Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sove med kæresten

24

Kommentarer

• Jeg vil kun sige en ting og det er at jeg er så meget enig med Persille og Sofie. Godt skrevet.

Lisbeth
  • Hejsa jeg er efter hånden ved at være en ældre mand som er 45 år. jeg har to døtre og en søn. Ifølge mine erfaringer fra da jeg selv var i den alder, fik jeg selvfølgelig ikke lov til at sove sammen med piger. Men i må jo til at tage jer lidt sammen og se at samfundet har udviklet sig igennem årene. Jeg giver selv mine børn lov til at sove sammen med deres kærester, det gjorde jeg også, da Signe (min datter) spurgte mig første gang. Det var iorden med både mig og min kone, vi vidste jo godt hvordan det var at være unge. Normalt kommer forældre jo først hjem ca. kl 16:00 fra arbejde, og i alt den tid børnene er alene, kan der alligevel ske mange ting derhjemme som du ikke ved. Så jeg kan ærlig talt ikke se hvad problemet skulle være. I skal også regne med at jeres børn smutter fra jer på et tidspunkt ligesom fuglene flyver fra reden. Et plus ved at give dem lov til det er, at de kan spørge ind til sex og andre lignende ting, når de bliver ældre. Men husk, vil de virkelig ha' sex, så sker det højst sandsynlig også. Hilsen benjamin :) PS stol på jeres børn...
  • Jeg må nok give Benjamin ret. Vil de have sex - så har de det også.

Da jeg var 13 år havde jeg da lavet lidt af hvert - dog havde jeg først sex da jeg var 15. Mine forældre stolede på, at jeg kun gjorde hvad jeg havde lyst til. Under alle omstændigheder kan forældre ikke "styre" deres børn til ikke at have sex.

Hvis I giver dem lov til at sove sammen i det samme værelse, har I mulighed for at give dem "lov til" at være sammen som kærester, men under ordentlige forhold. På den måde føler hun, at I lader hende "få lov", men i virkeligheden er det jer der har bestemt om de skal være sammen eller ej.

Jeg synes det er positivt, at jeres datter spørger om lov - hun stoler på jer og føler hun kan åbne op overfor jer. Giv hende lidt tilbage - stol på hende!!

Johanne
  • Samfundet har udviklet sig, men er det til det bedre. Ikke helt, efter min ringe mening.
    Der bliver også skrevet en del om unge menneskers opførsel. Jeg læste om en gymnasieelev, der ikke var særlig glad for alt det drikkeri, der ustandselig foregik. Det er svært at sige nej, i den alder.

Er man kun 13 til 14 år er man alt for ung. Man vil , som pige, gerne kysse og kæle, men ikke mere. Det er kun fordi det på det nærmeste bliver påtvunget af omgivelserne. Ingen siger nej, ingen advarer. Og hvad skal det gøre godt for. Jeg ved da piger i den alder overhovedet ikke har behov i den retning. Det er kun nysgerrighed.

Men da jeg var ganske ung gav mine forældre faktisk mig lov til at have en kæreste boende. Noget ganske uhørt dengang og hvor ville jeg ønske, de aldrig havde givet lov.
    Hvor ville jeg ØNSKE de aldrig havde givet lov. Det kan ikke siges for ofte.

Jeg husker også min farmors ord. Men vi sagde, som ungdommen altid har gjort. "Samfundet har udviklet sig. Det er moderne tider."

Vi forstod ikke, at der var erfaringer, som vi ikke havde haft.

Selv dyr opdrager deres unger, men menneskene lader stå til. Hos dem skal børn afprøve grænser, der ikke er sat. De skal klare det hele selv. Fordi forældrene er bange for at påtage sig ansvar.

citat

Elefanter er komplicerede dyr

Genudsætning i nye områder var den mest nærliggende løsning, da afskydningen måtte indstilles, men det var lettere sagt end gjort. Udsætninger af unge elefanter i bl.a. Pilanesberg National Park gav store problemer, som man slet ikke havde forudset. Det viste sig nemlig at disse elefanter manglede den "opdragelse" som de normalt ville have fået en i familiestruktur, med elefanter i alle aldre. De udviste en farlig adfærd, dræbte ikke blot systematisk mere end 30 næsehorn i parken, men også to sagesløse turister, og forskerne funderede over hvad årsagen dog kunne være. På det tidspunkt var man kommet videre med de tekniske forsøg på indfangning af voksne elefanter i Krugerparken, og som et forsøg flyttede man i første omgang 5 gamle tyre fra Krugerparken de 500 km. over til Pilanesberg National Park. Forbavselsen var stor, da det viste sig at dette forholdsvis beskedne antal voksne elefanter pludseligt fik ændret adfærdsmønstret i parken, og i dag er man helt bevidste om, at det ikke nytter noget kun at flytte ungdyr, når en ny bestand skal etableres.

citat slut
  • Nu vil jeg også lige blande mig. De fleste af jer er forældre med børn i teenage-alderen, og jeg synes, at det er en smule uhyggeligt at læse hvad I skriver. I aner ikke noget om, hvordan vi teenagere tænker. Tydeligvis tror I, at vi er ubegavede, og lige så snart vi fylder 13 og bliver officielle teenagere, så er det eneste vi tænker på; stoffer, sex og alkohol.

Samfundet har ændret sig en del siden I var unge, og det kan man se mange steder, f.eks. i litteraturen. I indtil flere af de ungdomsromaner jeg har læst, som er skrevet for 10-15 år siden, der spørg veninder hinanden om de skal onanerer sammen, drenge om de skal spille pind osv. Det ville ikke ske særlig ofte i dag - det er simpelthen for pinligt! Og jeg ved det, for jeg er selv teenager (14,5 år).

Jeg tror ærlig talt ikke, at der ville være sket noget, hvis de to 13-årige havde fået lov til at sove sammen. På min årgang er der indtil flere kærestepar (og det var der også i 6. og 7.), som var sammen i længere tid. Ikke engang et lille kys kunne man få ud af dem.

Jeg tror desværre, at ved at sige nej til de 13årige, så har de fået lyst til at sætte sig imod forældrenes vilje.

Men hvis de vil have sex, så skal de nok få det. Og hvad kan der ske ved det? På et eller andet tidspunkt skal de jo gøre "det", hvis I vil have nogen børnebørn.

- Mathilde
    PS: Vi får altså seksualundervisning i skolen, jeg tror bare næppe det er noget, jeres børn kommer glædesstrålende hjem og fortæller jer om; de synes nemlig, at det er for pinligt! ;)
  • Hej Mathilde

Det kan godt være, at du mener at samfundet har ændret sig, siden jeg var ung, og at det for dig er uhyggeligt at læse, hvad vi skriver.

Det kan også godt være, at vi ikke ved, hvad I teenager tænker, men du ved til gengæld heller ikke hvad vi forælder til teenager børn, tænker:-)

Jeg synes ikke, at 13 årige skal sove sammen selvom de har en kæreste. Og det mener jeg, fordi de ikke i så tidlig en alder skal opføre sig som i et parforhold.

Det at være forælder er forbundet med et meget stort ansvar, og med det ansvar følger der, at vi ikke presser vores børn ud i noget, de ikke kan klare følelsesmæssigt.

Når man som forælder giver lov til at teenager børn godt må sove sammen, giver vi også lov til at de dyrker sex. Det er dette signal jeg ikke ønskede at sende, da min to piger var i den alder.

Det er muligt du ved meget om sex og prævention, men det følelsesmæssige ved at have sex for tidligt, aner I/du ikke en pind om.

Mange unge bliver uønskede gravide, mange unge føler sig presset til at dyrke sex, også selvom de egentlig ikke har lyst. Sig mig ikke imod, for det ved jeg er sandt:-) mange unge ved ikke en dyt om mange ting omkring det at dyrke sex, det kan du læse hvis du bare følger en lille smule med her i debatterne.

Med al respekt for din holdning, så er der stadig meget du skal lære endnu, og gudskelov for det.

Hilsen Sofie
  • Jeg er 14 år gammel, og har haft sex med min kæreste et par gange før.
    Det er lidt sjovt, at det er voksne der siger hvad unge ved og ikke ved. Selvom jeg kun har haft en uges sex undervisning, ved jeg godt hvordan man bruger et kondom, eller p-piller. Jeg ved også at hvis noget går galt, er der fortrydelses piller. De fleste unge ved det.

Og stop da lige med at være så hellige. I har sgu nok også prøvet et eller andet lort da i var unge, som i syntes var sjovt.

I snakker om at unge bliver voksne for hurtigt. Det er fordi sådan er verdenen, alting ændrer sig. Forældre syntes at børn skal tage mere ansvar, men lader dem ikke gøre noget som helst sjovt efterhånden.

Det er fordi at mange forældre mener at deres "børn" ikke kunne finde på sådan noget, og syntes måske også at det er jo ikke en "norm". Derfor tvinger de deres sønner eller døtre til at være børn, og unge på samme tid.

"I skal tage ansvar, undtagen for jeres eget liv. Det skal vi nok klare indtil i flytter hjemme fra".

Hvis i spørger mig kan det også være at i tvinger jeres børn til at blive rebeller, som simpelthen har sex for at gøre jer frustreret.

"Kort" sagt, snak med jeres børn om kondomer og lign., så undgår i alle problemerne der kunne komme. I kan ikke stoppe dem fra at blive voksne, når de først har sat det for øje.

De kommer kun til at hade jer når de bliver ældre :(

Og, jo, vi ved om følelser. Var i ikke også forelsket da i var unge? Blev i ikke også ked af det? Har i aldrig følt et tab da i var unge?

De fleste voksne kan godt glemme hvordan det var da de var unge, fordi "Neeeej, det er bare det forældre pres der er på os.", som om. Det er fordi man nogle gange tror at det gælder om at have de mest hellige engle børn.

Tænk over det. Du som forældre, kan nok ikke sige nej til alting, kan du?
  • Ja de unge føler sig store i den alder 13 år hvor de bliver kønsmodne for det meste . hvis de unge er så meget i mod forældrenes regler er det måske på tide det bliver besluttet i folketinget om unge har ret til at have samleje når de kun er 13 år med en jævn aldrende. Her i danmark ser vi jo helst at vores børn selv skal være voksne inden de selv får børn. og der er en del der bliver gravide og skal have fortrydelsespille. men også nogle bliver presset af venner til at have samleje inden de selv er klar fordi de andre har prøvet.det. og opfordre sine venner til også at prøve det. Som mor synes jeg de er unge og godt kunne vente med at have samleje til de blev nogle år ældre. Som ung og da jeg selv havde den alder ville det have været rart at kunne gøre det som jeg havde lyst til med en fyr jeg var forelsket i da jeg gik i 5 klasse. Da jeg stadig har ham i hovedet og det jeg aldrig måtte gøre med ham for min far. Jeg oplever at hvis ens forældre forbyder at være sammen med kærsten. vælger man automatisk det der er blevet forbudt. det er bedere de får lov at være i forældrenes hus end de går i skjul og gør det uden at beskytte sig.
  • Egentlig er der ikke noget underligt i disse indlæg fra ganske unge mennesker, der protesterer inderligt.

De fremfører bare det ungdommen altid har sagt: I forstår ingenting, I er gamle. Verden er anderledes.
    Sådan tror jeg vi alle har sagt.

Det I skriver her og mener det er jeres RET at bestemme, fortæller mig, der er noget galt med opdragelsen.

Mange ting er nu stadig de samme. Jeg husker meget tydeligt min egen barndom og ungdom.
    Og jeg mener stadig det er forældrenes pligt at passe på deres børn.

I er ikke voksne og modne. I tror det bare. Sådan som vi altid har gjort.

Der blev dog passet mere på unge mennesker dengang end der gør nu.
    Jeg mener absolut ikke det tilkommer børn at bestemme, de bare kan dyrke sex og drikke, som det passer dem.
    Gør de det, forsømmer forældrene deres pligt, nemlig at opdrage deres børn.

En skriver oven i købet at vi ikke ved hvad teenagere tænker. Jo det er netop det vi så absolut ved, vi har selv været det, derfor skal der passes på jer. Og I bør opdrages ordentligt. Mange forældre lader desværre stå til i dag.

Mine børn er opdraget godt og er gode samfundsborgere i dag. Naturligvis har de moret sig, som alle unge gør, men de fik ikke lov til at rende ude, som 13 årige og lave hvad de havde lyst til.

Jeg har selv moret mig, men jeg turde bestemt ikke drikke mig fuld eller lave andre ting, der ikke blev tilladt. Den respekt for forældrene mangler mange unge mennesker i dag.
    Hvorfor er der så mange unge mennesker, det går galt for i dag. Det undrer ikke mig.

Jeg smågriner lidt, den med at hade forældrene, hvis ikke de unge må gøre, hvad de vil, holder slet ikke. Tværtimod. Men der skal modenhed til for at forstå det.
    Men forældrene skal jo heller ikke være nogle hysteriske nogen, der råber på deres ret. Det er en balancegang.
  • Jeg syntes da klart at du skal give dem lov til at sove sammen, de vil jo sikkert ikke have sex sammen, men bare putte lidt;-) Og jeg syntes da helt klart at din mand kan være ligeglad, når det ikke er hans barn.
Log in eller Registrér for at kommentere.