Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sove med kæresten

Redigeret 31 maj, 2015, 01:56 i Teenagere
Min 13-årige datter vil gerne sove sammen med sin kæreste. De har været kærester i 3 mdr. og de er nået til det punkt hvor de kysser lidt og ikke mere. Vi taler om sex osv og jeg stoler på at det er rigtigt hvad hun siger. Hendes far, som vi ikke bor sammen med, synes at det er helt OK, min mand, som ikke er hendes far, synes at det er helt forrykt. Jeg synes at det er OK, for jeg ved godt at de bare vil hygge og at de ikke har tid i hverdagene til at se hinanden. På de 3 mdr. de har været kærester, har de vel været sammen ialt 4 gange. Min mand mener også at hvis jeg giver hende lov til at have hendes kæreste sovende her, så vil han simplethen skilles!? Hvad mener I?
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 22 april, 2010, 03:35
    Jeg ved ikke, hvad andre mener, men jeg ville aldrig nogensinde lade 13-årige sove sammen.

    Og er drengen ældre er det endnu værre, hvis det kan blive det.
  • Indstillinger
    "På de tre måneder de har været kærester har de vel været sammen i alt 4 gange"
    Bare lige for at få det på det rene: Set hinanden privat 4 gange eller kysset og kælet 4 gange? Og hvor gammel er denne kæreste?

    Det er et rigtig stort spørgsmål det her. Jeg syntes, at de er alt, alt for unge til petting og sex.

    På den ene side tænker jeg, at det vel er begrænset hvad der kan ske ved at lade dem sove sammen som ikke kan ske en eftermiddag hvor de er sammen, men på den anden side, så ved jeg jo også at tingene noget lettere udvikler sig sen aften under samme dyne end lys eftermiddag i sofaen foran en film.

    Hvis de bare var legekammerater/venner ville jeg næppe se noget mærkeligt i at han sov på hendes værelse, men i det her tilfælde, vil jeg mene, at det er mere passende at de sover i hvert deres rum. Dermed sender I som forældre også et signal om, at det ikke er passende at ligge under samme dyne.
    Jeg kan godt se det hyggelige for dem at have aftenen sammen og så have formiddagen næste dag sammen - men de behøver ikke sove i samme seng.

    Med hensyn til at I taler om sex: Man kan her på Netdoktor læse i debatterne, at de unge ved utroligt lidt om sex. Ikke om hvordan det fungerer rent praktisk, men de har ikke styr på hvordan menstruationscyklus fungerer, hvordan sexsygdomme smitter og hvordan prævention virker. Jeg vil opfordre dig til at have fokus på disse ting de næste år.
  • Indstillinger
    Jeg synes, at det er alt for tidligt at lade 13 årige sove sammen, for så mener jeg, at vi sender det signal, at det også er tilladt at have sex.

    Uanset hvor meget vi stoler på vores børn, og det har jeg selv gjort da mine piger var i den alder, så ved vi også godt at alt kan ske når de unge ligger der og måske kan blive fristet eller overtalt til noget som de i mine øjne er for unge til og egentlig heller ikke har lyst til.

    Men man kan også godt sige at vil de dyrke sex, ja så gør de det uanset tidspunktet på dagen, men at give dem lov til at sove sammen så mener jeg at vi næsten opfordrer dem til sex.

    En ting forstår jeg så ikke og det er at din mand som ikke er din datters far vil skilles, hvis du giver lov til det. Det er dog en besynderlig grund til skilsmisse.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Tak for Jeres svar, som virkelig har hjulpet mig. Igennem dagen er jeg blevet enig med mig selv om at selvfølgelig skal hun ikke sove med sin kæreste (som er lige så gammel som hende, og de ser hinanden i skolen hver dag, men har kun været alene sammen nogle få gange). Et eller andet sted tænkte jeg jo at de bare er børn der gerne vil hygge sig sammen, men det kan de jo så gøre til kl. 20 og så kan den ene tage hjem :0). Det er bare svært med alle disse spørgsmål der dukker op flere år før forventet, men det lærer jeg jo nok.
  • Indstillinger
    dengang jeg var 13 (er 20 i dag), fik jeg en "kæreste", og vi fik lov til at sove sammen, vores forældre snakkede godt sammen og blev enige om at vi godt måtte.. og der skete intet (eftersom jeg kyssede en fyr første gang som 14½årig)..
    tag en snak med din datter om det, stille og roligt, hun har krav på at vide begrundelsen for dit svar omkring det.
    i kunne jo evt rede en gæsteseng op til kæresten, og finde en dyne og pude og sige at han kan sove der, så kan de stadig sove sammen, men ikke i sammen seng (at de ikke må sove i samme rum, er for langt ude, så hellere nægte dem det helt..)
  • Indstillinger
    Det er tydeligt at se, hvad gennemsnitsalderen er for respondenterne i denne debat. Det er tydeligvis længe siden I selv var unge, og den gang var verden helt anderledes. Jeg er selv 19, og jeg er ked af, at det er mig der skal ødelægge jeres illusion om jeres søde, små børn. Da jeg gik i 8. klasse og var en 14-15 år havde de fleste af mine veninder haft deres sexuelle debut som 12-13-årige. Og jeg taler IKKE om petting. Jeg selv havde det lige et par dage efter min 14-års fødselsdag med min daværende kæreste, som var 2½ år ældre end jeg. Før da havde vi været kærester i tre måneder, som din datter, og vi var OFTE sammen alene, privat, i hinandens hjem. vi sov også ofte sammen og lavede mere end blot at pette, og det gjorde vi nu såmænd også før vi fik lov at sove sammen. Bare fordi det er dagtimer er teenagere ikke mindre nysgerrige.

    Jeg synes det er helt, helt forkert af dig at forbyde din datter at sove med sin kæreste. Det virker som om det bare er fordi, du er lidt bange for hvad der vil ske og at du i øvrigt ikke synes om at din datter er seksuelt aktiv på den ene eller den anden måde. Men jeg er ked af at sige, at det er børn nu engang - tidligere og tidligere i disse tider! Samfundet ændrer sig og derfor også den unge, seksuelle kultur.

    Måske handler det om, at du burde gøre en indsats for at lære den dreng at kende. fire gange på tre måneder, siger du? Jeg var sammen med min kæreste fire gange på to uger dengang! Fordi vi rent faktisk havde lyst til at se hinanden og tilbringe tid sammen, og vi lærte hver især hinandens forældre godt at kende hvilket gav et godt forhold til dem, men deres opfattelse af os som et par og ikke små pussenusse børn blev også klart bedre af den grund.

    Desuden, nu vi er ved det - det her svarer til at alle de små 12-13 årige siger, at de bare sover hos en veninde, når de sidder og drikker vodka og prøver at ryge en halv cigaret.

    Jeg siger ikke, at det er i orden og særlig hensigtsmæssigt at børn i den lave alder både drikker, ryger og har sex - men det er nu engang sådan det er. Og hvis de to virkelig gerne vil lave noget andet end petting sammen, så skal de nok finde et sted og en måde at gøre det på, uanset om klokken endnu ikke er 20. Du siger, du taler med hende om sex og stoler på hende, men det gør du jo tilsyneladende ikke alligevel. For hvis du virkelig tror på, at de ikke vil lave noget når de skal sove sammen, hvorfor skulle de så ikke have lov? Som sagt, hvis de gerne vil, gør de det uanset om de sover sammen eller ej.
  • Indstillinger
    Desuden, noget af det der bliver sagt om at unge ved lidt om sex - ja, helt klart de gør! Men det er dælme fordi det gode undervisningsministerium ikke forstår, at det er hensigtsmæssigt at starte seksualundervisning i 3.4.-klasse. "Ej men der er de jo alt for unge, de gør det slet ikke". Nej, men det kommer snart, allerede i 6. klasse, og jo før de ved noget om hvad de laver, jo bedre. Vi underviser også i biologi selvom børnene ikke nødvendigvis får brug for at vide hvad forskellen på en frø og en tudse er.

    en anden ting, hende der nævner at de når de sover sammen måske bliver presset til noget de ikke har lyst til. De har sikkert lyst til det, og gør det derfor. Desuden, hvis man har opdraget sine børn til at være stærke og selvstændige vil de ikke bukke under for pres og overhovedet nedlade sig til at være sammen med sådan en fyr. Sådan havde jeg det - mine forældre havde sørget for at jeg vidste hvem jeg var og kendte mine værdier, og jeg havde sex da JEG følte mig klar. OG, du kan aldrig beskytte dine børn fra at de kommer ud for noget, de ikke har lyst til - sådan er det bare! Det hjælper ikke at forbyde dem at sove sammen
  • Indstillinger
    Du har sikkert ret, vi er ældre og har langt større erfaring end du har.

    Det er netop det, der er galt i vores verden, børn opfører sig som voksne og formår slet ikke at styre det.
    Nogle forældre siger børn skal afprøve grænser, men glemmer desværre at sætte en grænse.
  • Indstillinger
    Persille har ret, det var lige nøjagtig sådan jeg selv ville skrive, men jeg vil supplere…

    Nogle forældre tør ikke træde i karakter, tage lederskab og sætte grænser for deres børn, de er konfliktsky og overlader derfor ansvaret til deres børn. Dette ansvar kan børn selvfølgelig ikke påtage sig, det ville være noget naivt at tro.

    Nej forældre skal tage forældrerollen alvorligt, og ikke være bange for at være autoriteter, for børn skal ikke styre det hele. Men i dag er det faktisk omvendt, man ser det gang på gang, at det er børnene der bestemmer og forældrene der pisker rundt for at gøre deres børn tilpas.

    Børn ved hvad de har lyst til, men de ved ikke hvad de har behov for…

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    enig med persille og sofie,det er der problemet ligger man skal sætte grænser for sine børn.13 årige er alt for unge til at vide hvad der er forkert og rigtig og selv om forældrene fortæller dem at de skal beskytte sig osv er det ikke nok for de er ikke modne,selv idag er der mange efter 18 års alderen som ikke beskytter sig og aner ikke at de kan få kønssygdomme osv og lærer først af sine fejl når det er sket.Børn er meget nysgerrig og kan finde på alt.Da jeg var 10-11 år spurgte en dreng på samme alder om vi skal bolle,han var på besøg hjemme hos mig og var alene på mit værelse men heldigvis afviste jeg fordi jeg fik en god opdragelse at jeg ikke må have sex før jeg følte mig klar.Så det hele drejer sig om opdragelsen og om at sætte grænser.
Log in eller Registrér for at kommentere.