksom jeg egentlig var i forhold til andre.

    Først mente jeg det ikke var en debat, jeg ville kommentere på, men blev alligevel nysgerrig og læste det skrevne.

    Jeg fandt derefter en test på nettet og kan nu forstå mig selv bedre. Hvor har jeg mange gange i mit liv undret mig over andre og troet jeg var "forkert". Det er jeg ikke, tværtimod.

    Jeg kan "føle" andre menneskers tanker. Det er dog ikke altid lige sjovt og kan være trættende.
    Man kan blive meget utilpas, når man mærker afstandtagende vibrationer. Du forstår sikkert, hvad jeg mener.
    En sjælden gang møder man et menneske, hvor man mærker "forbindelsen".
    Det er både rart og forunderligt. En "lise" for sjælen. Sådan føler jeg det.

    Godt man i dag er blevet opmærksom på de sensitive børn. Det er en fordel der kan bruges mange steder. Når bare ikke omgivelserne ødelægger det.
    Hvis det skulle være en sygdom, at være sensitiv, ville menneskeheden blive "fattig".

    Mange hilsener.
  • Hej Persille

    Ja, sådan er det. Jeg troede i mange, mange år, at jeg var forkert, fordi jeg så let blev overbebyrdet, når jeg var sammen med andre mennesker. På den anden side har jeg altid været meget snakkesalig og glad for at være sammen med andre. Jeg troede, at vejen frem var at gøre mig selv mere robust. Men det kan man ikke!

    Man må tværtimod lære at beskytte sig selv mod for mange sanseindtryk og lære at prioritere, hvad man vil bruge sin energi på.

    Før i tiden kunne jeg også mærke andres tanker. Det kan jeg ikke mere. Når det har ændret sig, tror jeg, det hænger sammen med mit dårlige helbred. Jeg er simpelthen for træt. Men dårlige vibrationer er jeg meget påvirkelig over for. Det er de fleste vel, men i særlig grad de sensitive!

    Nu tror jeg virkelig, at vi må bede Netdoktor om at lave en særlig debat, hvor alle sensitive kan udveksle erfaringer! Jeg skriver til Netdoktor og foreslår det!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Alle

    Jeg vil lige sige at der torsdag d. 24 maj er et gratis foredrag om højt begavede børn og talentudvikling og de kommer også ind på sensitive børn.
    Det er på bregninge bjergsted friskole. www.bbfs.dk
    Man kan ringe til Skolelederen og få mere at vide da hun er en af dem der holder foredraget sammen med Bine Feldbæk Siefert.
    Det er et superspændende foredrag.
    Det er også et indsatsområde på skolen.
  • Jeg er mor til en søn på 14 år. han har siden sin skolestart været plaget meget af stærke migræneanfald. I starten troede vi at det kun skyldes arvelige gener, da både min mand og jeg lider af det.
    Men efter at have læst bogen om særlige sensitive børn kan jeg se en sammenhæng mellem hans skole og de udfordringer han skal imødekomme i hverdagen og som giver sig udslag i migræne- det viser sig gerne når han har været presset ud i at skulle være i fokus hvad enten det er fremlæggelse, teater ell. lign. i situationer hvor han skal præstere over for mange mennesker.
    Holdsport, lejrturer og samvær med mange mennesker kan også være en udfordring, og han har det rigtig svært og giver udtryk for at han snart giver op.
    Min opfattelse efter at vores søn nu på 2 skoler ikke bliver forstået, er at der virkelig mangler en skole for særlige sensitive børn, og jeg vil tage opfordringen op fra Mette om at ville være med til at starte en skole op for disse børn. så sidder du ligesom jeg og er fortvivlet over at vores barn bliver kørt i sænk i skolen så kontakt mig. Disse særlige sensitive børn skal have lov til at blomstre og vise alle de vidunderlige egenskaber de besidder uden at de skal fordømmes.
  • Hej.
    Jeg har også en søn på 14 år, og det kunne havde været mig, der havde skrevet dit indlæg, for det ligner rigtig meget vores søns historie mht migræne osv. Han går i 8. klasse og er i den uheldige situation at overbygningen er blevet lukket på hans gamle skole. Derfor er han startet på ny stor skole efter sommerferien - eller startet er måske så meget sagt - for han vil ikke gå der. Han har været i skole 3 dage i de føste 2 uger. Han havde mange fraværsdagen på den gamle skole pga migræne og nogle dage ville han bare ikke afsted. I januar hørte jeg så en udsendelse i radioen, hvor de talte om særlig sensitive, og da faldt det på plads for mig. Han har været til skolepsykolog og der er ikke fundet nogen diagnose - skolepsykologen har afsluttet ham. Men vi har altså stadig udfordringen med at få ham i skole. Hvem har de vise sten?
    En bekymret, fustreret og ked af det-mor
  • Jeg går i skole og er særligt sensitivt.. det kan godt være hårdt, og jeg har altid haft svært ved at gebærde mig i skolen, selvom jeg fagligt aldrig har haltet bagefter. Jeg får gode karakterer, og har som sagt ikke svært ved noget, rent fagligt.

    Indtryk påvirker mig, uden jeg selv er i stand til rigtig at opfange det. Det kan f.eks. udløse at jeg pludselig bliver meget træt (overstimuleret) og efterfølgende rigtig ked af det, uden rigtig at vide hvorfor.
    Det kan godt være svært, fordi det ikke rigtig altid er til at fortælle andre hvorfor jeg er ked af det, og hvorfor jeg pludselig bliver det. Det sker bare, sådan er det i hvert fald for mig..
    Heldigvis har jeg så til gengæld nogle meget forstående lærere, og én akt som jeg snakker med. På den måde fungerer det til hverdag.
    Det der også er i det, er at jeg f.eks. bliver fysisk påvirket af eftertænksomheden. Det kan godt være en plage, dog er jeg sikker på at det blot handler om træning, så man lærer at fokusere på nogle andre ting.

    Der vil nok altid være nogle udfordringer, når man er født med det karaktertræk. Men jeg håber selv, på at kunne værdsætte det lidt mere, for det bringer jo heldigvis også en masse gode ting med sig :)
  • Hej Alle

    Jeg er Mor til en dreng på 4 år, som er særlig sensitiv.
    Det giver utrolig mange bekymringer omkring skolestart
    og jeg mener helt sikkert at der er brug for en skole for
    særlig sensitive børn !
    Bor i Nordsjælland og vil meget gerne hjælpe og vide mere
    om dette.
  • Jeg er en pige på 16, som er rigtig sensitiv. Jeg kunne snakke flydende som meget lille, jeg kunne næsten alt før mine jævnaldrende. Især det faglige var meget nemt for mig. Mine forældre blev også af flere pædagoger rådet til, at lade mig starte i skole et år tidligere. Men heldigvis lyttede de til den ene pædagog der forstod mig, og vidste at rent socialt var jeg på ingen måde klar. Men da jeg så startede i skolen, startede jeg på en folkeskole. Børnehaveklassen gik rigtig godt, da vores lærerinde var fantastisk. Men flyttede så til en friskole midt i første, da mine klasse på ingen måde fungerede. Friskolen valgte at lade mig starte i anden, selvom jeg egentlig kun gik i første. Jeg fik en masse udfordring rent fagligt, men socialt var det svært, og jeg blev rykket ned til mine jævnaldrende. Jeg havde det for nemt rent fagligt, og i fjerde klasse blev der snakket om, at jeg evt. skulle springe femte klasse over. Jeg sagde selv nej.
    Nu er jeg så færdig med folkeskolen, og tog min 9. klasse på en efterskole, som virkelig har været det bedste jeg har gjort for mig selv.
    Så kære forældre med bekymringer om jeres små guldklumper, husk at lytte til dem, og sørg for at de faglig udfordringer er i balance med det sociale. Hvis i har spørgsmål eller brug for gode råd, så skriv gerne. Jeg vil rigtig gerne hjælpe :-)
    Knus Emma
    e70love@live.dk
  • Til alle jer særlig sensitive på denne blok samt forældre til sensitive børn.

    Vi lever i en verden hvor alting skal gå hurtigt, hvor der ikke er tid til fordybelse og eftertænksomhed fred og ro. Mange entroverte/ sensitive børn og voksne bliver syge og har svært ved at finde sig selv i dette samfund.
    Jeg har en mission om at vi alle må stå sammen for at få vores samfund til at blive opmærksom på at vi er personligheder som har vidunderlige egenskaber og at det vi faktisk bidrager med er værdifuldt.
    Entroverte/ sensitive personer er ikke altid gode til at udtrykke sig omkring egen person og behov,. Derfor vil jeg gerne i kontakt med jer der ligesom jeg vil arbejde målrettet på at få masser af oplysning ud til specielt børn og unge der gå rundt og føler sig forkerte. DET ER I IKKE! Vi er mange, rigtig mange der er følsomme og samler energi ved at være i stille og rolige omgivelser, og nu er tiden inde til at gøre opmærksom på os selv.
    Hvis i vil være med til at udveksle erfaringer, evt. oprette en blok eller lign. så skriv mail:lonemoos@gmail.com

    Følgende bøger kan anbefales:
    Introvert. Anna Skyggebjerg.
    Særlig sensitive børn. Elaine N. Aron.
Log in eller Registrér for at kommentere.