Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hypersomni

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Signe

    Jeg forstår dit behov for at finde en forklaring. Jeg kan prøve at give dig en mulig forklaring og så må du jo se, om du kan bruge den.

    Jeg er ikke i tvivl om, at der er en tæt sammenhæng mellem din hypersomni og din depression. Hvad kommer så først - hønen eller ægget?

    Depression skabes iflg. forskning og flere anerkendte teorier af belastninger under opvæksten. Hvis et barn vokser op under forhold, hvor det mistrives med, så skaber det følelsesmæssig stress. Barnet kan ikke komme væk fra de stressende forhold. Det fører til, at barnet får skabt nogle negative tankemønstre ('det er nok min egen skyld', 'jeg er ikke noget værd' o.s.v.). Forholdene barnet lever under er smertefulde og tankemønstrene barnet skaber øger smerten, for det er smertefuldt føle sig forkert, skyldig o.s.v.
    Når barnet lever med sådanne følelsesmæssige belastninger, påvirker det nervesystemet, der bliver kronisk stresset. Stresshormonerne i kroppen skaber bl.a. ubalancer i biokemien. F.eks. sætter stresshormonerne sig fast i musklerne. En kronisk overproduktion af stresshormoner udtrætter bl.a. binyrerne. Når binyrerne er trætte, bliver man selv kronisk træt. Se evt. denne artikel på videnskab.dk: http://videnskab.dk/kultur-samfund/kron ... ig-barndom

    Hypersomni må siges at være en energimæssig lidelse - altså en neurologisk lidelse. D.v.s. at hvis den skyldes, at nervesystemet er konstant udtrættet p.g.a. følelsesmæssig stress, så må al den følelsesmæssige stress ud af kroppen. Når krop og sind får stillet mulighed for helbredelse til rådighed, har de enorme selvhelbredende kræfter.

    Hvad der er de rigtige muilgheder for helbredelse er en individuel vurdering, fordi det er forskelligt, hvilken form for behandling, man er parat til at modtage. For mig var det et fireårigt terapiforløb med NLP- og hypnoterapi og nu SE-terapi, der er choktraumeterapi, der går ud på rent fysisk at få udledt traumeenergien. Traumeforskning viser, at såvel psykiske som fysiske lidelser kan helbredes med denne terapiform. Du kan evt. læse mere på denne hjemmeside: http://seforeningen.dk/
    Behandlingsformen SE er skabt af Peter A. Levine, der beskriver teorierne bag i bøgerne: 'Væk tigeren' og 'Helbredelse af traumer'. Det er en behandlingsform, der forholder sig til, at der er en samlet, ydre årsag til både de fysiske og psykiske lidelser, mange mennesker lider af.

    Det hele er altså startet med ydre negative påvirknigner. Dermed skabes negative tankemønstre og kroppen reagerer på påvirkningerne med stresshormoner og sensibiliserer nervesystemet. Det kan føre til depression, angst, følelsesmæssig smerte, ensomhed og meget andet. De fysiske lidelser kan være alt muligt, som man er disponeret for. For mit eget vedkommende var det Hortons Hovedpine og lavt stofskifte.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    hej helen
    tak :-)

    Hvis det er sådan det hænger sammen er der da noget at arbejde vidre på ... lige nu er jeg spændt på hvad glostrup mener og om de kan hjælpe mig vidre.

    den teapi du har brugt, er den gennem det offentlige eller noget du selv har fundet frem til?

    - er der nogle der ved om eplisi hospitalet phlidelpias øknomiske krise påvirker phlidelpias søvn afdeling? -

    og så må i allesammen sove godt :-)
  • Indstillinger
    Hej Signe

    Ja, der er noget at arbejde videre med. Desværre så er der ikke så store muligheder for, at det etablerede behandlingssystem kender disse sammenhænge. Der er en tilbøjelighed til, at man kigger på symptomet og ikke på helheden og hele mennesket.

    Derfor har jeg selv måtte betale for den terapi, jeg har fået. Det er dyrt, når man vælger alternative behandlingsformer. Desværre er der bare ikke mulighed for, i det etablerede system, at få terapeutisk behandling for en fysisk lidelse.

    Hvis du ikke selv har råd til at betale, så vil det nok være klogt, hvis du søger at få al den behandling (i form af terapi) du kan få for depressionen og hvad du ellers måtte have af psykiske problemer.

    Først og fremmest håber jeg da, at de kan hjælpe dig på Glostrup.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    tak, ingen :-)

    jeg vendter stadig på svar fra glostrup ... det er til at blive sindsyg af.
    og jeg vendter med at tagestilling til hvad jeg vil gøre vidre frem, til jeg har hørt noget der fra.

    kan ikke lige overskuge at være aktiv patientfor tiden ... er lige blevet fyret, igen - suk
  • Indstillinger
    Jeg har læst jeres indlæg og vil høre om nogen kan hjælpe mig med at få besvaret nogle af mine spørgsmål..

    I løbet af en årrække på 4 år, har jeg kørt galt 3-4 gange hvor det sådan er gået temmelig galt.... og et udefinerbart antal af gange hvor jeg har måtte holde ind på rasteplads, vågnet og været tæt på at køre galt osv...

    I dag har jeg været hos lægen og er efter nogle undersøgelser og blodprøver i de seneste uger, blevet henvist til neurologisk afd. Jeg har kørselsforbud og har haft det siden min sidste soloulykke for 3 uger siden. Jeg har søgt oplysninger om hvordan det forholder sig med bilkørsel, hvis man ender med en diagnose som hypersomni, narkolepsi eller lign.... men synes svarerne er tvetydige..

    Jeg er så frustreret og ked af det, da jeg er meget afhængig af min bil, bor uden for centrum, bruger den på mit ene arbejde (en halv time væk på motorvejen), min familie bor langt væk og det samme gør kæresten (35min væk i bil).. jeg lider af angst og har derfor svært ved offentlig transport, føler mig enormt isoleret og afhængig af kørelejlighed hos andre. Jeg har tanker om at jeg mister mit kørekort, dermed mit job, at jeg aldrig kommer til at køre igen...? ikke kan hente mine fremtidige børn fra aktiviteter osv.. ved godt I nok vil sige at det ikke er verdens undergang ikke at kunne køre bil og at mange mennesker lever uden... men for mig, er det meget uoverskueligt, og jeg har brug for at vide noget om fremtidsudsigterne? Hvor længe går der inden man er udredt? Kan man blive medicineret og kan man så køre bil igen?

    Dette indlæg lyder måske som om jeg er egoistisk og ikke tænker på andre´mennesker - og SELF gør jeg det... jeg overholder mit kørselsforbud og har i de seneste år også forsøgt at tage mine FOrbehold OG hensyn FOR at det ikke skulle ske igen... men det gjorde det... heldigvis har der aldrig været andre end mig selv involveret og kun materielle skader...

    Håber nogen kan gøre mig lidt klogere på ovenstående spørgsmål / frustrationer..

    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.