Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sove med kæresten

13

Kommentarer

• Hvis trådstarters mand ikke ønsker det foregår i det hjem, der også er hans, så har han ret til at blande sig.

Da det er et meget gammelt indlæg er beslutningen om, hvordan det skal være sikkert truffet for længst.
  • hej med jer alle sammen,nu blir jeg bare nød til at blande mig lidt:)
    jer er en 12 år men jeg blander mig afligevel,selvfølgelig skal børn og unge opdrages ordenligt men det hele kan altså heller ikke kun handle om det seriøse der bliver nød til at være plads til noget sjovt i livet.og til jer voksne i har været unge selv men dengang fik man altså en anderledes opdragelse end man gør den dag idag og det kan godt være meget svært når man jo er vand til den lidt strenge måde.Men i siger i hvad vi tænker og føler det er altså ikke helt korretkt for vi er alle sammen forskelige personer og vi tænker alle sammen anderledes og i vil nok sige vi forstår dig/jer godt for vi har også selv engang været unge,men det gør i jo ikke helt for hvorfor giver i ikke disse dejlige mennesker lov til at sove sammen for hvis i gjorde det så havde i jo nok også givet dem lov.og unge bliver nød til at lære om sex for ellers ved de jo ikke hvad der er farligt og om beskytelse pga sexundervisnig:.og hvis de har lyst til sex så lær dem dog beskyttelse og lad dem udforske hindanden. de bedsteste tanker me
  • Det er udemærket at have en mening, det har vi alle. Min mening er du burde koncentere dig lidt mere om skolearbejdet. Det er meget nødvendigt kan jeg se. Det vil gavne dig senere i livet.
  • Hvor gammel er du, persille1??
  • Annasofie: Hvilken relevans har det for Persilles troværdighed at få at vide, hvilken alder hun har?? Er der – efter din mening - en grænse for hvor gammel man må være for at have en mening – og udtrykke den? Faktisk finder jeg dit spørgsmål både irrelevant og uforskammet – men det må Persille selv forholde sig til, hvis hun da ellers vil nedlade sig til det niveau.

Jeg læste godt dit,Tesnas indlæg igår, og måtte da trække på smilebåndet. Jo – selvfølgelig må man have en mening, selv om man er 12 år. Man bør da altid – uanset alder – have ret til have en mening.

Men – grunden til at jeg trak på smilebåndet var, at du da i den grad fik anskueliggjort, hvor væsentligt det er, at forældre har nogle helt klare grænser for deres børn. Du fik fint fortalt – og det var måske ikke helt det, du ville – hvorfor så unge børn ikke skal sove sammen med kæresten. Det er så tydeligt, at du i hvert fald ikke hverken er klar eller forberedt på, hvad noget sådant kan indebære.

Du er p.gr. af din meget unge alder ude af stand til at vurdere, at noget, der måske her og nu kan virke sjovt, kan være katastrofalt, ikke bare her og nu, men for resten af dit liv. Kunne du eventuelt forestille dig, at forældre prøver at beskytte deres børn, netop fordi de GERNE vil have at disse børn, skal kunne have det sjovt og dejligt i deres liv?

Du er 12 år gammel – der er altså en grund til at børn i den alder ikke er myndige.

Det er mægtigt fint, at du anklager manglende seksualundervisning - men eftersom du kun er 12 år, så kan det jo være dine forældre ikke helt mener, det skulle være endnu. Det er det så for dig, så kunne man forestille sig, at i stedet for bare at forlange og anklage i et debatforum, at du simpelt hen sagde til dine forældre, at det altså er nu, du har behov for den undervisning??
  • Jeg synes det er dybt irriterende hvordan i skærer alle unge over én kam!
    Selv er jeg 17 år og har haft sex en gang, som var for et halvt år siden (dvs som 16 årige), hvilket efter min mening ikke er for tidligt.
    Jeg kan sagtens forstå hvorfor mange forældre mener at unge/børn, i alderen fra 12-14 år, er alt for unge til at have sex og det mener jeg også selv!
    Men i mine øre lyder det som i tror alle unge har sex i alderen 12-14 år og alle, at alle unge synes det er okay osv., men flere af mine veninder havde sex for første gang i alderen fra 15-16 og flere har ikke haft sex endnu. Vi drikker også engang imellem i weekenderne og det kan også gå lidt vildt for sig, men der er aldrig sket noget, som at folk havde sex med nogen, som de så senere fortrød. de gange, jeg har oplevet, at nogen havde sex til en fest, har været, når de var i et seriøst forhold - men bare at opleve nogen havde sex til en fest har jeg oplevet utrolig få gange.

Det er meget forskelligt hvornår unge har sex og i forældre skal passe på ikke kun at tro det værste om unge, bare fordi det kun er de slemme ting man hører om os.
    Personligt er jeg træt af, at voksne ikke tror unge ikke har oplevet dårlige ting her i livet endnu og at vi derfor nærmest ikke er følsesmæssigt udviklet.
    Så alle jer forældre må holde op med at have så mange fordomme om unge, prøve at snakke mere med dem og lytte på hvad de har at sige.
  • Isabell, du må have en grund til at hive en gammel debat frem, så jeg går naturligvis ud fra, du har gennemlæst den grundigt.

Kan du prøve at konkretisere, hvem du her tiltaler og skælder ud på? Du skriver "I". Hvem er det?

Der er flere, der absolut ikke mener, det er en helt naturlig ting at børn i 12-13 års alderen har sex, så det er ikke dem/os du angriber. Der er flere af de børn, du ser ud til at forsvare, der mener, at det er naturligt.

Hvad er det egentligt, du gerne vil debattere, siden du henter denne debat frem igen?
  • jeg må sige at jeg er rimelig enig med GitteWit1, men jeg synes også det er forfærdeligt at du ikke stoler mere på din datter, bare fordi hun har muligheden for at have sex betyder det jo ikke at hun har lyst, jeg er selv 17 og har endnu ikke haft min seksuelle debut, og det er jeg s'gu egentligt meget tilfreds med.

en anden ting, jeg synes det er meget forkert af din mand at han vil skilles hvis de unge for lov at sove sammen, især når det ikke engang er hans datter, jeg mener det er en sag mellem dig selv, sin datter, hendes far og ikke mindst din svigersøn! og altså behandel ham da lige som en del af familien og ikke som en liderlig dreng der bare vil i bukserne på din datter :s
  • Hej. Jeg er 13 år gammel, og INGEN jeg kender mener at vi er gamle nok til petting, og hvis det skulle gå så langt sex! Jeg har da prøvet at kysse, med en pige jeg syntes var sød, men det var altså også det... Hvis din datter og hendes kæreste er bare en smule som "normale" unge, (som jeg er sikker på at de er)! Så er jeg sikker på at der ikke sker det mindste... De vil sikkert bare se noget film og så hyggesnakke lidt :-) jeg håber at dette hjalp :). Kh Jacob
  • Jeg kan sagtens forstå, at I, forældrene prøver at forsvare os mod sex og/eller petting, da det ville være en frygtelig situation hvis et 13 årigt barn en dag kom hjem med et barn (hvilket jo desværre er set før)! En så frygtelig situation skyldes nok også manglende opdragelse eller omsorg.... Men det er MEGET sjældent at noget som dette sker, hvis barnet bare er opdraget ordentligt :-). Jeg ved godt at dette er en gammel debat, men jeg kan nu ikke undgå at være enig med Isabell... Jeg mener selvfølgelig ikke at det er jer alle, som har visse "fordomme", men i nogle tilfælde kan det godt lyde som om at nogen af jer ikke mener, at vi unge ikke rigtigt tænker så meget på hvordan det skal gå i vores fremtid...(som nævnt i en tidligere diskution) Kh Jacob, 13 år. Jeg ville være yderst tilfreds med et svar, da jeg gerne ville høre jeres mening om hvad jeg lige har skrevet :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.