Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fuldkorn - hvad er det?

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal have rigtig mange tak for dit link, og din hjælp.

    Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg troede, at spelt ikke indeholdt gluten, hmmm...

    Jeg har læst om glutenfri brød/boller bagt af købte melblandinger, men det må jo så være fordi melet er behandlet så gluten er fjernet.

    Ved lejlighed vil jeg prøve, at se, om jeg kan finde sådan en blanding, så jeg kan teste, om det er gluten der er problemet.

    Det er ihvertfald noget jeg vil undersøge nærmere, så du skal have mange tak for din hjælp.
  • Indstillinger
    Linette1, i 14 dage undgik jeg gluten, jeg købte glutenfri melblandinger, som jeg bagte brød af.
    I samme periode undgik jeg kartofler, pasta og ris, altså de stivelsesholdige ting, det er jo ikke så svært midt om sommeren hvor man ofte spiser noget blandet salat.
    Men det havde ingen effekt på min fordøjelse.

    I dag var jeg hos lægen, mest fordi min mor vist ikke helt syntes det var forsvarligt, at jeg selv eksperimenterede med tingene, uden diagnoser ell.l. ;)

    Min nye læge er både sød og rar, og også ganske fornuftig at snakke med, men konklusionen var, at hun mente ikke det var "noget farligt" og, at mange slås med problemer med forstoppelse i en eller anden grad, og det er faktisk op til en selv, at finde ud af hvad man kan tåle eller ikke tåle.
  • Indstillinger
    Vi får fra alle sider at vide, at vi skal spise fuldkornsbrød. Men jeg har for nylig fundet ud af, at man har glemt noget meget vigtigt. Fytin(syre).

    Fytin findes i skallerne på korn og nogle nødder/kerner.
    Fytin hæmmer fordøjelsen og så virker det som en magnet på mineralerne. Fytin'en suger mineralerne til sig, så vi ikke får glæde af dem.

    Fytin nedbrydes hvis brødet bages med surdej eller langtidshæver.

    Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, så har jeg før haft mistanke til mine "sunde" boller, men jeg syntes bare ikke det kunne passe, at mine hjemmebagte grovgo'e boller, bagt af økologisk fuldkornshvede og rug, tilsat almindelig hvede, skulle være skyld i mine helbredsproblemer.

    Men da jeg havde læst om fytin blev jeg enig med mig selv om, at lade det komme an på et forsøg.
    Efter at jeg i en uge ikke havde spist andet brød end rugbrød og rug-knækbrød bagt med surdej kunne jeg mærke en gevaldig forskel i min fordøjelse.
    Jeg kan bedst beskrive det som, at min fordøjelse er blevet vækket til live igen.
    Når jeg holder mig til rug bagt med surdej har jeg ikke brug for afføringsmidler.

    Og selvfølgelig skal den gode effekt da lige udfordres.
    Jeg købte et verdensmesterbrød i Lidl, der er solsikkekerner i, og kerner ovenpå.
    Jeg spiste 2 skiver, og hold op hvor der smagte skønt (jeg har ikke spist den slags brød i over et år). Men efter ca. en halv time følte jeg mig meget oppustet i maven, den følelse begyndte først at aftage efter ca. 3 timer.
    De næste 4 dage har jeg haft glæde af en irriterende hovedpine jeg ikke har kunnet gennemskue, indtil i dag hvor min fordøjelse igen viser sig fra sin effektive side. I takt med, at min fordøjelse kommer på plads igen forsvinder hovedpinen og spændingerne i skulder-nakke området.
  • Indstillinger
    Trold1, jeg tror du har ret der er noget galt med disse kerner. Jeg har ganske uberettiget beskyldt min medicin for at være skyld i jeg tog mindst 8 kg på. Jeg spiste efterhånden ikke meget, men lige meget hjalp det.

    Jeg spiste kun en skive rugbrød om dagen, men godt med kerner i, for det skulle være så sundt. Jeg fik en mistanke og holdt op med at spise dette fuldkornsrugbrød. Gik over til noget der var helt uden kerner og mere lyst i det.
    Nu er der røget 3 kg.
    Det var ikke medicinen, men rugbrødet jeg tog på af.
  • Indstillinger
    Hej Trold og Persille

    Jeg tror, at der er nogle ting, jeg skal have læst op på. Jeg har hørt om fytin, men vidste ikke, at fytin kunne være så problematisk. Og i hvert fald mente jeg, at jeg undgår problemer, fordi jeg langtidshæver mit hvedebrød (12-17 timer).

    Jeg lægger mærke til, at du, Trold, skriver: ”Fytinen suger mineralerne til sig, så vi ikke får glæde af dem.”

    Jeg har i årevis haft en tendens til at få kaliummangel. Jeg tager for tiden 3 stk. Kaleorid dagligt (dvs. 3 gange 750 mg)som tilskud. Alligevel har jeg svært ved at få kaliumniveauet op.

    Men nu har jeg været bortrejst i nogle uger. Jeg boede på et hotel, hvor vi fik dejlig mad, men brødet var uendelig tørt og kedeligt – ligesom gamle dages rundstykker, der kun smagte af pap og luft.

    En anden forskel i spisevaner i forhold til herhjemme var, at jeg drak kaffe med varm mælk i om morgenen – ikke ren sort kaffe, som jeg drikker herhjemme.

    Nu har jeg så fået målt mit kalium-niveau, og for første gang i årevis har jeg fået niveauet op over 4. Godt nok kun 4,1, men alligevel!

    Jeg vil da tænke over, om stigningen kan skyldes, at belastningen fra kaffe og fytin var væk! Og forsøge at undgå en sådan belastning fremover.

    Jeg har nu ikke tænkt mig at holde op med at spise velsmagende brød. Jeg må bare sætte mig ind i, hvordan man undgår problemer med fytin.

    En anden sag er, om der faktisk er fytin i solsikkekerner. Du skriver, Trold, at du fik det dårligt efter at have spist to skiver brød med solsikkekerner i.

    Fytin sidder vel i skaldelene, men jeg kan dårligt tro, at skaldelene fra solsikkekerner kommer med i brød. Så vidt jeg ved, er skaldelene fra solsikkekerner helt og aldeles uspiselige. Når jeg spiser brød med solsikkekerner i, mærker jeg kun de bløde, lækre kerner. Men skaldelene kan selvfølgelig være kværnet, ligesom man under krigen vistnok kom savsmuld i brød, for at det skulle fylde noget mere!

    Og under alle omstændigheder er solsikkekerner ikke korn. For at brødet kan betegnes som fuldkornsbrød, skal der skaldele i fra korn – men ikke nødvendigvis fra solsikker!

    Måske er sagen, Trold, at du ikke tåler solsikkekerner? Det behøver jo ikke være et problem, der har noget med fytin at gøre.

    Du skriver, Persille, at der må være noget galt med disse kerner. Du har spist en skive rugbrød dagligt med kerner i, og du fik mistanke om, at det var den skive, der fik dig til at tage på.

    Nu er der jo forskel på kerner. Jeg ved ikke, om de kerner, du hentyder til, er kerner af korn eller kerner af frø så som solsikkefrø, som findes i mange slags rugbrød.

    For det første vil jeg mene, at man ikke ud fra mængden af hele kerner kan vide noget om, hvor mange skaldele, der er i brødet, for normalt kværnes skaldelene fint, for at vi ikke skal knække tænderne i dem.

    For det andet er rugbrød hævet med surdej, og det skulle jo forhindre problemer med fytin.

    Men det er klart, at hvis der er mange solsikkekerner i brød, så er kalorieindholdet større end i brød uden solsikkekerner, fordi solsikkekerner indeholder meget olie. Men står kalorieindholdet ikke på pakken, så du kan sammenligne forskellige slags rugbrød?

    Egentlig siger man jo, at vi har behøv for sundt fedtstof, men solsikkeolie er måske ikke lige den sundeste olie. Det er bedre at få fedt fra fisk eller rapsolie eller olivenolie.

    Under alle omstændigheder var det godt, at du fandt frem til årsagen til din vægtøgning. Det lyder bare, som om du spiser meget lidt, Persille. Du skulle lige vide, hvor meget jeg spiser på en dag ;-)

    Jeg vil forsøge at læse lidt om fytin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ja, jeg spiser ikke meget mad, fordi jeg tager på. Men efter jeg opdagede det med rugbrødet kan jeg tillade mig at spise aftensmad også bare meget lidt. Jeg er altid sulten, æv.

    Jeg under søger det med brødet , når jeg har været på indkøb og vender tilbage.
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar på mit indlæg, og jeg havde jo en forventning om, at specielt kameliadamen kunne være interesseret i det, p.g.a. problemerne med kalium. :)

    Jeg citerer lige fra jeres indlæg, og kommenterer.

    "Jeg spiste kun en skive rugbrød om dagen, men godt med kerner i, for det skulle være så sundt. Jeg fik en mistanke og holdt op med at spise dette fuldkornsrugbrød. Gik over til noget der var helt uden kerner og mere lyst i det.
    Nu er der røget 3 kg.
    Det var ikke medicinen, men rugbrødet jeg tog på af."

    Der burde ikke være fytin-problemer med de kerner der er i rugbrødet, rugbrød er bagt med surdej, og dermed er fytinen nedbrudt/uvirksom.
    Men, hvis der også er kerner ovenpå rugbrødet, så kan jeg forestille mig, at de evt. kan give problemer da de sikkert ikke har været udsat for surdejen.

    "Men nu har jeg været bortrejst i nogle uger. Jeg boede på et hotel, hvor vi fik dejlig mad, men brødet var uendelig tørt og kedeligt – ligesom gamle dages rundstykker, der kun smagte af pap og luft.

    En anden forskel i spisevaner i forhold til herhjemme var, at jeg drak kaffe med varm mælk i om morgenen – ikke ren sort kaffe, som jeg drikker herhjemme."

    Kaffe, sukker, alkohol og tobaksrygning trækker mineraler ud af kroppen, men jeg tror ikke det gør nogen forskel, om der er mælk i kaffen eller ej.
    Fordi, da jeg var meget ung brød jeg mig ikke om kaffe, senere fik jeg smag for det og drak i en længere periode et krus om dagen, med mælk i. Efter et stykke tid (husker ikke hvor længe) begyndte jeg, at få det dårligt når jeg havde drukket kaffe, bl.a. blev jeg meget anspændt. Med den viden jeg har nu kan jeg se, at det var tegn på kaliummangel.

    "Jeg vil da tænke over, om stigningen kan skyldes, at belastningen fra kaffe og fytin var væk! Og forsøge at undgå en sådan belastning fremover."

    Du kan jo evt. prøve at undgå fytin og kaffe i 7-10 dage, hvis det så har en effekt kan du jo prøve at drikke kaffe, men stadig undgå fytin.

    "Du skriver, Trold, at du fik det dårligt efter at have spist to skiver brød med solsikkekerner i."

    Ja, der var solsikkekerner i, men sikket også andre ting, bl.a. var der sesamfrø og (tror jeg nok) hørfrø ovenpå, og disse har sikkert ikke været med i hele bageprocessen.

    "For det andet er rugbrød hævet med surdej, og det skulle jo forhindre problemer med fytin."

    Lige præcis. :)

    Jeg var i min lokale Kvickly hvor jeg spurgte i bagerafdelingen, om deres fuldkornsbrød (udover rugbrød) var bagt med surdej, det sagde ekspedienten nej til. Det svar overraskede mig, så jeg helt glemte at købe wienerbrød med hjem ;), men jeg gik ind i butikken og ville lige kigge i deres brød-afdeling. Dér lå bl.a. nogle flutes fra deres egen bager, jeg kiggede på varedeklarationen og kunne se, at der var surdej i.
    Jeg gik så hjem og fandt en kontaktfunktion på deres hjemmeside og skrev til dem.
    Efter et par dage blev jeg en aften ringet op fra min lokale Kvickly, han beklagede min oplevelse med det forkerte svar og fortalte, at han havde talt med deres bagermester og kunne fortælle, at alt deres hvedebrød var bagt med surdej.
    Det var noget med, at de lægger brødene op (gør dem klar, som jeg forstår det) og så bliver de lagt på køl eller frys til de skal bages, og med den fremgangsmåde skulle der, iflg. bagermesteren, bruges surdej.
    Men det de bruger er "tør-surdej".

    Om det gør nogen forskel, at det er tør-surdej ved jeg ikke.

    Da jeg havde læst om fytin gik jeg og tænkte over det og kom i tanker om, at jeg engang sidste år så i en tilbudsavis fra Kvickly, at de brugte skoldet mel i deres brød.
    Dengang rystede jeg vist lidt på hovedet, men nu begyndte det jo, at give mening.

    I sidste uge var jeg til et foredrag med læge Søren Flytlie. Ud fra hvad jeg havde læst om ham havde jeg store forventninger, men jeg blev meget skuffet, det var mere underholdning end det var foredrag.
    På et tidspunkt nævnte han, at der var fytin i mælk, det var alt hvad han nævnte om fytin.
    Da der blev mulighed for, at stille spørgsmål spurgte jeg, om han havde nogen viden om, eller erfaring med, fytin. Dertil svarede han kort "nej".
    Jeg påpegede så, at han havde udtalt, at der var fytin i mælk, hvortil han sagde, at koen vel fik det fra kornet.
    Iflg. de oplysninger jeg har kunnet finde på nettet, så nedbrydes fytinen i koens vom, hvor der er fytase-aktivitet.

    Jeg fortsætter i næste indlæg.
  • Indstillinger
    Set i bakspejlet kan jeg jo se, at alle mine helbredsmæssige gener har bundet i mineralmangel, nok hovedsageligt magnesium og kalium.

    Siden jeg var 13 år har jeg kæmpet med muskelspændinger.

    Da jeg ventede min søn (mit barn nr. 2) fik jeg carpaltunnelsyndrom, og fik at vide, at det ville stoppe af sig selv x antal måneder efter, at jeg var stoppet med, at amme.
    Det gjorde det så ikke.
    For ca. 4 år siden blev jeg opereret i højre hånd. På forunderlig vis fik det den venstre hånd til, at falde til ro.
    Sidste forår fik jeg voldsomt ondt i den venstre hånd, og blev enig med mig selv om, at den nok også måtte "under kniven".
    Men så begyndte jeg, at eksperimentere med kalium, og en aften sad jeg og googlede noget om kalium-mangel og magnesium-mangel.
    Et af symptomerne på magnesium-mangel skulle være karpaltunnelsyndrom.

    Jamen hov, jeg havde intet mærket til min venstre hånd siden jeg begyndte på kalium.

    En aften da jeg lige var gået i seng lå jeg og tænkte lidt over de erfaringer jeg nu har gjort mig med bl.a. kalium i forhold til forstoppelse og kalium i forhold til karpaltunnelsyndrom.
    Mine problemer med karpaltunnelsyndrom startede jo mens jeg var gravid, og da kom jeg i tanker om, at min mor altid har sagt, at "barnet tager hvad det skal bruge, og så er det mor'en der kommer til, at mangle".
    Så jeg kom frem til, at jeg har i forvejen været i underskud med kalium, og så tager knægten hvad han skal bruge, og så stiger mit underskud så meget, at jeg fik karpaltunnelsyndrom.
    Og så kom min næste, overraskende, tanke, at årsagen til, at knægten nærmest var født med forstoppelse sikkert skal findes i kalium-mangel.

    Jeg synes det er skræmmende, at vores læger ved så lidt om de her ting.
  • Indstillinger
    Nu har jeg undersøgt brødet, der er taler om alm. kerner, ikke solsikke. Men jeg tager altså voldsomt på af det og det er droppet.
  • Indstillinger
    Nu har jeg brugt lidt tid på at læse om fytin. Jeg har prøvet at skrive lidt om emnet, og jeg syntes, at det var bedst at gøre det i en ny tråd:

    viewtopic.php?t=33930&f=14

    Kommentarer modtages gerne ;-)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.