Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkning af Euthyrox?

Hej,
jeg skriver for at høre, om der er andre, der oplever følgende bivirkninger af Euthyrox?

Hævede slimhinder i næsten, trykken i brystet, stakåndethed, oppustet mave.

Jeg gik fra Ny Eltroxin til Euthyrox i November, og mange af de gener, jeg havde på Ny Eltroxin, er forsvundet.

Jeg har dog nu i flere måneder haft ovenstående gener og været til øre, næse, hals læge, der blot kan konstatere, at jeg har hævede slimhinder - og fået lavet lungefunktionstest, der siger, at min lungefunktion er fin og jeg ikke har astma.

Pludselig kom jeg her til morgen til at tænke på, at jeg har haft generne siden november- som jeg var der, jeg gik over til Eutthyrox - og at generne er værst om morgenen/formiddagen - som er det tidspunkt, hvor jeg tager medicinen- og derfor kommer jeg pludselig til at tænke, at det måske kan være, at jeg ikke tåler Euthyrox....

Kan slet ikke overskue at skulle skifte igen... så vil gerne være helt sikker på, at det er det, førend jeg eventuelt gør det. Ved heller ikke, hvad alternativerne er.... Der står jo også meget dårligt om Levaxin her på siden.

Suk.

Mange hilsner

Anne34
«13

Kommentarer

• Åh nej da håber ikke det er Euthyrox, men der er jo også dem som ikke tåler det, vi mennesker er forskellige. Der har været en som har nævnt et andet mærke som vi ikke har hørt så meget om, men jeg kan ikke lige huske hvad det hedder. vh Petra
  • Jeg har været på Euthyrox i snart 4 uger. Og fra dag et fik jeg ødømer under øjnene og dybe furer ned mod kinderne. Jeg er stoppet i næsen og har det som der ikke kommer luft ud til venstre øre. Der dannes også masser af slim. Jeg kan ikke mærke nogen bedring . Min reflux er der stadig, måske er dosis forkert. men min læge sagde at jeg skulle blive på 100 mcg til om 2 en halv uge for så er der gået 5 uger på samme dosis. Jeg sover ikke så længe og er meget svimmel og har det der geleagtige slør for øjnene. Måske er det stofskiftet bare for højt? Jeg er lige ved at fortvivle.
  • Det kan jeg godt forstå Jonna, det er bare så træls med disse piller når det tager så lang tid at se et resultat, håber det bedste for dig. vh Petra
  • Hej Petra.
    Skal jeg bare være tålmodig. Synes ikke jeg kan mærke effekt på nogen måde af skiftet. tror dog stadig at jeg er for højt medicineret. Bad min læge ringe til endokrinologen da han afsluttede mig efter et besøg.
    Jonna
  • Når du siger at der er gået 4 uger så forstår jeg ikke at de ikke kan tage de prøver når nu du har det så skidt, jeg ville presse på for at få dem taget nu. Jeg fik jo en bedring efter bare 2-3 dage og da der var gået en måned havde jeg det jo så godt som aldrig før. Så var det at jeg blev sat 25 mg ned på en gang og så fik jeg det ellers skidt og det tog lang tid at få det godt igen, men jeg har aldrig haft det så skidt som dig så det ville være rart om der var en som har haft det som dig der ville melde sig på banen. vh Petra
  • Fandt dette på Sonjas Stofskifteforum

"I utgangspunktet er behandlingen enkel. Å ta en fast dose stoffskiftehormon hver dag er udramatisk, og glir fort inn som en vane for de fleste. Utfordringen ligger i å finne rett nivå. Flere forhold skal tas i betraktning: blodverdier (TSH, FT4 og T3) og opplevelse av symptomer. Vanlig praksis er at man måler blodverdier ca. en måned etter endret dosering. Blodverdiene har normalt sett stabilisert seg i løpet av denne tiden. Problemet er imidlertid at andre deler av kroppen kan ta atskillig lengre tid å venne seg til endringen. Det kan gå opp til 3–4 måneder før hele kroppen er tilvent. Da blir det et problem når man etter en måned blir spurt hvordan man har det.
    Min erfaring er at jeg i forbindelse med endring av dose alltid blir verre før jeg blir bedre. Kroppen er i ubalanse i lengre tid. Spørsmålet jeg stiller meg når det blir snakk om endring er: Orker jeg flere «dårlige» måneder i håp om å bli bedre, eller oppleves det som bra nok nå i forhold til det jeg tror jeg kan oppnå ved å endre? Med andre ord: Står investeringen i forhold til forventet resultat? Problemet er å finne en «baseline» for hva som skal betraktes som bra. Man starter gjerne med en forventning om å bli som man en gang var, men etter år med annen erfaring må forventningene endres. Man må forsone seg med at sykdommen har gjort at man har tapt noe. "
  • Kære alle.
    Ja, det er lang tid siden, at jeg har været på stofskiftesiderne.

Jeg har nu været sygemeldt over 1 år - og endnu har jeg det ikke godt. Træthed, manglende energi, muskelsmerter - og har også tænkt tanken, om jeg i det hele taget tåler Euthyrox...

Jeg har været til røntgen i går af nakken , da mine fingre på v/ hånd giver en stikkende/prikkende fornemmelse - lidt følelsesløse. I dag skal jeg have taget endnu en blodprøve - da den forrige viste at min rheuma faktor var positiv...

Mine sygedagpenge udløb den 31.01.10 - så endnu et problem at slås med - har kontaktet FOA´s socialrådgiver, som jeg skal tale med på torsdag....jeg håber virkeligt at jobcentret har lavet en "fejl" - så jeg kan få udbetalt sygedagpenge med tilbagevirkende kraft....

Jeg har hørt, at nogle har fået det godt med Eferox....jeg har selv afprøvet den fordømte "ny" Eltroxin, Levaxin samt Euthyrox.....jeg er sikker på, at Glaxo har været med til, at få mange af os "skubbet" ud over kanten :-(((

K.h. Annemarie
  • Jeg glemte at skrive, at jeg også lider af koncentrationsbesvær - jeg kan ikke holde en samtale "kørende" ret lang tid af gangen - så mister jeg simpelthen "informationen"......

På FaceBook er der oprettet en side med: Naturlige stofskifte hormoner....måske kunne dette blive et alternativ.

K.h. Annemarie
  • Nu ved jeg ikke hvor længe du har været på Euthyrox, men er det så du skulle være i bedring og ikke er det så må du forlange at få et andet mærke eller prøve at tage til Tyskland med din recept for de har åbenbart flere mærker at vælge imellem som vi ikke har adgang til herhjemme. Håber det bedste for dig Anne Marie. vh Petra
  • Kære Petra.

Ja, jeg har været meget på Netdoktor debatter - og fulgt sagen med ny Eltroxin - men jeg blev simpelthen nød til at holde en pause, da jeg til sidst ikke kunne rumme al den sygdom....

Jeg startede med at importere Eutirox fra Sverige allerede tilbage til marts 2009 - mit sygehus fik udleveringstilladelse til Levaxin (hvilket jeg ikke tålte) og fik derfor igennem e.l. udleveringstilladelse til Euthyrox, som jeg påbegyndte d. 29.07.09.......

Jeg har det bedre på Euthyrox end den fordømte ny Eltroxin - men der er kommet så mange skavanker derefter...hvilket jeg er ved at blive udredt for. Jeg spurgte e.l. i går om han troede at jeg ville blive klar indenfor 1 år (m.h.t. forlængelse af sygedagpenge - sygemeldt fra den 30.12.08) hvilket han ikke troede på - og mente at min fremtidige mulighed nok var pension....
    Dette har jeg tidligere fået at vide fra min endokrinolog - men jeg har ikke villet erkende dette (har stadigt meget svært ved det)....

Jeg har efter ny Eltroxin (hvor jeg lå flot i niveau) haft problemer med regulering af stofskiftet. Pludselig tålte jeg heller ikke T3 tilskud (Liothyronin) som jeg ellers har fået siden 2007 - hvorefter jeg skulle igennem en ny regulering.

Så ja, jeg syntes virkelig at jeg har været rigelig "forsøgskanin" efter Glaxos svinestreg :-(( Så det næste forsøg - når jeg har fået svar på prøver fra e.l. er nok, at afprøve det animalske - jeg tror simpelthen ikke, at kroppen kan klare alt det syntetiske lor..... længere.

K.h. Annemarie
Log in eller Registrér for at kommentere.